Kawasaki ZX10 -88 -- gnissel klonk klonk gnissel i framänden

Embargo

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Hej Bullen, jag har ett mysterium att lösa.

Köpte mig en zx10 från 88 för en billig peng väl medveten om att den skulle komma att förse mig med utmaningar. Går hur fint som helst, och beter sig fint på vägen. Men. När den är ordentligt varm (dvs körd ett par mil) så klunkar/gnisslar det någonstans i närheten av framhjulet. Oftast när man bromsat in och sedan svänger, alternativt när man startar från ett rödljus.

En snabbtitt ger vid handen att bromsarna nog är nyligen genomgångna (maken till mjukt gummi -- inte en chans att de bitarna är gamla), styrlagret verkar ok, gaffeln rör sig som den ska, skärmen ligger inte an någonstans, hjullagret känns stabilt.

Har beställt nya bromsbelägg och avser byta dessa samt montera ner bromsok och (flytande, med "flytbultarna" monterade i hjulets enorma nav) bromsskivor för ordentlig rengöring. Kommer även att byta framhjul -- ett begagnat hjul i bra skick (mitt har fått en smäll eller två, helt klart) med ett däck långt bättre än det jag har var billigare än ett nytt däck, sååå...

Något mer jag borde tänka på/kolla upp sådär på rak arm?
 

Embargo

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Glömde helt bort den här tråden. Hjullagret var helt fantastiskt glappt och bromsarna var såklart fulla med gunk. Dessutom visar det sig vara intressant att få upp framhjulethjulet från marken, manualen pekar på ett "specialverktyg" i form av två domkrafter på samma gängade stång med stor svetsad fot för att lyfta under bägge undre ramrören. Man behöver således vara två, och ha varsin garagedomkraft. Som ett tips bara. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top