MotoGP - Commercial Bank Grand Prix of Qatar

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Ser ut som att AEspargaro tar hem pole ganska bekvämt imorgon om ingen annan hittar något exceptionellt. Den stora frågan som kvarstår är väl om och hur länge hans däck håller i racet.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag gillar icke det här däcktramset. Alls. Det är inte längre förare det handlar om...får se vad som händer i racet. Men det kan ju vara att quatar med kass grepp förstärker det hela extremt.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Hayden bakom tre av fyra Duccar, oväntat enligt mig.

Ser ut att bli ett kul race där det inte är givet att MM eller JL ska leka hem det framför evige tvåan DP.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Satelliterna har väl inte tillgång till det mjukare däcket va?

Kör T3 på lika material som Lor/VR eller är det förra årets hoj?

Dom kanske skulle smyga över till deras garage inatt........om dom nu inte mörkar då....:D

Movistar-yammorna vs. T3, det som förvånar mig mest, blir intressant i morgon. :)
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Satelliterna har väl inte tillgång till det mjukare däcket va?

Kör T3 på lika material som Lor/VR eller är det förra årets hoj?

Dom kanske skulle smyga över till deras garage inatt........om dom nu inte mörkar då....:D

Movistar-yammorna vs. T3, det som förvånar mig mest, blir intressant i morgon. :)

Nu vet jag inte om T3 kör fjolårets hojar. Men nyutvecklade maskiner är inte alltid bättre direkt. I slutändan brukar de ju va klart bättre dock.
Har för mig att nåt stall i F1 skrotade sin nya bil och gick tillbaka till fjolårets (många år sen)...så antar att det kan hända i MotoGp också.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu vet jag inte om T3 kör fjolårets hojar. Men nyutvecklade maskiner är inte alltid bättre direkt. I slutändan brukar de ju va klart bättre dock.
Har för mig att nåt stall i F1 skrotade sin nya bil och gick tillbaka till fjolårets (många år sen)...så antar att det kan hända i MotoGp också.

Precis, kör T3 förra årets så är det väl lugnt, rättar nog till sig, men om de har samma så kanske det är dags att börja kopiera settings.....

Känner igen F1 men kommer ej ihåg vilken, var det så längesen? Börjar bli gammal kanske... :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Satelliterna har väl inte tillgång till det mjukare däcket va?

Kör T3 på lika material som Lor/VR eller är det förra årets hoj?...
Nope, Satelliterna kör Factory, AEsp enda Yamahan på mjuka däcken bland de tio första.

Vad säger Ni om Smiths luftakrobatik? Gosh...

Fabriks- och satellitcyklarna brukar väl vara rätt så lika vid säsongsstart medan skillnaderna ligger i utvecklingspryttlarna under säsongen? Men det kan säkerligen någon annan i tråden utveckla mera... ;)

Till rejset lär de mjuka däcken inte räcka till, men hittar inte Yamaha en hyfsat säck med fart till morgondagens kval kan det bli lite omkörningsfest under rejset. Kul :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hmmm, kör fabrikarna runt på hårda då eller kan de verkligen vara så off?

Känns inte som de 4:a och cal skulle ligga som de gör annars.....
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Förvisso kul om toppen inte blir lika given som de senaste säsongerna, men inte särskilt kul om det uppenbart beror på material i form av t ex däck.

Blir ju farsartat OM vi hamnar i en sits där några förare är chanslösa på en bana men överlägsna på en annan beroende på vad det är för asfalt på banan. :död

Frågan är väl hur intresserade "fabrikerna" kommer att vara av att fortsätta köra om samma regler gäller nästa säsong och hur mkt de har att säga till om?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Orsaken till att listan ser ut som den gör har naturligtvis mycket med däcken att göra. Säga vad man vill om det, men Dorna som fått mycket kritik för annat har här skapat en potentiell "intressehöjare". Det är ju inte helt otänkbart att en massa träningar och en massa kval kommer att sluta med flera Open-maskiner högt upp. Open-maskiner som sedan inte kan nyttja detta däckval i en racesituation, men som lik förbannat startar framför Fabriks-maskiner och därför orsakar omkörningar. Sedan är det väl inte helt otänkbart att Open-maskinerna faktiskt kan utnyttja sin däcksfördel vid något enstaka race...? Och blir det allt för sällan är det väl inte helt otänkbart att en äldre spansk gentleman "påverkar" vilka däck Bridgestone tar med sig till något av racen...?

Min enda farhåga - förutom de sportsliga bitarna och den ständiga diskussionen om sport vs. showbiz - är att detta blir för svårt att överblicka för alla utom de mest insatta fansen...?

Mitt intryck är annars att många har ovanligt kämpigt med det ständigt varierande greppet på denna bana. Många (inte bara Yamaha) åker korta stint och detta är alltid ett tecken på att man jagar något men inte riktigt vet vad och ett annat gott tecken på samma sak är att de "etablerade" förarna hos respektive märke inte åker fortare än de mindre etablerade. Standardkommentaren "today we have collected a lot of valuable data" (vilket betyder att ingenting fungerar och vi har ingen aning om varför) repeteras i många pressreleaser och är ytterligare ett tecken på samma sak.

Den intressanta frågan inför morgondagen är hur mycket bättre banan blir. Jag tycker mig se ovanligt mycket hjulspinn och då hjulspinnet är högt går det ibland ännu fortare att överhetta ett hårt däck än ett mjukt däck...Läge för skräll redan på första racet...?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
... Standardkommentaren "today we have collected a lot of valuable data" (vilket betyder att ingenting fungerar och vi har ingen aning om varför) repeteras i många pressreleaser och är ytterligare ett tecken på samma sak..

