Diskussionstråden för olyckor 2014

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Det tar ju bort chansningen ur systemet, den som får börja lär förlora och den som inte börjar vinner.
vilket ju var poängen med uttalandet. Är man först är det tämligen hög risk att kulan kommer.

Samma sak vad man än gör, väljer man att placera sig i en dålig situation tex köra om i en dold kurva eller hålla stumt genom varje sväng eller väljer man placera sig släppa av på tempot och ta i beräkning att nej jag väntar med omkörningen tills det finns en ordentlig öppning som jag kan se så långt att jag kommer om ordentligt även om det dyker upp någon. Det är en väldigt stor skillnad i risk i de båda olika beteenden.

All risk är beroende av de val vi gör, vi kan påverka den genom att aktivt tänka igenom de situationer vi utsätter oss för och välja vilka risker vi är villiga att ta och vilka risker vi tycker är för höga.

Då fattade jag att du fattade... att jag inte fattade att du fattade....:tummenupp

Med vänlig hälsning
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Samtidigt larvigt att inbilla sig att det inte är riskfyllt att köra hoj.

Även om man kör defensivt och verkligen kör med huvudet, istället för med högernäven,
så finns det alltid gott om andra trafikanter där ute. Fyllerister, dåliga förare, slarviga förare,
förare som kommer över på fel sida vägen, djur som korsar vägen, grus som ligger på
oväntade ställen, osv, osv, osv, osv.

Det ÄR farligt att köra hoj. Men vi gör det, för att vi tycker det är kul och för att
det är värt risken.

Men att inbilla sig att det inte är så farligt, så länge man själv kör bra, är att lura
sig själv och invagga sig själv i en falsk verklighet.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Samtidigt larvigt att inbilla sig att det inte är riskfyllt att köra hoj.

Även om man kör defensivt och verkligen kör med huvudet, istället för med högernäven,
så finns det alltid gott om andra trafikanter där ute. Fyllerister, dåliga förare, slarviga förare,
förare som kommer över på fel sida vägen, djur som korsar vägen, grus som ligger på
oväntade ställen, osv, osv, osv, osv.

Det ÄR farligt att köra hoj. Men vi gör det, för att vi tycker det är kul och för att
det är värt risken.

Men att inbilla sig att det inte är så farligt, så länge man själv kör bra, är att lura
sig själv och invagga sig själv i en falsk verklighet.

Därav ska man alltid tänka att alla är ute efter att döda en när man sitter på hojen. :crash
 
Last edited:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Därav ska man alltid tänka att alla är ute efter att döda en när man sitter på hojen. :crash

När man var 18-22 nånstans var man odödlig. Numera så vet man om att man är dödlig och kör därefter, man vet att det kan gå fort. "Plötsligt händer det" får en ny innebörd.

Jag utgår alltid från att ingen ser dig. I korsningar, vid vänstersvängar, vid utfarter osv... vill man köra fort så är nog bana det bästa...

//T
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Livet i sig självt är inte helt riskfritt oavsett om man kör hoj eller ej. :fakta
Nja, det där är ju helt fel. ”Livet i sig självt” innebär inte att risken att dö eller skadas allvarligt är lika överhängande som när man kör motorcykel; såvida man inte är yrkeskriminell eller lever med en dödlig sjukdom.

:)
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Min kollega som inte kör hoj klev ut bakom en spårvagn o där kom en bil det blev tack o adjö ;/
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag blev trängd vid 7 vid vägarbetet vid Sollentuna av pucko som gena igenom vägarbete så jag fick välja betongvägg eller bil. Tar gärna emot info då jag svimmade

Fem frakturer och totala hoj,, skulle besiktiga efter jobbet. .
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Skönt att du lever, en kollega kom strax efter och trodde det var en dödsolycka, utifrån vad han såg. Hoppas du repar dig snart!
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Jag blev trängd vid 7 vid vägarbetet vid Sollentuna av pucko som gena igenom vägarbete så jag fick välja betongvägg eller bil. Tar gärna emot info då jag svimmade

Fem frakturer och totala hoj,, skulle besiktiga efter jobbet. .

Oh fy fan. Skönt i alla fall att du är med oss och kan skriva om det.
Jag tycker att bilar genar titt som tätt vid vägarbeterna:huvet

Krya på dej.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Fy tusan. Skönt som sagt att du kan skriva om det här .. krya på dig, uppenbarligen har du en skyddsängel.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tack! Jo riktig skyddsängel, igen! Enligt ambulansen så flög jag 15m så är glad att rygg nacke huvud och inälvor höll. Dock är det bara att glömma alla hojresor som jag planerat...men kommer fler år som tur är
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tack! Jo riktig skyddsängel, igen! Enligt ambulansen så flög jag 15m så är glad att rygg nacke huvud och inälvor höll. Dock är det bara att glömma alla hojresor som jag planerat...men kommer fler år som tur är

Fan va skönt att det gick såpass bra som det gick iaf! Vila ut dig på semestern och skaffa en 1290 nästa år :tummenupp krya på dig!
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1

Hahaha

"Tänkvärda ord"

Denna äckelfilm från Aftonhoran blev min bästa trådstart ever och en film jag aldrig glömmer.

Citat som "motorcyklisten accar på varm asfalt" och "De kör i 112 km/h på 70-väg" och "polisen TVINGAS ut i mötande körfält" osv osv får mig fortfarande att må illa.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...hjul-quot-Aftonbladet-n%E5r-ny-l%E4gstaniv%E5


185 svar och en diskussion som tog sig ända till bike-redaktionen

http://www.bike.se/bloggar/redaxbloggen/aftonbladet-och-polisen-vad-som-hande-sedan
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hahaha

"Tänkvärda ord"

Denna äckelfilm från Aftonhoran blev min bästa trådstart ever och en film jag aldrig glömmer.

Citat som "motorcyklisten accar på varm asfalt" och "De kör i 112 km/h på 70-väg" och "polisen TVINGAS ut i mötande körfält" osv osv får mig fortfarande att må illa.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?269595-quot-Vansinnesf%E4rderna-p%E5-tv%E5-hjul-quot-Aftonbladet-n%E5r-ny-l%E4gstaniv%E5


185 svar och en diskussion som tog sig ända till bike-redaktionen

http://www.bike.se/bloggar/redaxbloggen/aftonbladet-och-polisen-vad-som-hande-sedan

Är du med på filmerna? :rolleyes: eftersom du blir så upprörd
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top