600 mil tur och retur Europa

MikaelX

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Sköndal
Hoj
2008, Yamaha FZ1-N
Hej alla!

Vi är två polare som tänkte dra ner genom västra Europa i slutet av Juli i år.

Jag har personligen inte åkt längre än lite drygt 100 mil på en dag och det lär inte bli mer än 6-8 timmar körning per dag tror jag iaf inte när vi börjar komma ner till Amsterdam och sedan Paris.

Som det ser ut nu så kommer vi åka på en Triumph Speed Triple och en KTM 990 Superduke (ej R), lite nyfiken på vad ni har för erfarenhet av dessa två härliga hojjar under längre färder och om någon har erfarenhet av rutten vi tänkte ta:

triump,ktm.jpg
Bilden är lånad

Stockholm -> Amsterdam -> Paris -> Barcelona (ungefär 300 mil) + Resan hem över bergen förstås :) (rutten är bara via google maps, sen får man välja härliga stråk)

Vi lär bo på hotell, B&B eller liknande, möjligtvis att ett tält följer med som backup, ont om packning på båda hojjarna.

I Barcelona kommer vi bo på en jättefin båt under några dagar och bara leva livet.

Saker att tänka på som slagit mig tidigare är:

Reparationskit (bästa att ha med?)
Utrustning man inte klarar sig utan
Sevärdheter genom denna rutt, Andorra? etc (sånt man inte får missa)
Bra saker att fundera på innan vi lämnar Stockholm?
Försäkringar, olycka utomlands mm

Alla svar och inputs är välkomna.
 
Last edited by a moderator:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Reparationskit - 300 mil är ingen sträcka, originalverktygssatsen räcker långt. Punkaspray eller kit, samt najtråd, silvertejp och buntband.

Utrustning man inte klarar sig utan - Ett kontokort, kontanter och ett glatt humör. Och lite extra fillingar.
Sevärdheter - Ingen aning.
Bra att tänka på - Fixa ett pass, för säkerhets skull, ha inte alla pengar på samma ställe, ha med försäkringspapper, inte bara för hojen utan för olyksfall och sjukvård. Gärna i någon innerficka. Det gör en jävla skillnad på sjukvården man får om man skulle råka ut för nåt. Registreringsbevis och green card för hojen ska med också.
 

MikaelX

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Sköndal
Hoj
2008, Yamaha FZ1-N
Reparationskit - 300 mil är ingen sträcka, originalverktygssatsen räcker långt. Punkaspray eller kit, samt najtråd, silvertejp och buntband.

Utrustning man inte klarar sig utan - Ett kontokort, kontanter och ett glatt humör. Och lite extra fillingar.
Sevärdheter - Ingen aning.
Bra att tänka på - Fixa ett pass, för säkerhets skull, ha inte alla pengar på samma ställe, ha med försäkringspapper, inte bara för hojen utan för olyksfall och sjukvård. Gärna i någon innerficka. Det gör en jävla skillnad på sjukvården man får om man skulle råka ut för nåt. Registreringsbevis och green card för hojen ska med också.

Tack för bra svar! Ska kolla green card
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kolla över reglerna i Frankrike. Sist jag hörde något så var det krav på reflexväst för MC samt att man måste ha eget alkotest ifall man blir stoppad. Helst 2 eftersom man annars sitter utan ifall man blivit stoppad och tvingats använda det man hade med sig.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Japp.. blir en resa på väg hem också :) kunde inte byta rubrik tyvärr.

Hur länge planerar ni att bli borta?
Du skriver att ni stannar i Barcelona ett par dagar. Men hur många mil pallar man per dag för att det fortfarande ska vara en semester man njuter av och inte stressar fram?

Sitter själv och planerar sommarens resa, 290 mil och har ingen aning om hur många dagar man ska sprida det på. Jag funderar på 5 dagar, dvs 60 mil per dag. Förstår att det är olika beroende på väg etc etc etc. Men, vad är kul?
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT

MikaelX

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Sköndal
Hoj
2008, Yamaha FZ1-N
Hur länge planerar ni att bli borta?
Du skriver att ni stannar i Barcelona ett par dagar. Men hur många mil pallar man per dag för att det fortfarande ska vara en semester man njuter av och inte stressar fram?

