Långmilad Saab 9-5 2,3 -07

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Undrar om det inte var Saab som hade problem med att avgassystemet ligger för nära oljetråget också, eftersom de vänt motorn åt fel håll men jag är inte helt hundra. Problemet skulle då vara att oljan närmast tråget koksar.
Hade det på min gamla OG9-3 med 3" system.
Att den satt väldigt nära oljetråget.
Förhoppningsvis koksade den inte då jag körde täta byten, men oljepluggen brände fan fast sig varje gång.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Sluta jiddra, börja trolla.
Varför bry sig om en massa grejer som ingen kan berätta hur det ligger till med.
En 9-5a med 18000 mil är ju bara att slå till på, om priset är rätt. Vilken säljare skulle bry sig om ifall du står och talar om en tändkasett som KANSKE går sönder snart osv osv. Det är inte direkt en ovanlig bil, finns inga problem som är större än på någon annan modell/märke. Den är stor, bekväm och säker. Bara slå till, det tänker jag göra snart.
Sålde idag en 9-5 från 98. Två timmar efter annonsen dök upp på blocket var den såld till en kille som körde nästan tio mil för att köpa den. Min nästa bil blir troligen en 9-5 nyare än 06 med runt 20kmil på mätaren. Mer bil för pengarna är svårt att hitta!
Hur såg annonsen ut sa du? :)

Mina läppar är förseglade:D, jag vill ha förstatjing på den och pengamässigt ligger den väl lite högt! Disskutioner om priset pågår, finns ett par räliga stenskott på huven som måste åtgärdas omgående och jag är inte så sugen på att betala 4-5000 för en lackering men säljaren är lite kinkig med priset fast jag tror att det löser sig så till vida det inte dyker upp ngt annat intressant de närmsta dagarna.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad jag kan komma på så ska du lyssna efter oljud från kamkedjan vid kallstart, alltså när den stått ute över natten.
I övrigt gäller sedvanlig koll av skick och servicehistorik.

Bytte kamkedja/balansaxelkedja på en dylik för ett tag sen och det omfattar losstagning av motorpaket.
Dyrt.

Är den tyst och AC:n funkar så ere bara att åka.


Mäh! Gjort flera, går bra med motorn i. :fakta

Fast så sena som 07 är mkt ovanligt. Byt olja med 1500mil (1000 vid enbart etanoldrift) så är de nära nog odödliga motormässigt.

Abbe, behöver du hjälp om nåt mot förmodan sker så är det bara att höra av sig.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Mäh! Gjort flera, går bra med motorn i. :fakta

Fast så sena som 07 är mkt ovanligt. Byt olja med 1500mil (1000 vid enbart etanoldrift) så är de nära nog odödliga motormässigt.

Abbe, behöver du hjälp om nåt mot förmodan sker så är det bara att höra av sig.

Fan va nice, visste inte att du är lite av en saabexpert:)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Har en engång suttit i en Saab-stol blir ändan bortskämd..

Ja, man sitter som en kung i en saab, t o m bättre stolar än volvo om du frågar mig, och volvos stolar är bra! Det var lite därför som min passat fick gå vidare i karriären, stolarna är en stor katastrof tyvärr! Jag med mina ryggproblem kan knappt köra ner till halmstad utan att få brutalt ont i ryggen. Hade faktiskt en 9-5:a 2,3 vector -06 för ett par år sedan, kunde inte låta bli att köpa den för det priset, låga mil och ihop med priset bara skrek köööp så jag köpte. Tyvärr så sålde jag den efter bara ett halvår, fråga mig inte varför men jag antar att budet jag fick lockade till försäljning, blev bjuden mer än jag gav så det var bara att sälja men jag har inte suttit så gött på en långsemester i en bil som i den saaben! Ända sen dess har det gnagt inom mig att jag måste köpa en saab. Tyckte även att den funkade klockrent trots den korta perioden jag hade den, inga konstigheter öht.

