Dunlop Sportmax Sportsmart II??

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det finns bättre däck än SportSmart att åka fort med, men räkna inte med att använda samma däck till jobbet. Vilket du själv kunde konstatera...

Det går nästan garanterat att köra 1.13 på dem, men det ställer större och större krav på att piloten är beredd på att åka lite brett. Enklare med däck gjorda för ändamålet, som nämnda 212GP exempelvis.

Ska du sen åka till jobbet bör du som sagt byta däck.
 
Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Tittar man på Dunlops "karta" över deras däck så ser man att D211 GP racer är steget över Sportsmart. Vet dock inte om man behöver däckvärmare på bana. Vissa säger ja vissa säger nej för de kommer upp i temp hyfsat snabbt. Vet inte heller hur de funkar på gata osv.

Om jag har förstått det hela rätt så lirar Pirelli Supercorsa SP i samma klass med Dunlop D211 GP Racer?

Sen kan man även jämföra Dunlop D212 med Pirelli Supercorsa SC, men dessa däck kräver däckvärmare (skurna slicks)!?

image.jpg
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Inte så konstigt, har du inte ställbara värmare blir Sportsmart överhettade i ytan av värmarna och lite halkiga innan de jämnar ut sig. Been there, done that. Man sparar däcken, men har fördel av att plocka av värmarna tidigt så de hinner svalna lite. Iaf enligt min magra erfarenhet.

Det är så jag har gjort. Jag har inte kört värmarna hela tiden utan värmt på däcken lite, sedan dragit ur kontakten och låtit värmarna isolera, sedanlagt på dem igen efter körning för att plana ut avkylningen så mycket som möjligt.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Tittar man på Dunlops "karta" över deras däck så ser man att D211 GP racer är steget över Sportsmart. Vet dock inte om man behöver däckvärmare på bana. Vissa säger ja vissa säger nej för de kommer upp i temp hyfsat snabbt. Vet inte heller hur de funkar på gata osv.

Om jag har förstått det hela rätt så lirar Pirelli Supercorsa SP i samma klass med Dunlop D211 GP Racer?

Sen kan man även jämföra Dunlop D212 med Pirelli Supercorsa SC, men dessa däck kräver däckvärmare (skurna slicks)!?

View attachment 415729

Supercorsa sp/sc funkar hur bra som helst för inspirerad gatåka. Därför jag rekar dessa då du inte behöver byta mellan gata och bana :tummenupp
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Nå fler som testat sportsmart 2 i somras? Pratade med dunlop på mässan och de va inga problem med sänka trycket som föregångarna, de är ju ändå nått jag läst olika svar på. :)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag kör nog ganska snällt mot resten av gänget här. Men jag är nöjd med däcken, även nöjd med våtgreppet
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15

Visste väl att du skulle säga så :) Tycker Pirrelli kunde jobba lite på hur långt man kan köra på deras däck. Annars är det nog inge fel på dem. Sen kommer de antagligen vara plattare än Mickes bakdäck efter jag har kört in den. :död
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag tänker testa Bridgestone RS10 iår. Inte lika rejsiga som R10/Supercorsa SC/D212, men roligare profil/klistrigare (?) Än sportmax och dess likar.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nå fler som testat sportsmart 2 i somras? Pratade med dunlop på mässan och de va inga problem med sänka trycket som föregångarna, de är ju ändå nått jag läst olika svar på. :)

Jag har legat på 1,9 bar kalltryck både med och utan passagerare och det fungerar hur bra som helst. 1,7 fungerar sämre dock :D Dock så körde jag bara 1.24 som snabbast med passagerare på gelleråsen så det är väl inte ens i närheten av ett snabbt tempo :p
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Supercorsa sp/sc funkar hur bra som helst för inspirerad gatåka. Därför jag rekar dessa då du inte behöver byta mellan gata och bana :tummenupp

Awsome! :tummenupp Men jag är ändå nyfiken om Dunlop D211 GP Racer är i samma klass med Pirelli Supercorsa SP? Dvs går att köra utan däckvärmare på bana och kommer snabbt upp i temp.
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
Awsome! :tummenupp Men jag är ändå nyfiken om Dunlop D211 GP Racer är i samma klass med Pirelli Supercorsa SP? Dvs går att köra utan däckvärmare på bana och kommer snabbt upp i temp.


det gör dom nog. Mina 212gp kom snabbt upp i temp på bana då var det soligt o ca 20 grader i skuggan
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Awsome! :tummenupp Men jag är ändå nyfiken om Dunlop D211 GP Racer är i samma klass med Pirelli Supercorsa SP? Dvs går att köra utan däckvärmare på bana och kommer snabbt upp i temp.

Pirelli bygger generellt värme mycket snabbt. Hur är din plan Kriss ?
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Har kört 212or i fjol och avverkat 1 framdäck och 2 backdäck över ca 7 bandagar. Kinnekulle i långsamt 1:amajtempo resten skapligt tempo på Sviestad 1,05 som bäst och Gelleråsen 1,16 som bäst. Tycker dom ger ett psykologiskt övertag över Sportsmart iaf... känns tryggt på ngt sätt att veta att däcken pallar för mer fart än vad jag är kapabel till :D I år blir det KR106/108 + 1 uppsättning Conti regndäck på tillhörande extrafälgar :tummenupp
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Har kört 212or i fjol och avverkat 1 framdäck och 2 backdäck över ca 7 bandagar. Kinnekulle i långsamt 1:amajtempo resten skapligt tempo på Sviestad 1,05 som bäst och Gelleråsen 1,16 som bäst. Tycker dom ger ett psykologiskt övertag över Sportsmart iaf... känns tryggt på ngt sätt att veta att däcken pallar för mer fart än vad jag är kapabel till :D I år blir det KR106/108 + 1 uppsättning Conti regndäck på tillhörande extrafälgar :tummenupp


Kör du med däckvärmare då? Är mer ute efter info om D211 GP Racer egentligen. Nån som har provat och kan skriva lite om dessa däck?
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Kör du med däckvärmare då? Är mer ute efter info om D211 GP Racer egentligen. Nån som har provat och kan skriva lite om dessa däck?

Japp, kört med billiga kinavärmare och det har funkat bra. D211 GP Race ska enligt Dunlops man på plats på mässan vara ett vasst trackdaydäck men 212 lirar i en annan liga enligt honom. Personligen hade jag förmodligen inte märkt någon skillnad då båda är skurna slicks med N-tech och ska köras runt 1,2 bak och 2,1 fram. Fördelen med att köra med värmare är ju dels livslängden men oxå hur pass mycket tid du tjänar på en bandag. Kör du 6 pass a20 min och måste lägga runt 3 min för att få värme varje pass så har du nästan tjänat in ett helt pass på en dag.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
D211 finns ju både som skurna och som slicks. Någon som testat slicksen?
Fundera lite på KR men det skiljer väl en 1500 för ett set. Frågan är om jag kommer att märka någon skillnad i mitt mediokra tempo.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
D211 heter däcket som är skuret och GP Racer heter slickset, har en kompis med identisk hoj som kommer köra GP racer i år så snart vet vi ;-) Tydligen samma skillnad där enligt Dunlop men som sagt i amatörtempo är jag skeptisk till att man märker skillnad. Köpte mina KR billigt så därför ville jag prova annars hade det blivit GP racer.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är det samma med Pirelli Supercorsa SP? Finns de som kör utan värmare o säger att de kommer snabbt upp i temp.

Supercorsa SP funkar kanon utan värmare.

Ta det väldigt väldigt lugnt när det börjar regna....:fakta:gnissla
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top