:hihi :tummenupp
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
illräkligt
Den intressanta frågan inför morgondagen är hur mycket bättre banan blir. Jag tycker mig se ovanligt mycket hjulspinn och då hjulspinnet är högt går det ibland ännu fortare att överhetta ett hårt däck än ett mjukt däck...Läge för skräll redan på första racet...?
Precis! Vad gör att banan är i det skicket? Blåser det konstant in sand? Saknas det tillräckligt med gummi i asfalten vilket försämrar grepp? eller en kombo? vad kan det vara?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis! Vad gör att banan är i det skicket? Blåser det konstant in sand? Saknas det tillräckligt med gummi i asfalten vilket försämrar grepp? eller en kombo? vad kan det vara?

Det där jävla stället är alltid knepigt, på grund av flera saker. Dels är "grundgreppet" i banan dåligt på grund av en skum typ av asfalt samt att banan knappt används till något annat. Dels blåser det hela tiden in mer eller mindre sand och alltid på olika ställen. I början av en träning kan det vara kurva ett, fyra och fem. I mitten av träningen tre helt andra kurvor och i slutet av träningen kurva ett, fyra och fem igen. Detta gör det mycket svårt för förarna att lära sig banans grepp och att lita på banans grepp (det är ju inte ens konstant en hel träning) och därmed håller de automatiskt igen lite grann. Sedan blir det inte bättre av att träningar, kval och race går på kvällen i sjunkande temperatur.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Orsaken till att listan ser ut som den gör har naturligtvis mycket med däcken att göra. Säga vad man vill om det, men Dorna som fått mycket kritik för annat har här skapat en potentiell "intressehöjare". Det är ju inte helt otänkbart att en massa träningar och en massa kval kommer att sluta med flera Open-maskiner högt upp. Open-maskiner som sedan inte kan nyttja detta däckval i en racesituation, men som lik förbannat startar framför Fabriks-maskiner och därför orsakar omkörningar. Sedan är det väl inte helt otänkbart att Open-maskinerna faktiskt kan utnyttja sin däcksfördel vid något enstaka race...? Och blir det allt för sällan är det väl inte helt otänkbart att en äldre spansk gentleman "påverkar" vilka däck Bridgestone tar med sig till något av racen...?

Min enda farhåga - förutom de sportsliga bitarna och den ständiga diskussionen om sport vs. showbiz - är att detta blir för svårt att överblicka för alla utom de mest insatta fansen...?

Mitt intryck är annars att många har ovanligt kämpigt med det ständigt varierande greppet på denna bana. Många (inte bara Yamaha) åker korta stint och detta är alltid ett tecken på att man jagar något men inte riktigt vet vad och ett annat gott tecken på samma sak är att de "etablerade" förarna hos respektive märke inte åker fortare än de mindre etablerade. Standardkommentaren "today we have collected a lot of valuable data" (vilket betyder att ingenting fungerar och vi har ingen aning om varför) repeteras i många pressreleaser och är ytterligare ett tecken på samma sak.

Den intressanta frågan inför morgondagen är hur mycket bättre banan blir. Jag tycker mig se ovanligt mycket hjulspinn och då hjulspinnet är högt går det ibland ännu fortare att överhetta ett hårt däck än ett mjukt däck...Läge för skräll redan på första racet...?

vad betyder "electrical problems"?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Luktar lite F1 om däcksituationen, men faktum kvarstår ju att det skapar ett grymt underhållningsvärde! När var FP2 så här kul att se senast?

Skulle EsA dessutom gå & vinna (börjar ju se trovärdigt ut!) känns det som ett fantastiskt slag i ansiktet på Yamaha & Honda. 4liter soppa så är elektroniken överflödig..
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Luktar lite F1 om däcksituationen, men faktum kvarstår ju att det skapar ett grymt underhållningsvärde! När var FP2 så här kul att se senast?

Skulle EsA dessutom gå & vinna (börjar ju se trovärdigt ut!) känns det som ett fantastiskt slag i ansiktet på Yamaha & Honda. 4liter soppa så är elektroniken överflödig..

Jag tycker å andra sidan att det här tramset förstör klassen - nu betyder materialet för mycket, men åt fel håll - effekten blir dock densamma (potentiellt).

Kan alla klåfingriga jävlar låta bli att fucka upp racingen? Är det så att aliens-arna är överjävliga? So f-ing what. Det är DET jag vill se iaf.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Jag tycker att det är väldigt spännande och ser fram emot kval och race.

Däcken vet vi ställer till det i tidslistorna.
Men det är många saker som förvånar - Bautista kör ju i stort sett på samma material som Pedrosa o Marquez. Har Showa lyckats göra en dämpare som är bättre än Öhlins...? Marquez är förstås hämmad av sin fot, men ändå.

Iannone - sätter bättre tider än både Dovi och Crutchlow på samma material och däck, vad jag förstår.

Smith övertygar tycker jag. Samma sak där som med Bautista - han kör väl på i stort sett samma material och däck som Rossi och Lorenzo.
Det såg ganska vilt och slängigt ut när Smith körde, men fort gick det ändå. Lorenzo har ju alltid kört vackert och perfekt, men årets material kanske inte går att köra fort med på hans sätt. Inte än i alla fall, på den banan...

Och EsA förstås. Men han sitter alltså på cykeln som vann fjolårsracet på samma bana, han var på banan för två veckor sen och han har tillgång till mjukare däck. Men ändå...

Ja, jag vet att fabrikarna inte hade försäsongsträning på banan för två veckor sen, men nu har det ändå gått tre pass. Det borde börja jämna ut sig.

Ska bli väldigt spännande att följa fortsättningen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top