Uppstart av CB500 K som stått länge

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Jag tänkte höra om jag kan få lite tips på vad jag behöver göra för att få igång min cb 500 från -78. Den har stått 10 ådr i varmgarage.

Jag har bytt olja, filter, luftfilter. Tömt tanken och ny bensin.

Nytt batteri. Och bytte tändningsbrytaren som strulade lite.

Gnista på samtliga stift, men bllir väldigt svarta å sotiga direkt. Beställde nya.

Den startar, men går inte rent och dör ganska omgående.

Kan man tömma förgasaren, eller blir det till att montera loss hela bryggan om man vill göra rent?

Come on, alla tips å råd är tacksamt mottagna!!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det finns inga genvägar efter så lång tid med bensin i förgasarna.
- Plocka bort bryggan.
- Skruva bort förgasarna från bryggan.
- Skruva isär EN förgasare i taget.
- Skruva ur samtliga munstycken, om du kan kör delarna i en ultraljudstvätt.
- Alternativt kapa av en plastdunk 2.5l och fyll med insprutningsrengöring och lägg förgasarhus + munstycken i den. Låt det ligga gärna över natten.
- Tvätta av med nått lösningsmedel.
- Kontrollera alla ställen där bensin ska komma fram att det är rent.

- Montera ihop.
- Nu fungerar din Honda perfekt igen.

/KentW
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Vad ska man säga, oerhört tacksam för svar. Jag meddelar efter rengöring. Har inte tillgång till ultraljud, men försöker ändå.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Håller med kent w! Försök få tag i manual, så har du lite spec att kolla på också för att ställa blandskruvar, ventilspel mm.
Som sagt, gör rent överallt, kolla att du kan titta igenom alla ihåligheter i munstyckena, blås rent alla kanaler med tryckluft efter tvätt. Byt också bensinslang, vacuumslang, avluftningsslangar etc. Att den hoppar igång ska du nog ta som ett gott tecken!
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
image.jpg

Så nu blir det väl till att göra rent förgasarna. Men det va fan inte lätt å få isär dem. Är det någon som orkar ge några tips? Ska jag lossa insugen på cylindern eller går det att få loss genom att bara lossa bälgarna.

Är det risk att jag aldrig får ihop det igen är det kanske bättre jag lägger ner projektet å skrotar'n...
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
En chansning som kan gå hem, är att enbart dränera förgasarna + hälla i förgasarrengöring i tanken.
Hjälper inte det, är det tokrengöring som gäller. Inte alltför svårt om du bara har lite tålamod. Är du tveksam så är det förstås inte någon skam att lämna till en verkstad!
Men lyd rådet att skaffa en verkstadshandbok, exempelvis utmärkta Haynes eller Clymer.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
View attachment 401290

Så nu blir det väl till att göra rent förgasarna. Men det va fan inte lätt å få isär dem. Är det någon som orkar ge några tips? Ska jag lossa insugen på cylindern eller går det att få loss genom att bara lossa bälgarna.

Är det risk att jag aldrig får ihop det igen är det kanske bättre jag lägger ner projektet å skrotar'n...

Skrota den ska du ju absolut inte göra.

Jag skulle som G-L i inlägget under ditt provat med att dränera förgasarna och hälla i förgasarrengöring i tanken som steg 1. Finns inte dräneringsskruv får du ta av flottörhusen för att dränera.

Det har pratats om förgasarbrygga men vad jag kan se av din bild och vad jag vet från min Honda 750 K1 så finns det inte någon brygga på dessa hojar. Förgasarna sitter en och en in i toppen. Vad jag kan se på bilden så ska det bara vara att lirka och dra ur om det är fritt bakåt. Du ska inte behöva lossa insugen.

Ta sen isär en förgasare i taget och gör rent om du är osäker. Då har du en ihopsatt att kolla på.

Vill du vara riktigt säker på att allt blir rent så lämna till "Bra i Gasen" för ultraljudstvätt. Då får du på ,köpet hans goda råd tills hojen går bra.
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Jag är nog kanske dålig med begreppen, vet inte om de kallas brygga men de sitter ihop på en skena. Sen är det en länkarm till gasreglaget som går som en axel genom alla fyra.

Nä skroten får nog vänta, men man blir så jävla trött när man inte förstår.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jo, men då är det någon form av brygga. Ser den inte bara. På min 750 K1 fanns ingen brygga och fyra små gasvajrar gick ihop till en i en kopplingsdosa till drag vajern.

EDIT: Borde ha sett att det inte kommer ut någon vajer från trottellocket och då måste de sitta fast i en brygga.
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Men räcker det att lossa gummibälgarna på insug och till luftfilterburken. Eller behöver jag lossa hela insuget så att säga. Det är sjukt ont om plats så jag vet inte om jag kan tvinga ur insugen ur pinnbultarna.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Lossa gummit på båda sidor om förgasaren då kan du ta ut den med hjälp av lite svordomar.
Medians förgasaren är urplockad kan du även passa på att kolla om något gummi är sprucket.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Men räcker det att lossa gummibälgarna på insug och till luftfilterburken. Eller behöver jag lossa hela insuget så att säga. Det är sjukt ont om plats så jag vet inte om jag kan tvinga ur insugen ur pinnbultarna.
Prova att ta bort slangklämmorna helt så slipper du ha metall ivägen när du ska lirka och dra och trycka ut förgasarna.

Kan ju dessutom tillägga att min hoj också dör på det viset tills den körts några minuter, sen har den stabil tomgång hur länge som helst. Nu på den kalla årstiden alltså.
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
1. Lossa anslutningarna till luftburken(svart plastburk bakom förgasarna).

2. Demontera gaswirar och bränsleslangar.

3. Skruva ur slangklämmorna närmast förgasarnas framsida. (du behöver inte ta loss dem helt.)

4. Vicka förgasarraden(=bryggan) upp och ned tills den har arbetat sig ut ur insugsgummina.
(kan vara lite trögt.)

Voliá, en lös förgasarbrygga! :tuttar

Sedan är det bara att rengöra och återmontera.

MEN, troligen kommer du att svära dig harmynt över de stenhårda insugsgummina när du skall återmontera. :mad:
(de förvandlas med tiden till bakelit och börjar läcka tjuvluft vilket får motorn att gå illa.)

Beställ nya gummin av David!
Bra priser och snabb leverans.

Ta massor av bilder/anteckningar på bryggan före och under demonteringen.
Är guld värda senare. :fakta

Så här kan det bli, före och efterbilder:
P1201045.jpg
P1201047.jpg
P1211048.jpg
P1311078.jpg
_MG_8109.jpg

:hej

/e
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Värm insugsgummina med en varmluftspistol så dom mjuknar. Det underlättar både demontering och montering.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top