Jag har inbillat mig att en långmilare inte borde göra livet surt för mig bara den är servad efter konstens alla regler men jag måste ha lite feedback från folk som har erfarenheter av långmilade saabar innan jag slår till därav tråden! Man får ju sjukt mkt bil för pengarna om den är skött efter konstens alla regler, jag menat, du kan få en säg 2,3:a 06-07:a med till exempelvis 16-17000 mil på mätaren för en spottstyver. Denna jag har på g som tråden handlar om är skött exemplariskt men den har tyvärr lite för stora lackskador på motorhuven som måste fixas och jag kan göra det men jag vill inte lägga pengar på det, just nu diskuterar jag och säljaren hur mkt han ska gå ner i pris pga detta, han verkar dock inte så sugen på att gå ner så mkt som jag vill, går han inte ner skiter jag nog i denna och väntar till det dyker upp en annan.

Problemet är bara att jag är sjukt sugen på den trots motorhuven, bilen är absolut fullutrustad med alla paket saab erbjöd:tummenupp
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
18 000 är ungefär halvvägs tills man behöver bry sig om motorslitage på normala bilar.
Jag vet dock inte hur livslängden är på turbon.
Det brukar dock inte vara någon jätteaffär att byta snurra om den ger upp.
Jag har ingen saaberfarenhet, men tror inte att de är annorlunda.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Har en fullservad 9-5 Aero -01 Åkte på att byta toppackning för ett par år sen vid 15k. Efter det så kan jag bara säga att jag aldrig haft en bättre bil. Bra reservdelar finns men OE prylar är ju lite bristvara så att säga..
Att tänka på när det är automat så brukar dom inte vara överförtjusta i att dra tungt, typ husvagn.

Med tanke på dokumenterad service så säger jag köp, säkrare än så blir det ändå inte med begagnat.:tummenupp
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Just turbon och vxllådan är väl ökända för att plötsligt säga upp sig på Saabar.
Som sagt om tidigare ägare varit noga med att låta turbon smörjas upp innan start och sakta ner innan avstängning så är det nog lugnt men det är ju omöjligt att veta.

En kollega som inte ens visste om korrekt tillvägagångssätt fick äran att renovera motorn för drygt 30 000 när hans turbo utan förvarning sa upp sig.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Har en 9-5 2007 med snart 15k på mätaren. Köpe den när den gått 12k.
I vinter har det ibland varit problem med att 2an vill hoppa ur när man lägger i den.

Tydligen synkringarna i lådan som e kass. Enligt en föredetta saab anställd.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Kanske ska skippa 2,3 litersmotorn med turbo och gå på 2,0 istället!? Det var inte billigt att byta ut en havererad turbo:näsblod

Samma skit om jag inte minns fel. Kan vara att den ena har Garret och den andra Mitsu förvisso.

Jag har en 2.0t -07:a med automat, har precis rullat 18k mil. Man åker skönt men inte billigt. Dessa motorer drar i stort sett aldrig under litern, riktigt dåliga på det viset Biopower.
Jag har 2 års garanti och det är jag glad över, just nu är det elfel som gäller:
Bromsljuskontakten spökar= man får inte i växeln på bilen utan att trycka ned en liten spärr med typ en penna eller nåt. Samtidigt funkar inte bromsljus, backljus, backvarnare, farthållare.
Sen har lyktspolningen slutat fungera. Och backvarnaren strular annars också.
Något mer elfel som jag har glömt just nu, men som sagt är det skönt med garanti, vilket behövs på dessa bilar.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Samma skit om jag inte minns fel. Kan vara att den ena har Garret och den andra Mitsu förvisso.

Jag har en 2.0t -07:a med automat, har precis rullat 18k mil. Man åker skönt men inte billigt. Dessa motorer drar i stort sett aldrig under litern, riktigt dåliga på det viset Biopower.
Jag har 2 års garanti och det är jag glad över, just nu är det elfel som gäller:
Bromsljuskontakten spökar= man får inte i växeln på bilen utan att trycka ned en liten spärr med typ en penna eller nåt. Samtidigt funkar inte bromsljus, backljus, backvarnare, farthållare.
Sen har lyktspolningen slutat fungera. Och backvarnaren strular annars också.
Något mer elfel som jag har glömt just nu, men som sagt är det skönt med garanti, vilket behövs på dessa bilar.

