Diskussionstråden för olyckor 2014

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ny dödlig olycka ikväll, äldre R1 enligt olyckstråden 2014: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18951455.ab

Hög fart enligt omkörd bilist, inga vittnen till avåkningen däremot. Men temat känns obehagligt bekant...

Det var otäckt, jag och Peter1980 kom precis efter när hjärt och lungräddning utfördes i diket. :(

Vi rullade förbi innan räddningstjänst hunnit fram, men det var ganska mkt folk på platsen så vi stannade inte just där. Men det syntes ganska tydligt att det dels hade gått fort med tanke på hur hojen (eller resterna av den) såg ut, hur långt ifrån föraren den låg. Och när man såg föraren så insåg jag att det var kört.

Tråkigt oavsett, och ett så jävla ovärdigt sätt, och ställe, att avsluta livet på.

Ta det lugnt där ute!
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Olyckan i Luleå i natt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18944977.ab

Full eller drogad 30-åring mitt i stan, utan hjälm eller skyddskläder (kk vet jag inte) som ska spela Allan och hjula, tappar kontrollen och frontar med en bil. Detta är förvisso och förhoppningsvis inte vad någon av oss kallar en motorcyklist, tyvärr är jag rädd att Trafikverket och försäkringsbolag inte riktigt gör den distinktionen - var hojen trafikförsäkrad hamnar kostnaderna på FB och i slutändan på våra premier...

Denna olycka kanske kan tjäna som bränsle i en eventuell diskussion om vi hamnar bland ett gäng speedjunkies som vill mer än vad kompetensen medger, så att de lär sig köra innan det handlas häftig hoj, PCV eller helsystem!

Hej Roffe och övriga :)

Jag tyckte ditt inlägg var väldigt klokt och en viktig poäng för oss i hojkollektivet att tänka på!

Hojen kan dock vara oförsäkrad, köras hur som helst, av vem som helst med eller utan mc-körkort eller påverkad av alkohol eller ej! För oavsett omständigheterna får den förolyckade och dennes anhöriga ersättning. Om trafikförsäkring saknas betalas ersättning från Trafikförsäkringsföreningen. Allt i enlighet med Trafikskadelagen. Och Trafikförsäkringsföreningen får sedan ersättning från alla försäkringsbolag.

Så därmed så är vi alla med och betalar för dessa olyckor genom våra försäkringspremier! Oavsett om det finns en trafikförsäkring eller ej...

Så allt vi själva kan göra för att få denna typer av olyckor att minska gynnar oss i hela kollektivet. En bra och enkel sak är exempelvis att gå med i SMC som jobbar hårt för vår sak i praktiken.

Det bara var en reflektion från mig när jag läste ditt inlägg, ville bara förtydliga det hela med lite ytterligare fakta som jag tror att det är bra att vi hojåkare känner till :)

Ha en bra dag nu - och kör säkert därute!

Mvh
Björn Linde
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Vet ej, det var för lite kvar av den för att avgöra.
Men 98-03 iaf..

Var en 51-åring som körde tydligen (om du är orolig för nån bekant).

En väns hoj som var nyligen såld till en äldre herre =(

Är inte helt hundra.

Oavsett, är det jättetråkigt.

Tack för info.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Någon som vet något om olyckan utanför Åstorp idag? Fick ett samtal från en orolig anhörig som ville veta att jag var hemma och helskinnad efter en bandag på Knutstorp efter att denne hade hört om nyheten på radion.

Lät verkligen inget vidare:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18979664.ab

Står lite mer i lokaltidningen. Tydligen utländska förare. Tragiskt.

http://hd.se/skane/2014/05/30/man-dod-i-mc-olycka/

tecken tyder på att det är någon besökare till denna tillställning
http://hd.se/helsingborg/2014/05/30/stor-bandidos-fest-i-hasslarp/
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
tecken tyder på att det är någon besökare till denna tillställning
http://hd.se/helsingborg/2014/05/30/stor-bandidos-fest-i-hasslarp/

Skulle kunna vara på det viset. När jag såg utländska förare uteslöt jag i princip att det var några från bandagen idag på Knutstorp på väg hem.

Nu när du påminner mig funderade jag tidigare idag över alla knuttar i väst som stod längst Hälsobacken och Hälsovägen och blockerade ena filen runt 17.30 snåret. De stod i grupp strax efter högerkurvan uppför och på andra sidan korsningen ovanför trafikljuset. Föga lämpligt ställe att stanna på. Först funderade jag på om det hade inträffat en olycka. De tar verkligen friheter de där grabbarna/gubbarna.
 

