För stort skinnställ?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
190 103-115kg och har/haft helställ 58. Har för mig att mitt första ställ var 56 och de var delat.. Men även då 190 och plus 100 kg..
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Köpte du i Lelles monter? De snackar ganska mycket där... Va på jakt efter ett nytt Dainese, gick dit och får till svar
"näpp! Du ska ha ett alpinestars, du är lång och smal. Testa ett 48" Trycker i mig det stället och får inte igen dragkedjan runt benen.
"Ja detta passade ju bra... behöver nog större storlek"
"Nej, du ska ha ett Spidi GP ställ!" kommer en annan och säger.

Efter massa frust och pust så fick jag av mig stället, sätter på mig Spidi GP stället och det satt bra.
"Ska vi köra på det då?"
"Jag vill gärna testa ett nytt Dainese då jag har ett Laguna Seca redan och är nöjd med det men behöver en större storlek då jag växt ur mitt gamla"
"Nää, det kommer inte passa lika bra som det här"
"Men jag vill ändå pröva"
"Nä ingen idé, kör på detta nu!"

Vart lite småförbannad när han sa emot hela tiden :D så gick vidare och kom tillbaka när vi var påväg ut och såg det Dainese stället jag letat efter. Kränger på mig stället och det satt bättre än Spidi. Då kommer samma kille som nämnt ovan och bara
"Gillar du det eller?"
"Ja fan, det här ska jag ha"
"Ja, denna modellen på Dainese är perfekt för dig som är lång och smal"

Köpte detta och såg även killen, som sa att jag skulle ha Spidi stället, skakade på huvudet när jag betalat och log tillbaka mot honom samtidigt som mitt långfinger vill peta sig upp ur handen på mig :hihi

Så det är väldigt mycket snack på de där mässorna känns det som och att man inte får det man EGENTLIGEN ska ha utan att de vill sälja ställ som kanske inte säljer annars...

Grabben köpte ett Laguna seca i Lelles monter. Han skulle ha ett Dainese för att det passade dom som inte var så långa enl. säljaren. Nu satt det stället bra så han köpte det.
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Jag fattar inte varför ni ska hålla på och ha så förbannat små skinnställ??
Speciellt inte en gatåkare som ska kunna gå till glasskiosken i det..
Bättre att ha ett som sitter bekvämt så man kan röra sig i det ordentligt!

Och JA, jag har kraschat mer gånger än mitt minne minns, och har aldrig märkt att tex skydden från knän åker upp till pungen eller liknande pga en marksyning:) och jag har aldrig hört nån konkurrent nämna förstortskinnställsproblemet heller:)

Bara min personliga åsikt:D
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag fattar inte varför ni ska hålla på och ha så förbannat små skinnställ??
Speciellt inte en gatåkare som ska kunna gå till glasskiosken i det..
Bättre att ha ett som sitter bekvämt så man kan röra sig i det ordentligt!

Och JA, jag har kraschat mer gånger än mitt minne minns, och har aldrig märkt att tex skydden från knän åker upp till pungen eller liknande pga en marksyning:) och jag har aldrig hört nån konkurrent nämna förstortskinnställsproblemet heller:)

Bara min personliga åsikt:D

Bra med ett inlägg åt det motsatta hållet. Hur stor är du? Hur stort är ditt ställ?
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Låter stort. För stort. Kan skydden flytta på sig i sidled (knä/axlar) etc?

Jag själv är 193 / 100 kg och kör med 52 lindstrands, alpinestars är små i storlek minns jag rätt så var en 56a bra. Man får andas inn lite o sträka på ryggen så man får igen dragkedjan:tummenupp

Ska man ändå böka o skit med helställ/2delat så får det iallfall sitta när det smäller:)

Lägg ut skiten på blocket, köp ny skit. enkelt!

52 alltså? Och du är både bra mycket längre och lite tyngre. Jag upplever att jag kan röra skydden om jag vill - inte mycket, men en del.

Jag ska se om jag kan lägga ut lite bilder nu ikväll, så kan ni få titta och se vad ni tror. Ser den för stor ut eller kan det funka?
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Jag är 178, ca 85kg. Har 54 på ställen och mindre än så skulle jag aldrig ta på mig, jobbigt att köra race om man redan innan start har svårt att andas och röra sig på cykeln:)
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Stirra dig inte blind på storlekslappen. Kräng på dig stället och känn efter. Det ska sitta tight över hela kroppen och inte finnas sladder. Stället kommer definitivt att töja sig efter ett tags användning och forma sig efter din kropp. Stället är ju till för att skydda dig vid en ev. marksyning och naturligtvis skyddar ett ställ som sitter tight mot kroppen bättre än ett med sladdrigt skinn.
Känns det för stort, byt! Här gäller väl regler om bytesrätt enligt Konsumentköplagen.
Lycka till
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Det här med att skinnställen ska vara så tighta. Ibland i tex MotoGP och lopp från Isle of Man ser man att det fladdrar som bara den. Varför har de det så? Ökad rörlighet på bekostnad av säkerhet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det här med att skinnställen ska vara så tighta. Ibland i tex MotoGP och lopp från Isle of Man ser man att det fladdrar som bara den. Varför har de det så? Ökad rörlighet på bekostnad av säkerhet?

