Tips på roliga twins, gärna nyare modeller!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Håller med Hudik. Eftersom du frågar efter TWIN så är en Aprilia Tuono förmodligen det roligaste köpet. Brutal twin i ett racechassie med upprätt sittställning.

Superduke är också intressant, men jag tror aldrig att jag har sett ett enda begagnat ex som inte har trashats totalt...?

Glöm gamla Ducati Monster. Tragiskt chassie med ännu mer tragisk sittställning. Bör inte användas till något annat än cruising till närmaste korvkiosk och min personliga åsikt är att den inte ens bör klassas som sporthoj. Sammanfattas bäst av den engelska tidningen Fast Bikes - the rider ergonomics are comparable to you at a French Highway stop, hanging off the toilet door in an effort to avoid dropping poo bombs in your underwear...
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Om nu streetfighter-looken endast var av försäkringsskäl så kanske KTM's 1190 Adventure /R skulle vara ett alternativ? Twin, 150hp. Den är nog riktigt rolig, bekväm och snabb för gatåka! =)
På mig, 24 år skulle den kosta 6k hel/hel på bilsport o mc.

Edit: Läste visst aldrig klart.. (Styling).
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Inte lusläst hela tråden men undrar samtidigt hur mycket budget du har?

Har ägt både Hypermotards 1100 S och Streetfighter (1098) S.

SF är en dräpare och med vettig försäkring, maken till motor får man leta efter, jäkligt snygg och rå. Mappa den hos IBC, sen får du hålla i dig... Kanske lite rå och "bångstyrig" att leva med för den trivs bäst i full attack och mycket underhållande att köra.

HYM är kul, lättsvängd som få (iaf tyckte jag det 2008) och bra punch i. Däremot inte komplett som enda hoj, inget för högfart heller, bred i trafik (smita mellan i köer?).

Tuono´n är trevlig, går som fan, vettig försäkra också, fint ljud, hård sadel.

P.S Ducati Multistrada är en mkt missförstådd och rolig hoj. Massor av körglädje, tänk "Upprätt sporthoj med komfort". Testa en och säg att jag hade fel.

Street Triple är väldigt mkt hoj för pengarna också, mkt körglädje och bra ekonomi i.

Köp en med orginal packväskor och toppbox så åker du touring runt hela Europa. :D:D:D:D:yoparty
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Multistrada 1200 (2010 -) om pengar finns. Nedtrimmad 1198 supersport motor, Lika mycket effekt som en Ducati 1098 supersporthoj upp till 9500 varv och trevligare landsvägare hittar du inte. Okej okej, jag är partisk! en mindre ruta så infinner sig rätt känsla. Försäkring som "offroadare" ger mersmak!
drool-over-the-ducati-multistrada-1200-s-dolomites-peak-edition-photo-gallery_1.jpg



Äldre Multistrada (2003-2009) 1000/1100 är rejält undervärderade. Ypperliga motorer för gata och riktigt roliga. Gör inte ens bort sig på bandagar om man hänger lite. Dessutom funkar de på långtouring också. Nackdelen är hur j*vla fula de är. Billig att försäkra och att äga, enkel att serva själv.
ducati_2006_multistrada_1000_10.jpg
 

Becko

Ny medlem
Gick med
30 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
Speed Triple 1050
Okej, det får bli att försöka provköra en Tuono då :) Verkar jäkla trevlig och erbjuda lite allt möjligt!

Ang. budget så har jag ingen, allt handlar om vad jag får för pengarna, hobbyn ska få kosta lite medan man fortfarande har tid för det. Allt handlar om prioritering. Säg 100kkr i inköp och 15kkr/år i försäkring skulle jag inte ha några problem med. Får man dock något trevligt för 60kkr som t ex Tuono så hugger jag på det direkt.

Tack för era tips o egna erfarenheter! Har lite hojar att provköra o tänka på :)

/EDIT
Multistradan (den gamla) ser inte vidare trevlig ut och den nya är lite för dyr :(
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Hur funkar Hypermotarden på resor längre än till närmaste café? Tänkte på att TS ville ha lite touringmöjligheter.

Var väldigt inne på en Hyper själv ända tills jag fick möjligheten att torrbryta lite härom månaden, satt verkligen inte alls bra på den. Kändes som om jag hade styret i knät, men det kanske bara är en vanesak och ska vara så?



Fick däremot gåshud när jag fick starta upp hojen, öppen torrkoppling och kolfiberpipa är en grym kombination. :Bugar Hade jag suttit bättre så vet jag inte om jag hade kunnat låta hojen stå kvar i butiken.

