Försäkringskostnader för en Husaberg 650.

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Skaraborg
Hoj
Ktm 690SMC -11
Tjena!

Går nu i tankar att köpa mig en motard, ska ta A2 körkort under sommaren och behöver en hoj till övningskörningen och sedan kunna köra på.
Har då planer på att köpa en Husaberg 650, läst mycket gott om dessa.

Då har jag lite frågor, vad kostar halvförsäkring ungefär på en motorcykel i denna klassen för en nybliven körkortsägare?
Vilka utgifter finns de på hojen förutom bensin, olja, däck, bromsar osv?
Skulle ni rekommendera det som en första motorcykel för både övningskörning och sedan användas som brukshoj?

Har sökt lite, inte hittat något som svarar på alla mina frågor och inte heller något som kändes "up to date". Tacksam för alla svar jag får! :)

Mvh
 

TimmiE!

Super-Moppe Rider!
Gick med
18 Dec 2007
Ort
Sthlm, Järfälla
Hoj
EXC 450 -08 Motard
Eftersom du undrade över 650;in så chansar jag på att du kollar på dem äldre runt -03;a?
Kan och gillar du att skruva? Dem är slitstarka men det blir lätt en hel del meckande med dem, av dem 4st som vart i min omkrets är det enbart 1 av dem 4 som funkat klockrent utan att läcka, små strula o.s.v.
Jag körde en HUSA 650 första gången jag var 13år och såg inte den som något svårkörd. Stark och fin hoj som följer rätt bra, om inte annat väldigt rolig hojj för den pengen som den går att hitta för. Service intervallerna är ju som vilken "enduro" som helst och inte alls spec roliga egentligen om man gillar att sköta om sakerna. Men går fort och smidigt när man lärt sig hur man gör.
Räkna på olja+filter var 10-15/h om du är noga med service o.s.v
Helt klart en bra nybörjar cykel i mina ögon så länge man inte är rädd för att skita ner sig och gillar att pyssla.
Övningkörning? Jaaa, de är väl upp till hur "bra" du är på att köra och hur din balans är. Men jag skulle personligen själv vilja ha nått med "jämnare och mjukare" gång under uppkörningen för att underlätta för mig själv. Men sånt är ju från person till person. Försäkring på just DIG och där du bor är väl lättast och gå in på ditt försäkringsbolag och knappa in ett reg-nr och få uppgifterna på dig som person och i ditt område.
STOR skillnad på "landsbygden" och "storstaden".
Men helt klart, mer motarder åt folket! :yoparty
 

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Skaraborg
Hoj
Ktm 690SMC -11
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?190081-Husaberg-tr%E5den

gå igenom den och kolla och läs lite (tror jag länkade den rätta tråden nu)
och bilda dig en egen uppfattning lite :)

Precis, den jag hade i tanken nu är en -03. Har absolut inget emot att meka och hålla på, så länge ja inte spenderar mer tid i garaget än på vägarna.
Hur mycket kostar en normal service och vad ingår? Då menar jag "lilla" servicen alltså den som sker ofta.

Tycker personligen att jag kör helt okej, inte bäst inte sämst. Tror även att jag har rätt bra balans, men ska absolut ta med de du sa och tänka på de.

Tackar för länken, ska kolla! :)
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Jag brukar köpa 2 liter olja och ett oljefilter till min honda för 199kr. Och eftersom husan inte har separat olja så räcker nog 1 liter olja och ett oljefilter till dig :tummenupp

Oftast är väl dessa bara reggade på typ 11 kw? Hade själv en exc 450 förra sommaren som var reggad på 9 kw. Jag var då 22 år och haft kortet ett år och den kostade mig ca 230 kr i månaden:tummenupp
 

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Skaraborg
Hoj
Ktm 690SMC -11
Jag brukar köpa 2 liter olja och ett oljefilter till min honda för 199kr. Och eftersom husan inte har separat olja så räcker nog 1 liter olja och ett oljefilter till dig :tummenupp

Oftast är väl dessa bara reggade på typ 11 kw? Hade själv en exc 450 förra sommaren som var reggad på 9 kw. Jag var då 22 år och haft kortet ett år och den kostade mig ca 230 kr i månaden:tummenupp

De låter billigt och bra! Hur är de med ventilinställningar? Hur ofta ska detta göras, kan man göra de själv med lite "övning" eller ska hojen lämnas in? vad är kostnaden för det isåfall?

Kollade försäkringen på den för mig, då låg den på ungefär 400/månad på morsan 270/månad. Kollade även en ducati monster den låg på 130/mån på morsan.
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Min 625a (21kw) kostar 3500 hel/år för mig på Trygg Hansa, haft koret i 7 månader, 18 år och skriven i vildmarken.
En kompis Husaberg 501a (11kw) skulle kosta mig 6000 hel/år enligt Trygg Hansas uträkning.

