R6 ska bli stuntfighter

Handbroms. Dubbelok eller singel?


  • Antal röstningar
    0

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
Kluven

Satte på locket försiktigt för att se om det såg skevt ut (om man nu kan se det utifrån) och hoppas på att det endast var toppackningen som gått.

Jag vet att cylindrarna inte såg så fina ut, men dom skulle ändå funka. Den ekonomiska planen är då att montera ihop allt med nya packningar och kolvringar.

Kom gärna med kritik, det är ändå första gången jag öppnar en motor med fler än en cylinder :7peta:yoparty

o867.JPG

t4qu.jpg

zwcl.jpg

pdzf.jpg

sl2x.jpg

bmym.jpg
 
Last edited:

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Är sprickan i cylindern ända ut till kylmanteln så är det där du får in vatten i oljan / vitrök
Jag hade letat upp motor / motorblock istället
/Håkan
 

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
sprickorna är inte genomgående och är intill nästa cylinder, men jag får se, kanske plockar ihop motorn och kollar igenom toppen, får köpa ny motor om det inte går bra
 

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
Ledsen för att det inte hänt så mkt här. Är ju tyvärr i husarrest men om 1 veckar är jag fri och kan gå till förrådet.
Men som sagt kmr jag att plocka ihop motorn ändå och beroende på ´hur de blir kanske jag köper en ny efteråt.
Dock måste jag lista ut vad det kan vara som gått. Misstänker toppen. Den började vitryka och lät som den gick på 3cyllar. Om nu toppen blivit skev, är det risk för att motorblocket också blivit det?
 

Woopidoo

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2013
Ort
Stockholm
Hoj
CBR929
Koppla på en elpump på motorn och kör ett tag och se om de är något i någon cylinder! Får du ju reda på om de läcker någonstans.
 

Woopidoo

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2013
Ort
Stockholm
Hoj
CBR929
Nej, utan koppla på cirkulation på vattensystemet på motorn, så att du ser att du inte får in vatten i någon cyliner, låter som de efter som den vitrökte!
 

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GT750J -72, Suzuki GT750K -73, Suzuki T500J -72, Suzuki GSX1100E -82, Suzuki T500J -72,Monark M400
Fast, det är ju inte säkert att man ser läckaget bara för att man låter vatten cirkulera. När motorn blir varm expanderar metallen varpå sprickan vidgas något. Samtidigt ökar trycket i kylvattensystemet avsevärt varpå vatten kan tryckas genom sprickor. Testa "slit" av kylarlocket på en skållhet bil så får man en rätt fin fontän av kokande kylarvatten, (prova alltså inte detta, ironi :)) .

Hade en rakåtta som gick som en klocka tills runt 70 grader när värme/tryck började göra sitt och förvandlade motorn till ångmaskin. En kass toppackning kan man i vissa fall nästan "se" på om den läckt. Lägg en stållinjal på högkant diagonalt över toppen och stick in bladmått längst hela den sträckan, då ser du om den har slagit sig.
 

Woopidoo

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2013
Ort
Stockholm
Hoj
CBR929
Nej självklart är de ingen garanti att du ser något, men om de är en så pass stor spricka så finns ju chansen!
 

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
Okej ska testa :)
Men är det vanligt att blocket också blir skevt lr behöver jag inte oroa mig för det?
 

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
Sorry att det inte hänt så mkt här. Inte haft nån större motivation men nu när vädret lättar så kommer den tillbaka ;)

Toppen var iaf skev och nu är den planad. Motorn är ihopsatt förutom det och väntar bara på en ny packning som förmodlingen kommer imorgon.

IMG_0132.jpg

IMG_0135.jpg

IMG_0138.jpg
 

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
aa visst den såg liten och smidig ut :) har dock inte hittat nån bild på hur den sitter på
 

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
Blir o beställa vid löning :)

Nu har jag monterat på fjädrarna på toppen igen och ska kolla ventilspelet.
Såg dock i manualen att både insug och utblås ska ha dubbla fjädrar men min har bara vid insuget?!
Någon som vet om det beror på årsmodell lr om det är helt fel?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Med spricka mellan cylindrarna är blocket skrot.
Skaffa ny spis. Allt annat är slöseri med tid.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Med spricka mellan cylindrarna är blocket skrot.
Skaffa ny spis. Allt annat är slöseri med tid.

Håller med till 100%. Ingen som hellst ide att sätta ihop den.
 

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
Det ser värre ut på bilden än vad det är.. Inte genomgående som sagt, dessutom ville jag bara testa och lära mig samtidigt. Blir ju ny motor om de går åt skogen.

IMG_0157.jpg


Stött på lite problem dock. Det brummar om (reläet?) när jag trycker på startknappen. Vad beror de på?
Låter såhär:
http://youtu.be/XmA1j7S_oA0

Sen så går säkringen som det står "signal" på direkt, vad kan de bero på?
Blir inte klok på elschemat som finns i manualen :huvet
 
Last edited:

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
Nytt batteri och tändstift beställda, o kanske ändå nöjer mig med styret tills vidare :)

IMG_0167.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top