Ingen motorvägshoj, men jag körde den till Gälleråsen en gång och två, samt till och på Gotland under ett par sem veckor. Liten tank, så man får tanka då och då. Det finns de som byter tank, men det kände inte jag behövde.

Jag är 183 och sitter riktigt bra på den. Det är en motard så visst är ställningen väldigt annorlunda än på en SF / Monster, men det är så det är med en motard. För min del känns den bekvämast av de hojar jag har och det är nog(med undantag för en ST4S jag hade för länge sen) den bekvämaste Duccen jag haft om man väger in både kör / sittställning och motorkaraktär. Ett Monster S4RS med 999S spis jag haft är nog nr 2. Den här 1100 motorn är fantastisk. 4v motorer som i t ex SF är mycket mer ryckiga och jobbigare att köra i låga hastigheter som t ex slalom i stillastående bilkö.

Moddade min med andra kammar, lättat svänghjul, rejssystem och ISR bromspump. Grymt kul twin, billig att försäkra och billigare att serva än t ex SF (2 vs 4 v).

Bult (1 of 1).jpg
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Glöm gamla Ducati Monster. Tragiskt chassie med ännu mer tragisk sittställning. Bör inte användas till något annat än cruising till närmaste korvkiosk och min personliga åsikt är att den inte ens bör klassas som sporthoj

Jag har själv en s2r 1000 - 07a och kan inte förstå hur man kan ge denna otroligt vackra och sköna motorcykel ett sådant betyg som du skrev.
Jag inleder nu min 3e säsong på s2r och är inte annat än nöjd. Öppen torrkoppling och Termignoni system på en snygg motorcykel är ju inte annat än ren magi.
Angående komforten så är det en skön avslappnad sittställning samtidigt som man sitter i och blir ett med hojen vid lite aggressivare körning. Så chassi med brembo bromsar och marzocchi fjädring bland komponenterna är det inget fel på..
jag har sträck kört 52 mil som mest och det har inte varit några som helst problem för varken mig eller cykeln som du verkar mena.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Monster har aldrig någonsin av någon klassasts som sporthoj. Det är en nakenhoj / streetfighter. Komforten är inte den bästa men att sätta sig på 1098, 1198 eller Panigale kommer inte ens i närheten.

Sista gammelmonstret jag hade var en S4RS 2008 med en 999s spis, Brembo monobloc och öhlins bitar...den var dock mer sporthoj är mången sketna undermotoriserade skruvdragare med pissiga komponenter där det enda som är sporthojsmässigt var en massa plastkåpor och obekväm sittställning.

Sittställningen var klockren, precis som på en 900ie jag lärde mig att köra på 2002 och att knäcka Gbg fram och tbx på samma dag gick inte snabbast, men väl rätt bekvämt. Samma sträcka gick snabbare på en 998S men jag var rätt massakrerad i lederna efteråt. S4R var lika najs den. Anledningen till att jag slutade med Monster är att man slutade med 4v motor i de. Sittställningen är en av de saker jag saknar..förutom runda lampan.

S4RS är nog ett Monster som jag ska ha på nytt såsmåningom. Det är något jag verkligen kan rekommendera. Brutal twin..literklubba som heter duga, exklusiv och väldigt snygg.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Inte lusläst hela tråden men undrar samtidigt hur mycket budget du har?

Har ägt både Hypermotards 1100 S och Streetfighter (1098) S.

SF är en dräpare och med vettig försäkring, maken till motor får man leta efter, jäkligt snygg och rå. Mappa den hos IBC, sen får du hålla i dig... Kanske lite rå och "bångstyrig" att leva med för den trivs bäst i full attack och mycket underhållande att köra.

HYM är kul, lättsvängd som få (iaf tyckte jag det 2008) och bra punch i. Däremot inte komplett som enda hoj, inget för högfart heller, bred i trafik (smita mellan i köer?).

Tuono´n är trevlig, går som fan, vettig försäkra också, fint ljud, hård sadel.

P.S Ducati Multistrada är en mkt missförstådd och rolig hoj. Massor av körglädje, tänk "Upprätt sporthoj med komfort". Testa en och säg att jag hade fel.

Street Triple är väldigt mkt hoj för pengarna också, mkt körglädje och bra ekonomi i.

Kan det verkligen va sån satans skillnad?


