MC-batteri - YUASA eller BILTEMA. Mest kvalitet för pengarna?

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Frågan har säkerligen varit uppe tidigare men eftersom vi går en ny vår till mötes så ställer jag frågan inför den kommande säsongen. En o annan av oss har säkert upptäckt att vårt batteri som funkade hyfsat förra sommaren har somnat in för gott. Dvs i klarspråk - det är stendött.

Valet står då att köpa ex ett YUASA batteri som väl de flesta anser håller bra kvalitet ELLER ett batteri från BILTEMA.

Nu skiljer det inte så där väldigt dramatiskt i pengar mellan ett YUASA batteri mot ett BILTEMA batteri. Men fakta är att man tom får ett betydligt "dyrare" GEL-batteri UNDER det belopp som motsvarande YUASA konventionellt standard syrabatteri kostar. De konventionella standard syrabatterierna är dessutom avsevärt mycket billigare hos BILTEMA än motsvarande YUASA-batteri.

MEN - hur är det med kvalitet o livslängd på BILTEMA-batterierna? Skriv ner dina erfarenheter. Likaså skriv ner dina erfarenheter av YUASA-batterier.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Har aldrig faktiskt haft ett yuasa som jag kastat. Trots att jag aldrig underhållsladdar. O då har jag ändå ägt typ 6-7 hojar i olika åldrar med yuasa i sig.
Däremot har jag kastat 2 biltema. Dock så kanske de 2 hade klarat sig om man laddat konstant.
Så när jag köpte nytt här till bobbern förra året som kräver lite mer startström så blev det självklart yuasa för min del. Kan nämna att det var ett biltema i den vid köpet. Hade inte ens klarat en halv säsong.
 
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
för att svara på din fråga i rubriken.

mest kvalitet för pengarna----- köp yuasa. dyrare än biltema, men det håller längre och är bättre på alla sätt och du behöver ej underhållsladda konstant (även om du ändå bör göra det vid längre stillestånd). så i det långa loppet så sparar du pengar på att köpa det dyrare batteriet.
enda anledningen jag kan se till att köpa ett feltema batteri är om det bara ska hålla över sommaren och att man ska sälja hojen sedan. då kan du köpa ett feltema batteri och låta nästa ägare få problemet med batteri istället.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Biltema batterierna är jättebra för pengarna. Har erfarenhet av 2 som hållt minst 4 säsonger sen har jag inte haft kvar dem. Köper endast biltema batterier, väldigt onödigt med annat. I alla fall för mig som ofta byter hoj.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Har ett Biltemabatteri från 2003. Fungerar klockrent. Fyller på med batterivatten höst och vår och låter c-tek:en underhållsladda det på plats i hojen hela vintern. Har tom haft hojen stående ute en vinter, utan batteriproblem.
Men det är som med allt annat, underhålls inte prylarna på rätt sätt så pajar de.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Mycket skit som kastat på biltemabatterier utan egentlig anledning, satte ett biltemabatteri i africa twinen för 3 år sen och när jag provade den förra månaden så starta den lätt och kunde ut och åka, vad mer ska man begära?

För 2 år sen satte jag ett biltemabatteri i suzukin och provstarta den förra veckan och den snurra på som attans och gick igång efter 10-15 sekunder (trasig choke).
Allt detta utan ctek och magiska knep.

Är de blå gelbatterierna jag använt, hört de ska ge lite lägre startström än vanliga syrabatterier så rekomenderas väl inte till högkompade twin-motorer. Annars funkar de
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Då & då köper jag ett Biltemabatteri om jag anser att hojen i fråga inte är värd bättre, eller om den ska säljas. Givetvis är de dåliga, en hoj jag hade i 6-7 år förbrukade 3 st batterier. Ett biltema (nytt ) orkade inte dra runt en 900cc tvin, vilket ett Global batteri klarade.

Jag har laddat allt jag ägt lite då & då med min Ctek.

Global är för övrigt ett prisvärt alternativ.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Sen är det skillnad på batteri och batteri. Att bara säga att ett "biltemabatteri" funkade bra eller inte säger egentligen inte så mycket utan att specificera vilken typ det var.