Ventiljustering fixar du själv om du är lite halvklurig med fingrarna, sök på Internätet eller kolla på Youtube, finns väldigt bra guider :)


Har du tänkt köra upp privat?
Jag testade manöverbanorna med min 625a innan jag riktigt hade "lärt" mig själva motorcykeln, hade skitsvårt på lågfarten pga att den var hög och upplevdes vinglig.
Testade då istället skolans Yamaha XJ6 och JÄVLAR vilken skillnad!
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
På min ktm var det shimsade ventiler = inga ställskruvar som man ställer var 10 timme.

Angående uppkörning så gör gärna en bana på en parkering eller liknande och öva på hemma. Jag körde upp på pappas Triumph speedmaster och det gick bra. Jaa ja vet att speedmaster inte passar till den typ av hojen..

 

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Skaraborg
Hoj
Ktm 690SMC -11
Vad menar du med köra upp privat? Jag kommer övningsköra privat ja. Beroende på hur bekväm jag känner mig på min egen hoj så kör jag kanske upp på den. Kört väldigt mycket moped då motard stuket, och även mycket cross så om jag lär känna hojen tror jag inte att den ska kännas vinglig. Men vi får se.

Har som sagt inga problem med och skruva lite själv. Så om det nu inte är allt för svårt kan man ju försöka sig på en ventilinställning då med hjälp av någon mer erfaren.

Tackar för alla svar hittills!
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
vad gäller försäkring så är det stor skillnad om du kan förvara hojen inlåst nattetid och så klart hur gammal du är och hur länge du har haft kortet.

det skiljer helt sinnessjukt mycket mellan olika försäkringsbolag. köp dig en hoj och leta sen när du har reg nr, om du nu inte kan låna ett såklart.

jag har ring runt till alla bolag ja hittar till min ktm 530 -08, och det billigaste jag hittade utan garage var 3700 för halv/helår, sen går det upp till 25k hos andra bolag.
även viktigt att du läser på villkor och självriskerna, många bolag har tex 10 000 på vagnskada, villket är anledningen till att många inte har helförsäkringen.
 

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Skaraborg
Hoj
Ktm 690SMC -11
vad gäller försäkring så är det stor skillnad om du kan förvara hojen inlåst nattetid och så klart hur gammal du är och hur länge du har haft kortet.

det skiljer helt sinnessjukt mycket mellan olika försäkringsbolag. köp dig en hoj och leta sen när du har reg nr, om du nu inte kan låna ett såklart.

jag har ring runt till alla bolag ja hittar till min ktm 530 -08, och det billigaste jag hittade utan garage var 3700 för halv/helår, sen går det upp till 25k hos andra bolag.
även viktigt att du läser på villkor och självriskerna, många bolag har tex 10 000 på vagnskada, villket är anledningen till att många inte har helförsäkringen.

Kan förvara den inlåst, bor utanför stan, 0-1år med kort, 18 år, använder ställ. Då låg halvförsäkringen på 3500/år hos Bilsport & MC tror ja. Har kollat med reg nr som legat ute på blocket osv.
Är förmodligen halvförsäkring som är intressant, då självrisken för vagnskada ligger på 10 000 och hojen förmodligen kommer va värd ungefär de dubbla. Känns som onödiga pengar.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
oj va billigt du fick av dom :S jag bor centralt i örebro, 27 år o kan inte ha den inlåst, hel låg på 25000 o halv 15000 för mig på samma bolag haha
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Försäkrade min nyinköpta Husaberg 650 motard från 2002 idag. Trafikförsäkring på Gjensidige (jaaaa, ska uppdatera till halv iallafall). 1200:- per år. Själv är jag 34 år och bor strax utanför Halmstad.
 

kzhownour

Ny medlem
Gick med
28 May 2013
Ort
Landvetter
Hoj
08 Husaberg 450 FE
Försök att hitta en helförsäkring som du kan skräddar sy dem månaderna du kör, annars blir det dyrt! :) räkna med 1000-1300kr i månaden då (Y)
Sedan ha en garage försäkring resten av året som ligger runt 2-300kr (Y)
 

Marcu9

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg FS650E -06
Jag har min husa 650 helförsäkrad hos IF. 735 spänn i månaden. 20 år med kort i 4 år och belägen i Göteborg. Då är det dessutom en väldigt bra försäkring som till och med täcker om hojen blir stulen utan att vara låst, dock till högre självrisk.

Kan tillägga att hojen är på 6 kW :rolleyes:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top