Nytt 2-vägs mc larm

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Tjenare, jag behöver ett nytt mc larm och gärna ett 2-vägs. Tänkte höra vad ni har att rekommendera?
Ja vet att de fleta av er säkert skulle rekommendera SPY men jag har en kompis som har det och säger att den drar batteri ganska ordentligt och att han får ladda batteriet typ var 3:e vecka vilket jag inte har lust med. Drar alla 2-vägs larm lika mycket batteri eller är det "bara" spy? Någon som har erfarenhet om 2-vägs larm från ebay?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kan du slänga in några Ebay länkar på sådana larm?
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
De flesta larm har ett relä som ligger och drar.
Ska du ha ett larm så kommer du få ladda batteriet. Eller så är du ute och kör så batteriet laddas =)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det sämsta med SPY2000 är inte att det drar ur batteriet på lite styvt 2 veckor, det är att det larmar på lite som det känner för så när man ångar på längs valfri motorväg kan det börja tjuta och blinka och ha sig för att det spontant fick för sig att "Ja nu jävlar vill han nog att hojen ska vara larmad. Jävlar vad det skakar! Bäst att sätta igång och tjuta!" Det och att fjärren suger i sig batteriet förvånansvärt fort, och tappar kontakten med larmet ibland, och ibland får man dra ur och sätta i batteriet för att larmet vägrar slås av. >.<
Fruktansvärt tröttsamt. Så jag kopplade in en strömbrytare på larmet så jag kan stänga av strömmen på det.

Skaffa ett annat larm, även om du kanske får lägga ut en tusenlapp eller två extra. Det är värt det.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
sorry för "trådkapning"..

Någon som har erfarenhet om bmw´s orginallarm? Drar det också ut batteriet på 3v?
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
sorry för "trådkapning"..

Någon som har erfarenhet om bmw´s orginallarm? Drar det också ut batteriet på 3v?

När jag köpt min F800ST ny 2010, beställde jag den med bmw:s larm. Jag hade inte min på någon extra laddning under tiden jag hade den iallfall, så ja verkar vara strömsnålt.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Men varför ett tvåvägs? Med 100m räckvidd så spelar det knappt nån roll.... Varför inte behålla ditt vanliga larm och komplettera med en GPS tracker med vibrationssensor som du låter larma tyst och skicka SMS till mobilen?

Så tänkte jag göra men det kanske finns bättre lösningar?

Anledningen är för att jag kommer ha hojen ståendes på innegården i sommar och jag vill inte att den ska tjuta i 120dB varje gång jag stänger av eller på (vilket ibland kan vara sena kvällar och tidiga morgnar). Med en 2-vägs kan jag välja om jag vill att de ska tjuta i larmet eller i dosan :)
 

hubbz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Märsta
Hoj
2008 Kawasaki ZX-10r; 1997 Kawasaki ZX-9r Ninja
Kan varmt rekommendera scorpio!
Har det själv, och köpte det samtidigt till en polare. Fungerar riktigt bra.
polarn har haft lite problem med batteriet. Min har stått hela vintern och startar utan problem.
Lätt att installera och många adaptrar finns. Finns även mdd positionering.
 

hubbz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Märsta
Hoj
2008 Kawasaki ZX-10r; 1997 Kawasaki ZX-9r Ninja
Ska kolla upp Scorpio (Y)

Eftersom ingen har sagt något så antar jag att ingen har provat någon billig variant från ebay??

Vad gäller säkerhet, har jag lärt mig, att man får vad man betalar för.
:fakta
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Drar liv itråden igen. Kommer att parkera på jobbet och baserat på tidigare sura erfarenheter så har jag bestämt mig för att investera i ett 2way alarm. Smärtgränsen ligger runt 500-700kr.

Frågan är vad jag skall satsa på? Slantarna räcker i det närmaste till ett SPY och har hittat nåt som heter Beret som ligger i samma prisklass. Alternativt köpa nåt i 250kr klassen? Ge mig några tips.....

Hur mycket pill är det att installera, svårt? Måste man klippa och kapa i kabelhärvan och är det bra instruktioner? Installationstid för en el-analfabet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Drar liv itråden igen. Kommer att parkera på jobbet och baserat på tidigare sura erfarenheter så har jag bestämt mig för att investera i ett 2way alarm. Smärtgränsen ligger runt 500-700kr.

Frågan är vad jag skall satsa på? Slantarna räcker i det närmaste till ett SPY och har hittat nåt som heter Beret som ligger i samma prisklass. Alternativt köpa nåt i 250kr klassen? Ge mig några tips.....

Hur mycket pill är det att installera, svårt? Måste man klippa och kapa i kabelhärvan och är det bra instruktioner? Installationstid för en el-analfabet?

Spy har ganska värdelösa instruktioner, och ja, du måste i o klippa i kabelhärvan om du vill koppla in fjärrstart/stopp (vilket jag inte gjort). Om du däremot inte vill koppla in ett lite tveksamt larm i din kabelstam går det utmärkt att bara koppla in det på batteriet och blinkers, så har du ett larm som funkar, det tutar och blinkar. Men du slipper döda elektroniken genom att ge dig på kabelstammen.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Spy har ganska värdelösa instruktioner, och ja, du måste i o klippa i kabelhärvan om du vill koppla in fjärrstart/stopp (vilket jag inte gjort). Om du däremot inte vill koppla in ett lite tveksamt larm i din kabelstam går det utmärkt att bara koppla in det på batteriet och blinkers, så har du ett larm som funkar, det tutar och blinkar. Men du slipper döda elektroniken genom att ge dig på kabelstammen.

Tack för det. Då blir det över batteriet bara.

Nån info om Beret och om det är värt extraslantarna att betala extra för SPY / Beret jämfört med 200kr larmen?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
La en beställning på ett Beret 2 way för ca 600kr. Återkommer om ca en månad när skiten är monterad.....
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hämtade mitt Beret "5000m Super long range monitoring" på posten idag. Skulle gissa på att det är i princip ett SPY. Kopplade in det på ett löst batteri och det tjöt på som helvete. Tänkte montera i morgon. Tror jag inlendingsvis bara kopplar in det över batterier och kollar stabiliteten på det innan jag klipper cable harness på hojen. Kan ju tillägga att manalen sög fett, inte en bild, felaktiga symboler och helt värdelös installationsbeskribning.

Men var placerar jag larmets huvudenhet och sirén? Tänkte lägga det under sadeln men det är jäkligt ont om plats under sadeln på en Ducati Monster 696 och jag vill verkligen ha plats för ett skivlås där.

Några bra förslag?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top