Försäkra på papperseffekt eller riktig effekt?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! Ska byta hoj till helgen och den har på pappret 37kw och kostar 273kr/mån att helförsäkra, fett billigt! Men den verkliga effekten är 74kw vilket skulle kosta 563kr/mån att helförsäkra. Jag har körkort för att köra tung hoj.

Vilken effekt ska jag försäkra på? Är ju inte asmycket pengar extra att va ärlig om den höga effekten, så riskerar man att stå utan ersättning om jag tar för låg effekt? I så fall är det ju dumsnålt..
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Klart att du ska försäkra den på så låg effekt som möjligt! Du sparar ju flera tusen per år! Se bara till o köra extra försiktigt så att inget händer så är det lugnt :)
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Klart att du ska försäkra den på så låg effekt som möjligt! Du sparar ju flera tusen per år! Se bara till o köra extra försiktigt så att inget händer så är det lugnt :)

Lite korkat tänk ändå, man kan ju inte råda över ifall man klotar eller ej, hur försiktigt man än kör. Vad jag undrar är ifall man blir utan ersättning ifall effekten inte stämmer.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det står så när jag räknar på deras hemsida. Har gått så långt som till att trycka på teckna försäkring och inget ändras. Antar att det betyder att 37kw står som ursprungseffekt.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du riskerar att stå utan ersättning om något händer om du tar försäkringen på 37kw, försäkringsbolag gör allt för att slippa betala så fort de ser en lucka att slippa.

Jag har en intressant fråga:
Om man inte är motorkunnig och kör lagligt, köper en sporthoj för att den är snygg! just en sådan där 600cc räser vill man ha, inte för att köra fort utan för att den ser fräck ut.

På pappret har den strypts men i verkligheten finns inget sådant på den.
Man köper hojen i tro om strypt och utan vetskap eller information att den är ostrypt.
Man håller alla hastighetsgränser när man kör och accelerera snällt och normalt, sedan är man med om en olycka, vad gäller då?
Har man plikt att plocka isär mc när man köper den och kolla att alla strypningar sitter på plats eller räcker det att anta att allt stämmer med pappret på hojen om inget annat har informerats? vem bär skuld? säljaren som inte informerade eller köparen som inte plockade isär mcn?

Regelmässigt så har väl säljaren sålt ett fordon som inte överensstämmer med vad köparen betalat för, dvs köparen betalade för en strypt hoj, och det var vad han trodde han hade köpt.
Kan man då få över skuld på något sett på säljaren då kontraktet på saken man köpt är felaktigt eller står man där med rumpan bar och bara får ta emot :arsele:smasha ?

intressant fråga tycker jag.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
273:- för en försäkring som kanske inte gäller tycker jag låter som en otroligt mycket dyrare försäkring än 563:- för en försäkring som faktiskt täcker dina kostnader om något händer.

Men varför står det 37kw i papprena? har den varit strypt och regbesiktigad så och sen har man tagit bort strypningen eller vad?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
273:- för en försäkring som kanske inte gäller tycker jag låter som en otroligt mycket dyrare försäkring än 563:- för en försäkring som faktiskt täcker dina kostnader om något händer.

Men varför står det 37kw i papprena? har den varit strypt och regbesiktigad så och sen har man tagit bort strypningen eller vad?

gissar på tysklandsimport, de har/hade? nån försäkringsgräns där som gjorde alla hojar över 50hk dyra så många hojar såldes i 50hk utförande i tyskland
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Sverige hade ju också nån sån försäkringsgräns förr i tiden. Det var ju ganska många hojar som stryptes ner till 37 kW vid import. Jag kollade i gamla Hondabladet från 90-talet, när den nya dräparen Fireblade lanserades angavs den brutala effektutvecklingen till 50 hk :rofl
 

Hudik

Guest
Sverige hade ju också nån sån försäkringsgräns förr i tiden. Det var ju ganska många hojar som stryptes ner till 37 kW vid import. Jag kollade i gamla Hondabladet från 90-talet, när den nya dräparen Fireblade lanserades angavs den brutala effektutvecklingen till 50 hk :rofl

Kollade på min gamla Fireblade..
Den var skitbillig i försäkring :krama

Registreringsnummer: xxx xxx
Fabrikat: HONDA CBR900RR SC
Färg: SVART Fordonsslag: MC
Fordonsår: 1995

Drivmedel 1: BENSIN
Tankvolym, liter: 18
Motoreffekt, kW: 38,0
Effektnorm: DIN
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Om man bänkar hojen och redovisar hästarna som finns på bakhjulet då? :banana
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det står så när jag räknar på deras hemsida. Har gått så långt som till att trycka på teckna försäkring och inget ändras. Antar att det betyder att 37kw står som ursprungseffekt.

Vet inte vilket bolag det gäller, men Länsförsäkringars hemsida tog för några år sedan glatt emot 25kW sporthojar och gav jättebra premie. Några veckor efter man tecknat så upptäckte dom felet och skickade ny räkning på det femdubbla. Inte så jävla kul även om man då kan säga upp och "bara" betala för de veckor det tog dem att hitta felet.

Dvs det är inte säkert du är hemma bara för att hemsidan deras ger dig en siffra.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jaa det är nog klokast att berätta att effekten inte stämmer ändå! 563kr är ju inte mycket pengar heller för en 600cc sporttourer! :) Visserligen från -97 men är man blott 24 bast så är livet hårt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vilken dum fråga. Den ska väl försäkras på den effekten den har?
Samma sak så ska den väl vara registrerad på den effekten den har?
 

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
Länsförsäkringar ska man inte ta den på om man vill ha den som strypt 1 vecka efter får du försäkring på det dubbla. Folksam är mycket bättre där funkar det har 2 hojar där o aldrig några problem trots båda på papper är strypta...
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Länsförsäkringar ska man inte ta den på om man vill ha den som strypt 1 vecka efter får du försäkring på det dubbla. Folksam är mycket bättre där funkar det har 2 hojar där o aldrig några problem trots båda på papper är strypta...

Har du behövt använda försäkringen på dessa två hojar i någon större utsträckning då?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top