Arlanda test track 2014 bara ett tillfälle med SMC 2014-06-14

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Bromma
Hoj
CB1000ra
Sådär, då är man inbokad på sin första smc kurs. Ska bli skoj, vet inte riktigt vad man har å förvänta sig :yoparty
 

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Tjena, nån som har lust att förklara vad denna kurs går ut på ? Har kollat på hemsidan men det är väldigt lite info. Kul att köra bana säger ni, men får man verkligen leka av sig så mycket, det är ju ändå en kurs man går på.
Och vad är det här steg 1, 2, 3, 4, spritt över flera dagar alla snackar om? Detta verkar ju endast vara 1 heldag och vilka steg betar man av då?

Vad kan man förvänta sig att få ut av denna kurs ?
Måste säga att jag är riktigt sugen doc, tog kortet förra året och behandlar hojjen som en flakmoppe genom kurvorna. Så detta kanske är lösningen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tjena, nån som har lust att förklara vad denna kurs går ut på ? Har kollat på hemsidan men det är väldigt lite info. Kul att köra bana säger ni, men får man verkligen leka av sig så mycket, det är ju ändå en kurs man går på.
Och vad är det här steg 1, 2, 3, 4, spritt över flera dagar alla snackar om? Detta verkar ju endast vara 1 heldag och vilka steg betar man av då?

Vad kan man förvänta sig att få ut av denna kurs ?
Måste säga att jag är riktigt sugen doc, tog kortet förra året och behandlar hojjen som en flakmoppe genom kurvorna. Så detta kanske är lösningen.

http://www.svmc.se/school/Avancerade_kurser/Stegutbildningen-1-4/

Du kan välja att köra i Steg 1 snabb grupp så kommer det nog gå fort nog för dig. Men, börja med en långsammare grupp...
Och varje steg är en heldag, du hinner lagom med ett steg på en dag. Man går sedan nästa steg på nästa kurstillfälle.
Och du lär dig en hel del om att bli en bättre förare på mc. Plus att du får köra en hel dag på bana med en instruktör som kan komma med värdefull feedback.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tjena, nån som har lust att förklara vad denna kurs går ut på ? Har kollat på hemsidan men det är väldigt lite info. Kul att köra bana säger ni, men får man verkligen leka av sig så mycket, det är ju ändå en kurs man går på.
Och vad är det här steg 1, 2, 3, 4, spritt över flera dagar alla snackar om? Detta verkar ju endast vara 1 heldag och vilka steg betar man av då?

Vad kan man förvänta sig att få ut av denna kurs ?
Måste säga att jag är riktigt sugen doc, tog kortet förra året och behandlar hojjen som en flakmoppe genom kurvorna. Så detta kanske är lösningen.

SMC-kurserna steg 1-4 är "trafiksäkerhetskurser".

Det är dock inte så mossigt som det låter, utan de går enkelt förklarat ut på att göra dig till en bättre MC-förare genom att lära dig att t ex ta kurvor på ett bättre sätt. Du kommer förmodligen att ta kurvor både snabbare, bättre och känna dig tryggare på hojen efter en kursdag.

Du går ett steg per dag, och de 4 olika stegen fokuserar på olika saker, som t ex hur du ska sitta, titta och gasa genom kurvor.

Jag skulle rekommendera att minst köra steg 1 och 2. Åtminstone för min del så "gav" de två stegen ensamt mer än de första 1000 milen på gata med mc.

Prova att söka på youtube efter t ex Arlanda Test Track SMC så hittar du lite filmer från kurserna.
 

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
SMC-kurserna steg 1-4 är "trafiksäkerhetskurser".

Det är dock inte så mossigt som det låter, utan de går enkelt förklarat ut på att göra dig till en bättre MC-förare genom att lära dig att t ex ta kurvor på ett bättre sätt. Du kommer förmodligen att ta kurvor både snabbare, bättre och känna dig tryggare på hojen efter en kursdag.

Du går ett steg per dag, och de 4 olika stegen fokuserar på olika saker, som t ex hur du ska sitta, titta och gasa genom kurvor.

Jag skulle rekommendera att minst köra steg 1 och 2. Åtminstone för min del så "gav" de två stegen ensamt mer än de första 1000 milen på gata med mc.

Prova att söka på youtube efter t ex Arlanda Test Track SMC så hittar du lite filmer från kurserna.

