KTM 540 SM rustas upp - Första bygget

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
My bad.
det verkar skilja från 2004 till 2006 mellan 450sx.

540SXS och 450 SX har samma topp och samma styrningar 2006. Samma styrningar som 560 SMR2006.
 
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Nya styrningar beställda. Med min tur var de säkert bytta redan innan...
Bättre att vara på den säkra sidan. Potentiellt motorras är tillräckligt avskräckande :3freak

Ventiler såg för övrigt fina ut. Skall bli sköj o få hem den portade toppen :rolleyes:

Tack för hjälp igen Boris :Bugar (får bli autogiro till SOS)
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Förhoppningsvis har jag mer intressanta nyheter ang. motorarbetet denna vecka :7peta. Tills dess bjuds det på klistermärken :hej

IMG_0172.jpg
IMG_0174.jpg
IMG_0175.jpg
IMG_0176.jpg
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Förgasarn är skickad på sommarkollo, närmare bestämt till en gubbe i Holland. Där skall den växa upp, från 39mm till väsäntligt större vid full gas. Borrningen blir endast i överkant av förgasarn, för att behålla gasresponsen på 3/4 gas och nedåt. Ett litet experiement kan man väl kalla det, finns säkert många för och nackdelar jag ej tänkt på, men det lockade mig att prova. Går dock allt som det skall kommer jag ändå inte kunna härleda vad som gav vad i modifieringen av motorn. Roligast hade varit att göra en sak i taget och se vad det gjorde för skillnad, men istället blir det allt på en gång. :rolleyes:

fugge.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hur gåååååååår det?????!?!?!? Nu har det gått en vecka sedan senaste uppdateringen :) Du uppdaterar iofs fan så mycket oftare än jag hinner göra i min byggartråd, men ändå :rolleyes:

Förresten, din hastighetsmätare. Är det KTM original? Sitter nämligen en likadan på min Husaberg, och det är inte originalmätare på den. Har en fundering om att hastighetsangivelsen inte är korrekt så jag tänkte försöka ställa om den. Sitter kanske samma mätare på hojar med 17" som med 21" framhjul? Hur som helst, vet du hur man ställer om den? Eller Google kanske vet? :hihi Måste söka.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Tack Lahi för påtryckningen!

Jag är extremt frustrerad över takten i detta bygge, men fram tills nu har det inte varit mitt "fel". Det ser ut som mina motordelar kommer komma indrullande nu i dagarna, vilket är framsteg! Skall vara noga med att visa bilder och förklara det som gjorts, målet är ju att tuna in allt så småningom och köra bänkning. Vill bara att det blir ordentligt.

Jag tror hastighetsmätarn är original, har sett den på flera, så den sitter nog där från fabrik. Men säker är jag ej. Det finns en serie knapptryckningar man kan göra för att ställa om mellan 17 och 19" hjul. Jag har också misstänkt att något är fel, känns som den visar för högt, varpå jag misstänker att hjulinställningen är fel. Om du hittar något på detta så säg gärna till, det står på listan att kolla detta närmare när hojen faktiskt rullar!

Om jag inte får bränna däck och wheela snart så hoppar jag framför ett tåg:tungan
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur gåååååååår det?????!?!?!? Nu har det gått en vecka sedan senaste uppdateringen :) Du uppdaterar iofs fan så mycket oftare än jag hinner göra i min byggartråd, men ändå :rolleyes:

Förresten, din hastighetsmätare. Är det KTM original? Sitter nämligen en likadan på min Husaberg, och det är inte originalmätare på den. Har en fundering om att hastighetsangivelsen inte är korrekt så jag tänkte försöka ställa om den. Sitter kanske samma mätare på hojar med 17" som med 21" framhjul? Hur som helst, vet du hur man ställer om den? Eller Google kanske vet? :hihi Måste söka.

Det är original på KTm och Husa
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tack Lahi för påtryckningen!

Jag är extremt frustrerad över takten i detta bygge, men fram tills nu har det inte varit mitt "fel". Det ser ut som mina motordelar kommer komma indrullande nu i dagarna, vilket är framsteg! Skall vara noga med att visa bilder och förklara det som gjorts, målet är ju att tuna in allt så småningom och köra bänkning. Vill bara att det blir ordentligt.

Jag tror hastighetsmätarn är original, har sett den på flera, så den sitter nog där från fabrik. Men säker är jag ej. Det finns en serie knapptryckningar man kan göra för att ställa om mellan 17 och 19" hjul. Jag har också misstänkt att något är fel, känns som den visar för högt, varpå jag misstänker att hjulinställningen är fel. Om du hittar något på detta så säg gärna till, det står på listan att kolla detta närmare när hojen faktiskt rullar!

Om jag inte får bränna däck och wheela snart så hoppar jag framför ett tåg:tungan

Hehe, varsågod :D

Fint att grejorna kommer snart. Då blir det julafton.

