Första körlektionen

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Då Vart Första Körlektionen Avklarad.

Kör en Bmw Gs 700 (A2)

Läste Runt att 35kw Inte skulle ha allt för mycket kraft, men efter att ha kört denna motorcykeln så kan jag nog påpeka att det räcker gott o väl för mig hahah.

Nästa fråga jag ställer mig själv är varför jag inte började tidigare.

Som sagt första gången jag satt på Mc Idag, Övningskörde på en dragracingbana, Hade lättare för växlingen än vad jag faktiskt trodde, Hade till och med min körlärare som passagerare redan efter första timmen.
Körde i 50 Km/h Trodde ärligt med det luftmotståndet att jag körde i 100.

Kan Redan nu säga att jag ser fram emot detta nya Kapitel i mitt liv.

Mvh Maxxim.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Grattis du har en spännande tid framför dig!

Men nej 35kw räcker inte långt! :)
 

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Haha, Iofs för första gången så kändes det mycket, Släktingarna Kör ju runt på Zx10r Osv. Men man ska ju börja någonstans!

Ducati Monster 600 Eller Er6n blir det efter Kortet!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag började på en Kawa Z750. den räckte gott o väl som första mc lektion. då var jag aldrig över 4k rpm. en sådan har väl typ nära 80kw.

Gött att du börjar o köra hoj! det är de bästa man kan göra med livet imo! Själv kör jag med en 72kw hoj och har totalt tappat respekt för effekt så nästa steg e o köpa något större så att jag kan skrämma mig själv till insikt igen! :skrämd

skämt o sido!

Lycka till blivande hoj-broder :rolleyes:
 

Noart

Yrkeschaffis med attitydproblem
Gick med
15 Jan 2013
Ort
Hudiksvall
Hoj
FZ750 -85
Kände du att det var mer givande att börja på trafikskola på en gång jämfört med att lära sig grunderna privat?
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Luftmotstånd finns ju typ knappt tills 160 sen börjar det bli riktigt jävla jobbigt. :D
Nice! Vi får ta en sväng någon gång när du tagit kortet, trust me 35 kw kommer du tröttna på inom en månad.
 

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Luftmotstånd finns ju typ knappt tills 160 sen börjar det bli riktigt jävla jobbigt. :D
Nice! Vi får ta en sväng någon gång när du tagit kortet, trust me 35 kw kommer du tröttna på inom en månad.

Haha Idag hyser jag stor respekt för 35kw!

Första gången jag satt på MC, Haft bilkörkort i 4 år i mars.

Hann med rätt mycket första lektionen, Växling Upp och ner, svänga, Krypkörning Osv.
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
Awesome Maxxim! Ser att du reggade dig 2009.. Och 5 1/2 år senare börjar du med hojkortet! Bättre sent än aldrig, right? - vet ej vilken ålder du har, men om du är över 24 så rekommenderar jag dig att go the whole 9 yard och ösa A (tung) direkt, för 35kW är asroligt....i 45 minuter... Sen kommer hjälmen bli sjuuukt tight när hornen växer fram straxt bakom pannan och då vill du gärna ha mer pulver i grejerna. Under inga omständigheter påvisar jag dig att köra fort eller nått, mer att det kanske blir lite tradigt i det långa loppet, och då kommer du önska att du hade mer än 35kW från början! Lycka till nu med lektionerna och skriv gärna hur allt går med lektionerna! ;) må bäst!
 

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Awesome Maxxim! Ser att du reggade dig 2009.. Och 5 1/2 år senare börjar du med hojkortet! Bättre sent än aldrig, right? - vet ej vilken ålder du har, men om du är över 24 så rekommenderar jag dig att go the whole 9 yard och ösa A (tung) direkt, för 35kW är asroligt....i 45 minuter... Sen kommer hjälmen bli sjuuukt tight när hornen växer fram straxt bakom pannan och då vill du gärna ha mer pulver i grejerna. Under inga omständigheter påvisar jag dig att köra fort eller nått, mer att det kanske blir lite tradigt i det långa loppet, och då kommer du önska att du hade mer än 35kW från början! Lycka till nu med lektionerna och skriv gärna hur allt går med lektionerna! ;) må bäst!