Verkar vara ngt skit med just årsmodell -07! Var och provkörde en 07:a i fredags, klart där var ngt skit på den åsså, det som talade för bilen var, två brukare vara nuvarande ägare haft den sen -09 och fullstämplad servicebok samt låga mil (11200), tyvärr var det ngt knas med ratten, den glappade i längsled, har läst att fler 07:eek:r haft samma problem men inget som egentligen inte går att fixa men jag orkar inte köpa en bil som måste i på lagning direkt, sen var det diverse annat som du redan tagit upp, backsensorer ur funktion, kostar väl en 2000:- per sensor inkl. Arbetet. Denna aktuella bilen tråden handlar om har också lite småfel men det som talar för den trots milen är, full servicebok, två brukare varav nuvarande haft den sen ca 3000 mil, rullat 18000 idag, priset! Men återigen, pallar inte köpa en bil som måste in på verkstaden omgående! Har dock ett par hyfsade lågmilare som är intressanta, kunde köpt en idag men vi har svårt att enas om ett pris. Jag vill betala ett marknadsanpassat pris, säljaren vill rädda det som räddas kan, han köpte antagligen bilen för en smärre förmögenhet för två år sedan så då är det svårt att komma överens!

Att saaben gillar bensin känner jag till men jag kan säga att jag hade väldigt svårt att köra passaten under litern åsså, volvo av valfri modell från mitten av 2000-talet är inte så jävla snåla dom heller, svåger t ex har en v50 -05:a och den är ta mig fan törstigare än en 9-5:a, helt skoningslöst törstig och det är ändå en relativt liten kombi.
 
Last edited:

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Just turbon och vxllådan är väl ökända för att plötsligt säga upp sig på Saabar.
Som sagt om tidigare ägare varit noga med att låta turbon smörjas upp innan start och sakta ner innan avstängning så är det nog lugnt men det är ju omöjligt att veta.

En kollega som inte ens visste om korrekt tillvägagångssätt fick äran att renovera motorn för drygt 30 000 när hans turbo utan förvarning sa upp sig.
Vill inte verka ohövlig men ett motorhaveri pga skuren turbo låter osannolikt om man tänker på dess konstruktion och funktion. Har du mer info om det så skulle det vara intressant. (Kanske en tråd i mekhörnan)
Oljetyp och bytesintervall är viktiga faktorer i livslängden på alla motorer generellt och turbomotorer i synnerhet.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vill inte verka ohövlig men ett motorhaveri pga skuren turbo låter osannolikt om man tänker på dess konstruktion och funktion. Har du mer info om det så skulle det vara intressant. (Kanske en tråd i mekhörnan)
Oljetyp och bytesintervall är viktiga faktorer i livslängden på alla motorer generellt och turbomotorer i synnerhet.

Nix jag har inte mer information. Det var inte min bil och inte jag som lagade den.
Men om exempelvis impellern havererar och skjuter in delar i förbränningsrummet kan det nog göra en del skada. Kan såklart varit något annat då min kollega inte var så grym på bilar.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Verkar vara ngt skit med just årsmodell -07! Var och provkörde en 07:a i fredags, klart där var ngt skit på den åsså, det som talade för bilen var, två brukare vara nuvarande ägare haft den sen -09 och fullstämplad servicebok samt låga mil (11200), tyvärr var det ngt knas med ratten, den glappade i längsled, har läst att fler 07:eek:r haft samma problem men inget som egentligen inte går att fixa men jag orkar inte köpa en bil som måste i på lagning direkt, sen var det diverse annat som du redan tagit upp, backsensorer ur funktion, kostar väl en 2000:- per sensor inkl. Arbetet. Denna aktuella bilen tråden handlar om har också lite småfel men det som talar för den trots milen är, full servicebok, två brukare varav nuvarande haft den sen ca 3000 mil, rullat 18000 idag, priset! Men återigen, pallar inte köpa en bil som måste in på verkstaden omgående! Har dock ett par hyfsade lågmilare som är intressanta, kunde köpt en idag men vi har svårt att enas om ett pris. Jag vill betala ett marknadsanpassat pris, säljaren vill rädda det som räddas kan, han köpte antagligen bilen för en smärre förmögenhet för två år sedan så då är det svårt att komma överens!

