Kryphål i lagen ang. A2 och strypningar?

Karlmartin

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Ort
Norrköping
Hoj
2007 honda cbr 600rr
Hej!! Nu ska vi se om man kan posta en tråd utan att folk spyr galla över en!! :)



Det finns som sagt ett överflöd av trådar här och på andra forum skapade av folk som är nya på ämnet och har tusen frågor..


Jag är numera fullt insatt i ämnet ang begränsningar inom dom olika kategorierna A1-A, men denna tråd skapar jag för att försöka hitta kryphål i lagen..

Ta mig som exempel:jag är 23 har försökt att ta hojkort i 3 år men arbetslöshet och pengabrist har kommit emellan så det har inte blivit av innan körkortsreglerna ändrades. Nu är jag 23 och har lovat mig själv att denna säsong ska jag fan ha kort och hoj, om det så krävs att ta A2 och sedan behöva köra upp igen för A när jag fyllt 24.

Klantig och ivrig som jag är så åker jag och köper en hoj med 88kw i org effekt och tänker

"Köp, stryp, regbesikta, stryp av, lev det ljuva livet på 2 hjul"

Det sket sig dock när jag kom hem med hojen och läste på lite om begränsningarna för strypningen..


Många tänker säkert: "idiot sälj och köp en er6-n eller dylikt".


Men jag vill verkligen inte köra en sådan. Jag vill ha en R hoj, jag har liten penis och känner att jag måste kompensera.


Hojen jag köpte är precis vad jag letat efter, jag har lagt pengar på den och har ingen större lust att byta.


Så jag tänkte att man kanske kan hitta ett kryphål i lagen?


Tex:


Om hojen reggades på 25kw innan reglerna ändrades får man då köra den på a2?


Kan man regga om hojjen som amatörbyggt fordon och på så sätt ändra org effekten ner till 70kw?


Köra ostrypt = svårt att åka dit på.

Köra ostrypt på en hoj som jag inte ens får köra strypt = torsk direkt


Får överväga risken eller byta hoj. Isf kanske det finns någon som är sugen på att byta en supermotard mot en fräsch honda cbr 600rr 2007?

Försök nu svara utan att dom syrliga och dryga kommentarer jag ser på det här forumet alldeles för ofta!! Folk som är nya och okunnig blir behandlade som skit.. Alla är inte 40+ och besitter den kunskapen som många gör.


Väl mött


Martin
 

Hudik

Guest
Ja, frågan är hur det är med gamla R hojar?
Min gamla Fireblade från 1995 var ursprungsreggad på 38kw...
Stod inte i regbeviset att den var strypt i effekt
Den borde man ju kunna strypa ner till 35 och sen ha kul med...

Detta är från fordonsregistret:

Registreringsnummer: xxx xxx
Fabrikat: HONDA CBR900RR SC
Färg: SVART Fordonsslag: MC
Fordonsår: 1995

Drivmedel 1: BENSIN
Tankvolym, liter: 18
Motoreffekt, kW: 38,0
Effektnorm: DIN
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Nej, det finns inga såna kryphål som du letar efter.
Dina valmöjligheter är:
1. Sälj hojen och köp en du får köra
2. Vänta ett år och ta A-kort från början
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Äh, kan du inte vänta så ta A2 nu, behåll nuvarande hoj, köp en gammal honda cb400n för 5kkr och puttra runt i ett år, kör upp igen om ett år för A, pröjsa 1650 spänn till för det, sälj 400:an för 3kkr. Billigt och du har haft kul.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Beroende på hur liten den är så kanske både vi på sporthoj och lagens långa arm har överseende med detta.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Snuten stoppar dig, du visar både körkort och snopp, snuten säger "du, det är ok, kör vidare".
 

Embargo

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Tillåt mig översätta. :)

"Hej Bullen!

Jag vill verkligen köra bil, men jag har bara traktorkort. Nu ere så att jag har köpt mig en sportbil, och eftersom jag bara e 17 så kan jag inte ta körkort som gäller för den förrän nästa år.

Hjälper det om jag spikar fast en LGF-triangel bak på den?

Hilsen,
Rådvill"

Nej. Det hjälper inte.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
"Hjälper det om jag spikar fast en LGF-triangel bak på den?":rofl
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Köp nån gammal häck och spar hyndan tills nästa år.
Är rätt så skönt att ha en gammal hoj som man inte behöver bry sig om första perioden ,an har körkort.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Om hojen reggades på 25kw innan reglerna ändrades får man då köra den på a2?

