Nybörjare med skinnställsproblem

Knauser

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2013
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM Superduke 990 2007
Håller på att ta kortet och tänkte köpa mig ett begagnat berik ställ. Var och provade ett jackan (58) satt tight o bra. Men byxorna va en annan femma. Dom kändes alldeles för långa. Knäpuckarna satt inte kvar över knäna när jag stod upprätt. Dom halkade ner ca 5 cm så det kändes konstigt. Så ja tackade för mig och gick hem tomhänt.

Åkte hem till svärfar och provade hans alpinestar ställ i 56. Byxorna satt betydligt bättre puckarna satt kvar över knät när ja stod rätt upp. Men jackan va på tok för liten saknade 2-3 cm för att stänga dragkedjan.

Går det att kombinera en 58 jacka med 56 byxa av samma märke?
Är något av ställen större/mindre än något annat märke?
Eller hur skall ja göra för att fixa detta? Gå ner 10 kg på 1 månad?;/

knauser
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, en jacka i strl 58 går att sätta ihop med en byxa av strl 56 av samma märke, vanligtvis. Alternativet är att du måttbeställer, vilket inte är lika skrämmande dyrt som det låter.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det viktiga är väl att stället passar när du sitter på hojen. Om man får hängröv när man är ute och promenerar på stan är väl mindre intressant. Storlekar är verkligen en djungel och du gör helt rätt som provar ordentligt.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Hjag skulle inte vilja ha hängröv på mitt skinnställ när jag står och spänner mig i kaffekön.
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Håller på att ta kortet och tänkte köpa mig ett begagnat berik ställ. Var och provade ett jackan (58) satt tight o bra. Men byxorna va en annan femma. Dom kändes alldeles för långa. Knäpuckarna satt inte kvar över knäna när jag stod upprätt. Dom halkade ner ca 5 cm så det kändes konstigt. Så ja tackade för mig och gick hem tomhänt.

Åkte hem till svärfar och provade hans alpinestar ställ i 56. Byxorna satt betydligt bättre puckarna satt kvar över knät när ja stod rätt upp. Men jackan va på tok för liten saknade 2-3 cm för att stänga dragkedjan.

Går det att kombinera en 58 jacka med 56 byxa av samma märke?
Är något av ställen större/mindre än något annat märke?
Eller hur skall ja göra för att fixa detta? Gå ner 10 kg på 1 månad?;/

knauser

Du säger att 58:ans byxor kändes för stora och hasade ner.. Hur hasade de ner? Satt knäskydden kvar på knäna eller åkte de under knäskålarna? Puckarna ska ju sitta lite nedanför knäskålen/snett på sidan, men skydden får ju inte skifta nåt.. Vad har du för mått? Längd/vikt, bröstomfång etc?
Det går ju ofta att pressa sig ner en storlek å "töjja" lite..
 

Knauser

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2013
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM Superduke 990 2007
Köpte ett par alpinestars 54 i byxor och 56 i jacka. Blev lite väl tight i jackan med skyddsvästen så blir ett par varv i spåret. Men annars satt det som en smäck!:)
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top