För stort skinnställ?

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Hej. Var på MC-mässan i gbg för ett tag sen och investerade i mitt första skinnställ. Det blev ett tvådelat ställ från Alpine-Stars (GP Pro Track).

Tyckte jag gjorde en riktigt bra deal, och provade stället på plats (med lånat ryggskydd), och trots att jag upplevde det som lite stort (enda storleken kvar), så övertalade mig personalen om att det såg ut att sitta riktigt bra, och att alla skydd osv kommer bra på plats när man väl har på sig stövlarna och sitter på en hoj. Jag köpte det resonemanget och slog till.

Nu börjar jag oroa mig över att jag köpt ett alldeles för stort ställ, och att det kanske kan skydda sämre än ett mindre.

Jag kollade storleken på en hemsida, och såg att min storlek 60 motsvarar XXXX-Large, vilket jag inte reflekterade över på plats, men nu i efterhand känns det stort.

Jag är ju inte jätteliten (1,87 - 93 kg) men ändå inte så stor så att XXXX-Large ska kännas motiverat att använda.

Vad tror ni? Är det betydligt sämre skydd om stället sitter för löst, eller oroar jag mig i onödan?

Väldigt tacksam för hjälp.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Ställen ska ju sitta riktigt tight, framförallt för att skinn töjer ut sig efter användning.
Jag köpte en riktigt tight 52a (Dainese) och jag är 184/80kg. 54an satt lite löst och då fick jag infon om att det är bättre att köra på 52an pga ovan nämnda.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Hamb..png

Nää, allvarligt talat, skinnstället lär inte krympa. Hade jag varit du hade jag kontaktat säljaren och frågat om det är möjligt att byta storlek
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Storlekar varierar nog rätt ordentligt mellan modeller och fabrikat också.
Tvådelat har jag haft 54 och 56, när jag köpte helställ blev det 58 på Alpinestars.

Som Gearbox säger, försök byta eller är mer pommes.
 
Last edited:

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Köpte du i Lelles monter? De snackar ganska mycket där... Va på jakt efter ett nytt Dainese, gick dit och får till svar
"näpp! Du ska ha ett alpinestars, du är lång och smal. Testa ett 48" Trycker i mig det stället och får inte igen dragkedjan runt benen.
"Ja detta passade ju bra... behöver nog större storlek"
"Nej, du ska ha ett Spidi GP ställ!" kommer en annan och säger.

Efter massa frust och pust så fick jag av mig stället, sätter på mig Spidi GP stället och det satt bra.
"Ska vi köra på det då?"
"Jag vill gärna testa ett nytt Dainese då jag har ett Laguna Seca redan och är nöjd med det men behöver en större storlek då jag växt ur mitt gamla"
"Nää, det kommer inte passa lika bra som det här"
"Men jag vill ändå pröva"
"Nä ingen idé, kör på detta nu!"

Vart lite småförbannad när han sa emot hela tiden :D så gick vidare och kom tillbaka när vi var påväg ut och såg det Dainese stället jag letat efter. Kränger på mig stället och det satt bättre än Spidi. Då kommer samma kille som nämnt ovan och bara
"Gillar du det eller?"
"Ja fan, det här ska jag ha"
"Ja, denna modellen på Dainese är perfekt för dig som är lång och smal"

Köpte detta och såg även killen, som sa att jag skulle ha Spidi stället, skakade på huvudet när jag betalat och log tillbaka mot honom samtidigt som mitt långfinger vill peta sig upp ur handen på mig :hihi

Så det är väldigt mycket snack på de där mässorna känns det som och att man inte får det man EGENTLIGEN ska ha utan att de vill sälja ställ som kanske inte säljer annars...
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
När jag köpte mitt första skinnställ (Berik storlek 50, jag är 170/75) var det så tight att butikspersonalen fick hjälpa till att dra upp dragkedjan. Med stället stängt kunde jag knappt andas och stapplade runt som Zeb Macahan i butiken. De sade att det satt perfekt och jag trodde att de skojade med mig. Jag litade på dem och köpte det...

Efter att jag hade fettat in stället och använt det några gånger började det mjukna. Efter några utflykter och Knix-kurser hade stället format sig efter mig (eller var det tvärt om?). Nu sitter det som ett extra lager skinn på kroppen och rör sig helt efter mina rörelser. Jag ser fortfarande skum ut när jag går omkring med det på, men när jag sitter på hojen så sitter det perfekt och hindrar inte min körning.

