Tälta i Europa

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Både tältat och bott på B&B, Zimmer frei osv i större delen av Europa. Även om det inte finns någon "allemansrätt" så betyder det inte att att man blir arresterad så fort man vilcampar, är man dessutom utlänning och beter sig lite sjyst så upplever jag att man har större frihetsgrader. Har både haft björn utanför tältet och duschat i vattenfall på morgonen i Slovakien, och det tycker jag slår hotellboende med hästlängder. Ha inte eventuell luktande mat i tältet bara, men det tillhör väl basic info. Är man vid kusten i varmare länder så kan det ju vara skönt att ta en dusch, i inlandet så går det ju bra att hitta sötvatten. Tycker det kan vara kul att stanna till i någon liten stad och uppleva kvällslivet emellanåt och då är ju en campingplats eller rum enklare, på landsbygden har jag inte upplevt problem med att vildcampa.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det var nog aldrig meningen att det skulle bli nån "för- eller emot camping-tråd", det här.

En medelväg vore perfekt, med ett litet tält man kunde trolla fram när tillfället uppenbarar sig. Som inte är ivägen vid högfartscruising på A-bahn, men som ändå rymmer mig och prylarna vid DE DÄR tillfällena.
Tyvärr kan man inte både ha och äta, så mitt tält får stanna i Sverige. Men som Pledians målar upp det så... :Bugar
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det har hänt några få gånger att vi faktiskt inte lyckats hitta hotell/BB pga att det varit fullbokat utan att behöva köra två timmar till. Då har camping varit enda alternativet. Och det har aldrig hänt i östeuropa utan i väst under sommaren/högsäsong. Då har vi varit glada över att tältet varit med. Men i stort om man nu väljer att lämna tältet hemma så handlar det om att man får planera lite bättre och inte köra för länge på kvällen. Kliver man upp i tid och börjar leta boende runt 16 på em så brukar det alltid lösa sig. Det är lite samma sak i Norge har vi märkt. Kör man för sent så är alla "hytter" uthyrda. Så kliv upp i tid, kör lagom dagsetapper och börja leta boende i tid så funkar det. Men det har som sagt hänt några gånger att vi faktiskt inte lyckats hitta ett ledigt hotellrum/BB i västeuropa...... Och då har vi varit väldigt glada över att vi haft tältet med. Men det har i stort alltid varit vårt eget "fel". Vi har kört för länge...... Så det hade definitivt kunnat undvikas.

Sen om det finns internet på stället man bor på så kan man enkelt boka boende online för nästa natt innan man drar iväg. Det har vi börjat göra på sistone.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Beror ju såklart på hur mycket packning man vill ha med men det finns ju både kompakta och lätta tält nuförtiden. Själv fick jag ner både tält, 2 sovsäckar, 2 liggunderlag och lite till packning i en vanlig sjösäck som jag surrade därbak mellan mina packboxar.
Dock har jag bara använt det på kortare vändor här hemma i Sverige. Nere i Europa på sommaren var det alldeles för varmt för att palla lägga sig i ett tält ändå så då gällde tak över huvudet. :brinnerup
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Beror ju såklart på hur mycket packning man vill ha med men det finns ju både kompakta och lätta tält nuförtiden. Själv fick jag ner både tält, 2 sovsäckar, 2 liggunderlag och lite till packning i en vanlig sjösäck som jag surrade därbak mellan mina packboxar.
Dock har jag bara använt det på kortare vändor här hemma i Sverige. Nere i Europa på sommaren var det alldeles för varmt för att palla lägga sig i ett tält ändå så då gällde tak över huvudet. :brinnerup

Jepp. Tricket för att få ner storleken på tältet för vår del har varit att packa tältpinnarna någon annanstans än i tältpåsen. Helt plötsligt tar tältet rejält mycket mindre plats och blir mer lättpackat. Små smarta lösningar förenklar. Vi får ner tält, liggunderlag och två sovsäckar i ena sidopackväskan på ena hojen. Sen tar vi campingkäk/kök etc i ena sidoväskan på andra hojen. Prylar som vi aldrig tar med upp på rummet när vi bor på vandrarhem/BB/hotell. Dom är kvar på hojen. Sen har vi varsin sidoväska kvar att packa annat i. Verktyg/reservdelar/punka-kit etc för min del. Det enda jag plockar av hojen när vi bor på hotell är en Ortlieb packrulle som jag surrar på passagerarplats och tankväskan. Jag får plats med allt jag behöver i klädväg och annat i packrullen tillsammans med tältpinnarna. Blir hyfsat lite att bära på.