Sitter själv och planerar sommarens resa, 290 mil och har ingen aning om hur många dagar man ska sprida det på. Jag funderar på 5 dagar, dvs 60 mil per dag. Förstår att det är olika beroende på väg etc etc etc. Men, vad är kul?

Siktar på mellan 17-20 dagar, snittet blir då lite drygt 36 mil per dag men vi kommer stanna lite här och där samt som sagt några dagar i Barcelona, detta ger oss utrymme för att säkert kunna sitta stilla 5-6 dagar utan problem när vi hittar platser vi trivs på, har aldrig gjort en sån lång resa, räknar med lite drygt 620 mil plus utstickare.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Om man inte är fakir eller väldigt vältränad, fixar man 100 mil någon enstaka dag men inte mer.
Vill man hinna uppleva något under dagen, behöver åtminstone jag ner på sisådär 40 mil per dag.
Boende under tak sparar mycket tid i båda ändar av dagen gentemot tältandet.
Planera inte sönder resan, lämna luckor för infall och välmående.
Se till att kolla internationella nödnummer för era försäkringar. Jag har testat att använda mitt med mc en gång (Yamaha ;-) ) och med husvagn en gång - funkar kanoners.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Hamburg-Bremen vägen är fruktansvärt tråkig. Jag hade gått lite mer söderöver och kört höger vid Hannover.
Ska ni till Amsterdam tvunget? Varför inte Nurburgring och Mosel istället och gå via Luxemburg till Paris?
Från Paris borde ni välja Grenoble för att få njuta av Rte Napoleon ner till Rivieran.
Men det är bara min åsikt.
 

MikaelX

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Sköndal
Hoj
2008, Yamaha FZ1-N
Om man inte är fakir eller väldigt vältränad, fixar man 100 mil någon enstaka dag men inte mer.
Vill man hinna uppleva något under dagen, behöver åtminstone jag ner på sisådär 40 mil per dag.
Boende under tak sparar mycket tid i båda ändar av dagen gentemot tältandet.
Planera inte sönder resan, lämna luckor för infall och välmående.
Se till att kolla internationella nödnummer för era försäkringar. Jag har testat att använda mitt med mc en gång (Yamaha ;-) ) och med husvagn en gång - funkar kanoners.

Tack :) Vi är båda rätt vältränade i yngre tonåren :D (26 resp 33) men snittet just nu ligger på 36 mil per dag för att vi ska komma runt på 17 dagar. Den första dagarna lär vi säkert trycka 100 mil bara för att komma ner i Europa.

"Provat ditt", menar du nödnummer eller försäkring?
 

MikaelX

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Sköndal
Hoj
2008, Yamaha FZ1-N
Hamburg-Bremen vägen är fruktansvärt tråkig. Jag hade gått lite mer söderöver och kört höger vid Hannover.
Ska ni till Amsterdam tvunget? Varför inte Nurburgring och Mosel istället och gå via Luxemburg till Paris?
Från Paris borde ni välja Grenoble för att få njuta av Rte Napoleon ner till Rivieran.
Men det är bara min åsikt.

Bra input! Amsterdam är mer för att jag inte varit där förut men åker mycket hellre ett eller två varv på Nürburgring! :D Min vän är F1 fantast så motorställen går nog ner som en smäck!
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Tack :) Vi är båda rätt vältränade i yngre tonåren :D (26 resp 33) men snittet just nu ligger på 36 mil per dag för att vi ska komma runt på 17 dagar. Den första dagarna lär vi säkert trycka 100 mil bara för att komma ner i Europa.

"Provat ditt", menar du nödnummer eller försäkring?

Jag har provat nödnumret och genom superproffsiga SOS International fått väldigt god hjälp (bärgning, verkstad, hotell och så vidare) med senare reglering genom försäkringsbolaget.
 

MikaelX

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Sköndal
Hoj
2008, Yamaha FZ1-N
Ny föreslagen rutt med input från Wihlle, vad tros?

http://goo.gl/maps/VsFqW

Detta är just nu bara på idé stadiet, blir till att verkligen gå igenom lite mer i detalj sen och kika på eventuella stop/sov/sevärdhet ställen plus lite annat smått och gott, blir nog en hel del googlande :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Bra input! Amsterdam är mer för att jag inte varit där förut men åker mycket hellre ett eller två varv på Nürburgring! :D Min vän är F1 fantast så motorställen går nog ner som en smäck!

