Byta styre på mc, svårighetsgrad?

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Hej!
Förra året så välte någon min mc och styret tog all stryk. Så på höger sida så har styret deformerats en del. Så jag tänkte köpa ett nytt styre. MCn jag har är en suzuki gs500f. Har ni tips på MC styren som är bra och billiga? Hur svårt är det att byta styret på en MC? Har hållit på med bilar lite och bytt enkla delar men är inte så jätte teknisk, speciellt när det kommer till mc.
Tack i förhand!
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Styre är inte svårt att byta.
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på just gs500f.. (Googlade dock å såg en bild på en 04 och 05)
Jag har bytt på både min gamla XT350, crossar, TWN BOSS och min Ktm Prestige 05.
Lossa skruvarna till reglagen på båda sidorna, dom går ofta att dela på. För att veta vart alla skruvar ska vara så är det enklaste att sätta tillbaka dom i reglagen där dom ska vara igen lite löst, så slipper du fundera på senare vart allt skulle va.
Osäker? Fota innan du skruvar bort så e det bara att kika på bilderna när allt åka ihop.
Försök att få bort reglagen och handtag mm från styret innan du lossar styret från kronan, handtagen kan krävas milt våld för att dom ska lossa, ibland sitter dom som fan å då kan man (jag har gjort) använda nån form av wd40, 5-56 med en sån där fin å lång plastpip å spruta in mellan handtag å styre, se dock till att göra rent ordentligt med typ (jag gjorde) bromsrengöring.
Annars kan man ta hjälp av tryckluft på den sidan som gashandaget sitter på då den är lätt att få av, blås in luft där så hjälper de till att trycka av handtaget, självklart måste du se till att det är tätt när du blåser in luft, annars gör de ingen nytta.
Att tänka på när du ska dit med handtagen i gen är att du inte ska använda olja för att det ska gå på lättare.
Den försvinner inte så handtaget kommer alltid sitta löst.
Jag använde lite vatten/saliv bara, värsta fall kan man ta liiiite tvål. Men de ska va lite.
Sitter handtaget löst så ta bort det å dra en rämsa eller 2 med eltejp längs med styret.

Jag köpte Biltemas fatbar styre, samma aluminium som dom dyrare på finaffärerna med bra mycket billigare, nu förstår jag ju att du inte ska ha ett sånt, men kolla vad dom har.

Hoppas de hjälpte nått.
 
Last edited:

Troetter

Drömmer om en värld i veblen.
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Guldkusten
Hoj
-
En annan sak är väl att använda ett styre med liknande höjd/längd, så att alla kablar räcker
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Tryckluft fungerar alldeles utmärkt att få loss gummihandtaget på vänster sida och även när man återmonterar. Gummit på gashandtaget behöver du inte ta loss om du inte tänker byta ut det. Reglagen (blinkers, start m.m) går nästan alltid att dela på och bara lyfta av. Likaså huvudbromscylindern. Häng gärna upp den i en ståltråd så den inte hänger upp och ned i bromsslangen och läcker bromsvätska. Kopplingshandtag och gashandtag brukar man oftast bara lossa på skruvarna och dra av. Ibland behöver du lossa styret från kronan för att wirarna skall räcka att dra av dom. Glöm inte lite fett på styret under gasrullen innan du återmonterar, samt att dra bultarna till gaffelkronan JÄMNT. Allt som allt ett jobb på kanske 20 minuter för att byta styre.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Svårighets grad från 1 till 5, 1. Allt är enkelt, bara skruva av och skruva dit igen.
 

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Tack så jätte mycket för alla svar! Dock så har jag en fråga tillimage.jpg
Vad för verktyg ska jag använda för att få bort de runda "skruvarna"?:confused:
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det sitter muttrar på undersidan, det är ungefär som vagnsbult.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det kan även vara täcklock som man petar bort och sedan lossar bultarna med insexnyckel.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Tack så jätte mycket för alla svar! Dock så har jag en fråga tillView attachment 402234
Vad för verktyg ska jag använda för att få bort de runda "skruvarna"?:confused:

Det kan även vara "plastpluppar", som sitter nedtryckta i ett insex-hål. Pilla försiktigt med något litet och smalt. Om det är sådana, så släpper de då.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Tycker jag ser att det är kromtäcklock..bara att plocka av.
Liten, smal spårmejsel mellan täcklock o skruv...vrid mejsel som om du skulle vrida runt en skruv...täcklocken ploppar av
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Går det inte att lite försiktigt böja tillbaks styret eller är det mycket böjt. Det är ju ett bockat rör så det borde vara någon hyffsat mjuk legering som tåla att böjas.
 

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Går det inte att lite försiktigt böja tillbaks styret eller är det mycket böjt. Det är ju ett bockat rör så det borde vara någon hyffsat mjuk legering som tåla att böjas.

går tyvärr inte. Lägst ute på styret så har den kanske böjts 60-70 grader...
 

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Tack för alla svar! Dock så verkar det som att dessa runda grejer inte är något täcklock... sitter fast ganska hårt, men däremot hittade jag muttrar på undersidan som brooklynS sa, ska testa skruva av de imorgon när det blir lite ljusare ock varmare.
 

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Har nu försökt flera gånger att få bort dessa plastpluppar men det är i princip omöjligt! De vägrar komma upp. Försökt med olika skruvmejslar utan resultat...
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har nu försökt flera gånger att få bort dessa plastpluppar men det är i princip omöjligt! De vägrar komma upp. Försökt med olika skruvmejslar utan resultat...

Liten spårmejsel och ta sikte imellan pluggen och skruven. Slå lätt med hammare på mejseln.
Har du tur slipper du märken i pluggarna men de måste ju bort om du ska byta styre.

Edit:
 
Last edited:

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
Ta med en tunn spårmejsel på ytter kanten
Och tryck mot centrum på plugg.
Brukar funka fint.
 
Last edited:

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Ibland kan det hjälpa att gå åt fel håll först för att lossa saker.
Dra åt en bult lite innan man lossar och i ditt fall knacka ner plupparna lite försiktigt innan du pillar upp dem.
Lättare att knacka än bända bara för att de skall släppa om de har fastnat.
Värma brukar också vara en lösning, men om plupparna är av plast så får du nog vara lite varsam med värmen.
Kämpa på
 

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Nu har jag lyckats byta mitt styre och vill tacka alla för deras hjälp!
Jag har dock en fråga till. Jag passade på och byta till värmehandtag medan jag ändå höll på att byta styre. Min fråga är, Det finns ju vikter längst ut på styret. Jag valde att inte skruva tillbaka de. Bör jag skruva tillbaka de eller kan man köra utan de? Vad gör de för nytta?

Tack!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top