Vad det gäller tält och värme. Ett bra tält idag är välventilerat och man kan vanligtvis ha helt öppet förutom myggnät ut mot absiden. Jag tar MYCKET hellre lite värme över mygg. Alla dagar i veckan! Och så himla mycket varmare i jämförelse med utomhus blir det inte om man inte har världens sämsta tält.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jepp. Tricket för att få ner storleken på tältet för vår del har varit att packa tältpinnarna någon annanstans än i tältpåsen. Helt plötsligt tar tältet rejält mycket mindre plats och blir mer lättpackat. Små smarta lösningar förenklar. Vi får ner tält, liggunderlag och två sovsäckar i ena sidopackväskan på ena hojen. Sen tar vi campingkäk/kök etc i ena sidoväskan på andra hojen. Prylar som vi aldrig tar med upp på rummet när vi bor på vandrarhem/BB/hotell. Dom är kvar på hojen. Sen har vi varsin sidoväska kvar att packa annat i. Verktyg/reservdelar/punka-kit etc för min del. Det enda jag plockar av hojen när vi bor på hotell är en Ortlieb packrulle som jag surrar på passagerarplats och tankväskan. Jag får plats med allt jag behöver i klädväg och annat i packrullen tillsammans med tältpinnarna. Blir hyfsat lite att bära på.

Vad det gäller tält och värme. Ett bra tält idag är välventilerat och man kan vanligtvis ha helt öppet förutom myggnät ut mot absiden. Jag tar MYCKET hellre lite värme över mygg. Alla dagar i veckan! Och så himla mycket varmare i jämförelse med utomhus blir det inte om man inte har världens sämsta tält.

Ja tygen är betydligt tunnare nu så det tar inte mycket plats.

Angående värme så hade vi 41 grader varmt i Italien den sommaren jag och min bror var iväg. Hjälper föga med god ventilation om luften som blåser igenom tältet håller 40 grader.
Då gällde rum med antingen AC eller tjocka väggar och takfläkt.
Kan ju tilläggas att jag ogillar värme och helst inte befinner mig någonstans där temperaturen överstiger typ 25 grader.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ja tygen är betydligt tunnare nu så det tar inte mycket plats.

Angående värme så hade vi 41 grader varmt i Italien den sommaren jag och min bror var iväg. Hjälper föga med god ventilation om luften som blåser igenom tältet håller 40 grader.
Då gällde rum med antingen AC eller tjocka väggar och takfläkt.
Kan ju tilläggas att jag ogillar värme och helst inte befinner mig någonstans där temperaturen överstiger typ 25 grader.

Tricket är att åka till ett ställe där det är 48 grader C och sen hänger man där ett tag. Sen drar man till ett ställe där det är 38 grader och då känns det kallt i jämförelse. :D
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag tillhör också till dom som helst tältar.
Lite mer liv och rörelse, man kan laga käket själv etc etc.

Körde förut med campingbok över europa, men det finns så många föreningar som har campingbok, så böckerna täcker inte upp en liten del ens av alla campingar.

- Jag brukar googla på kvällen några tänkbara ställen jag kan tänka mig hamna nästa dag. Man får då upp ett antal campingadresser på samma sida, tar ett foto på skärmen. När jag är i området så zoomar jag bara in fotot.

- Brukar också sms:a hem typ "camping Wurzburg". Frugan googlar och messar sen adressen som jag knapprar in i GPS:en.
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Underbart, många bra tips. Tanken var att köra ner med lite packning, dvs utan sidoväskor men blir ju mer jag tänker på tält och dess fördelar har jag överseende med att ha mer packning.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Underbart, många bra tips. Tanken var att köra ner med lite packning, dvs utan sidoväskor men blir ju mer jag tänker på tält och dess fördelar har jag överseende med att ha mer packning.

