För stort skinnställ?

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
http://www.dainese.com/us_en/d-air/d-air-racing
Nåt sånt.
Flera tillverkare än dainese har airbagteknologi i skinnställ.

Sitter en sensor som vet om man krashat och då blåser upp kuddarna så att de fixerar kroppen och absorberar smällen. Har du lagt märke till blinkande dioder på MotoGP-stjärnornas ställ så är det airbagsystemet.

Ser riktigt grymt ut. Antar att stället är förbrukat när du väl har kraschat? Eller går "kuddarna" att återanvända på något sätt efter att de "smällt"?
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag har själv ett ställ från Alpinestars och vad jag kan se så ska du ha ett 54/56. Lämna tillbaka detta och köp ett i rätt storlek.

Problemet är bara att de inte har det stället i mindre storlek. På deras hemsida är det endast 60 som finns, och det gäller även ett par andra av deras rejält prissänkta ställ, så det är nog därför de var så billiga - för att de måste bli av med dom.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Problemet är bara att de inte har det stället i mindre storlek. På deras hemsida är det endast 60 som finns, och det gäller även ett par andra av deras rejält prissänkta ställ, så det är nog därför de var så billiga - för att de måste bli av med dom.

Gör en retur av stället och sen så söker du vidare efter någon som har rätt storlek och till ett bra pris tex fcmoto
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Låter som du köpt för stort. Byt oavsett för du kommer inte att kunna sluta störa dig på det. På bilderna ser det dock ut att sitta sådär nice slappt som mitt. :D
Jag är 192cm/81kg och kör IXS tvådelat Strl.56.. Tält alltså men måste för längden.. Rätt skönt att kunna vända sig i stället tycker jag. Nya korvskinnen ger mig klaustrofobi.
Ramla eller krocka gör jag inte, det har jag växt ifrån så det är ett ickeproblem.:3freak
 
Last edited:

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Glömde en sak, den gamla ständiga SH frågan: Är det inre eller yttre stället vi pratar om?

Tror inte jag riktigt vet vad det betyder. Antingen är det något jag inte känner till, eller så är det en fråga i klass med snickarnas klassiker "kan du hämta en synvinkel och ett ögonmått åt mig?"

Hur det än är, vad är inre o yttre ställ?
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Ser väldigt stort ut till dig.

Jag är 190 / 110 kg och har Arleness 2-delat storlek 56 och då är brallorna förstora i midjan.
Skulle behövt 54 i midjan och 56 i jackan..
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Snackade med en säljare från Nilssons MC för ett tag sen över telefon, och det verkade inte vara några problem att komma in och byta det. Så jag har bestämt mig för att göra det. Får dock fundera över om jag ska köra på nåt i deras begränsade outlet, eller köra på ett "tillgodo-kvitto" och fixa nytt ställ när cashen rullar in den 25e.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ser riktigt grymt ut. Antar att stället är förbrukat när du väl har kraschat? Eller går "kuddarna" att återanvända på något sätt efter att de "smällt"?

Det varierar nog mellan olika tillverkare, är inte så hemskt påläst på området ärligt talat, men vet att åtminstone en tillverkare gör en väst som är återanvändbar. Vilken av dem det var minns jag öht inte. XD Inte heller om de andras inte är återanvändbara.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Jag kör storlek 50 i Alpinestars helställ (vet inte vilket). Är 1.85, 63kg. Lite för stort om låren men kunde inte ha 48 pga min längd. Lång och spinkig är ett helvete..
Det är skönt iaf =)
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Ska säga det att jag idag faktiskt lyckades byta till mig ett A-stars Carver 1piece i size 58, kan tyckas liten skillnad, men den här satt jättefint och kändes riktigt bra. Provsatt även stället på en hoj för att få rätta känslan, riktigt bra, så jag är riktigt nöjd :)
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
det svåra är att hitta ställ som sitter tight men inte är sydda för dvärgar... finns inget värre än pung-knipande ställ.. ett FÖR kort ställ påverkar mer negativt än ett som sitter "lite löst"

efter som jag har erfarenhet av ovanstående .. blir det endast måttsytt för min del.
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Snor denna tråden lite.

Planerar att köpa mitt första skinn och tittar framförallt på fc-moto. Kan någon kunnig rekommendera en storlek för mig som är 190 cm och väger 80 kilo? Lång och smal alltså. Jag förstår att storlekar varierar mellan tillverkare och att jag borde ta mig iväg och prova i butik, dock skulle inte mitt samvete klara att göra det utan att sen köpa det direkt på plats... Så ett generellt tips vore uppskattat, så att jag har något att utgå ifrån. Min längd gör ju att jag enligt tabeller bör ha typ XXL, men min vikt att det snarare borde vara M-L.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Glöm det där med storlek på lappen, det skiljer så mycket mellan olika tillverkare och ibland mellan olika ställ från samma tillverkare. Jag provade ett ställ på rean häromdagen och försäljare tittade på mig och sa "Du behöver 62" Just det stället var för trångt men ett annat märke i stl 60 gick på fint.

Just nu sitter jag här och är skitnöjd över att vinterns träning gett resultat och jag åter kommer i mitt 20 år gamla ställ i 58 :tummenupp

Gylfen går upp så fort jag andas, men det ökar bara imponanskvoten:tuttar

Gå du och prova ställ, och sedan säger du "Jag får fundera" det är ju ändå en rejäl investering att köpa ställ så det är inget man spontanköper.
 
Last edited:

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Jag provade ett ställ stl60 och det tyckte min pung å röv inte om dom var ett med stället å jag behövde hjälp för att komma i och ut.
Är 196cm 112kg med hockeyröv.
Tävlar man helt OK medcett tight ställ.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top