Hylsnyckelsats?

Frankie019

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 99
Måste köpa mig en uppsättning verktyg och funderar på vad för t ex märke på hylsnyckelsats?
Vad för strl? Tum? Vad är bäst?

Tackar för svar!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Swedol säljer en gigantisk sats (138 delar) för drygt 2000, klart värt pengarna.
Står annat pris på internätet, men de har sålts på rea de senaste månaderna...
 

mike89

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa zx10r -08
Håll koll på Jula! Dom brukar ha erbjudanden på BACHO hylsnyckelsatser lite då och då! Har själv en BACHO och är ruskigt nöjd. :tummenupp
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Bachos stora har de sålt på Maxi i flera år för 1495:-, klart prisvärt. Den 9innehåller både 1/2" och 1/4 spärr med hylsor, lednycklar och fasta nycklar. Jag hade köpt den själv om jag inte var så snål. Själv har jag en gammal skruttsats från Coop och en annan som jag köpt på Jula. Båda funkar bra med de längsta ledhandtagen går åt när man drar hjulspindelmuttrar(50 kg).
Biltemas är klart prisvärda och de har väl 10 års garanti om de inte ändrat det.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Håll koll på Jula! Dom brukar ha erbjudanden på BACHO hylsnyckelsatser lite då och då! Har själv en BACHO och är ruskigt nöjd. :tummenupp

Bingo! Köpte Bahco:s stora sats (106 delar) på jula för 1200 för några år sen, det var enormt prisvärt. Nu vet jag inte om Bahco är Bahco längre iofs... (jag tror det står made in portugal eller liknande på grejorna), men ärligt så känns de bättre än Kamasa som jag har att jämföra med hemma.

Det är inte Rahsol/Gedore eller Facom, men klart schyssta prylar.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Biltemas är bra och går att komplettera med smidigare spärrskaft och liknande om man tycker att det behövs.
En sån här:
71-010_l.jpg
Räcker långt.
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
biltemas är inte jämförbart med bahco/kamasa men 10 års garanti är 10 års garanti :smasha

har själv en bahco köpt på maxi för 999:- tror jag, kanonnöjd. polaren har en biltema som ska in på garantibyte nu :crash
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Köpte största lådan biltema hade för ca 4 år sedan och självklart 10 års garanti. Fick byta en bits som gick av för ca 3 år sedan men annars har den klarat sig bra tills nu typ. Tog med mig lådan ner till biltema för ca en månad sen och fick mina tre spärrskaft och 13ons lednyckel bytt utan kvitto. Tyvärr hade dom inte likadana spärrskaft kvar så fick ett par andra.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
3/8 är endå skönaste storleken när man skruvar hoj :fakta

1/4 är så klena och 1/2 så klumpiga, 1/2 behövs ju dock till att dra hjulmuttern bak och liknande men oftast är 3/8 bäst!
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
http://handla.swedol.se/default.asp?ArtNr=VE-9953

13papp så får man ju allt! Typ.
Nödvändigt? Knappast. Men jäklar vad man får känna sig som ett proffs tills det att man tappat bort hälften. =)
Edit: Tills nån annan tappat bort hälten av sakerna menar jag såklart...

För att vara mer seriös. Inte kört mkt biltema. Men deras hylsor tycker jag är helt ok. Dock tycker jag ringnycklarna känns väldigt mediokra ibland? Iofs är det en tum sats jag äger så det kanske inte är bättre precision i grejerna?
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
jag kör kamasa 299 bitars eller vad det är
helt klart värt pengarna om man skruvar ofta plus att det är mycket värt att nycklarna är smidiga dvs. inte så tjocka så man kommer oftast åt på trånga ställen.
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Jag köpte en stooor Kamasa låda när jag började jobba -96. Den finns kvar än med alla delar och allt är helt. Klart värt den investeringen!
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Viktigaste när det gäller hylsor är att köpa 6-kants hylsor, varför använda skallsvarvar (12-kant) till spärrskaft som har hur många klick som helst på ett varv. :dummer
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Viktigaste när det gäller hylsor är att köpa 6-kants hylsor, varför använda skallsvarvar (12-kant) till spärrskaft som har hur många klick som helst på ett varv. :dummer

Till skruv med 12-kant skalle såklart! men till vanliga 6-kant skruv är ju såklart 6-kant hylsor bäst, ganska logiskt
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Komplettera med krafthylsor i de vanligaste storlekarna så slipper du paja de vanliga när det sitter som sat.. berget.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
IDG. Livstids garanti tycker jag är en bra grej.

Bacho har bra prylar men mina idg grejer är bättre.

Det som är dåligt är det höga priset.:fyllisar
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Får säga som han "uppfinnare från Sundbyberg", tänkte inte på det. :)
Klubba har ju alldeles rätt.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har Kamasa som jag är nöjd med. Lite smidigare huvud på dem, tight i klickedicket. Viktigt är bara att använda dragskaft när det sitter hårt så fortsätter spärrskaften vara lika tighta och fina över tid.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top