Diskussionstråden för olyckor 2014

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Olyckan på 225an idag, en död en svårt skadad:
"Polisen bekräftar att olyckan skedde i samband med en vänstersväng."

Det upprepas hela tiden att motorcyklister får sätta livet till pga
ouppmärksamma och ignoranta bilister.

Kommer det någonsin att stå i en tidning att bilföraren är misstänkt för vållande till annans död pga att den har gjort en olaglig vänstersväng???

Hur ska annars folk börja fatta att man INTE FÅR svänga vänster om det är till hinder för övrig trafik??

Det är jävligt tragiskt men jag kör aldrig om när det finns en avtagsväg på vänster sida. Man måste tänka steget längre och inte bara räkna med att alla andra har koll på dig när du kommer i full fart på en hoj. Saktar hellre in och kör om efter avtagsvägen.
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Olyckan på 225an idag, en död en svårt skadad:
"Polisen bekräftar att olyckan skedde i samband med en vänstersväng."

Det upprepas hela tiden att motorcyklister får sätta livet till pga
ouppmärksamma och ignoranta bilister.

Kommer det någonsin att stå i en tidning att bilföraren är misstänkt för vållande till annans död pga att den har gjort en olaglig vänstersväng???

Hur ska annars folk börja fatta att man INTE FÅR svänga vänster om det är till hinder för övrig trafik??

Och om bilen faktiskt blinkar vänster men motorcyklisten inte uppmärksammar det.......
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Och om bilen faktiskt blinkar vänster men motorcyklisten inte uppmärksammar det.......

Så ska bilisten ställa sig i vägrenen och vänta tills bakomvarande kört om, man får aldrig störa eller hindra övrig trafik.
Dock kan man inte heller räkna med att alla alltid ser en... Tragiskt hur som, och måste vara riktigt jävligt att ha varit den som kört när passageraren dog. Spelar ju ingen roll vems fel det var, hon lever inte mer för det, och han blir inte heller mindre skadad, bilisten blir inte mindre skärrad.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
jag kör aldrig om när det finns en avtagsväg på vänster sida.

Kör likadant.. tar det också jävligt piano när det står en bil på en påfart.. oavsett om dom har väjningsplikt, stoppskylt eller whatever.. 99 fall av 100 så svänger/kör dom inte ut.. men den där 1 gång dom gör det så går det lätt åt helvete. Och som MC-förare förlorar man alltid..

Ingen aning om vem det var som körde, men hoppas att han körde ansvarsfullt och så, inte för att det spelar nån roll för utgången, men för att nånsin kunna gå vidare... fyfan, vilket jävla mörker det måste vara... :3freak
 
Last edited:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Kör likadant.. tar det också jävligt piano när det står en bil på en påfart.. oavsett om dom har väjningsplikt, stoppskylt eller whatever.. 99 fall av 100 så svänger/kör dom inte ut.. men den där 1 gång dom gör det så går det lätt åt helvete. Och som MC-förare förlorar man alltid..

Ingen aning om vem det var som körde, men hoppas att han körde ansvarsfullt och så, inte för att det spelar nån roll för utgången, men för att nånsin kunna gå vidare... fyfan, vilket jävla mörker det måste vara... :3freak

Dito. Kör också väldigt restrektivt vad gäller de situationerna...

Sicket mörker som sagt för personen som körde, hoppas han och de anhöriga till passageraren får all hjälp de behöver nu för att bearbeta detta...:(
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Har så många gånger sett folk skjutsa på tjejer utan skinnställ eller annan lämplig utrustning förutom hjälm. Förstår inte hur folk har samvete till att själva åka med full skyddsutrustning och sen låta den som åker med enbart ha hjälm. Skulle inte förvåna mig om det var så även i detta fallet då föraren klarade sig bättre.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Har så många gånger sett folk skjutsa på tjejer utan skinnställ eller annan lämplig utrustning förutom hjälm. Förstår inte hur folk har samvete till att själva åka med full skyddsutrustning och sen låta den som åker med enbart ha hjälm. Skulle inte förvåna mig om det var så även i detta fallet då föraren klarade sig bättre.