På vägen upp så går DB Autozug från münchen till hamburg, kan vara skönt att slippa den transportsträckan genom att sova på ett tåg.
Förra året gjorde jag o tjejen en resa på ca 800 mil. På 5 veckor. Tror ni har lite snålt om tid om ni faktiskt vill uppleva något med. Visst, vi tog det väldigt lugnt ibland (en paus på 2 dagar i krakow varav den ena gick till att se Auschwitz/birkenau, 5 dagars slappande på sicilien, någon extra dag i bratislava när vi var lite sänkta o hängde på spa-hotell, 2 dagar i Pärnu i Estland för att laga ena hojen, tog väl kanske inte riktigt raka vägen genom korsika utan snarare åkte runt hela ön osv) och båda blev sjuka på vägen vilket sänkte tempot under en vecka, men min rekommendation för riktigt kul körning är nog att fuska sig ner med tåget och sedan helt enkelt följa bergskedjorna. Googla t.ex Stelvio eller Grossglockner. Korsika var sjukt häftigt med, rekommenderas varmt, men 4 dagar som vi var där var på tok för lite.
 

MikaelX

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Sköndal
Hoj
2008, Yamaha FZ1-N
På vägen upp så går DB Autozug från münchen till hamburg, kan vara skönt att slippa den transportsträckan genom att sova på ett tåg.
Förra året gjorde jag o tjejen en resa på ca 800 mil. På 5 veckor. Tror ni har lite snålt om tid om ni faktiskt vill uppleva något med. Visst, vi tog det väldigt lugnt ibland (en paus på 2 dagar i krakow varav den ena gick till att se Auschwitz/birkenau, 5 dagars slappande på sicilien, någon extra dag i bratislava när vi var lite sänkta o hängde på spa-hotell, 2 dagar i Pärnu i Estland för att laga ena hojen, tog väl kanske inte riktigt raka vägen genom korsika utan snarare åkte runt hela ön osv) och båda blev sjuka på vägen vilket sänkte tempot under en vecka, men min rekommendation för riktigt kul körning är nog att fuska sig ner med tåget och sedan helt enkelt följa bergskedjorna. Googla t.ex Stelvio eller Grossglockner. Korsika var sjukt häftigt med, rekommenderas varmt, men 4 dagar som vi var där var på tok för lite.

Superbt tack för dina idéer.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Superbt tack för dina idéer.

http://goo.gl/maps/CnBD1 som ett förslag om paris prompt ska vara med.

http://www.youtube.com/watch?v=4qvsjEiWhKc är lite onboardkamera från grossglockner. Schweiz och Österrike och delar av norra italien ser likadant ut alltihop. Vi körde sådana vägar i 3 dagar, oavbrutet. Utan att leta efter dem, de liksom bara dök upp. De 3 dagarna gav mig mer som hojåkare än vilken knixkurs som helst. jag kan dessutom säga att vi avverkade inte ens en bråkdel av vad som finns.
På videon är förresten bara vägen upp med, inte riktigt lika långt ner på andra sidan, men ja... :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Edit: Vid typ 9:30 börjar de komma till de vägar jag talar om...
 
Last edited:

MikaelX

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Sköndal
Hoj
2008, Yamaha FZ1-N
http://goo.gl/maps/CnBD1 som ett förslag om paris prompt ska vara med.

http://www.youtube.com/watch?v=4qvsjEiWhKc är lite onboardkamera från grossglockner. Schweiz och Österrike och delar av norra italien ser likadant ut alltihop. Vi körde sådana vägar i 3 dagar, oavbrutet. Utan att leta efter dem, de liksom bara dök upp. De 3 dagarna gav mig mer som hojåkare än vilken knixkurs som helst. jag kan dessutom säga att vi avverkade inte ens en bråkdel av vad som finns.
På videon är förresten bara vägen upp med, inte riktigt lika långt ner på andra sidan, men ja... :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Edit: Vid typ 9:30 börjar de komma till de vägar jag talar om...

Antar att Paris också kan försvinna :) kan flyga dit senare... Tack för filmen, satt och myste hela vägen. Var nere i Engelberg Schweiz för 3 veckor sen och åkte skidor, samma berg och samma fina utsikt!

Resan blir något längre även om vi hoppar Paris runt 700 mil och några fler länder men det kanske det är värt, snart kommer vi få hoppa barcelona bara för att hinna :)

Mycket bra idéer, keep em coming!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top