Banhoj RC8

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Har inte funderat så mycket över fotpinnar om jag ska vara ärligt. Varför byta?

Jag har fasta pinnar på Lilla Blå, ER-6:an som jag köpte lite fixad i somras, och på banhojen som kom med hem 1/2. Som jag ser det, med min ringa erfarenhet, så finns det flera fördelar med fasta pinnar:

1) De är ofta ställbara i höjd/längd så du kan anpassa sittställningen bättre.
2) När du lär dig att lägga ner hojen tillräckligt i kurvorna så pinnarna tar i så viker de inte upp sig och klämmer din fot.
3) Om du lägger omkull hojen så fungerar de som extra skydd/kraschpuckar och håller upp hojen så inte motorn eller andra känsliga delar skrapar i.
4) Om du lägger omkull hojen och råkar sitta kvar på den så skyddar de lite så du inte kläms fast lika illa under hojen.
5) Det ser jädrigt rejsigt ut. :brynad



Fördelen med orginalpinnarna är väl att de viker undan om du styr runt hojen och räkar köra på ditt eget ben med fotpinnen... :rolleyes:


Passa på att göra hojen rejsväxlad också om den inte redan är det. :tummenupp
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag har fasta pinnar på Lilla Blå, ER-6:an som jag köpte lite fixad i somras, och på banhojen som kom med hem 1/2. Som jag ser det, med min ringa erfarenhet, så finns det flera fördelar med fasta pinnar:

1) De är ofta ställbara i höjd/längd så du kan anpassa sittställningen bättre.
2) När du lär dig att lägga ner hojen tillräckligt i kurvorna så pinnarna tar i så viker de inte upp sig och klämmer din fot.
3) Om du lägger omkull hojen så fungerar de som extra skydd/kraschpuckar och håller upp hojen så inte motorn eller andra känsliga delar skrapar i.
4) Om du lägger omkull hojen och råkar sitta kvar på den så skyddar de lite så du inte kläms fast lika illa under hojen.
5) Det ser jädrigt rejsigt ut. :brynad



Fördelen med orginalpinnarna är väl att de viker undan om du styr runt hojen och räkar köra på ditt eget ben med fotpinnen... :rolleyes:


Passa på att göra hojen rejsväxlad också om den inte redan är det. :tummenupp

Ok! Tack för infon! Lägger det på önskelistan... :tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Den var riktigt snygg innan också, men den ser ju vassare ut nu.
Speciellt nu när luftbromsarna är bortmonterade. :hihi
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Najade du båda oljepluggarna, och isf, borrade du genom hela skallen, eller bara ett hörn på skallen?
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Inte börjat naja. Det återstår att göra... Dessutom lärde jag mig idag att det ska va nån form av skum i tanken också...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Inte börjat naja. Det återstår att göra... Dessutom lärde jag mig idag att det ska va nån form av skum i tanken också...

Stort block:
http://butik.bactor.se/product_info.php?products_id=3706&osCsid=agt2lc4ql8svf8kqgs6ilijgp4

Små block:
http://butik.bactor.se/product_info.php?products_id=4666&osCsid=agt2lc4ql8svf8kqgs6ilijgp4

Jag vet att jag behöver tankskum till ER-6:an, jag vet inte om jag behöver det till R1:an men jag skall kolla det.

Det jag undrar är om det är lättare att fylla med få stora block (som kan delas) eller flera små. Jag undrar också hur mycket av tankvolymen som försvinner med skum i tanken. Att ta med en reservdunk känns som en bra idé...
 

Hawken

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Borås
Hoj
Ducati 999
PP tuning passar som smäck på KTM, så bara handla, ha dina original i reserv.
Och kör raceväxling, värt.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
1-2 procent läste jag nånstans...

Va!? Inte mer? :va

Så på en 18-liters tank så tappar man bara 2-4 dl? Jag trodde det skulle stjäla mycket mer volym. En reservdunk får följa med ändå. Bränslevarningslampan lär ju balla ur med tanken full med skum och det vore ju trist att orsaka en rödflagg på grund av soppatorsk... :3freak
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Med ER-6:an har jag alltid klarat mig på en full tank, toppad på väg till banan. Då har jag haft några liter över när jag rullat in på macken på hemvägen. R1:an lär ju dricka betydligt mer, men det är inga problem för jag har fixat en stadig plats för en dunk i racebussen.

ER-6:an har jag kört till/från banan, men R1:an måste åka buss... :brynad
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Övar på att sätta på värmarna och depåkänslan smyger sig på... Lugn och fin snart är det dags! Får ta och byta kontakterna bara... :rodnar

image.jpg
image.jpg
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Övar på att sätta på värmarna och depåkänslan smyger sig på... Lugn och fin snart är det dags! Får ta och byta kontakterna bara... :rodnar

Det är ingen idé att du byter kontakterna, du kommer att ha slitit ut värmarna innan säsongen är igång... :7peta

(Och om du inte har gjort det kan du ju beställa hem en dieselgenerator från England och bli coolast i depån. :hihi )
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Det är ingen idé att du byter kontakterna, du kommer att ha slitit ut värmarna innan säsongen är igång... :7peta

(Och om du inte har gjort det kan du ju beställa hem en dieselgenerator från England och bli coolast i depån. :hihi )

Är det krav på högst 95db på den med då? :hihi
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Är det krav på högst 95db på den med då? :hihi

Nej, det kan jag inte tänka mig. Ljuddiskussionerna och mätningarna gäller väl bilar och motorcyklar på banan. Inte dieselgeneratorerna i depån, PA-anläggningarna i boxen och discot i rejsbussen... :fakta
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Va!? Inte mer? :va

Så på en 18-liters tank så tappar man bara 2-4 dl? Jag trodde det skulle stjäla mycket mer volym. En reservdunk får följa med ändå. Bränslevarningslampan lär ju balla ur med tanken full med skum och det vore ju trist att orsaka en rödflagg på grund av soppatorsk... :3freak


Hmmm Min "kompis" lyckades med en sådan bedrift på förra årets steg 5.

Kan ju tillägga att kompisen inte fick följa med på varken kärran eller bilen utan vackert ta en promenad tillbaka till depåområdet!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top