Okey, har mer eller mindre bestämt mig för att köra denna kurs. Har man ändå lagt så mycket pengar på denna hobby så kan man pumpa in ett par lakan till för att få ut maximalt av körningen. För som jag upplever det nu skulle jag lika gärna kunna ha stödhjul på motorcykeln (lite överdrivet). Kan denna kurs hjälpa till att framkalla den omtalade känslan att ligga och svepa på landsvägar och hålla ett högt tempo, inte svina, men ändå våga luta cykeln ordentligt i kurvor. För det är det som är intressant för mig.

Måste man börja med steg 1 eller kan man välja vilket steg man vill börja med?
Om vi tar kursdagen på ATT den 14 juni som exempel vilket steg kör dom där ? Det framgår inte i infon.
Eller delas man in i grupper beroende på vilket steg man vill köra ?

Många frågor det vart nu, tack på förhand!
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Måste man börja med steg 1 eller kan man välja vilket steg man vill börja med?
Om vi tar kursdagen på ATT den 14 juni som exempel vilket steg kör dom där ? Det framgår inte i infon.
Eller delas man in i grupper beroende på vilket steg man vill köra ?

Många frågor det vart nu, tack på förhand!

Jag lärde mig definitivt att köra mer avslappnat och harmoniskt efter kursen, så du har gjort ett bra val!
Du tar stegen i ordning, ett per dag. Många går om samma steg flera gånger för att få extra träning, men det är valfritt. Hastigheten har inget med stegen att göra, men det är ju fler som väljer långsam eller medel i steg 1 och 2.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Okey, har mer eller mindre bestämt mig för att köra denna kurs. Har man ändå lagt så mycket pengar på denna hobby så kan man pumpa in ett par lakan till för att få ut maximalt av körningen. För som jag upplever det nu skulle jag lika gärna kunna ha stödhjul på motorcykeln (lite överdrivet). Kan denna kurs hjälpa till att framkalla den omtalade känslan att ligga och svepa på landsvägar och hålla ett högt tempo, inte svina, men ändå våga luta cykeln ordentligt i kurvor. För det är det som är intressant för mig.

Måste man börja med steg 1 eller kan man välja vilket steg man vill börja med?
Om vi tar kursdagen på ATT den 14 juni som exempel vilket steg kör dom där ? Det framgår inte i infon.
Eller delas man in i grupper beroende på vilket steg man vill köra ?

Många frågor det vart nu, tack på förhand!

Du börjar med steg 1, där vi går igenom hur man gasar, styr och bromsar effektivt... :)
Hela tanken med kursupplägget är tänkt att bygga trygghet, så det är nog ganska precis vad du söker.

Men gå in utan prestige, lämna egot hemma och se till att vara delaktig på kursen, så blir det där kanon, och snart inser du att de där 2' är en pink i nilen...du kommer bli biten av det...

Slå en kik på grundkurserna med (knix), samma-samma i mindre format..
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Vad kan man förvänta sig att få ut av denna kurs ?
Måste säga att jag är riktigt sugen doc, tog kortet förra året och behandlar hojjen som en flakmoppe genom kurvorna. Så detta kanske är lösningen.

Du kommer ta fler kurvor under en dag på arlanda test track än du gör på en hel sommar på gatan. Utan att behöva oroa dig för möten och/eller bilister. Samma härliga kurvor om och om igen under c:a 7st 20-minuterspass. Går inte att jämföra med något du gjort på hojen om du bara kört någon enstaka säsong.

Förbered dig gärna genom att köra lite "Knix" på rörken och/eller tuvängens gocartbanor så får du ut ännu mer av dagen på Arlanda Test Track.
 

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Du börjar med steg 1, där vi går igenom hur man gasar, styr och bromsar effektivt... :)
Hela tanken med kursupplägget är tänkt att bygga trygghet, så det är nog ganska precis vad du söker.

Men gå in utan prestige, lämna egot hemma och se till att vara delaktig på kursen, så blir det där kanon, och snart inser du att de där 2' är en pink i nilen...du kommer bli biten av det...

Slå en kik på grundkurserna med (knix), samma-samma i mindre format..

Okey det låter ju spot on vad jag behöver ska definitivt kolla upp knixen oxå. Den är väl betydligt billigare?
Med reservation för att inte låta helt bakom flötet, vad menade du med den här biten
"och snart inser du att de där 2' är en pink i nilen...du kommer bli biten av det..." ?

