Stulen R1 i Helsingborg ?

Status
Ej öppen för fler svar.

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
var precis på Biltema i HBG.-

stod en "äldre" R1:a utanför med höger bakblinkers knäcks ur fästet hängades i sladdarna, samt ingen nummerskylt. & vit under-tray (vet ej om det är original)

Hojjen var vit/röd/svart (har googlat men hittad eingen bild på exakt samma färgkombo)

Tändningslåset var INTE trasigt.

Det satt även ett G.P.R avgassystem/ljuddämpare på den.

Ringde farbror blå & berättade & de försökte få det till att det var en anställd som
parkeade där utanför. men jag sade att jobbar man där så lägger man inte hjälmen
på sadeln & den andra hjälmen samt ryggsäcken på marken bredvid.

Två killar med utländskt ursprung tar hojjen efter 5 min & tar rondellen på fel sida ut
från parkeringen & drar allt vad det går i ettan,missar tvåan så passageraren e på väg
att ramla av - in emot Centrum, rakt fram vid Statoil och upp emot Volvo. Tyvärr
ringde inte Polisen tillbaka till mig heller.

Signalamente: Svarta täckjackor, en svart hjälm & en svart hjälm med silvrigt dekor bakpå hjälmen/tribals. / svart ryggsäck.

/ K

Man skulle haft ett skivbromslås tillhands kanske
 
Last edited:

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Hade varit roligt om du sat på skuvbroms lås!!! I med ettan och full gas
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Även om hojen inte är stulen så tyder deras beteende på att de är idioter... :rolleyes:
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Man kan alltid trösta sig med att Darwin brukar ta hand om såna clowner förr eller senare..
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Vad händer / får man egentligen göra som privatperson i detta fallet ?

Framförallt om man sedan tidigare sett hojen framföras på ett "stulet" sätt ?

ett simpelt skivbromslås hade ju varit det bästa - tror jag skall köpa ett & ha i handskfacket på bilen :banana
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Det blir nog inte kul om du sätter i ditt skivbromslås i någons hoj som ser stulen ut, och sen visar sig att den inte är det. Tänk då om han försöker köra iväg.. Då får du nog betala ny bromsskiva. Bäst är nog att ringa polisen när man ser nåt sånt och privatspana lite själv.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Det blir nog inte kul om du sätter i ditt skivbromslås i någons hoj som ser stulen ut, och sen visar sig att den inte är det. Tänk då om han försöker köra iväg.. Då får du nog betala ny bromsskiva. Bäst är nog att ringa polisen när man ser nåt sånt och privatspana lite själv.


Håller med dig till 100%, Men tanken är god iaf.

Jag ringde ju polisen direkt - tvekade typ inte en enda sekund, o om de skickat en bil direkt
(om det funnits) så hade de tatt killarna utan tvekan då de ju inte visste bättre än att framföra
en moppe på sämsta sätt. men polisen i telefonen drog ut bra på tiden tyvärr. & som privatperson så vågade jag helt enkelt inte går rakt fram till killarna när de kom ur & fråga - är detta DIN hoj ?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Håller med dig till 100%, Men tanken är god iaf.

Jag ringde ju polisen direkt - tvekade typ inte en enda sekund, o om de skickat en bil direkt
(om det funnits) så hade de tatt killarna utan tvekan då de ju inte visste bättre än att framföra
en moppe på sämsta sätt. men polisen i telefonen drog ut bra på tiden tyvärr. & som privatperson så vågade jag helt enkelt inte går rakt fram till killarna när de kom ur & fråga - är detta DIN hoj ?