Biltema hyllagrar oftast sina blysyrabatterier fyllda. Det betyder att om de får stå länge så hinner de självurladdas och kan då ta skada med försämrad prestanda och kortare livslängd som följd. Mindre batterier (aka MC-batterier) kan stå kortare tid då de helt enkelt har mindre kapacitet att börja med.

Så köper man ett förfyllt blysyrabatteri kan det vara värt att mäta upp det innan med multimeter och se att det inte laddats ur allt för mycket. Om man bara tar ett på chans kan man få ett som stått ett tag och det blir lite slumpen som avgör om det är helt ok eller inte.

Gelbatterier är inte lika känsliga för självurladdning så därför kan det vara viktigt att säga om det var gel eller inte för att kunna dra någon slutsats om "kvalitet". Generellt sett brukar de som tycker att biltemabatterier funkar bra vara de som köpt just gel.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja fyfan för Biltemabatterier, mitt har gett upp efter fem år, skitgrejer :7peta
Ett vanligt bly/syra, det kan ha att göra med att den fick stå kallt och utan att bli underhållsladdad i vinter förvisso men ett simpelt misstag från ägarens sida ska ju batteriet tåla, eller hur :D

Jag åker till Biltema och köper ett likadant igen, om jag nu måste byta två biltema på ett yuasa och spara en femhunka på åtta år så gör jag det :yoparty

Trådnamnet bör ju vara "MC-batteri - YUASA eller BILTEMA. Mest livslängd för pengarna" :tummenupp
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Biltema - Ok val i nödsituationer
Yuasa - Rätt val om du köper (billigare) från utlandet, och har ett par dagar på dig.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Ett vanligt bly/syra, det kan ha att göra med att den fick stå kallt och utan att bli underhållsladdad i vinter förvisso men ett simpelt misstag från ägarens sida ska ju batteriet tåla, eller hur :D

Ska det stå i kallgarage så ladda det fullt innan du ställer undan hojen, har du hoj med larm/insprut/immobiliser som drar ström även när hojen är avstängd så koppla loss ena polen. Så ska du se att nästa skitbiltemabatteri håller mer än ynka 5 år :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har ingen erfarenhet av livslängd på batterier från Biltema. De håller säkert bra om man sköter dem som de flesta andra batterier. Jag kommer dock att ersätta mitt original Yuasa med ett likadant när det är dags. Kan inte annat än vara nöjd med livslängden så här långt nämligen.
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Man brukar säga att man får vad man betalar för och i detta fallet stämmer det. Biltemas batterier håller jag mig borta ifrån.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag tycker Biltema gel funkar hur bra som helst. Har aldrig haft någon anledning att köpa något annat.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
http://www.mdsbattery.co.uk/

Beställde ett YTZ7S till min ktm igår därifrån, blev lite dyrare men då hade ytz7s högre Ah och CCA än motsvarande storlek på Biltema GEL.
Förutsatt att jag köper ett 12Volt 5Ah YUASA batteri så köper jag från den här säljarenEbay

Han vill ha €20.95 för batteriet, €4.45 för 1 liter batterisyra o €9.95 i frakt med DHL dvs TOTALT €35.35 o det får väl ses som överkomligt. Han svarar snabbt på mails o har 100% positiva omdömen på Ebay.
Mot detta står batterierna på BILTEMA... 199 kronor för motsvarande syra batteri o 269 kronor för GEL.
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Har aldrig haft problem med Biltemas batterier (men däremot med svindyra BMW original-batterier av finmärke). Åsså får man inte glömma att även Biltema har garanti på ackarna så skulle det fallera är det inget stort bekymmer.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Förutsatt att jag köper ett 12Volt 5Ah YUASA batteri så köper jag från den här säljarenEbay

Han vill ha €20.95 för batteriet, €4.45 för 1 liter batterisyra o €9.95 i frakt med DHL dvs TOTALT €35.35 o det får väl ses som överkomligt. Han svarar snabbt på mails o har 100% positiva omdömen på Ebay.
Mot detta står batterierna på BILTEMA... 199 kronor för motsvarande syra batteri o 269 kronor för GEL.
ytz7s är Yuasa GEL, dom hade även billiga Yuasa bly på mdsbattery.

http://www.mdsbattery.co.uk/shop/productprofile.asp?productgroupid=1029 30pund med frakt
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top