RepsolFighter - the byggtråd

Minimal

8ball
Gick med
10 Mar 2014
Ort
Hemma
Hoj
En Honda
Jävligt mycket velande hit och dit men nu är det bestämt! Efter att ha tappat sidokåpor (från kina) 2 gånger så ska Repsolen istället få bli Streetfighter, jag får ner hastigheten på hojåkandet också, kanske kan lära mig åka bakhjul på riktigt, och ett fett kul och hanterbart projekt. Ångrar jag mig så blir det istället banhoj av den.

Bra tajming... tur det regnar nu åtminstone. Haft hela jävla vintern på mig :huvet


Offer: CBR1000RR Fireblade Repsol 2005
Mål: Inspirerad av Bladerod. Det ska bli en snygg och rolig hoj. Repsol ska finnas kvar på något vis, den ska inte tappa "sportkänslan" helt men ändå glida över lite åt bobberfighter-hållet. "Clean" är väl också ett ledord.
Byggtid: Max 2 månader
Förutsättning: Aldrig byggt hoj, hatar el. Men det ska nog gå vägen. Designbiten är det roliga.


Utgångsläge:

1Before.jpg
 

Minimal

8ball
Gick med
10 Mar 2014
Ort
Hemma
Hoj
En Honda
Styre på. Fläskig körställning, rätt stuk!

5sidview.jpg


4Styrkronaview.jpg


Rensad- och åt helvete för lång röv

8stripped.jpg

6Röv.jpg
 

Minimal

8ball
Gick med
10 Mar 2014
Ort
Hemma
Hoj
En Honda
Elektronikhelvetesfasen börjar nu.

- Rensa allt som ligger utanför ramen och syns. ALLT.
- Överväga och ta beslut om att använda eller inte använda original instrumentering
- Trolla, så allt får plats någonstans där det inte syns. Kablage, relän och styrbox :crash
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
kan någon @moderator bulk-ändra så det inte är thumbs?

Thumbs är ju det vanliga här på SH, man klickar på dem för att få bilderna större. Klicka fler ggr så blir bilderna ännu större. Tre klick från thumb ger maxstorlek.
Jag tycker att det är kanon, ty sidorna blir så mycket mer lättlästa, samtidigt som man kan se bilderna i rejäl storlek om man klickar på dem.
 
Last edited:

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Bromma
Hoj
CB1000ra
Kul bygge, men kan dock tyckas att det är lite synd å bygga fighter av en snygg rr hoj. Du får helt enkelt se till att fightern blir snyggare:7peta
 

Minimal

8ball
Gick med
10 Mar 2014
Ort
Hemma
Hoj
En Honda
Kul bygge, men kan dock tyckas att det är lite synd å bygga fighter av en snygg rr hoj. Du får helt enkelt se till att fightern blir snyggare:7peta

Det tyckte/tycker jag med, men jag kommer säkerställa hela vägen att jag kan återställa. Skulle jag återställa cykeln igen så skulle det garanterat bli en banhoj så eldragningen som görs kommer vara till fördel även för en banhoj :). Och bakramen som moddas sönder har jag redan inhandlat en ersättare för. I annat fall kommer inget fördärvas. Återställning innebär alltså: återmontering av styrkrona och styre, bakram och framkåpa med lysen. Samt kåpor = 5-6h i teorin.

Men som sagt, jag håll/håller med. Därav mitt velande. Du ser ju mitt dåliga samvete och ångest bara i detta långa försvars-svaret :)

Den kan nog bli rätt fet som streetfighter.
 

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Bromma
Hoj
CB1000ra
Det tyckte/tycker jag med, men jag kommer säkerställa hela vägen att jag kan återställa. Skulle jag återställa cykeln igen så skulle det garanterat bli en banhoj så eldragningen som görs kommer vara till fördel även för en banhoj :). Och bakramen som moddas sönder har jag redan inhandlat en ersättare för. I annat fall kommer inget fördärvas. Återställning innebär alltså: återmontering av styrkrona och styre, bakram och framkåpa med lysen. Samt kåpor = 5-6h i teorin.

Men som sagt, jag håll/håller med. Därav mitt velande. Du ser ju mitt dåliga samvete och ångest bara i detta långa försvars-svaret :)

Den kan nog bli rätt fet som streetfighter.

Kommer nog bli bra, lycka till å fortsätt bjud på bilder. :tummenupp
 

Minimal

8ball
Gick med
10 Mar 2014
Ort
Hemma
Hoj
En Honda
Löste byglingen genom att ge mig av till google, bara för att senare återkomma till Sporthoj där svaret fanns
 

Minimal

8ball
Gick med
10 Mar 2014
Ort
Hemma
Hoj
En Honda
Måste medge att man började tveka igen när man kommer till sån här skit:

7Ormboet.jpg


Ny fin "stam" till instrumentering (OM den nu kommer att vara kvar)

Elkablar.jpg


Co-meken löder på ett fint lödbord tillhörande en mkt prickig stol :whip

comeklöder.jpg
 
Last edited:

Minimal

8ball
Gick med
10 Mar 2014
Ort
Hemma
Hoj
En Honda
Ikväll hann vi med att förlänga kablage för vänster sida styre, samt lite filosofisk planering. Så en plan för elen är i stort sätt klart. Det är inte mkt space kvar någotstans, och vi har inte besiktat riktigt ordentligt än. Utrymme för ECU´n är löst, vi klarade det med 2-3 mm marginal.

Närmsta tiden (dvs fram till söndag kanske):
- Fortsätta med elektroniken, både förlänga och förkorta kablar samt optimera platsupptagning.
- Skissa digitalt på linjerna för balans och disposition (om man nu kan använda det ordet på en hoj)
- Bygga fästen för ECU
- Lyckas återmontera luftbox och tank :crash
- Dricka öl

Nästa vecka:
- Ta beslut och inhandla framlyselösningen
- Rita fram expansionskärl
- Byta bussningar och packboxar i gaffeln (inte så jävla streefightigt dock)
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Fänx! Tänkte det precis att man kunde nästan skita i projekttråd då man inte lär få nåt utbyte eller idéer om ingen glor :).

Jag vet inte om jag kommer vara så aktiv (kommentera osv), men jag kommer definitivt följa bygget. Kan komma med lite "words of encouragement" när det behövs. ;)

Tycker repsol-hojen är så jävla frän och den lär ju bara bli fränare som streetfighter. :yoparty
 

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
Härligt, kommer att följas!
Kul att se styrkronan på sin plats oxå... :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top