Mc Kortet Har varit en dröm sedan länge, Därav den tidigare registreringen. Jag är 21 år gammal.
Så Pga de nya reglerna så får jag vänta tills jag e 24 tills jag har det tunga.

Unnade mig lite Egen Utrustning tills övningskörningen.

Shoei Xr-1100
Alpinestars Sp-1 Årets modell
Dainese Wave Air
Sidi Cobra stövlar!

Tack Vare lelles Rea Kanske man skulle säga haha.
 

Nedro

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Årsta
Hoj
Triumph Street Triple R 2009 / Ducati ST4 99 - Såld
Låter skoj med lektion idag. Suckar grymt efter att få hämta hem och ta ut min hoj på premiär, så avis på att köra lite. Men satsa på tungt direkt så det är avklarat. Tyckte att MC drog som fan första gångerna men med lite vana och mjukare höger så vill man lätt ha lite mer.

Lycka till med kortet hur som kommer bli grymt skoj vill jag lova!!!!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
35 kw kanske känns mycket jämfört med bil, men det är något riktigt förtjusande upplyftande med en alldeles onödigt mängd effekt som sliter iväg en rakt fram med en vilt frustande hoj under en, som dessutom lättar på framhjulet. :crash
Så, testa inte att köra något effektstarkare innan du för köra det, för då kommer du bara gå och tråna hela tiden. :hihi
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Ja 35 kW är faktiskt tillräckligt. Jag gissar att det är ungefär det som min XR600 ger och jag behöver inte mer malle i den.
Hade jag skullat asa fru och packning raskt till rivieran hade det kanske varit för lite, men det behovet har jag inte.
Nöj dig med 35 kW och gå lite kurser när du fått lappen så du lär dig svänga ordentligt så ska du se att du kan köra ifrån effektfantasterna på kurvig väg.. Det är förnedrande att stå vid kiosken och försöka förklara varför man inte kunde skaka av sig den slöa moppen på krokiga favoritvägen när man har en ny R-hoj och färgmatchande utrustning.. ;-)
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Grattis till ditt nya svarta pengahål! men fyfan vad kul det är :crash

Vänta tills du får pröva på bankörning på Knutan.. men 35kw är bara nyhetens behag :)
Det fungerar tills du får lov att ta tungt kort.

Välkommen hit, vill du ha folk att köra med när du har kortet är det bara höra av dig.
 

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Känns Underbart Med sån härlig Respons från alla!

Eftersom det vankas födelsedag Snarast, så har jag alltid problem o komma på grejer o önska mig, så ja kanske skulle skriva upp Mörkt Visir till min hjälm? Något att rekommendera?
Eller ska jag köra Genomskinligt + solglasögon?
 
Last edited:

BoinK

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
81, Honda CB900F - 11, BMW F800R
Önska dig en "Pinlock ProTec" så slipper du välja mellan mörkt och ljust visir (blir mörkare när den får ljus på sig), dock så är den inte direkt fantastisk när det är direkt solsken.
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Känns Underbart Med sån härlig Respons från alla!

Eftersom det vankas födelsedag Snarast, så har jag alltid problem o komma på grejer o önska mig, så ja kanske skulle skriva upp Mörkt Visir till min hjälm? Något att rekommendera?
Eller ska jag köra Genomskinligt + solglasögon?

Gubbigt med solbrillor ju! Mörkt visir ska det vara!
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Ligger en Del i de du sägeR ;)

Du har mycket mc-åkande att se fram emot och mycket utrustning kommer att avverkas.. När du är gammal nog att inte bry dig så mycket så kommer du att inse (en vacker dag..) att en korvätarhjälm med nedfällbart solvisir är överlägset bästa lösningen :-D

Helmörkt visir är najs och betydligt trevligare än solbrillor dock.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top