Slicks vs gatlagliga däck

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Dunlop d212 eller Pirelli supercorsa om du är snabb annars är Dunlop sportsmart sportmax ett ypperligt allrounddäck!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Va tänker du syssla med för sorts körning?

Racing på torr bana eller vanlig Svenssonskörning på allmän gata?
 

Zupra

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2011
Ort
alingsås
Hoj
Honda 900 Fireblade
tanken är att ha en uppsättning fälgar med bra däck till torr bana. antar att det är godkänt med slicks på vanliga mc ban träffas? men om det funkar lika bra med mönstrat så kanske det är bättre att köra på det
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
tanken är att ha en uppsättning fälgar med bra däck till torr bana. antar att det är godkänt med slicks på vanliga mc ban träffas? men om det funkar lika bra med mönstrat så kanske det är bättre att köra på det

Är du en van banåkare som får akuta kruppbesvär i nån annan startgrupp än snabbaste gruppen så är nog slicks på separata fälgar en fiffig idé för att verkligen kunna utnyttja hojens prestanda till sitt ultimata maxinum.

Och du tillhör de övriga 99 procenten av Sveriges hojåkare så lär du ha minst lika kul på gatlega sulor.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Pirelli Supercorsa SP duger gott för "snabba grupper". Köp ett par värmare bara så blir allt roligare. :tummenupp:fakta
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
D211/212 är mönstrade och gatlagliga men har mer grepp än "sämre" slicks..
Supercorsa är vad jag förstått ännu bättre och även det är gatlagligt. Ska prova de senare i sommar tänkte jag. Dunlopen har jag kört på både gata och bana.

Du lär dock ha usel livslängd och ännu sämre våtgrepp i dem. Så pendlar du och blir tvungen att köra i regn ibland så är det nog bättre med rena gatdäck för gatåkat.

Extrafälgar vore najs, men hur mkt bana kommer du köra? T om jag som är relativt talanglös har lyckats kränga av gatdäck -> på med slicks på en halvtimme både fram och bak inkl montering, så sååå jobbigt är det inte att bara byta däck de gånger man ska hoja bana.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
jag har ingen aning. jag har aldrig kört på bana med mc : )

Då kör du på en uppsättning med sportsmart sportmax till att börja med. Kanondäck som varnar innan det går åt fanders och hyfsade ur förslitningssynpunkt med. Har kört slut på 4 bakdäck hittills och fler kommer det bli.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
jag har ingen aning. jag har aldrig kört på bana med mc : )

Då är Dunlop Sport Smart rätt däck.
Grymt däck, som kommer att fungera länge för dig.
 

Zupra

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2011
Ort
alingsås
Hoj
Honda 900 Fireblade
perfekt nu vet jag mer : ) det blir slicks på den ena uppsättningen och nåt annat bra på andra uppsättningen. tack för alla svar:tummenupp
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Till Ts svaret på din fråga är Supercorsa v2 sc2 bak och sc1 fram. Funkar kanon på bana och gata. Du får grepp i överflöd och dom bygger värme snabbt och faktum är att våtgreppet är helt ok vid blöt vägbana om du har värme i dom. Kolla in 180/60 till din hoj istället för 180/55. Du får mera gummi i backen.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
jag har ingen aning. jag har aldrig kört på bana med mc : )

Då kör du på en uppsättning med sportsmart sportmax till att börja med. Kanondäck som varnar innan det går åt fanders och hyfsade ur förslitningssynpunkt med. Har kört slut på 4 bakdäck hittills och fler kommer det bli.

Har du aldrig kört bana tidigare kan vi nog alla vara eniga i att du inte har någon som helst användning för slicks :huvet

Då är Dunlop Sport Smart rätt däck.
Grymt däck, som kommer att fungera länge för dig.

perfekt nu vet jag mer : ) det blir slicks på den ena uppsättningen och nåt annat bra på andra uppsättningen. tack för alla svar:tummenupp

Zupra:
Du har verkligen bestämt dig för att du skall ha slicks till varje pris, eller hur? :dummer

Jag säger som flera andra:
Har du aldrig kört på bana, eller om du till och med har kört på bana men inte pressat däcken så att du är snabbare än däcken är, så tycker jag du skall köpa Dunlop Sportmax Sportsmart. Ruskigt bra däck på både väg och bana, i torrt och vått. När du kommit till den punkt då du har nytta av slicks så kommer du att veta det.

Av ren nyfikenhet måste jag bara fråga:
Varför vill du ha slicks? Vad tjänar du på att ha slicks jämfört med sportiga gatdäck?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
perfekt nu vet jag mer : ) det blir slicks på den ena uppsättningen och nåt annat bra på andra uppsättningen. tack för alla svar:tummenupp


Du kan ju köra Pirelli superbike bra eller metzler compk slicks på ena uppsättningen. De måste han inte ha värmare till men det rekommenderas! Så det är inte hela världen om du inte får upp/håller tempen i dem. Värre med "riktigt" slicks som blir hala om de är kalla. Sen så håller jag med om att Dunlop sportsmart är ett riktigt bra val om du ska köra bana. Jag började själv köra med dem när jag skulle komma igång med bankörningen och de höll länge och jag fick stort förtroende för dem :)
 

CYBERMAN

Snart så...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Med min Gixxer och KTM
Hoj
Gixxer K7:a och KTM 690 SMC R
Ska du köra på slicks så bör du ha däckvärmara...
med däckvärmare behöver du el
och för att få på däckvärmare behöver du depåstöd fram och bak
osv......
 
Last edited:

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Jag är mer orolig att du inte orkar hålla uppe tempen på slicksen med ditt tempo... :)
det krävs ett visst grundtempo innan slicks funkar som dom ska
och under det slit dom snabbt eller ännu värre tappar greppet helt :skrämd
 
Last edited:

Zupra

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2011
Ort
alingsås
Hoj
Honda 900 Fireblade
slicks till vilket pris som helst stämmer nog bra :kär

Ställ fram och bak har jag.

vart hittar man bra däckvärmare till rimligt pris. ebay som att annat?
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Hej

I beskrivningen står det: NHS
Det betyder väl "Not for Highway Service".

Det finns en anledning till det. Den anledningen är att du aldrig får upp däcken till rätt arbetstemp på gatan och då blir resultatet att du klotar för att de kommer vara "hala".


Låt bli.

Supercorsa finns i SP variant för gata. SC varianten är bandäck med en arbetstemp på 100 grader.

Lycka till.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top