Min bror hade enbart en packrulle och en tankväska. Han klarade sig utmärkt i 10 dagar. Då hade han dock inget tält eller något sådant.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag använde billiga skittält i många år tills jag förstod att jag kommer att fortsätta att tälta i många år till.:)

Då köpte jag ett dyrare men bättre tält. Hilleberg http://hilleberg.se/sv/products/tents var jag väldigt sugen på, de är bra men dyra. Tältcentralen http://www.taltcentralen.se/ syr egna tält med bra kvalitet till bättre pris och jag är jättenöjd med mitt tält. Eftersom de syr tält själva kan man få tältet lagat om det behövs. :tummenupp

Fjälltält, oavsett tillverkare är precis vad vi hojåkare behöver. Små och lätta att bära betyder lite plats på hojen.

Ja, man får många hotellnätter för ett bra tält http://www.taltcentralen.se/talt/fjalltalt.htmlhttp://www.taltcentralen.se/ men det kan ni som inte gillar att tälta ta i en annan tråd!:tummenupp
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Appropå tält.
någon som har testat Handelsbodens varianter av tält ???

Jag har deras för 4pers. Tar ganska mycket plats och väger en del, men funkar bra för mig. Snabbt att resa och har hållt vattnet ute regniga nätter.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag tillhör också till dom som helst tältar.
Lite mer liv och rörelse, man kan laga käket själv etc etc.

Körde förut med campingbok över europa, men det finns så många föreningar som har campingbok, så böckerna täcker inte upp en liten del ens av alla campingar.

- Jag brukar googla på kvällen några tänkbara ställen jag kan tänka mig hamna nästa dag. Man får då upp ett antal campingadresser på samma sida, tar ett foto på skärmen. När jag är i området så zoomar jag bara in fotot.

- Brukar också sms:a hem typ "camping Wurzburg". Frugan googlar och messar sen adressen som jag knapprar in i GPS:en.

Hamnade på en besynnerlig camping i Österrike för några år sedan. Man fick köra in på campingen med husvagn men efter att ha kopplat av vagnen fick man parkera bilen utanför campingen. Husbilar fick vara kvar. Och motorcyklar fick man inte köra in med över huvudet taget. Man fick bära tält och övrig campingutrustning/packning från parkeringen där man var tvungen att parkera hojen till tältplatsen. Och långt vart det också. Det var inte roligt. Gjorde att upp och nedpackning + avlastning/lastning av hojen tog tre gånger så lång tid. Minst. Hoppas att inte fler campingplatser lägger sig till med den typen av regler. Då tänker jag uteslutande bo på Hilton i så fall.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hamnade på en besynnerlig camping i Österrike för några år sedan. Man fick köra in på campingen med husvagn men efter att ha kopplat av vagnen fick man parkera bilen utanför campingen. Husbilar fick vara kvar. Och motorcyklar fick man inte köra in med över huvudet taget. Man fick bära tält och övrig campingutrustning/packning från parkeringen där man var tvungen att parkera hojen till tältplatsen. Och långt vart det också. Det var inte roligt. Gjorde att upp och nedpackning + avlastning/lastning av hojen tog tre gånger så lång tid. Minst. Hoppas att inte fler campingplatser lägger sig till med den typen av regler. Då tänker jag uteslutande bo på Hilton i så fall.

Då tänker jag uteslutande bo på andra campingplatser!:rolleyes:
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
..Och motorcyklar fick man inte köra in med över huvudet taget. Man fick bära tält och övrig campingutrustning/packning från parkeringen där man var tvungen att parkera hojen till tältplatsen. Och långt vart det också. D..

