Nitverktyg till kedja! Hjälp

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Hej!

Finns det nån vänlig själ i Stockholmsområdet som har ett dugligt nit/press-verktyg till en vanlig hojkedja - och skulle tänka sig att låna ut det till mig?

Jag hämtar och lämnar självklart och kan såklart betala för besväret.
Har bara inte budget att springa och köpa ett för 1500:-

PM:a gärna!
 
Last edited:

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Köp på biltema och lämna tillbaka efteråt vetja. Det gör vissa snåla Dalmasar har jag hört.
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Köp på biltema och lämna tillbaka efteråt vetja. Det gör vissa snåla Dalmasar har jag hört.

Haha ;-)
De är skitdåliga har jag hört.
Har en kompis som spräckte två stycken och inte fan blev kedjehelvetet nitat heller.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha ;-)
De är skitdåliga har jag hört.
Har en kompis som spräckte två stycken och inte fan blev kedjehelvetet nitat heller.

Har använt mitt nitverktyg från biltema flera gånger utan att spräcka det. Å andra sidan så finns det billigare som är bättre, för biltemas är en stor jäkla klump.
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Har använt mitt nitverktyg från biltema flera gånger utan att spräcka det. Å andra sidan så finns det billigare som är bättre, för biltemas är en stor jäkla klump.

Menar du det? Han måste gjort något fel då...?
Vilket annat syfar du på?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Menar du det? Han måste gjort något fel då...?
Vilket annat syfar du på?

Det är förvånansvärt lätt att göra fel med verktyget med, och "manualen" som följer med är bara att kasta direkt, men det är så många som lyckats knäcka sitt biltemaverktyg att jag lutar mot väldigt varierande kvalité på dem med.
Ärligt talat kommer jag inte ihåg, men det brukar dyka upp sånhär trådar lite då och då som alltid resulterar i ett flertal tips och råd om vilka kedjeverktyg man ska köpa. Eftersom att jag redan har ett fungerande omän klumpigt så har jag tyvärr inte lagt något av dem på minnet, men vet att jag sett åtminstone ett par som kostat som biltemas eller mindre, och sett bra mycket smuttare ut.

Det kommer nog snart några tips, men tillsvidare finns ju det här. ;)
http://www.motoaction.se/mc/drev-och-kedjor/kedjeknäckare-och-nitverktyg
Som jag aldrig använt själv, och inte har en aning om hur bra eller dåligt det är. Ser rätt okej ut. Lelles hade visst ett med, som var dyrare men som även det såg lite mer lätthanterligt ut än biltemakolossen.
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Jag har en sån här som jag tänkte prova för första gången i helgen

http://www.cea.de/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=48&lang=en

Jaha, ja... trevligt för dig då! :arsele
Mysigt att du erbjuder dig att låna ut också. Kram på dig! ;-)
Jag ska skriva upp det i min "Bra saker att komma ihåg-bok".

Nej, skämt å sido, jag beställde faktiskt den jag länkade till.
250:- spänn kan jag väl satsa. I värsta fall kostar det en master länk.
Har du provat en press med sån där kula istället för spets/topp??
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jaha, ja... trevligt för dig då! :arsele
Mysigt att du erbjuder dig att låna ut också. Kram på dig! ;-)
Jag ska skriva upp det i min "Bra saker att komma ihåg-bok".

Nej, skämt å sido, jag beställde faktiskt den jag länkade till.
250:- spänn kan jag väl satsa. I värsta fall kostar det en master länk.
Har du provat en press med sån där kula istället för spets/topp??


Blir första gången jag byter drivpaket själv, fördärvar jag inte verktyget och du fortfarande behöver låna när jag är klar med det så är du välkommen att låna det sedan :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag har använt Biltemas 2 ggr utan att misslyckas på något sätt. Det är dessutom inte klumpigt, klart att det ska vara kraftig tillverkning! Fattar inte hur folk kan misslyckas med den, de måste göra helt fel.

Sen så ska man bara dra nit-hylsan tills det tar stopp, och inte fortsätta och dra för kung och fosterland som det heter---->då spräcks nithylsan, samt kedjelåset/nitänden riskerar att skadas!

Helt klart värt pengarna. Finns dessutom reservdelar till den.

Sen finns det även 2 nit-typer: hålnit och quad-stake typ. Biltemas klarar endast hålnit, vilket är vanligast.

Motion Pros säljer ett verktyg som klarar båda. Det såg jag på www.motosport.com

Ska du bryta kedjan, slipa då ner niten du tänker bryta. Det skonar verktyget.
Använd även rätt driv-pinne som är med i kitet.
 
Last edited:

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Jag har använt Biltemas 2 ggr utan att misslyckas på något sätt. Det är dessutom inte klumpigt, klart att det ska vara kraftig tillverkning! Fattar inte hur folk kan misslyckas med den, de måste göra helt fel.

Sen så ska man bara dra nit-hylsan tills det tar stopp, och inte fortsätta och dra för kung och fosterland som det heter----då spräcks nithylsan, samt kedjelåset riskerar att skadas!

Helt klart värt pengarna. Finns dessutom reservdelar till den.

Sen finns det även 2 nit-typer: hålnit och quad-stake typ. Biltemas klarar endast hålnit, vilket är vanligast.

Motion Pros säljer ett verktyg som klarar båda. Det såg jag på www.motosport.com

Ska du bryta kedjan, slipa då ner niten du tänker bryta. Det skonar verktyget.
Använd även rätt driv-pinne som är med i kitet.

Tack för tipsen.
Har tittat på Motion Pro, men det kostar strax under 1000:- på ebay + frakt och moms & tul. Verkar bara gå att hitta i USA. Så slutsumman blir dyr.

Ja, när jag tog bort den gamla kedjan använde jag en vanlig vinkelkap och slipade ner nitskallarna. Enklast så.
Det är nitningen på den nya som är problemet...

Vi får se, jag återkommer om jag fick benet kapat efter några varv eller om allt sitter kvar. :crash
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Nu är min kedja på plats. Inte en dag för tidigt, när jag tog bort låslänken från gamla kedjan så visade det sig att ena pinnen var av på mitten = kedjan kunde ha gått av när som helst :crash

Hur som helst, verktyget var sjukt smidigt och lätt att använda. Inte ens jag lyckades göra fel. Så vill du komma förbi och låna det är det helt OK.
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Ojojoj, läbbigt! Jag har kört 3 år med min så det är nog hög tid att byta.
Hyggligt. Jag ska prova mitt budgetverktyg först. Funkar inte det något bra så kommer jag förbi.
Tackar!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ojojoj, läbbigt! Jag har kört 3 år med min så det är nog hög tid att byta.
Hyggligt. Jag ska prova mitt budgetverktyg först. Funkar inte det något bra så kommer jag förbi.
Tackar!

Ge mig lite förvarning så tar jag med det till psxcare butiken på söder. Nu ligger det hemma på värmdö.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top