Sälja bil - brukar det vara så här?

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Har köpt ny bil och har inte denna gången inte bytt in den gamla utan tänkte sälja den privat. Sist gång var det 15 år sedan jag gjorde det.... Bilen är en äldre modell -00r och det har hört av sig en del lattjo folk....
Ex 1: Hi. I live in trollhättan and I like your car. I want to speak with you in
mobile. I don't want Swedish so someone here knows Swedish and he will speak
with you. So please I want your telephone number.

Ex 2: Jag intresset på din bil men ska betala 20000kr
Ex 3: Sedan har det ringt en sent ikväll och sagt "jag köper den, jag kommer och betalar kontant. Bor i Göteborg (ca 10 mil från där jag bor). Jag förklara att jag har en annan ev köpare imorgon som har första tjing, något han kommenterade "jag bjuder över oavsett vad han vill köpa den för, du får det kontant"
Vem har 25-30000 kr kontant liggande i hemmet? Inte jag.

Kul att han vill köpa den, men är överdrivit intresserad(?). Något jag ska se upp med förutom att han skall legitimera sig samt att kontrollera att pengarna är äkta om det blir affär
Det kanske alltid är så här eller är jag bara överdrivit misstänksam...:va
 

Tjita1

Guest
Haha, jaa, det brukar vara mycket konstigt folk som ringer och mailar. När jag sålde min subba ringde det en kvinna och bröt starkt, hon tyckte att hon skulle pruta till ungefär halva priset, eftersom bilen hade 6 ägare (SEX AGGARE? NEJNEJ ALDELES FOR MICKET! <-Ingen fördom, det var precis så hon lät).

Har han kontanter, så gnäll inte, men åk med när han provkör. Eller rättare än sagt, sålänge det inte är vänner eller familj, åk alltid med när dom provkör...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, det är alltid lika kul att sälja bil numera.
Ser man bara till att ha en välgjord annons där utrustning beskrivs, eventuella fel/skavanker, service osv och sedan ett vettigt pris med ca 5-10% prutmån inräknat, då brukar det inte vara några problem.

Numera så brukar jag oftast bara använda mailen och så ringer jag upp de som verkar vettigast, just för att slippa alla nötter som ringer, samt värst av allt; Bilnasarna/bil-zigenarna. De är fan värst, man kan förklara tio gånger för dem att priset är bestämt men ändå försöker de pruta väl på plats trots att inget nytt har dykt upp, och så blir de förbannade för att de har åkt 10 mil och inte får pruta 500:- till :mad:

Men att komma med kontanter behöver inte vara konstigt, är man på jakt efter en bil så är det ju inget konstigt med att ha den summan i kontanter hemma för att vänta på rätt objekt. Jag tar hellre en näve kontanter än att behöva gå till banken med köparen för att lösa in postväxel. Visst, har man samma bank så går det att göra en direktöverföring men annars faller det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bara tre kufar?
Jag tycker man får en anstormning av löst pack såfort man lägger upp lite vad som helst..
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag slängde ut en annons för ett par veckor sedan där all information fanns med, även dom defekterna som fanns var med.
Ett gäng bilder som visade bilen från alla håll plus defekterna, fick ett par mail om att byta till andra gamla bilar som jag nekade.
Sen ringde det en snubbe som ville komma och titta, vilket han gjorde.
Kort provkörning och inget prut, han lyfte inte ens på huven.

Så man kan nog ha lite tur också.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Grattis, du kommer få en jävla massa nya "kompisar". Sälja bil privat är fan plågsamt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tricket med all blocketannonsering är att aldrig någonsin lägga ut sitt nummer och svara på mail som känns OK.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag förstår inte varför de flesta säljare bara vill ha telefonkontakt.
Har hänt mig flera gånger att jag varit intresserad, mailat. inte fått något svar, ringt flera veckor senare, grejorna är kvar.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Markus tips är det bästa hittills. Jag har sålt en gammal bil på blocket. Nästa bil jag behöver sälja eldar jag upp och tar förlusten. Min bild av "nya Sverige" var inte helt positiv förra gången. Först en vecka av verbala hot om varför just de skulle få köpa min bil (topplockspackningen hade gått så den var billig). Sedan en vecka av mer hot från de som ringt innan och som jag sållat bort som nu var arga för att de inte fick köpa bilen...
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Nej det är lurigt det där, sist blev jag erbjuden en släkting.
Nytt mail "Hej, jag köpa bilen dirrekt du får 10000:- eller min mamas sysster en micket bra kvina"(eller är det Skäggot som skojar med mig...)
Jag lade bara ut mail, men nummerplåten syns så de ringer ändå...tips, täck för den....
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nytt mail "Hej, jag köpa bilen dirrekt du får 10000:- eller min mamas sysster en micket bra kvina"(eller är det Skäggot som skojar med mig...)
Jag lade bara ut mail, men nummerplåten syns så de ringer ändå...tips, täck för den....

Jag?

Aldrig. .....
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
En extra telefon med kontantkort vars nr man anger i annonsen kan vara en lösning annars. Den kan man stänga av när det inte passar en själv att svara. Det har ändå aldrig hänt mig att den där rätta spekulanten är den som hör av sig kl 04:00.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Senaste bilen jag sålde var konstigt lugn på köparfronten.
Fick väl ett 20-tal mail med lite olika frågor och de flesta med sista pris frågor.
2 pers ringde och bokade tid att komma och kolla på den och den förste av dem köpte den.

Inga redigt konstiga mail eller dylikt. Visst, en finne som ville ha den för 1000 euro men jag skrev tillbaka på finska och förklarade att han får hosta upp 2000 euro innan han får den. Han svarade aldrig.

Så sammantaget tycker jag det var värre förr.
Nu verkar folk ha gått över till att försöka pruta per mail istället för att ringa och försöka tjata ned priset.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Jag mörkar aldrig registreringsnummer eller telefonnummer. Varje gång har det ringt och/eller mailat mer eller mindre förvirrade människor..:3freak

När jag var yngre(25 år sedan) kunde det hända att jag gick i polymik med dem för att visa hur genomkorkade deras resonemang var men det har jag lärt mig att det är helt bortkastat. Numera ignorerar och raderar jag mailen och avslutar snabbt telefonsamtalen utan någon diskussion överhuvudtaget. Funkar bra för mig :tummenupp

När någon jag bedömer vara seriös hör av sig så hanterar jag det seriöst själv också :)
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Sälja billiga bilar och bildelar är jobbigt. Jag har börjat skicka billigare grejor på skroten.

Jag är så trött på att vakna av telifånen 03:40 för att sedan höra någon tjomme gorma på arabiska och det enda man tyda är någon modellbetäckning.
De verkar inte fatta vinken när man lagt på för tredje gången heller.

Måste testa lägga ut bara mailadressen någon gång.

Försöka sälja ett par gamla fälgar för fikapengar var nog det dummaste jag gjort. Fyfan vilka hemska dagar. Slutade med att jag tog bort annonsen och kastade in dem i förrådet.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag mailar dumheter till folk vars annonser jag känner igen... just be cuz! :fakta
När jag sedan själv säljer brukar jag skriva att jag är sjukt social, har all tid i världen och svarar gärna på alla typer av frågor. Det brukar avskräcka det mesta packet.

/KaliZ
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top