Det stämmer inte i detta fall vad jag vet.
 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Vet du mer än det som medierna gått ut med alltså?



Jag vet mer och hon hade full utrustning på sig, det är inte en garanti för att man klarar sig vid kollision, det lär man sig på körskolan. Jag förstår din tanke och har själv sett du sett men det gäller inte här.
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag vet mer och hon hade full utrustning på sig, det är inte en garanti för att man klarar sig vid kollision, det lär man sig på körskolan. Jag förstår din tanke och har själv sett du sett men det gäller inte här.

Skönt o höra för det syns mer o mer oskyddade passagerare på vägarna
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det behöver inte vara omkörning, det kan vara möte också. Jag fick en sådan erfarenhet för några år sedan.

Det var en meter tillgodo men kunde likaväl varit tvärt om. Hade jag inte varit snabb och hyfsad på att bromsa hade det definitivt varit tvärt om.

Nu är det ombyggt med refug, cykelbana och rondell som inte fanns då https://www.google.com/maps/@59.087...ata=!3m4!1e1!3m2!1s9SjyBwZwidiUJzPNf3Ahxg!2e0 men jag tror att det mycket väl kan hända igen av den enkla anledningen att föraren av den röda Volvon inte tittade efter motorcyklar och därmed inte heller såg mig...
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Kör ofta 225:an efter en vända på bulten. Upplever den som lugn och med nästan alltid väldigt god sikt. Håller med ovan att som hojförare är det helt grundläggande för överlevnaden att hålla god utkik efter anslutande vägar där bilen framför plötsligt kan svänga eller någon kan köra ut utan att kolla, och manövrera sig efter det. Vad som än hände här så är det för jävligt och en påminnelse igen om hur allt kan vara över på några sekunder. Vila i frid, du stackars 20-åriga tjej. Eftersom det hände på en av "mina" vägar kommer du alltid finnas med i mina tankar när jag kör där.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Och om bilen faktiskt blinkar vänster men motorcyklisten inte uppmärksammar det.......

Bara för att du blinkar innebär det inte att du får hindra övrig trafik.

Förlåt men jag är bara så innerligt less på alla bilister som inte tar sin
körning på allvar på vår bekostnad.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Bara för att du blinkar innebär det inte att du får hindra övrig trafik.

Förlåt men jag är bara så innerligt less på alla bilister som inte tar sin
körning på allvar på vår bekostnad.

En sanning med modifikation.
Beror även på oss själva ibland. Du kan inte räkna med att alla som ser i sin backspegel att det är en mc 600m bort tror att den framförs i 250, vilket faktiskt händer. Den där hondan (?) som parkerades i 2 pensionärers framsäte o tittade ut på andra sidan bilen är ett tydligt exempel på "skyll dig själv"
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Bara för att du blinkar innebär det inte att du får hindra övrig trafik.

Förlåt men jag är bara så innerligt less på alla bilister som inte tar sin
körning på allvar på vår bekostnad.

Ja och alla bilister är säkert innerligt trötta på alla självmordsbombare som inte tar andras liv på allvar när de drar fram på 70 vägar i över 200. Alla borde köra med insidan av skallen istället för kukförlängargenen.
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Bara för att du blinkar innebär det inte att du får hindra övrig trafik.

Förlåt men jag är bara så innerligt less på alla bilister som inte tar sin
körning på allvar på vår bekostnad.

Man måste även ge bilister chans att upptäcka oss. Du har bra sikt och bilister likaså på v225 om du håller 70. Den sikten minskar kraftigt om du kör det dubbla eller mer. Tunnelseendet tar över för dig som hojförare och för en bilförare kan det se tomt ut ena sekunden i backspegeln för att helt plötsligt ha en hoj tätt inpå.

Kör man själv bil så förstår man hur svårt det kan vara att upptäcka en hoj som kommer i hög hastighet bakifrån. Jag försöker ändå hålla utkik men det går ju inte att tokglo bakåt.