Jag hade protestkört till nästa camping även om det tagit hela natten :mad:
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Har ett par episoder från förra turen där nere(som jag ritat ner)

"Milen rullar på. Vägarna är relativt trevliga och emellanåt stannar jag och studerar på lite sjysta byar som passeras. Framme vid campingen i Wittenberg får jag då min läxa vad gäller att komma sent till en camping i Tyskland. Kör in genom en jättegrind och stannar sen där inne framför en bom. Ringer hänvisad telefonnummer som står på dörren och en sur tant svarar. -"pliiis, left-right-left-pliiis, collect many tomorrow". Så håller hon på och varvar då med att börja börja med right först istället för left emellanåt. Hon sitter faktiskt i fönstret och ser mig hela tiden och kör bommen upp och ner. Sen slänger hon på luren och låter bommen vara nere, kanske med förhoppning om att jag ska dra iväg. Klockan har ju hunnit bli åtta, så nån annanstans har jag inte tänkt dra mer och när hon ser att börjar krångla med moppen förbi bommen så öppnar hon den
Jag slänger upp tältet snabbt och ringer henne igen. Vill nu ha uppkoppling till internet. Får ett snabbt besked -"tomorrow pliiis" och ett klick. Hon slänger på.
Kvällen ägnas då istället åt lite matlagning och promenader i området. När jag knallar utanför området kanske en femtio meter från den stora järngrinden så sitter hon förmodligen och ser det också. Hon drar igen järngrinden och jag får då klättra över den. Någon annan väg in finns inte, har gått runt i området tidigare och sett att det är som om järnridån i miniformat fanns kvar i gamla Östtyskland"


....men och andra sidan så kan det vara nästa dag tvärtom :)


"Hinner med nån by även i Tjeckien och sen ut därifrån. Efter gränsövergång börjar det bli dags att hitta lite övernattning igen. Hittar en camping strax utanför Mitterteich. Där parkerar vi oss och fördriver sen hela kvällen i princip på samma plats, lagar mat och hänger på nätet. Campingvärden är en otroligt trevlig och omtänksam person som emellanåt går runt och frågar campinggästerna om allt är bra. Mig föreslår hon att jag kan gå upp och sova i ett rum om jag tycker att vädret blir på natten för kyligt i tältet"
 

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
Är det fler som har tänkt tälta nere i Europa den här sommaren? för jag och tjejen är sugna på att åka på mc camping detta året
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Var nere på en europa tripp för ca 7 år sen faan va tiden går..längtar tillbaka vartenda sommar!

Vi tältade varenda natt. Ett tips som vi lärde oss var att börja leta camping redan vid 17:00 för vid 20 så dels stänger campingarna och sen börjar de mörkna på rätt fort och helst vill jag få upp tältet innan det är kolsvart vilket hände de första nätterna.
Tänk också på att handlat med dig käk på många campingplatser så har de inte ens en kiosk..eller så brukar den vara stängd.....hände oss flera ggr visst fis ljummen öl och godis funkar juh någon kväll :tungan

Bästa platserna att campa på var österike och italien men det kan också bli riktigt kallt uppe i bergen på natten..brr..

sämsta campingplats utanför paris........Grindar..lås bom....höga murar.......inte en affär eller matställe så långt ögat nådde...


De e bara att åka!!:tummenupp
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Är det fler som har tänkt tälta nere i Europa den här sommaren? för jag och tjejen är sugna på att åka på mc camping detta året

Jupp. Jag drar vid pingst och blir borta tills stålarna eller juni tar slut, vilket som nu kommer först. Färja Gbg-Kiel och vidare till Normandie in Frankreich unt der 70-jahrige D-day jubilée. Blir nog bra drag. Sen Schwajtz å italienska alp-passen. Har ingen direkt plan efter Normandie, jag bara kör dit jag har lust. Jag är en snål jävel så det blir ultralågbudget = tältcamping och billigt burkkäk från Lidl på gasolkök. Lägger hellre pengarna på soppa och upplevelser än boende.

Fråga kolon går det verkligen på ett ut att tälta eller köra rum/hostel/B&B istället, som vissa verkar mena? Tänker att en tältnatt på camping kan kosta en hundring eller två. Boende med riktig säng kan väl ändå inte vara så billigt? Det borde landa på åtminstone det dubbla i västeuropa. Att det sen ofta ingår frukost har just inget värde, jag käkar ändå inte sån mat.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top