Najning, vart/hur mycket

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Är medveten om att den här informationen kommer på licenskursen, men jag har lite ont om tid runt min licenskurs. Så jag vill förbereda så mycket som möjligt.

Vad jag kan läsa mig till i reglementet så skall alla bultar som kan orsaka oljeläckage vid lossning najas. De jag kan komma på hittills är:

*Oljeplug
*Oljefilter
*Oljepåfyllnadslock
*Ev banjobultar för oljeslangar

Är det något jag har missat?
Måste sånt som sitter med mer än en bult också najas? T.ex. anslutningar av oljeslangar som sitter med två bultar, motorkåpor med 4 - 5 bultar m.m.

Hur är det med bromsar, måste dom najas eller är det bara en rekommendation? Hittar ingenting i reglementet om att dom måste najas, men jag kan ju ha missat något.

Tack på förhand för hjälpen! :)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Banjobultar? Står något om oljeanslutningar osv, men några såna som omfattades av reglementet hade inte jag på min 675:a

Det jag behövde naja var oljeplugg, oljefilter, påfyllnadslock och bultarna som håller fast bromsoken.
Resten som behövdes göras:
-Plocka bort lysen
-Dräneringsslangar till uppsamlingskärl från bränsle tank och kylare. (Använde en nivea duschtvålsflaska och en petflaska)
-Fylla tanken med tankskum
-Tilverka "hajfena" (var för snål för att köpa en)
-Montera en hemmabygd "båt" med två stycken 25mm (tror det var 25mm) med avtagbara pluggar (körde med orginalkåpor)
-Placerade startnummer. Siffrorna enligt godkända mått, med rätt avstånd mellan siffrorna. Bakgrundstavlan fick inte plats med reglemenets mått, så dom gjorde jag så stora som fick plats.
-Tömde kylssytemet och fyllde på med vatten och "water wetter"

Bytte fotpinnar och styrdämpare då jag passade på att köpa detta billigt när jag var i USA, annars är hojen helt orginal!
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Ja banjobultar, typ sånna som sitter till bromsslangarna. :)

Resterande har jag koll på, är främst najningen som är lite luddigt beskriven. Det finns ju rätt många bultar som det kan läcka olja ifrån om dom lossnar, kanske inte om bara en lossnar. Men definitivt om två lossnar.

När du najade bromsarna, var det för att det var ett krav eller bara för att man alltid har gjort så? Om det är krav på det, vart i regelverket står det? Det börjar knappast läcka olja om dom skulle lossna.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Naja bromsar är nog mest till för att man ska vara medveten om att man dragit skruvarna ordentligt.
Att jag tror det grundar jag på att det är godkänt med R-sprintar, förutom det faktum att om det uppstår krafter som lossar en korrekt dragen skruv så hjälper varken tråd eller Loctice eller nånting.
Med tråd på plats så ser man när något lossnat och man får saker med sig hem.
Att tappa bromsok när man behöver dem är nog inget kul.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
3.1.20
Låsning av vissa muttrar, skruvar.
Alla skruvar och muttrar, som om de lossnar, kan förorsaka oljespill, ska vara låsta med låstråd. Låstråden ska vara rostfri, glödgad och av blankdragen kvalitet, samt ej tunnare än 0,7 mm

Detta lämnar ju utrymme för tolkning, men vad gäller angående bromsvätskelock och kopplingsoljelock? Börjar dessa att läcka så blir det ju spill.
Är det nödvändigt att naja dessa?
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Detta lämnar ju utrymme för tolkning, men vad gäller angående bromsvätskelock och kopplingsoljelock? Börjar dessa att läcka så blir det ju spill.
Är det nödvändigt att naja dessa?

Fast om du åker med Dot 3 eller 4 så är det inte olja utan SPRIT ;) ... eller Glykolbaserat ...
I en gammal CAdillac 60 jag hade och 50 mil hemifrån så var det tomt utan förvarning i "oljebehållaren"... gick bra med Absolut Vodka i... orka inte byta senare heller. Bra eller dåligt, det veta man inte :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Fast om du åker med Dot 3 eller 4 så är det inte olja utan SPRIT ;) ... eller Glykolbaserat ...
I en gammal CAdillac 60 jag hade och 50 mil hemifrån så var det tomt utan förvarning i "oljebehållaren"... gick bra med Absolut Vodka i... orka inte byta senare heller. Bra eller dåligt, det veta man inte :)

Med tanke på att man tömmer kylaren på glykol, så ska man kanske se det som att glykol inte heller är helt populärt att spraya omkring sig på banan.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top