600 mil tur och retur Europa

MikaelX

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Sköndal
Hoj
2008, Yamaha FZ1-N
En viktig fråga blir nog då om man kan ta sig med tåg från München upp till norra och sen över till danmark så man slipper köra den vägen iaf:

Edit: München till Hamburg för 2 MC och 2 vuxna kostar 515,50 € men antar att det kan vara värt det då man sparar lite drygt 60-70 mil på resan.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Frankrike är väldigt platt och tråkigt förutom sydöstra delen. Andorra är ett ställe att pricka av, inte mer.
Jag skulle nog köra Hamburg-Köln-Moseldalen.
Snedda in i Italien-Österrike-Prag.
Lätta att lägga upp för långa rutter när man planerar.
Allmän landsväg 30mil/dag, motorväg 60-70Mil/dag
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
De där priserna svajar rejält, jag betalade dryga 200€ för 2 vuxna + hojar.
Tåget går som du säkert sett nu även från innsbruck och andra städer i de krokarna, men längre norrut än så kommer man inte, det blir o bränna från hamburg till sassnitz och sedan över den vägen (snabbt och enkelt, gjort på några få timmar) om man vill hem kvickt.

Sen kan man ju bara understryka det som BMW R90s säger, det tar längre tid att köra än man tror, dessutom kommer man inte lika långt på små landsvägar.
Som jämförelse så har jag tagit en punkt i tokholm vid liljeholmen, och tagit den långa vägen via bulten och skansundet till järna - en sträcka på 74.5 km. Motorvägen - den som google maps visat när man dragit i stora drag runt europa - 41.3 km. Dessa vägar är inte i närheten av lika krokiga som de som går på ett berg, så det kan vara lönt att vänja sig lite vid tanken på att du kan ligga o skicka gnistor från fotpinnarna en hel dag på sådana vägar och ändå inte flytta dig mer än 15 mil på kartan. Kör man dessutom såpass aktivt så ligger ju (åtminstone min) koncentrationsnivån rätt långt högre än om du puttrar motorväg, så man blir tröttare långt fortare och det blir gärna några matstopp, som tar långt mer tid än Donkens drive-in.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Gjorde Europa resa på en speed triple, 8957km slutade mätaren på!
Punkaspray användes på ungefär halva vägen så ta med en sådan!!!
Allt gick bra, Tyskland tråkig, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal var kanon!!!! Alperna får man inte missa!!! Vi tältade hela vägen.
Den enda var att nackmusklerna fick sig en omgång på en nakenhoj!!!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En kommentar kring ämnet antal mil per dag... Kör man småvägar tar det vääldigt mycket längre tid. Fast man har ju roligare! :) Två exempel:

* Körde Kiel-Harz (Tyskland) häromåret. Knappt 40 mil på kartan. Borde alltså ta en dryg förmiddag eller så - om man kör Autobahn. Vi valde istället genomgående att köra på småvägar, genom byar, ute på landet. Det tog från kl. 9.30 till 18.00! (inkl lunch, fika, glasspaus osv.)

* Körde Göteborg-Söderåsen (Skåne). Knappt 25 mil om man kör raka spåret (E6, motorväg). Tog istället en hel dag eftersom vi körde småvägar ute i spenaten - genom Halland, ut på Bjärehalvön. Fortfarande inklusive mat- och fikapauser. En lunch tar lätt över en timma om man skall äta, tanka, vila skallen osv.

Så snitthastigheten påverkas väldeliga av vägvalet.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja det här med snittfarten sjunker ännu mer dramatiskt i alperna. När jag och brorsan körde blev nog kortaste dagen inte mer än 20 mil eller så. Man vill ju stanna och fota heeela tiden :) Kör man dessutom under högsäsongen tar matstoppen tid eftersom man ser och träffar så många andra sköna typer man kan snacka med :)
 

SV Nicke

Kör fort? Nope. Bara effektivare!
Gick med
21 May 2011
Ort
Norrtälje
Hoj
2003, Suzuki SV1000S
Ett annat tips är att ta natt båt Trelleborg-Rostock eller liknande, om man inte bestämt måste köra igenom Danmark. Sova medans man transporteras.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Är det någon gång i livet man ska ta det lugnt, se sig omkring och stanna ofta, är det en solig dag på Grossglockner! Dels för att det är så in i vassen många oförutsägbara medtrafikanter (cyklister och husbilsägare till exempel), dels för att vägen numera är så odramatisk men allra mest för att det är så obegripligt vackert!
Som Sverige-boende motorcyklist är det dessutom närmast obligatoriskt med ett stopp i Heiligenblut, det allra mest klassiska touringmålet för svenska knuttar.