Nu i efterhand inser jag att butikspersonalen hade helt rätt. Skinn är ett levande material.


För övrigt så skall du strunta i siffran som står i stället och storleksomvandlingstabellen på hemsidan. De stämmer aldrig mot "vanliga" kläder ändå. Det viktigaste är att stället sitter bra, inte vilken storlek det är. Och eftersom våra kroppar är olika kan vi ha samma mått men olika storlekar på ställen. Med det sagt så är det omöjligt för oss att kunna vägleda dig utan att se dig med stället på... :fakta
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Låter som du köpte ett alldeles för stort ställ, jag har likadant (2011:ans modell) och jag har 52 i str, helställ 50 i str.

177 lång, 74kg
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Köpte du i Lelles monter? De snackar ganska mycket där... Va på jakt efter ett nytt Dainese, gick dit och får till svar
"näpp! Du ska ha ett alpinestars, du är lång och smal. Testa ett 48" Trycker i mig det stället och får inte igen dragkedjan runt benen.
"Ja detta passade ju bra... behöver nog större storlek"
"Nej, du ska ha ett Spidi GP ställ!" kommer en annan och säger.

Jag var i Nilssons MC's monter. Fick först pratat med en säljare som inte kände sig helt trygg med att försäkra mig om att den var perfekt, så hon hämtade en annan, och han sa att den såg ut att sitta bra, och jag frågade om det skulle sitta så löst nertill, och han sa just att det kommer på plats när stövlarna är på och du sitter på en hoj.

Låter som säljarna i din historia inte var helt säkra på varken det ena eller det andra vad gäller rätt storlek beroende på märke. Låter jättekonstigt att de skulle tjata emot när du säger att du vill kolla på ett annat ställ.

Jag är ju fullkomligt grön på detta med skinnställ - har bara kört med ett lånat ställ innan som är motsatsen till mitt nya, dvs sitter riktigt tight, nästan så man inte får igen dragkedjan.

Ska se över möjligheterna att få det utbytt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har storlek 58 och då är jag både längre och tyngre än vad du är.
 

Tjita1

Guest
Mitt textilställ är 56, 56 och jag är 184 och 110 pannor, jag tycker nästan att det är lite stort, dock inte när man har värmefodret i, men jag vet inte om det är räknat innanför eller med ställets storlek.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag har storlek 58 och då är jag både längre och tyngre än vad du är.

Oj, där ser man. Det stället jag körde med innan var 54, och det var nästan för tajt för mig, så kanske 56 borde vara min storlek, 60 känns väldigt stort. Får hoppas att det går att byta ut den, även om jag känner att det kan bli svårt.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Mitt textilställ är 56, 56 och jag är 184 och 110 pannor, jag tycker nästan att det är lite stort, dock inte när man har värmefodret i, men jag vet inte om det är räknat innanför eller med ställets storlek.

Kan det vara så att textilställ är mer rymliga än skinnställ? Om du är så pass stor, och har storlek 56 så känns 60 lite väl stort för mig. Men men, man kanske får försöka beefa up sig en sisådär 20 kg....:huvet
 

Tjita1

Guest
Det är förstås möjligt, sen skiljer det sig väl med tillverkare också. Mitt är ett Scott, och räknas det värmefodret så är det absolut inte för stort, kör man utan är det lite luftigt. Men har du 60 och är tunnare än jag lär det nog vara lite stort, tror jag, även om du kanske behöver det för längdens skull när du är lite längre än jag. Hur är det i längd?
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Låter stort. För stort. Kan skydden flytta på sig i sidled (knä/axlar) etc?

Jag själv är 193 / 100 kg och kör med 52 lindstrands, alpinestars är små i storlek minns jag rätt så var en 56a bra. Man får andas inn lite o sträka på ryggen så man får igen dragkedjan:tummenupp

Ska man ändå böka o skit med helställ/2delat så får det iallfall sitta när det smäller:)

Lägg ut skiten på blocket, köp ny skit. enkelt!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Som fler skriver, det är alldeles för stort. Jag har ett delat A-Stars i storlek 56, samma längd som du (+1 cm) men några kilo lättare (-4 kg) och mitt ställ är "rymligt" om än inte riktigt för stort. Ställen blir även ca en halv storlek större av användning, så det kommer inte direkt passa dig bättre med tiden...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top