Köksrenovering

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Hej alla sporthojare. Ska renovera köket hemma och har ritat upp ett kök som jag börjar bli nöjd med. Dock så vill jag inte ha en laminatbänkskiva och ska man ha en riktigt nice granitskiva i Sverige för vårat kök kommer det sluta på 37 000:- för bara bänkskivorna.

Har börjat titta på Polen och upptäckt att det är riktigt billigt med granit där mot hemmapriserna. Dock så kan jag inte polska och tyvärr verkar inte engelska vara så vanligt bland polska hantverkare:huvet.

Hade tänkt mig dessa mått på skivan. Det är alltså 3 st bitar som behövs. (Ursäkta för min paint-ritning)

köksritning arbetsbänkar.png




Och så här kommer köket se ut.
kök5.jpg


Finns det någon vänlig själ som kan polska som kan mejla en stenhuggare i norra polen och ge honom dessa mått och få ett prisförslag. Kommer börja bygga köket i vår.


Mvh /Try
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hoppas du får hjälp med polskan.
Förr, innan de rostfria diskbänkarna, var stenskivor det vanliga i kök. De brukade då skämtsamt kallas glaskross av serverings- och kökspersonal. Kan vara värt att tänka på, att det kommer kosta några glas och tallrikar då och då. Men snyggt är det ju!
 
Last edited:

Tjita1

Guest
Dom här var det jag tänkte på. Tog lite googlande innan jag hittade dom. Mycket snack om dom här på byggahus.se för några år sen, det var tydligen ganska bra kvalitet på deras grejer, kunde vara nåt märke på undersidan nån gång för nån som köpte av dom, men alla synliga ytor skulle vara fina vad jag förstår. Importerar från Estland. Kommer inte ihåg hur dom skötte garantiärenden, men du kan ju maila dom (på svenska :tummenupp) och fråga.

http://www.diapol.se/
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Hoppas du får hjälp med polskan.
Förr, innan de rostfria diskbänkarna, var stenskivor det vanliga i kök. De brukade då skämtsamt kallas glaskross av serverings- och kökspersonal. Kan vara värt att tänka på, att det kommer kosta några glas och tallrikar då och då. Men snyggt är det ju!

Nu har jag ju barn också, men granit håller ju finishen år efter år. Riktigt tåligt material. Gillar robusta material. Dock köper jag nog stommarna från Epoq , men satsar pengarna på bänkskivorna och vitvarorna.

Dock så bromsar min fru mig i många saker, typ en köksblandare där du får kokande vatten direkt ur kranen. (störtcoolt tycker jag, men min fru bara skakar på huvudet och kallar mig teknikfreak).

Blir nog bra tillslut iallafall ;)
 

Tjita1

Guest
Kökskran med kokande vatten är bra till två saker: snabbkaffe och te. Ska du koka upp vatten på spisen är det mer ekonomiskt att göra det där. Däremot skulle jag hemskt gärna vilja ha en vattenkylare under bänken, så jag kunde få riktigt kallt vatten direkt ur kranen.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Dom här var det jag tänkte på. Tog lite googlande innan jag hittade dom. Mycket snack om dom här på byggahus.se för några år sen, det var tydligen ganska bra kvalitet på deras grejer, kunde vara nåt märke på undersidan nån gång för nån som köpte av dom, men alla synliga ytor skulle vara fina vad jag förstår. Importerar från Estland. Kommer inte ihåg hur dom skötte garantiärenden, men du kan ju maila dom (på svenska :tummenupp) och fråga.

http://www.diapol.se/

ca 28 000:- kostade den där ink uppbärning och montering. Helt ok faktiskt! Granit väger ju en del, bara bitarna jag ska ha väger 245 kg :gnissla

Känns inte som om man bär upp dem själv ;)
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Kökskran med kokande vatten är bra till två saker: snabbkaffe och te. Ska du koka upp vatten på spisen är det mer ekonomiskt att göra det där. Däremot skulle jag hemskt gärna vilja ha en vattenkylare under bänken, så jag kunde få riktigt kallt vatten direkt ur kranen.

Kommer köra en Elextrolux 78 cm Infinitepure häll. Och den har ju boost-funktion så då kokar man ju vatten på 30 sek. Dock är det ju coolt med kokande vatten ur kranen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu har jag ju barn också, men granit håller ju finishen år efter år. Riktigt tåligt material. Gillar robusta material. Dock köper jag nog stommarna från Epoq , men satsar pengarna på bänkskivorna och vitvarorna.

Dock så bromsar min fru mig i många saker, typ en köksblandare där du får kokande vatten direkt ur kranen. (störtcoolt tycker jag, men min fru bara skakar på huvudet och kallar mig teknikfreak).

Blir nog bra tillslut iallafall ;)

Var själv inne på en sån där Quooker eller vad de heter, men de var så fjolligt dyra. Vad får man? En kran TILL och varmt vatten? Med en bra induktionshäll har du varmt vatten på under en minut, och färre grejjer på bänken.
 