Nej. Den uppfyller ju inte kravet på max 70 kw original.


Kan man regga om hojjen som amatörbyggt fordon och på så sätt ändra org effekten ner till 70kw? Har du byggt om den tillräckligt för det? Misstänker att de vill ha bänksiffror om du vill ändra motorn i papprena


Köra ostrypt = svårt att åka dit på. Hos polisen, rätt svårt. Men långt ifrån omöjlig. Hos försäkringsbolaget om du smäller, väldigt lätt

Köra ostrypt på en hoj som jag inte ens får köra strypt = torsk direktOm någon kommer på dig så ja. Olovlig körning och du riskerar att bli av med alla körkortsklasser + spärrtid + böter


Vad gäller kryphål så är det nog rätt svårt i en lag som uttryckligen säger "Max dubbla effekten". Finns liksom inget annat sätt att tolka det på.
 

Karlmartin

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Ort
Norrköping
Hoj
2007 honda cbr 600rr
Om hojen reggades på 25kw innan reglerna ändrades får man då köra den på a2?

Nej. Den uppfyller ju inte kravet på max 70 kw original.


Kan man regga om hojjen som amatörbyggt fordon och på så sätt ändra org effekten ner till 70kw? Har du byggt om den tillräckligt för det? Misstänker att de vill ha bänksiffror om du vill ändra motorn i papprena


Köra ostrypt = svårt att åka dit på. Hos polisen, rätt svårt. Men långt ifrån omöjlig. Hos försäkringsbolaget om du smäller, väldigt lätt

Köra ostrypt på en hoj som jag inte ens får köra strypt = torsk direktOm någon kommer på dig så ja. Olovlig körning och du riskerar att bli av med alla körkortsklasser + spärrtid + böter


Vad gäller kryphål så är det nog rätt svårt i en lag som uttryckligen säger "Max dubbla effekten". Finns liksom inget annat sätt att tolka det på.

Det där med försäkringen har du fel, i och med att man själv kan bestämma vilken verkstad den ska till går det att fixa på strypningar innan kontroll.. Känner många som gjort så..


Tack för svar.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Ända sättet att lagligt köra din hoj är genom övningskörning.

Det är upp till dig att avgöra om du känner för att övningsköra tills du är 24 för att sedan ta A direkt.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Det där med försäkringen har du fel, i och med att man själv kan bestämma vilken verkstad den ska till går det att fixa på strypningar innan kontroll.. Känner många som gjort så..


Tack för svar.

Så vid en mer alvarlig olycka då personen åker pling plong taxi så skall han samtidigt administrera så att hoj åker till rätt verkstad för att få på strypningen innan hojen tar i beslags av polisen som bevis? :huvet

Det är först vid de allvarligare sakerna det är viktigt att försäkringen täcker.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Den hojen du har cbr 600 rr 2007 kan man inte strypa till mellanklass lagligt. Att strypa den tekniskt till 35 kw är inga problem. Alphatecknik i Tyskland har strypsatser för tyska marknaden som tydligen har specialregler som tillåter en sådan lösning.

Att försöka sig på speciallösningar med ombyggda fordon ger problem när hojen skall ändras tillbaka till orginal igen.

Att träna på en cbr 600 rr är dyrt sätt att lära sig köra mc på, eftersom dom flesta nybörjare gör misstag där dom tappar hojen eller bromsar omkull i låg fart. Dessa misstag resulterar alltid i trasiga kåpor som är dyra.
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Regga om till A2 och regga om till A sedan... Låter som ett antal tusen pengar du kan köpa A2 hoj för och sedan t.o.m. skrota utan att gå back. Så köp nå't kul A2 till sommaren istället. Som många redan sagt...
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Jag har bestämt för mig att en polare till mig hade en ny 600rr 2007 och att den var strypt. Köptes hos Bike i Trollhättan, dock fick killen två hojar för den första skrotade Jerker Axelsson utanför Bike när den skulle levereras vilket resulterade i en brusten mjälte osv. Men när killen väl fick sin andra hoj så är jag tämligen säker på att den var reggad som mellan.

Har du nu en likadan cykel av 2007 års modell så förstår jag inte varför den inte skulle gå att regga som mellan.