Du kunde ha gått fram och sagt något i stil med:
"Vilken snygg hoj! Hur fort går den? Är den inte leskig? Tänk om du kör ihjäl dig dIrEcKt!" :rofl
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Hojen finns inte med i svenska trafikregistret (transportstyrelsen)
identiteten på motorcykeln är okänd, utredning pågår

dvs. hojen lämnas troligen inte ut förrän identiteten är fastställd
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hojjen är inte stulen Tysk reggad trimmad med Gpr avgas o förgasare + något med cdin, Farbror blå ringde inte upp igen för dom va så jävla sura på att dom fick inte tag på den ja jag missa växeln vid rondellen o brukar köra som en åsna när de inte finns trafik ute, Motorcykeln togs i beslag P.G.A min ålder och kommer troligen inte få tillbaka den :\ ...... Men jag körde inte då jag togs den var bara igång så jag vet inte kanske jag får tbx den ändå

okej?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hojjen är inte stulen Tysk reggad trimmad med Gpr avgas o förgasare + något med cdin, Farbror blå ringde inte upp igen för dom va så jävla sura på att dom fick inte tag på den ja jag missa växeln vid rondellen o brukar köra som en åsna när de inte finns trafik ute, Motorcykeln togs i beslag P.G.A min ålder och kommer troligen inte få tillbaka den :\ ...... Men jag körde inte då jag togs den var bara igång så jag vet inte kanske jag får tbx den ändå
Hhmmm.... Det här kan nog bli en hård sågning av din mc-karriär hittills och kanske inte det man vill höra. Men ifall man tar det på rätt sätt kanske det fortfarande går att rädda.

Så om jag uppfattat det rätt så:
1. är hojen tyskreggad och gissar jag rätt så är den oförsäkrad, stämmer detta?
Orkar inte förklara varför man måste ha minst trafikförsäkring för att framföra ett fordon på väg i Sverige, men kravet finns på grund av goda skäl.

2. Du kör enligt tidigare utsagos inte med full kontroll, vilket fordonstypen faktiskt kräver.
En R1:a är inte allt för förlåtande när man gör misstag.

3. Skyddskläder, svarta täckjackor skyddar nog inte allt för bra ifall det går snett. Hjälm är ett krav och det hade ni ju, mc-skyddkläder av något slag vore bra och ett ryggskygg vore även på sin plats.

4. Hur gammal var du egentligen? Eftersom den beslagtogs på grund av din ålder så gissar jag på att du är under 18 och därmed saknar mc-kort för hojtypen. Vilket i sin tur gör det hela ännu värre.
Det finns en poäng med att unga personer inte skall framföra kraftfulla fordon på allmän väg. Dessa tenderar att ha skev syn på sin och andras säkerhet, samt är inte fullmogna när det gäller riskbedömning.
Samt saknar du körkort så saknar du troligtvis även utbildning hur man beter sig ute i trafiken.

Summa sumarum så tror jag att polisens beslag av hojen var en bra sak och ifall jag uppfattat ovanstående rätt så hoppas jag på att de behåller hojen en stund.
Inte för att vara elak mot dig, men för din egen och andras säkerhets skull.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Hurru yngling, var tacksam! Staten har med stor säkerhet räddat ditt liv. Och eventuell någon annan helt oskyldig stackare också....
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Hojjen är inte stulen Tysk reggad trimmad med Gpr avgas o förgasare + något med cdin, Farbror blå ringde inte upp igen för dom va så jävla sura på att dom fick inte tag på den ja jag missa växeln vid rondellen o brukar köra som en åsna när de inte finns trafik ute, Motorcykeln togs i beslag P.G.A min ålder och kommer troligen inte få tillbaka den :\ ...... Men jag körde inte då jag togs den var bara igång så jag vet inte kanske jag får tbx den ändå


Njae.. nu berättar du inte hela sanningen.

1. I sverige beslagtar polisen inte ett fordon på grund av låg ålder.
dom kan göra det på grund av extremt beteende, dvs kör som en idiot.
eller om du har upprepade olovliga körningar.

2. Polisen (och även jag för den delen) tycker inte om personer som kör runt utan kort, oförsäkrat mm

3. Har du köpt den i tyskland själv ? har du papper du kan visa upp tyska papper / kvitto ?

4. Du har skrivit under ditt användarnamn att det är en 2002 års modell. det är det inte. det är en 2001
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top