Förresten: För egen del är tågtransport uteslutet. Jag gillar att köra båge och älskar variationerna genom Sverige, Danmark, olika delar av Tyskland... Att bara vara framme efter ett dygn på tåg är i alla fall inte min melodi - fast smaken är som baken.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ett annat tips är att ta natt båt Trelleborg-Rostock eller liknande, om man inte bestämt måste köra igenom Danmark. Sova medans man transporteras.
Personligen föredrar jag Göteborg-Kiel.
Ingen stress på morgonen som det är om du åker Trelleborg-Rostock.
Även kortare väg i Sverige till Götet.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Personligen föredrar jag Göteborg-Kiel.
Ingen stress på morgonen som det är om du åker Trelleborg-Rostock.
Även kortare väg i Sverige till Götet.

Nu bor ju snubben i Sköndal så då skulle jag hellre rekommendera Nynäs - Gdansk. Det är 50 mil Stockholm - Göteborg och sen ytterligare 10 mil Kiel - Hamburg. Det är 70 mil från Gdansk till Hamburg. Det är 100 mil Stockholm - Hamburg via Danmark. Roligare att köra genom Polen än genom Sverige om man inte gjort det tidigare. Ett annat land och en annan kultur.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Försäkringskassans blå sjuk-kort är lämpligt att ha med sig i EU, inget kluddande med hemförsäkring och så, landstinget betalar eventuell vård. Dock, behöver du hemtransport medelst ambulansflyg eller så behöver man en hemförsäkring som täcker detta.
Biltåget går även Hamburg-Narbone ToR om man vill slippa massa mil på hemresan. Perfekt att sitta i kupén och prata med folk, dricka en pava vin och allmänt löka sig. Som jag resonerar blir det inte mycket dyrare än att köra hela vägen, bensin, mat på vägkrog och hotellnätter kostar också pengar.
Munchen-Hamburg har tätare avgångar och är lättare att få plats på, dock avgår det sent på kvällen så det blir mest direkt i säng när tåget rullar, skönt att slippa tråkmilen genom tyskland. Åker man från Barcelona är dock fördelen att man kan få några dagar i Alperna (vilket man inte skall stressa igenom)

Jag bokade Hamburg-Narbonne i somras och hade hemresan öppen, bokade münchen-hamburg några dagar innan hemresa när jag bodde på ett hotell med WIFI.

En liten filmsnutt från den turen
http://www.youtube.com/watch?v=kPmqdKCn2TA&feature=c4-overview&list=UUfvSFdvhDKvSf-lhL4Ard0w
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Så satans gött det hade varit... En annan får ta sina korta turer, två småbarn hemma :)
Som nämnts tidigare så är det värt kolla upp försäkringarna. Ta en Assistansförsäkring. Grymt bra. Via bolag som SBM eller Falck. Kvittar vad som händer, får fri bärgning, resa till destinationen, etc.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Din tid kommer! Jag åkte kanske 50mil/år när barnen var små.
Nu kör de ifrån mig:huvet
Jag och huskorset puttrar nu runt i Europa varje sommar:banana
 

MikaelX

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Sköndal
Hoj
2008, Yamaha FZ1-N
Nu bor ju snubben i Sköndal så då skulle jag hellre rekommendera Nynäs - Gdansk. Det är 50 mil Stockholm - Göteborg och sen ytterligare 10 mil Kiel - Hamburg. Det är 70 mil från Gdansk till Hamburg. Det är 100 mil Stockholm - Hamburg via Danmark. Roligare att köra genom Polen än genom Sverige om man inte gjort det tidigare. Ett annat land och en annan kultur.

Tack!
 

MikaelX

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Sköndal
Hoj
2008, Yamaha FZ1-N
Ledsen att jag inte svarat tidigare :D

Nu har jag iaf köpt hoj och det blev en Yamaha FZ1-N 2008 med Power Commander III, K&N Luftfilter, Akrapovic Slipon m.m. Grymt skön hoj att åka på, även längre sträckor!

14:e Juli bär det av genom Europa. Nästa vecka planeras sträckan i mer detalj. Via polen kan fungera, skönt att komma ner lite utvilad samt spara några mils körning.
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Passet är ett måste
Regpapper till hojen
Hemförsäkringen, bra vid sjukhusbesök

Det är dom tråkiga saker jag vet att man måste ha med
 
Last edited:

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
Jag körde 320 mil på 4 dagar för förra sommaren, jag på en versys polaren på en buell.
Var egentligen inga större problem, men det vi kände var skönt att ha efter lite längre tid på hojen var:
- Bra regnutrustning, hel overall, inklusive fötter och händer.
- Nån typ av luftkudde att sitta dra fast med spännband över sadeln, finns billiga att köpa på Jula och det är rätt skönt i längden.
- Stor tankväska, perfekt att vila på, samt att jag på versysen kunde ha en säck fastsatt bak på sadeln och luta mig bak på. Väldigt skönt för att avlasta ryggen.
 

MikaelX

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Sköndal
Hoj
2008, Yamaha FZ1-N
Tack alla! Ska kolla luftkudde :)

En bild på hur hojen ser ut nu med packväskor, ruta, handvärmare samt en temporär dry-bag :)

2014-07-05 18.07.50.jpg
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top