Diskussionstråden för olyckor 2014

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Märklig slutsats av polismannen, inte ett ord om fylleriet

Danskens post i olyckstråden:
"http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...korde-av-vagen
En motorcykelolycka inträffade i Skräddarbacken i Borlänge vid 13-tiden på onsdagen.

Mannen som körde motorcykeln är misstänkt för rattfylleri och förd till Falu lasarett för vård. Det är oklart hur svårt skadad han är.
Enligt Bo Eriksson på dalapolisen är det här en av årets första motorcykelolyckor.
– Det är farligt nu för motorcyklisterna eftersom det är mycket grus kvar på vägarna, säger Bo Eriksson."

Gruset är alltså problemet med olyckan, inte att han var full och körde??
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Danskens post i olyckstråden:
"http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...korde-av-vagen
En motorcykelolycka inträffade i Skräddarbacken i Borlänge vid 13-tiden på onsdagen.

Mannen som körde motorcykeln är misstänkt för rattfylleri och förd till Falu lasarett för vård. Det är oklart hur svårt skadad han är.
Enligt Bo Eriksson på dalapolisen är det här en av årets första motorcykelolyckor.
– Det är farligt nu för motorcyklisterna eftersom det är mycket grus kvar på vägarna, säger Bo Eriksson."

Gruset är alltså problemet med olyckan, inte att han var full och körde??
"Misstänkt..." alltså oskyldig till dess motsatsen är bevisad. En bra princip värd att försvara...
 

revolve

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2011
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6n 2006
Var med i en "mild" trafikolycka i helgen, se kort beskrivning i olyckstråden:
Post #43 http://www.sporthoj.com/forum/showt...apportering)&p=6010554&viewfull=1#post6010554

Jag fick namn och nummer till bilföraren men funderar på om jag ska ringa honom eller ej. För min egen del så spelar det egentligen ingen roll utan jag kan låta försäkringsbolagen och polisen sköta det hela. Frågan är vad som är smartast? Om jag inte ringer så låter jag ju inte min bild över situationen "förvanska hans" eller vise versa men samtidigt så vore det kanske bra att höra vad han har att säga om situationen. Finns ju en viss risk att han vill påbörja nån form av pajkastning vilket jag inte är intresserad av.
Vad hade ni gjort? Ringt eller låtit försäkringsbolagen göra sitt?

/E
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Var med i en "mild" trafikolycka i helgen, se kort beskrivning i olyckstråden:
Post #43 http://www.sporthoj.com/forum/showt...apportering)&p=6010554&viewfull=1#post6010554

Jag fick namn och nummer till bilföraren men funderar på om jag ska ringa honom eller ej. För min egen del så spelar det egentligen ingen roll utan jag kan låta försäkringsbolagen och polisen sköta det hela. Frågan är vad som är smartast? Om jag inte ringer så låter jag ju inte min bild över situationen "förvanska hans" eller vise versa men samtidigt så vore det kanske bra att höra vad han har att säga om situationen. Finns ju en viss risk att han vill påbörja nån form av pajkastning vilket jag inte är intresserad av.
Vad hade ni gjort? Ringt eller låtit försäkringsbolagen göra sitt?

/E

I sig inget fel i att kontakta vederbörande. Överlåt dock till försäkringsbolagen och polis att utreda det hela och dra sina slutsatser baserat på era rapporter och vittnesmål (jag hoppas att ni tagit namn och telefonnummer på de som hjälpte dig). Jag har varit med om att personer har försökt göra upp vid sidan om när de varit vållande. Har låtit bolagen sköta allt. Sedan har jag sagt att personen i fråga kan ta kostnaderna om han känner för det. Då slipper man hamna i en tvist om pengar för eventuella reparationskostnader på fordonet som skadats och man vet att det blivit reparerat enligt konstens regler. Ytterligare en faktor är ju eventuella personskador och men om man nu skulle fått något sådant som visar sig först i efterhand. Låt bli att göra en deal om det inte rör sig om någon bil eller hoj värd en struntsumma där det varken för från eller till ifall den repareras och du är säker på att inga personskador uppstått.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
"Misstänkt..." alltså oskyldig till dess motsatsen är bevisad. En bra princip värd att försvara...

Principen är bra och värd att försvara, ja.

I rattfyllerifall ser jag det inte som något problem att förutsätta att han var
full/påverkad med tanke på texten.

Lite skillnad på rattfylla där polisen plockar vederbörande från hojen och en
misshandel där gärningsmannen kanske gripits några kvarter
bort på grund av klädernas överensstämmande med vittnesuppgifter.
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Principen är bra och värd att försvara, ja.

I rattfyllerifall ser jag det inte som något problem att förutsätta att han var
full/påverkad med tanke på texten.

Lite skillnad på rattfylla där polisen plockar vederbörande från hojen och en
misshandel där gärningsmannen kanske gripits några kvarter
bort på grund av klädernas överensstämmande med vittnesuppgifter.
Principen är allmängiltig oavsett brottets art. Polisen skall inte ge onödigt bränsle till spekulaioner i media innan saken fått sin rättsliga prövning.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Var med i en "mild" trafikolycka i helgen, se kort beskrivning i olyckstråden:
Post #43 http://www.sporthoj.com/forum/showt...apportering)&p=6010554&viewfull=1#post6010554

Jag fick namn och nummer till bilföraren men funderar på om jag ska ringa honom eller ej. För min egen del så spelar det egentligen ingen roll utan jag kan låta försäkringsbolagen och polisen sköta det hela. Frågan är vad som är smartast? Om jag inte ringer så låter jag ju inte min bild över situationen "förvanska hans" eller vise versa men samtidigt så vore det kanske bra att höra vad han har att säga om situationen. Finns ju en viss risk att han vill påbörja nån form av pajkastning vilket jag inte är intresserad av.
Vad hade ni gjort? Ringt eller låtit försäkringsbolagen göra sitt?