Jag ska leta lite efter inställning av mätaren. Hittar jag något så säger jag till :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det är original på KTm och Husa

Ahaaa. Har kollat på sprängskisser till min hoj och där sitter den stora mätaren, dvs. inte den jag har. Efter en titt på Karlströms så såg jag att den mätaren jag har sitter på Husa från 2005. Min är en -02:a. Så den har blivit eftermonterad.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Nu börjar det dra ihop sig igen, väntan är över.

- Borrad förgasare på väg med posten från Holland
- Portad topp med nya styrningar på väg från Skåne
- Högkomp-Kolv och större vattenpump m.m. från USA har tidigare anlänt
- Ramlager och packningar och filter i motor bytt och färdigt
- Vev balanserad

Dags att pussla då! :smasha Bilder kommer.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jag använder aldrig bruksanvisning till något. Stereo som ikea-möbel, hellre misslyckas än att läsa hur det skall vara. Detta projekt är ett undantag.

Uträkning av gapet i kolvringarna; 0,0045" X Bore (inch) gav mig ca 0,43mm för övre ringen.
IMG_0466.jpg
IMG_0467.jpg

Mina bladmått gick bara till 0,25mm, så det blev att lägga ihop två blad för att testa med 0,40 och 0,45mm. Efter lite filande enl instruktioner gick 0,45mm nästan i, så det fick bli bra så.

IMG_0469.jpg

I med kolv. Måste ha quadruppel-kontrollerat att kolven satt på rätt håll. En gång monterade jag en 2-takts kolv bakofram (sen kväll och trött). Märkligt nog startade hojen fint, men rätt snabbt kom kolven utsprutande ur avgasröret i små fina smulor... Aldrig mer.
IMG_0476.jpg

Ihop med de pilliga ringarna. En hjälpande hand från far gjorde jobbet mycket smidigt.
IMG_0477.jpg

I med bult
IMG_0475.jpg

voila! ( Glömde ej packningen till cylinderfoten :D )
IMG_0479.jpg

Nu är arbetet igång igen, känns bra!
 

Bifogat

  • IMG_0472.jpg
    IMG_0472.jpg
    204.9 KB · Visningar: 156
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Skall det åkas något på bana så är det mer eller mindre krav på att ha barkbusters. Jag inhandlade ett par "circuit". Färstena passade inte alls på styret. Det blev till att ta fram fil och slip och rätta till passbarheten.
20140621_141238.jpg

Nu sitter allt där det skall!
20140622_154435.jpg
20140622_154530.jpg

De gamla handtagen hade gjort sitt...
20140622_154541.jpg
20140622_154555.jpg
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Först en liten bildsekvens på de portade motordelarna som nu har återvänt hem, sen montering!

Jag har två topplock, ett av dem har jag låtit portas. Det som portades har även fått nya styrningar. Här följer en bildorgie, med lite jämförelser. PS, svårt att fota in i kanalerna..:va

Förutom att kanalerna har gjorts lite större, fått en grovare finish och "överhäng" tagits bort så har även sätena frästs för att få mjukare övergång mellan kanal och förbränningsrum. Det meddelades att titanventilerna var i gott skick.
IMG_0495.jpgIMG_0496.jpgIMG_0497.jpgIMG_0499.jpg
IMG_0502.jpg

Avgas, före och efter
IMG_0508.jpgIMG_0510.jpgIMG_0516.jpg
 
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Även förgasarn har varit hos frisören! 39mm var originalstorlek. På ca 80% gas och uppåt har kanalen vidgats några mm.
IMG_0486.jpgIMG_0489.jpgIMG_0491.jpgIMG_0493.jpg
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Ett portat topplock tyckte jag behövde en större vattenpump för att hålla "huvudet" kallt :rolleyes:. När man ändå är där och rotar kan man lika gärna uppdatera till något rejälare. En större impeller får inte plats, så därför monteras en distans.

IMG_0524.jpgIMG_0525.jpgIMG_0529.jpgIMG_0530.jpgIMG_0531.jpgIMG_0533.jpgIMG_0535.jpg

Det tränade ögat märker dessutom att bultar byts ut mot nya gula i aluminium
 

Bifogat

  • IMG_0532.jpg
    IMG_0532.jpg
    224.3 KB · Visningar: 143

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
En ordentligt monterad och tvättad motor är nu redo för montering i ramen, äntligen!!
Det enda som skall till nu är att mecka fast de större kylarna utan att de tar i motorn. När det är gjort skall bara ramdelar och lite elektronik monteras, sen blir det Braaap!

IMG_0542.jpgIMG_0546.jpgIMG_0548.jpgIMG_0550.jpgIMG_0551.jpg

Edit: Nya bultar för motorfästen inskaffades. När jag skruvade ner motorn så framgick det att tidigare ägare slängt ihop något hemma-meck till bult on inte ens fyllde ut hålrummet och hålet genom motorn.. illa! Nu är allt fräscht och fint, från minsta packning i hela motorn till bultarna som håller ihop den.
 
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top