Sedan är vi hojförare väldigt pigga på att tala om trafikregler för andra men skiter fullständigt i att följa dom själva. Jag är inte guds bästa barn här heller men försöker ändå använda insidan för det är jag som får ont om det händer något.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Ja och alla bilister är säkert innerligt trötta på alla självmordsbombare som inte tar andras liv på allvar när de drar fram på 70 vägar i över 200. Alla borde köra med insidan av skallen istället för kukförlängargenen.

Det är väl faktiskt jävligt ovanligt att någon öht bombar i 200 på 70 sträcka, även om det undantagsvis sker.

Så innerligt trött på alla jäkla moraltanter som anser att man i alla lägen skall köra i ca 30 knyck på hoj. Yes, respektera 30 - 40 - 50 - 60 och vad det nu finns för obskyra fartgränser. Men varför i h-e köra hoj öht om man ska fisa fram.

Sen hoppas jag innerligt att SH inte skall omvandlas till något politiskt korrekt forum för att stötta biokissapartiet FI. "Kukförklängargenen", vad är det för jefla språk på ett Sporthojsforum?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det är väl faktiskt jävligt ovanligt att någon öht bombar i 200 på 70 sträcka, även om det undantagsvis sker.

Så innerligt trött på alla jäkla moraltanter som anser att man i alla lägen skall köra i ca 30 knyck på hoj. Yes, respektera 30 - 40 - 50 - 60 och vad det nu finns för obskyra fartgränser. Men varför i h-e köra hoj öht om man ska fisa fram.
Så när hon skriver om de som kör 200 på 70-väg så propagerar hon för att man ska köra i 30? :va Hon har inte ens skrivit att man ska hålla hastighetsbegränsningarna. Snarare är det väl så att hon syftar till att man ska visa respekt för andra trafikanters (och sin egen) säkerhet och inte bomba på som man äger vägen.

Sen hoppas jag innerligt att SH inte skall omvandlas till något politiskt korrekt forum för att stötta biokissapartiet FI. "Kukförklängargenen", vad är det för jefla språk på ett Sporthojsforum?
Här på SH finns det väl en hel del representanter för den genen. Och har man ens något speciellt språk på ett sporthojsforum? Eller menar du att här är alla riktiga män och de kan bli lite stötta av ett sådant ord?
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Det är väl faktiskt jävligt ovanligt att någon öht bombar i 200 på 70 sträcka, även om det undantagsvis sker.

Så innerligt trött på alla jäkla moraltanter som anser att man i alla lägen skall köra i ca 30 knyck på hoj. Yes, respektera 30 - 40 - 50 - 60 och vad det nu finns för obskyra fartgränser. Men varför i h-e köra hoj öht om man ska fisa fram.

Sen hoppas jag innerligt att SH inte skall omvandlas till något politiskt korrekt forum för att stötta biokissapartiet FI. "Kukförklängargenen", vad är det för jefla språk på ett Sporthojsforum?

Det är inte ett dugg ovanligt ute på vägarna runt Rosenhill och det vet man mycket väl om man kör därute. Tror ingen här har sagt att man ska sitta och fis-köra, eller att man håller hastigheten jämt heller för den delen. Jag kör oxå alldeles för fort ibland men jag har vett nog att göra det på min sida av vägen och tänka till innan jag gör det och vart jag gör det.
Det är inte en gång på varje tur därute som jag och andra jag känner möter en hoj på fel sida i skymda kurvor eller när de kör om bilar utan det är flera ggr på varje tur.

Du visar dig inte speciellt mogen när du sitter och drar in FI i diskussionen men det är troligen det enda du kan komma på för att försvara ett sådant beteende. Alla kör vi för fort ibland men man kan inte alltid tro att man är ensam i trafiken och att alla ska rätta sig efter en själv.
Undrar om du tänker likadant när även du blir en siffra i statistiken.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Så innerligt trött på alla jäkla moraltanter som anser att man i alla lägen skall köra i ca 30 knyck på hoj. Yes, respektera 30 - 40 - 50 - 60 och vad det nu finns för obskyra fartgränser. Men varför i h-e köra hoj öht om man ska fisa fram.

Så om man inte kör på ett sätt som maximerar risken för en själv, eventuella passagerare och omgivningen så är det alltså onödigt att köra hoj alls?

Du är inget geni va?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top