Och lite off topic när jag ändå har dig på "tråden", du verkar vara en sann SMC talesman.
Skulle vilja veta lite pros and cons med att vara med i SMC. Och då menar jag exklusive tillgång till kurser, sammåkningar, fikatillfällen.

Nu vart det en drös med frågor igen. :D
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Med reservation för att inte låta helt bakom flötet, vad menade du med den här biten "och snart inser du att de där 2' är en pink i nilen...du kommer bli biten av det..." ?

Kanske menar SGM att kursen är grymt prisvärd och att du får väldigt mycket körkunskap för pengarna? Och kanske att den som blir banbiten på riktigt sen måste ta extrajobb för att finansiera sitt nya intresse…
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okey det låter ju spot on vad jag behöver ska definitivt kolla upp knixen oxå. Den är väl betydligt billigare?
JApp, den kostar bara ett par hundra och är väldigt skoj. :) Finns Gröndal med, om du vill vara lite vidlyftigare.

Med reservation för att inte låta helt bakom flötet, vad menade du med den här biten
"och snart inser du att de där 2' är en pink i nilen...du kommer bli biten av det..." ?
HAn menade nog att de där 2000 pengarna du lägger på en bandag lätt är värt det och blir lite betydelselösa när du väl är biten av bandjävulen.
Och lite off topic när jag ändå har dig på "tråden", du verkar vara en sann SMC talesman.
Skulle vilja veta lite pros and cons med att vara med i SMC. Och då menar jag exklusive tillgång till kurser, sammåkningar, fikatillfällen.

Det är väl bara SMCs storbanekurser som man måste vara medlem för. Annars så får man mer rabatt på försäkringen än vad medlemsavgiften till SMC är, så redan där är det värt det. En del andra små rabatter här och där med, samt en ganska okej medlemstidning.
Och SMC har en rättsfond med, för när du halkar omkull på rullgrus och behöver få loss pengar från trafikverket, bland annat. :)
Nu vart det en drös med frågor igen. :D

Japp. :D
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
SMC Stegutbildningen i korta drag (alla steg en dag, alla börjar på steg1) - och får köra i eget tempo..

Steg 1 Motorcykeln:
Du lär dig att ta kontroll över din MC, dvs styre, gassa och bromsa. Vi kombinerar detta gärna med lite praktisk snack om vi gör eller inte gör i trafiken, och varför.. Risken fonns att det även kan bli lite sback om försäkringar!

Steg 2 Vägen
Du har nu kontroll över din MC, så då lär dig att navigera på vägen, vart ska man svänga, varför, du kommer sannolikt att inse att vart du tittar och när är en viktig nyckel.. Igen en del dialog om hur vi gör på vägen, trafiken - och vilken typ av konsekvenser vi ser i MC olyckorna på vägen - allt för att just du inte ska råka hamna i en MC olycka.

Steg 3 Människan
Vi gör alla fel, vår "natur" ser till det blir så. Vi slår av på gassen, när vi kanske sku ha gassat lite till eller mottsyrd aningen mera. Vi använder det mesta av dagen på att jobba med fel-beteende och förankra en förståelse vad som händer vi kör MC. Du kommer uppleva att du efteråt, kommer känna dig mera trygg, jagar bättra säkerhets marginaler och framför allt kan aktivt hantera din MC med ett minimun av kraft!

Steg 4 Du!
Här är det upp till dig att komponera ditt eget utbildnings program - Instruktören har till uppgift att säkra du själv kan komponera allt du har lärd dig till en högre enhet...

Lycka till - jag tror SMCs utbildningsprogram är ett av värdens bästa.. (Jag har kollat på en del genom åren!)..

Att var medlem i SMC, är att säkra att "någon" ser till att vi kan ha vårt hojintresse kvar på rimliga villkor - det är för mig det viktigsta SMC gör. Det är SMC som är med när myndigheter tar beslut som påvärker hojfolket. Och SMC är absolut inte alltid överens med myndigheterna. Det visar div. polisanmälningar av myndigheter för vållande till anans död, ex. hal beläggning. Sen finns det massor av diverse trevliga rabatter, översikter av vad som händer i hoj Sverige, kurser, resor - en stor gemenskap av 65.000 motorcyklister..

etc., etc.. - ta gärna ett par timmar på svmc.se (tror det år innehåll för 2 veckors läsning där..)

Lycka till..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top