Att saaben gillar bensin känner jag till men jag kan säga att jag hade väldigt svårt att köra passaten under litern åsså, volvo av valfri modell från mitten av 2000-talet är inte så jävla snåla dom heller, svåger t ex har en v50 -05:a och den är ta mig fan törstigare än en 9-5:a, helt skoningslöst törstig och det är ändå en relativt liten kombi.

Är priset bra så visst, slå till. Jag köpte min för 60 000:- för ett år sedan och då hade den rullat 15k mil. Inklusive 2 års garanti, på bilfirma. Vectorpaket, avtagbart drag osv. Vector är ett krav, Linear-paketet är så snikigt att den inte ens är värd hälften.
Så, för rätt pris kan det vara ett bra köp absolut. För ser man krasst på det så har den vare sig mer eller mindre felaktigheter än de flesta andra märken i samma klass och prisklass, snarare tvärtom i så fall. Och man åker jäkligt bra i dem samt att de är väldigt säkra vilket är prioritet nummer ett när man som jag har två barn som ska åka med.

Vill inte verka ohövlig men ett motorhaveri pga skuren turbo låter osannolikt om man tänker på dess konstruktion och funktion. Har du mer info om det så skulle det vara intressant. (Kanske en tråd i mekhörnan)
Oljetyp och bytesintervall är viktiga faktorer i livslängden på alla motorer generellt och turbomotorer i synnerhet.

Varför inte? En turbo är oljekyld, en havererad turbo brukar trycka ut oljan ganska fort= slut på olja i motor= ras.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Nix jag har inte mer information. Det var inte min bil och inte jag som lagade den.
Men om exempelvis impellern havererar och skjuter in delar i förbränningsrummet kan det nog göra en del skada. Kan såklart varit något annat då min kollega inte var så grym på bilar.

Jo det är klart, om impellern släpper vingar men då borde de fastna i IC:n innan. Tack för infon.

Varför inte? En turbo är oljekyld, en havererad turbo brukar trycka ut oljan ganska fort= slut på olja i motor= ras.
Nu vet jag iofs inte vilken årsmodell det gällde men om det var en 80-talare så var den nog oljekyld ja. Har själv havererat ett agg. och det är sant som du säger att den börjar trycka ur sig olja, men för mig så tvärnitade turbinen och bilen gick knappt framåt. Men teoretiskt ja, även om man måste anstränga sig för att inte säga vara rent dum för att dra det så långt.
Sorry, nu ska jag inte spamma tråden mer. Ville bara ha sista ordet. ;)
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu vet jag iofs inte vilken årsmodell det gällde men om det var en 80-talare så var den nog oljekyld ja. Har själv havererat ett agg. och det är sant som du säger att den börjar trycka ur sig olja, men för mig så tvärnitade turbinen och bilen gick knappt framåt. Men teoretiskt ja, även om man måste anstränga sig för att inte säga vara rent dum för att dra det så långt.
Sorry, nu ska jag inte spamma tråden mer. Ville bara ha sista ordet. ;)

Nu uttalade jag mig lite konstigt, den är ju både olje- och vattenkyld. Eller ja, olja för smörjningen också naturligtvis men på Saabarna är det både vatten och olja, om vi pratar 9-5:eek:r.

Jag har sprängt 3 aggregat och bara en av gångerna gick det långsamt och för en ouppmärksam människa kan det mycket väl bli ett haveri då oljan försvinner förhållandevis fort utan att man märker det.
Det vanligaste på svenssonbilarna är nog ett smygande ras skulle jag tro.
De andra två gångerna sa det bara pang och sen vitt moln bakom bilen. Pga för högt laddtryck.
Sista gången så sanerade jag ic och spjällhus i några timmar då det var rester överallt... Turbon har jag kvar på hyllan för att påminnas om min egen dumhet :D Den glappar några millimeter i längsled och några centimeter i sidled :brinnerup
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Jag är också på jakt efter en Saab 9-5 2006 eller 2007 så jag passar på att kapa tråden.

Frågan gäller buller. Hur mycket mera hörs vägljudet om man har 17 tum hjul jämfört med 16 tum?

Jag vill ha en så tyst bil som möjligt så utseendet på fälgar kommer i andra hand.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top