Last edited:

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Var själv inne på en sån där Quooker eller vad de heter, men de var så fjolligt dyra. Vad får man? En kran TILL och varmt vatten? När, men en bra induktionshäll har du varmt vatten på under en minut, och färre grejjer på bänken.



Tittade på Grohe Red (allt i en och samma kran) kostar ca 11 000:- i Sverige, men man kan köpa dem från ebukten direkt från Tyskland för ca 6500:- ink frakt. Så då är det ju överkomligt. En lite exklusivare kran kostar ju uppåt 5000:- så då är inte steget så långt. Men behållaren under diskbänken stjäl ju plats iofs samt att man inte kommer använda den så mycket egentligen. Bra häll blir det oavsett ;) Elextrolux Infinitepure för att vara exakt. Riktigt snygg, helt svart när den är avstängd, sen tänds alla reglage och markeringar när man slår på den.
 
Last edited:

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Enligt mej har man ju mer nytta av å få kolsyrat vatten direkt ur kran än kokande... Sen e ja ju lite av en missbrukare när de gäller kolsyrat vatten oxå dock :D
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Hällen är grym, har en sådan!

Sten köpte vi av AO granit i Åstorp men det är ju tyvärr inte nästgårds om man bor i Nacka.
Problemet med att beställa stenen från utlandet är att skulle det mot förmodan inte passa så tar det tid att ändra om det ens går.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Nu har jag ju barn också

Nu vet jag inte i vilken ålder dessa är, men barn (olyckor) är främsta skälet till att BBR säger aja baja till köksöar utan (vatten &) utslagsvask. Kan vara värt att tänka på..
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Nu vet jag inte i vilken ålder dessa är, men barn (olyckor) är främsta skälet till att BBR säger aja baja till köksöar utan (vatten &) utslagsvask. Kan vara värt att tänka på..

Det är ju de som är bra med induktionshäll. Den blir inte varm, men visst kan man bränna sig iallafall på stekpannor och kastrullerna.

Min dotter är snart 5 år. Och gör aldrig något dumt och lyssnar alltid på pappa ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är mer risken att skålla sig själv eller barn som jag tror Henrik menar.
När de moderna köken kom på 40-talet, med elektrisk spis och rostfri diskbänk istället för stenskiva, så placerades diskho/utslagsvask intill spisen, just för att få ned olyckor genom att inte behöva bära heta vätskor så långt.

Sorry för OT

Det är ju de som är bra med induktionshäll. Den blir inte varm, men visst kan man bränna sig iallafall på stekpannor och kastrullerna.

Min dotter är snart 5 år. Och gör aldrig något dumt och lyssnar alltid på pappa ;)
 
Last edited:

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Det är mer risken att skålla sig själv eller barn som jag tror Henrik menar.
När de moderna köken kom på 40-talet, med elektrisk spis och rostfri diskbänk istället för stenskiva, så placerades diskho/utslagsvask intill spisen, just för att få ned olyckor genom att inte behöva bära heta vätskor så långt.

Sorry för OT



Förstod det när jag hade stängt ner tapatalk ;) Dock så har vi prioriterat arbetsytor eftersom det tyvärr finns så ont om dem idag.

Men självklart finns ju risken att man tappar en kastrull mellan häll och ho. Dock är det bara ett par steg mellan dem.

Har säkert ändrat ritningen 10 gr innan jag kom fram dit jag är idag. Och vi kommer behöva slå ut en vägg och fixa för att få det att funka. Men i slutändan så vill man ändå vara nöjd med köket.

Med vänlig hälsning, Try
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Man kan gjuta skivor i betong. Själv. Tar ju en stund att fixa formar, gjuta och slipa, men det blir väldigt billigt och snyggt. Jag skulle själv hellre lägga de där tusenlapparna på något roligare än en granitskiva ;)

Inbyggd vattenkokare är ingen höjdare med barn och risken att de bränner sig. Man kan förbereda dock och installera när de vuxit upp.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Tänk på att ni får ta i så ni kräks med köksfläkten om det ska funka bra när den inte hänger mot en vägg.
Det är många som har blivit besvikna när designfläkten inte orkar suga till sig stekos och vattenånga!
 

Tjita1

Guest
Åjovars, en induktionshäll kan bli duktigt varm, värmen från grytan värmer upp den.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Tänk på att ni får ta i så ni kräks med köksfläkten om det ska funka bra när den inte hänger mot en vägg.
Det är många som har blivit besvikna när designfläkten inte orkar suga till sig stekos och vattenånga!

Kommer bli en från Bosch eller Siemens. De har något som heter Clean air modul som man monterar högst upp på fläktkåpan. Riktigt bra effektivitet. Ska ta bort ca 95% enligt tillverkaren men om den tar bort 80% så är den fortfarande överlägsen. En vanlig kolfilterfläkt tar bort ca 50% på pappret. Så jag hoppas det kommer funka ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top