Fungerar Anchor Granit WBA 100 på asfalt?

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Nja, asfalt är mjukt så det blir nog svårt att fästa det stabilt utan att gjuta ett ankare för den och då kan man lika gärna gjuta ett riktigt markfäste.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De där produkterna är sjukt överskattade. Skall du ha en ögla kan du lika gärna köpa Biltemas golvögla a 199kr. Den är lika bra som ABUS a 1000kr. Men skall du ha kvar ditt fordon så rekommenderar jag biffigare saker framförallt något som sitter fast lite hårdare.

Bergankare som folk har till båtar is da shit. Nej de är inte i härdat stål men det är besvärligare att ta sig igenom 25mm vanligt stål än 12mm härdat som går att klippa med 250kr bultsax. Dessutom är de anpassade för att borra ner i berget så de sitter bättre om de ankras djupt. Går dock inte att fälla ner så i garagegolvet är de ivägen...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Såhär ser en abus ögla ut efter ett möte med Biltema 12233 239kr.

index.php
 

lagerstrom

Med Lem
Gick med
17 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki DL650 V-Strom 2005
Tack för svar och illustrativ bild. Letar vidare på spåret "bergankare".
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skall man lägga 1000kr på en ögla är denna från Oxford bra. 25mm härdat stål klipper man inte av ens med hydrauliska verktyg ala brandkåren utan man behöver kapverktyg.


Tanken med ett 25-35mm bergankare är att det kostar typ 150kr och går inte att klippa med bultsax. Har man kapverktyg är det iof betydligt vekare än Oxford men tjuvarna som har feta kapskivor står inget emot. Min filosofi är att göra det tillräckligt jobbigt för att Adnan_gangster skall lämna det ifred utan att det kostar mer än nödvändigt. Att lägga många tusen på låsanordningar som ändå proffsen sågar upp överlåter jag till någon annan.
 
Last edited:

dadoz

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX 750 2003a
Hej,

Finns det olika modeller av abusen? För den jag har hemma är 16mm.

"The corrosion resistant 16mm thick hardened steel shackle has unbelievably high levels of sawing and bolt cropping resistance."

http://www.wiggle.com/abus-wba100-ground-anchor/

Och den ser inte ut att kunna knipsas av av en vanlig bultsax utan vidare. Med det sagt så har jag ingen vidare erfarenhet av bultsaxar heh
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nån som har erfarenhet av att montera ett Anchor Granit WBA 100 ( http://goo.gl/fHMl4c ) direkt på asfalt? Eller fungerar den bara på betonggolv?

Hej,

Finns det olika modeller av abusen? För den jag har hemma är 16mm.

"The corrosion resistant 16mm thick hardened steel shackle has unbelievably high levels of sawing and bolt cropping resistance."

http://www.wiggle.com/abus-wba100-ground-anchor/

Och den ser inte ut att kunna knipsas av av en vanlig bultsax utan vidare. Med det sagt så har jag ingen vidare erfarenhet av bultsaxar heh


Om du klickar på länken i TS så ser du att det är same <-> same 16 mm ögla.
Oslagbart oövervinnerligt! ...i annonstexter.

I verkligheten funkar dom fint att bulta i botten på kärran för att sätta spännband i under transporter.


Sorry for being blunt.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ett tips med öglor och kättingar är att montera dom så högt som möjligt. Det är jäkligt mycket svårare att använda stora bultsaxar när man inte kan ta stöd av golvet/marken.

Själv har jag min biltemaögla fäst i väggen en bra bit upp och kättingen hängande därifrån. Sen godkända lås av försäkringsbolaget.
Nog för att allt går att stjäla för den som kan/vill. Men det ska f*n inte vara lätt för dom :)
 

dadoz

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX 750 2003a
Om du klickar på länken i TS så ser du att det är same <-> same 16 mm ögla.
Oslagbart oövervinnerligt! ...i annonstexter.

I verkligheten funkar dom fint att bulta i botten på kärran för att sätta spännband i under transporter.


Sorry for being blunt.

Ofan missade helt att han hade med en länk i sitt inlägg O:). Som jag skrev innan, tycker abusen ser ganska rejäl ut men antar att bovarna uppdaterar bultsaxarna i samma takt..


Ett tips med öglor och kättingar är att montera dom så högt som möjligt. Det är jäkligt mycket svårare att använda stora bultsaxar när man inte kan ta stöd av golvet/marken.

Själv har jag min biltemaögla fäst i väggen en bra bit upp och kättingen hängande därifrån. Sen godkända lås av försäkringsbolaget.
Nog för att allt går att stjäla för den som kan/vill. Men det ska f*n inte vara lätt för dom :)

Yes det där är ett bra tips.

Dessutom om man låter kättingen hänga fritt i luften så blir det svårare för boven att att jobba då det inte går att använda marken för att ta spjärn alternativt banka emot..
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Yes, det var det jag menade. Kättingen i luften. :)

Jag låser mig hojar "onödigt" mycket för att jäklas med ev. tjuv.
Det viktiga är dock att ha ett godkänt lås per hoj (plus styrlås) för att F-bolaget ska vara nöjd.

Sen kan man hänga på allsköns massa skrot bara för att göra tillvaron surare för drägget. :smasha
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top