De kör ju i airbagförsedda ställ, så jag tror att glappet fylls på med kuddarna vid krasch.
 

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Fast å andra sidan är det inte jätteviktigt att det sitter tight på andra ställen än där skydden finns. Axlar, knän och armbågar/underarmar. Använder man ryggskydd som spänns fast på kroppen, så får det nog vara löst i midjan. Har man stort bröstomfång och smal midja, så är det nog bara måttsytt som sitter perfekt, annars får man leva med lite fladder (eller äta mer korv).
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Instämmer...tror många går runt i skinnställ som de egentligen skulle vilja ha sittandes lite lösare.
Sen förstår jag inte riktigt att alla tycker att deras skinnställ töjt sen både hit o dit o nu sitter som en smäck. Jag väger lika mycket och har samma fett till muskler ratio som vid köpet för 3-4 år sedan. Mitt ställ har inte töjt sig ett skit tycker jag. O det stället innan töjde sig inte heller något.

Nä, hade personligen valt en storlek större om man kunde köpa en delorean med flux capacitor o dra tillbaka i tiden.

Jag fattar inte varför ni ska hålla på och ha så förbannat små skinnställ??
Speciellt inte en gatåkare som ska kunna gå till glasskiosken i det..
Bättre att ha ett som sitter bekvämt så man kan röra sig i det ordentligt!

Och JA, jag har kraschat mer gånger än mitt minne minns, och har aldrig märkt att tex skydden från knän åker upp till pungen eller liknande pga en marksyning:) och jag har aldrig hört nån konkurrent nämna förstortskinnställsproblemet heller:)

Bara min personliga åsikt:D
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag är 178, ca 85kg. Har 54 på ställen och mindre än så skulle jag aldrig ta på mig, jobbigt att köra race om man redan innan start har svårt att andas och röra sig på cykeln:)
Fast ett 60 ställ är väl stort. Jag är 204 och skulle antagligen inte komma i ett 60 ställ men om jag hade gjort skulle jag troligen kunna använda den som windsuit också för jag väger bara 85kg :hihi
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Bilder på stället

Så där ja. Försökte bifoga bilder på stället, så ni kan få se ur lite olika vinklar hur det sitter på kroppen
 

Bifogat

  • MC-Ställ_1.jpg
    MC-Ställ_1.jpg
    240.6 KB · Visningar: 254
  • MC-Ställ_3.jpg
    MC-Ställ_3.jpg
    241.1 KB · Visningar: 252
  • MC-Ställ_10.jpg
    MC-Ställ_10.jpg
    238.8 KB · Visningar: 196
  • MC-Ställ_7-1.jpg
    MC-Ställ_7-1.jpg
    239.4 KB · Visningar: 183
  • MC-Ställ_9-1.jpg
    MC-Ställ_9-1.jpg
    239.5 KB · Visningar: 217

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Ser pösigt ut..speciellt om man kollar på ryggen och över triceps.
Men bara du kan avgöra om skydden sitter där de ska o inte glider lätt...samt ifall det är bekvämt.

Dock känns det som du redan svarat på den frågan när du posta denna fråga. Har du ens funderat på tanken om stället är för stort..så är det nog det.
Annars hade du postat hur nöjd du är med ditt nya skinnställ som sitter perfa ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Airbag säger du? hhmm, låter intressant. Hur funkar det egentligen?

http://www.dainese.com/us_en/d-air/d-air-racing
Nåt sånt.
Flera tillverkare än dainese har airbagteknologi i skinnställ.

Sitter en sensor som vet om man krashat och då blåser upp kuddarna så att de fixerar kroppen och absorberar smällen. Har du lagt märke till blinkande dioder på MotoGP-stjärnornas ställ så är det airbagsystemet.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Glömde en sak, den gamla ständiga SH frågan: Är det inre eller yttre stället vi pratar om?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Jag har själv ett ställ från Alpinestars och vad jag kan se så ska du ha ett 54/56. Lämna tillbaka detta och köp ett i rätt storlek.
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Blöta ner ditt ställ lite och torka det vid 25 grader, när det är tort gnider du dett med fett, då ska du se att det passar
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Ser pösigt ut..speciellt om man kollar på ryggen och över triceps.
Men bara du kan avgöra om skydden sitter där de ska o inte glider lätt...samt ifall det är bekvämt.

Dock känns det som du redan svarat på den frågan när du posta denna fråga. Har du ens funderat på tanken om stället är för stort..så är det nog det.
Annars hade du postat hur nöjd du är med ditt nya skinnställ som sitter perfa ;)

Eller hur!? När jag tittar på bilderna upplever jag det också som för stort.

Det är nog som du säger, jag hade nog aldrig postat om jag inte redan kände att det var för stort. Jag ville nog framförallt få höra folks åsikt om huruvida det är någon fara med att ha ett för stort ställ.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top