Nicke_72

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Tiger 800XC -13
Brukar alltid kolla lite i olyckstrådarna med en klump i magen. Tragiskt att läsa om alla som förolyckas när dom gör något som dom älskar. Vila i frid...
Funderar på om det är värt att riskera livet för något så banalt som att åka hoj.. Kommer alltid till samma slutsats, ja, för mej är det värt varje sekund. Dom på jobbet kallar mej biker.
Om mod vill flytta inlägget så är det helt ok.
/Nicke
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Lutar nog åt att det var folk som var på väg till Bandidos-festen

https://www.flashback.org/t2385253

En skriver där att - "HD skriver "en död och hans landsman svårt skadad"

Lutar åt att det inte var svenskar, hojen ser ut att vara en customhoj."
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Brukar alltid kolla lite i olyckstrådarna med en klump i magen. Tragiskt att läsa om alla som förolyckas när dom gör något som dom älskar. Vila i frid...
Funderar på om det är värt att riskera livet för något så banalt som att åka hoj.. Kommer alltid till samma slutsats, ja, för mej är det värt varje sekund. Dom på jobbet kallar mej biker.
Om mod vill flytta inlägget så är det helt ok.
/Nicke

Livet i sig självt är inte helt riskfritt oavsett om man kör hoj eller ej. :fakta
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
När närmare omständigheter blir kända kanske det är dags att diskutera vajerräcken på nytt. Brukar själv inte åka runt på E6 och fundera särskilt mycket på räcken. Däremot när jag på 2+1 landsvägar och dylikt där räcken upplevs sitta påtagligt nära.
 

moddlaren

Guest
Kör ni i dalsland och ut mot bohuslän via ed-bullaren-strömstad.. brudfjället o dyligt så är det jävligt mycket grus på vägarna efter att dom lagar slitytan med snabelbil och typ tippar grus på någon typ av lim över hela vägbanan.


jag dammade av på brudfjället inga skyltar eller typ av varningar ca 70-75 blås o rätt ut i blåbärsriset.. gick bra inga skador vare sig på mej eller hoj.. han aldrig bli rädd utan upp på vägen direkt så man inte börjar fundera..

men somsagt ta det lungt på dom mindre dalslänska vägarna över fjället ut mot kusten..

mvh
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Visst, men du är väl ändå inte så naiv att du inte tror att riskerna ökar vid hojkörning? :fakta

Det beror ju helt på hur man väljer att köra och vad man annars hade gjort.
Rysk roulette med en glock 17 vs sova. Ganska olika risk på de där grejerna.

De finns de som kör många mil utan incidenter och de som möter en ny incident i var och varannan dold kurva.
mycket (inte allt) av ens risk är påverkningsbart. så helt naivt är det ju inte.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Det beror ju helt på hur man väljer att köra och vad man annars hade gjort.
Rysk roulette med en glock 17 vs sova. Ganska olika risk på de där grejerna.

De finns de som kör många mil utan incidenter och de som möter en ny incident i var och varannan dold kurva.
mycket (inte allt) av ens risk är påverkningsbart. så helt naivt är det ju inte.

Att köra rysk roulette med laddad Glock 17 PISTOL har är väl lite högre dödstatistik än att köra rysk roulette med revolver...:confused:

Med vänlig hälsning
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Att köra rysk roulette med laddad Glock 17 PISTOL har är väl lite högre dödstatistik än att köra rysk roulette med revolver...:confused:

Med vänlig hälsning

Det tar ju bort chansningen ur systemet, den som får börja lär förlora och den som inte börjar vinner.
vilket ju var poängen med uttalandet. Är man först är det tämligen hög risk att kulan kommer.

Samma sak vad man än gör, väljer man att placera sig i en dålig situation tex köra om i en dold kurva eller hålla stumt genom varje sväng eller väljer man placera sig släppa av på tempot och ta i beräkning att nej jag väntar med omkörningen tills det finns en ordentlig öppning som jag kan se så långt att jag kommer om ordentligt även om det dyker upp någon. Det är en väldigt stor skillnad i risk i de båda olika beteenden.

All risk är beroende av de val vi gör, vi kan påverka den genom att aktivt tänka igenom de situationer vi utsätter oss för och välja vilka risker vi är villiga att ta och vilka risker vi tycker är för höga.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top