Köpa bromsskivlås

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Skulle till jobbet med nya hojen och fick lite förvånande inte ner Abus kedjan under sadeln. Behöver helt enkelt ett nytt skivbromslås och snålvattnet rinner till så jag sneglar på http://www.handelsboden.com/hojlaset-14c-p-671-c-117.aspx

Är det korkat att köpa det? Är trots allt SBSC godkänt så försäkringen bord vara ok. Alternativet borde då bara Abus Victory 68 X-plus för ungefär dubbla pangarna.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Inte korkat, tycker jag. Lås hemma med abuskättingen också, använd handelsbodens när du är hemifrån.
 

est8t

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Ducati Monster S2R 1000
Bara för att du har en så ball hoj som är värd ett bra lås kan du få köpa ett oxford-lås billigt av mig. Skicka pm om du är intresserad.
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
jag har enbart lås för att göra försäkringsbolaget nöjda så jag får ersättning om den blir stulen.
jag köper alltså det billigaste godkända låset,vill tjuvarna ha hojen så spelar det ingen roll vilket lås jag har.
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
jag har enbart lås för att göra försäkringsbolaget nöjda så jag får ersättning om den blir stulen.
jag köper alltså det billigaste godkända låset,vill tjuvarna ha hojen så spelar det ingen roll vilket lås jag har.

Jodå det spelar roll men det beror ju helt klart på vad de är för tjuvar. Seriösa tjuvar bryr sig kanske inte men andra bryr sig. Förra hösten var jag tvungen att lämna hojen inne i stan för att kopplingsvajern gick av och visst var de tjuvar på den samma kväll. Hade dock köpt abus bromslås med larm tidigare då min förra hoj vart vält av någon som troligtvis provsuttit den och tappat balansen.
Dock så klarade jag mig i princip med en urkopplat batteri och en avklippt tuta vid detta stöldförsök (vilket iof är lite underligt då låset satt på bakhjulet). Har svårt att tro att det inte var just pga låset som jag har kvar hojen :yoparty
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Inte korkat, tycker jag. Lås hemma med abuskättingen också, använd handelsbodens när du är hemifrån.

Det jag funderar på är om den allmäna uppfattningen är att Handelsbodens lås är kasst trots att det är godkänt och det nyktra valet är att köpa tex ett Abus?
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Jag hade köpt ett abus lås och se till så att samma nyckel funkar till båda låsen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det jag funderar på är om den allmäna uppfattningen är att Handelsbodens lås är kasst trots att det är godkänt och det nyktra valet är att köpa tex ett Abus?

Handelsbodens lås duger utmärkt. De är godkända efter precis samma standard som Biltema och Abus Oxford mm. En 249kr bultsax tar sig igenom alla de där låsen oavsett. Så köp billigaste möjliga för att skydda dig mot Adnan_Gangster och kör med feta doningar hemma i garaget.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Handelsbodens lås duger utmärkt. De är godkända efter precis samma standard som Biltema och Abus Oxford mm. En 249kr bultsax tar sig igenom alla de där låsen oavsett. Så köp billigaste möjliga för att skydda dig mot Adnan_Gangster och kör med feta doningar hemma i garaget.

Japp, då kör jag på Handelsbodens eller ett billigare begagnat. Jag är fö inte direkt orolig i garaget. Bultad golvögla i nersänkt betong med en skruvad plåt över, lite sinkande för tjuven... Larmat garage även när jag är hemma om jag vill. Uppringare på larmet både via koppar och GSM, kamera, utesirén och blixtljus (fru i larmbranchen...) och två poliser som närmaste grannar.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det jag funderar på är om den allmäna uppfattningen är att Handelsbodens lås är kasst trots att det är godkänt och det nyktra valet är att köpa tex ett Abus?

Min uppfattning är att Handelsbodens lås är lika fullgott som vilket, enligt samma norm godkänt, skivbromslås som helst.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Var förbi Biltema idag för att köpa en kabel till en annan cool leksak och hittade ett helt nytt skivbromslås för 199kr. Måste i princip vara dagsfärskt för det finns inte med hemsidan. Inte jättelitet, säkert inte bäst på marknaden men Klass C.
 

adamwestman

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Sala
Hoj
Yamaha YZF R125 och en Yamaha DT50R
Jag köpte det där biltema låset i förgår. Verkar vara helt okej och gillar det nästan bättre än handelsboden!:tuttar
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag köpte ett med. Har ett Oxford på väg in som jag köpte beg här på Sporthoj med. Så jag hänger en kedja och det klumpigaste av låsen runt ett amco på jobbet så slipper man släpa på skiten.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top