Monster har aldrig någonsin av någon klassasts som sporthoj. Det är en nakenhoj / streetfighter. Komforten är inte den bästa men att sätta sig på 1098, 1198 eller Panigale kommer inte ens i närheten.

Sista gammelmonstret jag hade var en S4RS 2008 med en 999s spis, Brembo monobloc och öhlins bitar...den var dock mer sporthoj är mången sketna undermotoriserade skruvdragare med pissiga komponenter där det enda som är sporthojsmässigt var en massa plastkåpor och obekväm sittställning.

Sittställningen var klockren, precis som på en 900ie jag lärde mig att köra på 2002 och att knäcka Gbg fram och tbx på samma dag gick inte snabbast, men väl rätt bekvämt. Samma sträcka gick snabbare på en 998S men jag var rätt massakrerad i lederna efteråt. S4R var lika najs den. Anledningen till att jag slutade med Monster är att man slutade med 4v motor i de. Sittställningen är en av de saker jag saknar..förutom runda lampan.

S4RS är nog ett Monster som jag ska ha på nytt såsmåningom. Det är något jag verkligen kan rekommendera. Brutal twin..literklubba som heter duga, exklusiv och väldigt snygg.

Fyrventil i nya monster 1200.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har själv en s2r 1000 - 07a och kan inte förstå hur man kan ge denna otroligt vackra och sköna motorcykel ett sådant betyg som du skrev.

Jag har aldrig ägt en, men jag har provkört en tre-fyra stycken genom åren och det är därifrån mina åsikter kommer (åsikter som uppenbarligen delas av fler). Enligt mig en otroligt dålig körställning jämfört med Tuono, Streetfighter, FZ och andra jämförbara nakenhojar. Inte sporthojs-krampaktig körställning, utan för mig något som mer kan liknas vid totalt felplacerad förarposition som inte inger förtroende då det börjar gå fort. Att Ducati då och då släppt varianter med bra bromsar, fjädring och annan utrustning råder inte bot på detta problem.

Jag skulle välja en Tuono, Streetfighter, FZ, CB, Superduke eller en nyare Monster före en gammal Monster. Vilken dag som helst.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Japp..men det är inte samma 4v som sitter i 1098an. Kommer det ett Monster med 1199s spis - köper jag en.

Vad Monster beträffar så har jag ägt nog alla modeller fr 900 upp till S4RS. Jag har kört Streetfigher S ett par år och har svårt att hålla med om att körställningen på den skulle vara så fantastiskt mycket bättre än på gammelmonster...och då har jag kört bara Ducati i ett antal år och alltid haft flera cyklar samtidigt så jag kunde jämföra dag till dag.

Tuono har jag svårt att uttala mig om eftersom jag aldrig ägt en eller kört en tillräckligt mycket för att bilda mig en uppfattning. Som jag ser det tar det ett tag. Visst är det (förhoppningsvis) så att nya konstruktioner är tekniskt bättre än gamla, men i fallet Monster kom förbättringen på bekostnad av designen och karaktären. Nya Monster är mindre rå och mer mainstream än den gamla.
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
HYM n använder jag just för att komma snabbt till jobbet i köer. SF´en är ryckig, tungstyrd och allmänt jobbig när man ska zick zacka mellan bilarna som stå still eller krypköra. Det är helt enkelt en tyngre hoj med jobbigare lågfartsegenskaper. Nu har jag givetvis plockat av dessa asfula speglar som sitter på styret på HYMen så den blir direkt smalare. Det är helt annan precision i körning just i köer och mellan bilarna. Lätt att stanna, man ser allt eftersom man sitter högt...och då jämför jag typ dag - till - dag och jag kan säga att jag undviker att ta SF´en till jobbet om jag inte ska iväg och köra sen ett längre tag efteråt.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är skillnaden mellan Street och Speed triple? Ser ruskigt fina ut båda två! Måste provköras!

Just nu lutar det på 990 Superduke, Ducati Streetfighter 848, S, samt Speed/Street triple. Men jag måste kolla vad vad försäkringarna hamnar på. Måste dock provköra VFR800 och R1200R.

Street Triple är 675cc med strax över hundra häst.
Speed Triple är 1050cc väger över 200 kg med 135 häst ungefär.

Båda måste provköras men varning, båda är väldigt lätta att älska! :kär
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Får väl lägga till SMT på listan då! Samma roliga motor som i Superduke och SMR. Och T står ju för tourer! Man sitter ruskigt bra på den och rolighetsfaktorn är samtidigt hög! Försäkringen är helt rätt med!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top