Reglerna måste väl gälla årsmodellen eller? En bil som varit avställd i 20år och ställs på idag har ju inte 2014års avgaskrav eller krav på OBD-funktioner. Den bilen inspekteras ju med hänsyn till vad som var kraven när den var ny... Har den fallit ur registret så krävs en ursprungskontroll och reggbesiktning men sedan kommer bilen lik förbannat att vara gammal... Dvs inte reggad som årsmodell 2014.

Vad gäller att typa om den med lägre effekt. Visst, det kan gå. Man behöver på en bil ändra motor, växellåda, bakvagn i princip. Motor ändrad kan du göra genom att köra den på e85. där kan du också hävda den lägre effekten. Sen kanske man behöver ändra andra saker också som sving eller så, det vet jag inte... Men då måste du göra en byggbesiktning hos SFRO á 4500kr, sen skall det göras en slutbesiktning, reggbesiktning osv... Du kommer att behöva bromsintyg och vågsedel på hojen.
 

Hudik

Guest
Kan man regga om hojjen som amatörbyggt fordon och på så sätt ändra org effekten ner till 70kw?
Martin

Ska nog inte vara nå problem då..
Lagen säger:
"Amatörbyggda fordon besiktas av SFRO, som genomför en byggbesiktning och en slutbesiktning av fordonet. Ett amatörbyggt fordon får ha ett maximalt effekt/viktförhållande på 15 kW/100 kg tjänstevikt."
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Så vid en mer alvarlig olycka då personen åker pling plong taxi så skall han samtidigt administrera så att hoj åker till rätt verkstad för att få på strypningen innan hojen tar i beslags av polisen som bevis? :huvet

Det är först vid de allvarligare sakerna det är viktigt att försäkringen täcker.

I Ts fall är det inget problem eftersom hojen inte blir en laglig a2 hoj oavsett strypning eller ej. Det räcker med lite registerkontroll hos polis och försäkringsbolag.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det där med försäkringen har du fel, i och med att man själv kan bestämma vilken verkstad den ska till går det att fixa på strypningar innan kontroll.. Känner många som gjort så..


Tack för svar.

Jo om du står på benen och både du och verkstaden är okej med att förstöra bevis för försäkringsbedrägeri så visst. Men om försäkringsbolaget ringer och frågar verkstaden om de hittat någon strypning, vilken seriös verkstad ljuger då för 1 kunds räkning?

Jag har bestämt för mig att en polare till mig hade en ny 600rr 2007 och att den var strypt. Köptes hos Bike i Trollhättan, dock fick killen två hojar för den första skrotade Jerker Axelsson utanför Bike när den skulle levereras vilket resulterade i en brusten mjälte osv. Men när killen väl fick sin andra hoj så är jag tämligen säker på att den var reggad som mellan.

Har du nu en likadan cykel av 2007 års modell så förstår jag inte varför den inte skulle gå att regga som mellan.

Reglerna måste väl gälla årsmodellen eller? En bil som varit avställd i 20år och ställs på idag har ju inte 2014års avgaskrav eller krav på OBD-funktioner. Den bilen inspekteras ju med hänsyn till vad som var kraven när den var ny... Har den fallit ur registret så krävs en ursprungskontroll och reggbesiktning men sedan kommer bilen lik förbannat att vara gammal... Dvs inte reggad som årsmodell 2014.

Vad gäller att typa om den med lägre effekt. Visst, det kan gå. Man behöver på en bil ändra motor, växellåda, bakvagn i princip. Motor ändrad kan du göra genom att köra den på e85. där kan du också hävda den lägre effekten. Sen kanske man behöver ändra andra saker också som sving eller så, det vet jag inte... Men då måste du göra en byggbesiktning hos SFRO á 4500kr, sen skall det göras en slutbesiktning, reggbesiktning osv... Du kommer att behöva bromsintyg och vågsedel på hojen.

För det första, år 2007 såg reglerna annorlunda ut.
För det andra, du reggar inte HOJEN som lätt, mellan eller tung. Den reggas med en viss effekt.

Visst kan du regga vilken hoj som helst till 35 kw men det betyder inte att du får köra den på A2 kort.

Och nej årsmodell har inget med saken att göra. En hoj med en originaleffekt på över 70 kw får aldrig köras på A2 kort oavsett om den är sprillans ny eller byggd för 30 år sen. Originaleffekten är fortfarande över 70 kw.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top