Banhoj RC8

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Är det bara jag eller blir det inget nytt avgasningsrör? Ljudförbättring och med lite tur effektförbättring borde vara obligatoriskt!
Om inte annat går det kanske att skrämma en och annan konkurrent till prestationsförsämring....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det bara jag eller blir det inget nytt avgasningsrör? Ljudförbättring och med lite tur effektförbättring borde vara obligatoriskt!
Om inte annat går det kanske att skrämma en och annan konkurrent till prestationsförsämring....

Fast har inte RC8 tillräckligt svårt att få ner ljudnivån redan original?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Välljud eller?

Det är om vi fortfarande är något oseriösa, så inte bara att det låter utan hur det låter...:tungan

Visst RC8:an och även Panigalen om jag kommer ihåg rätt har båda problem med ljudnivån.
Inte bara det har de gemensamt utan även ett underliggande avgassystem...månne att man sannolikt på tyngdpunktens altare fick om inte helt offra så i alla fall kompromissa med ljudnivån.

Walter Kaaden, lär ha sagt iofs om tvåtaktare och för väldigt länge sen....ngt i stil med...
"När man fått till ett avgassystem som funkar så får det inte plats på hojen...."

Det brukar iaf finnas en och annan pålle på mitten och en och annan liten svacka i momentkurvan att hämta hem i samband med mappning om man inte som för en gathoj behöver ta hänsyn till de bullerkrav som finns för typning av ny hoj. De flesta hojar effektsvackor på märkliga ställen som förvånasvärt ofta sammanfaller med där buller mäts...:rolleyes:
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Är det bara jag eller blir det inget nytt avgasningsrör? Ljudförbättring och med lite tur effektförbättring borde vara obligatoriskt!
Om inte annat går det kanske att skrämma en och annan konkurrent till prestationsförsämring....

Tänkte se till att jag får köra istället! Hellre tyst på banan än högljudd i depån... ;)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Med Acras 2-1-2-system så kan man väl välja andra ljuddämpare om det behövs.
Jag har iofs inte sett någon gora det så det kanske inte är någon bra ide...

I vilket fall som helst så kostar det en mindre förmögenhet!

Mvh,
Ingvar
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
håller på o få ett avgas gjort som inte ska strypa flödet för mycket men vara under 95 db.kotte avgas.jpg
 

Cruella

No pain, no fear
Gick med
25 Jun 2008
Ort
1köping
Hoj
GSXR 1000 L1 svart, GSXR 1000 K9 svart(sa upp sig), KTM 525sx -03(avhyst), GSXR 1000 K9 vit Pussel(skilsmässa), Honda CBR 900 RR -99, fireblade (såld)
Då ses vi i april laddade som tusan :)
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
förra ägaren hade tagit bort fläkten.inget jag rekomenderar.blir man ståendes på startplattan så kokar den ganska snabbt
Snyggt, men var har du gjort av fläkten vid kylaren där flaskan sitter? Funderar lite på var det får plats uppsamlingskärl, men det får nog plats ett där även med fläkten på plats...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
förra ägaren hade tagit bort fläkten.inget jag rekomenderar.blir man ståendes på startplattan så kokar den ganska snabbt

Fläkten är bortplockad på banhojen jag köpte för en vecka sedan också. Jag fick tipset att inte stå still med motorn på tomgång för länge utan att stänga av motorn i sådana fall. Korvmojen går bort hur som helst eftersom den inte är en gathoj och eftersom jag kommer att starta längst bak hela tiden så kommer jag inte att bli ståendes på plattan så länge. Det kommer däremot ni andra att bli... :rolleyes:
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Fläkten är bortplockad på banhojen jag köpte för en vecka sedan också. Jag fick tipset att inte stå still med motorn på tomgång för länge utan att stänga av motorn i sådana fall. Korvmojen går bort hur som helst eftersom den inte är en gathoj och eftersom jag kommer att starta längst bak hela tiden så kommer jag inte att bli ståendes på plattan så länge. Det kommer däremot ni andra att bli... :rolleyes:

Vi kan trängas där bak tillsammans! :fyllisar
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Vi har det bra, vi här bak på griden
Och vill ej va' med om nån krock
:fyllisar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top