/E

Hörr av dig du, men lägg skuldfråga och vid-sidan-av-uppgörlser åt sidan vid det samtalet, kan nog faktiskt var4a så att det är rätt skönt för vederbörande bara att höra att du är okej. Jag tror ingen bilist vill vara med om en krock, allra minst med en mc, cyklist eller gångtrafikant då det lätt blir rejäla skador på personerna. Han kan mycket väl ha ganska dåligt samvete vid det här laget (vilket han kanske borde ha), men av ren medmänsklighet kan det kännas vettigt o ringa, och dessutom bara snacka med honom, låt honom be om ursäkt om han vill det eller ja, du hajjar. Kanske kan ge något för dig med att höra att han inte svängde vänster för att jävlas eller ha ihjäl dig.
 

gio

Medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
Svartsjö
Hoj
Triumph Tiger 800 XC, -11
Klippt från Olyckstråden angående olyckan vid Drottningholm 2014-05-15.
"I samband med olyckan förstördes ett närliggande rödljus." Det känns hyfsat omöjligt att förstöra ett rödljus med hoj om det inte går väldigt fort! :confused:
Första tanken är att lastbilen är vållande. Men föraren kan ha vejat för att mc:n kör mot rött eller något liknande. Vore intressant att få mer info ang. detta framöver...

En gissning från min sida, som passerade ca 10 minuter innan olyckan, är att hojen legat i bussfilen eller möjligen mellan filerna och blivit påkörd av lastbilen som svängt in i högerfilen. Filerna går ihop för ett vägbygge på platsen och köerna är vid tidpunkten kilometerlånga, så hastigheten borde varit mellan 5 och 10 km/h.
Rödlyset kan ha tagits av lastbilen efter krocken, när chaffören märkte att han körde in i något och väjt tillbaka.

Men det vore intressant med facit. Frugan passerade i buss minuter efter att det hände, innan räddningstjänst kommit på plats, och sa att han låg stilla i högerfilen (buss/mcfilen).
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
och strax innan dess låg det en snubbe vid vägrenen, de hade krockat lite. Större uppbåd, ingen heli så det var nog bra med de.
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Front olycka, ena gubben låg längs vägen och den andra låg en bit in i bushen och det var han som hade gjort illa sig mest.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur mycket har det hänt på den där rakan genom åren eg? Tur att mc bara är farliga för sig (oss) själva. Visst, åskådare har valt att ställa sig där men bilister som trafikerar vägen då. Det är inte en fluga de får i vindrutan om en av de riktiga Kingarna, som kan wheela varvstopp på sexan, av eget eller andras misstag får problem. Har varit och kollat nån gång men jag både ledsnade och tyckte det var en rätt onödig risk. Så stort förtroende har jag inte för alla som vill visa upp sig, kunniga eller ej. Påtaglig risk när vanliga motorcyklister anträder och lämnar stället. En hoj på bakan syns inte så bra, eller rättare sagt är vi kanske inte så vana vid att behöva upptäcka dem på det sättet. Ett tämligen grått underrede försvinner ofta nog mot bakgrunden, inget lyse synligt. Håller då fordonet 200-250 är de framme rätt snabbt när övningsköraren ska ut från fiket. En hoj utan kontroll ställer till en del då, det är rätt mycket massa i rörelse... Jag vet hur mycket skada 740-n som ställde sig ivägen för min lilla 160-kilos hoj fick och det i modesta hastigheter.

Hur det gick till i fallet nedan vet jag inte, hur många fordon eller vilka hastigheter. Det låter som att det inte borde hänt och borde kunnat undvikas t o m utan rigorösa säkerhetsarrangemang, (vilket det inte kan bli fråga om eftersom det är allmän väg). Jag har ingen aning och inte heller hyser jag något större förtroende för skribentens förmåga att delge oss en korrekt bild när vederbörande klämmer in inte mindre än 3 "och" för att få ihop första meningen.

Gissar att det fanns folk från SH där.

http://www.ystadsallehanda.se/sjobo/article2162456/Tva-till-sjukhus-efter-mc-olycka.html
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Front olycka, ena gubben låg längs vägen och den andra låg en bit in i bushen och det var han som hade gjort illa sig mest.

Jag var där strax efter, typ direkt..hur gick det till ? Båda låg nämligen på samma sida av vägen och den ena en bra bit innan själva kurvan ?

Någon som vet ?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Olyckan i Luleå i natt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18944977.ab

Full eller drogad 30-åring mitt i stan, utan hjälm eller skyddskläder (kk vet jag inte) som ska spela Allan och hjula, tappar kontrollen och frontar med en bil. Detta är förvisso och förhoppningsvis inte vad någon av oss kallar en motorcyklist, tyvärr är jag rädd att Trafikverket och försäkringsbolag inte riktigt gör den distinktionen - var hojen trafikförsäkrad hamnar kostnaderna på FB och i slutändan på våra premier...

Denna olycka kanske kan tjäna som bränsle i en eventuell diskussion om vi hamnar bland ett gäng speedjunkies som vill mer än vad kompetensen medger, så att de lär sig köra innan det handlas häftig hoj, PCV eller helsystem!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top