Peugeot Expert övertryck i kylaren va kan felet vara?

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Hej som rubriken lyder så va jag o köpte mig en Peugeot expert idag. provkörde o allt va ok. la märke till att kärlet till kylaren behövde fyllas på lite o gjorde de.. men på vägen hem så börja de spruta ur vatten va jag tror från kylar locket. kan de va något fel på topp? termostat som hängt sig i låst läge? vart ska jag börja? kaan de va så illa att toppen e kass o säljaren mörka de genom att ha så lite vatten i kylaren som möjligt?har kontaktat säljaren o beskrivit problemet men enligt han så ska de inte va nåra problem. Tänkte att jag lägger ut en tråd så får man gå igenom dom viktigaste punkterna imorn om va felet kan vara.

Tacksam för svar:(
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
jag fyllde ju bara i typ en halv liter o såg även till o inte fylla över max strecket på kärlet.. dock va bilen lite varm o vattnet bara halv gömmet...
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Bubblar det i kylaren med öppet lock o motor igång?
Om det är ett sånt "släpp vid högt tryck lock" kan detta vara slitet oxå. = Släpper för tidigt.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
de ska vara ett sådant lock som släpper vid högt tryck.. vet inte om de bubblar skal kolla de första jag gör imorn bitti.kan de va att termostaten kärvat vid stängt läge med?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Flyttat tråden till OT-Teknikforumet eftersom det är en bilfråga.

/Jörgen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sportbike är en mycket erfaren bilmekaniker med en hel del märkespecifik kunskap.
Har du tur kanske han ser den här tråden. Om toppen läcker kan man testa CO2-halt i kylarvätskan. Om jag minns rätt använde man iaf förr, bromtymolblått till det.
Men bäst att ngn bilmek som kan din modell svarar, istället för att jag gissar.
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Tack för förtroendet, men det blir en gissning från min sida.
Det kan vara ett termostat som inte öppnar, det kan också vara en vattenpump som inte cirkulerar kylvätskan tillräckligt, det har faktiskt hänt att impellern trillat av men det är sällsynt.
Har du kollat så att det finns tillräckligt med glykol i den?
Ryker den vitt?

Man får precis som Jörgen säger testa om den trycker in avgaser i kylsystemet vilket kan tyda på en defekt topplockspackning eller i värsta fall en sprucken topp.

Jag har sms:at en kompis som jobbar på Peugeot, återkommer om han har en idé om vad som är vanligast.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Håller sej tempen på bilen? När det sprutar över. Isf borde man ju kunna utesluta vattenpump/termostat.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Tempen håller sig den går inte varm. Men nu har jag ingen värme i kupen. Den kommer ibland men bara lite gömmet. Köpte nyss en ny termostat tänkte testa byta den. Starta utan locket till vatten kärlet o vattnet rinner inte ut även när den nått arb temp.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Har även kollat olja. Den ser fin ut. Haft igång bilen utan olje stickan läste något om att man skulle göra de med
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Luftat systemet? (ang kupevärmen). För att utesluta toppen nogrant behövs nog en mätning i kylaren. Budgetvarianten var om man ser lite bubblor komma upp, inte helt säkert att det syns dock.
Men skulle helt klart kunna vara slitet lock som inte håller trycket, varit med om det på flera bilar.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
-Alltså presis köpte och det här skedde på väg hem?!?
Du har blivit nu "lurad" iom. felet måste ha funnits och hoppas du kan upphäva köpet eller komma i överens om reparationskostnaderna. (om det far en bilfirma, dokumentera allt och åk tiilbaka direkt; börja inte juksa och fixa nåt själv innan, fyll bara på vatten och se till att det inte kokar/blir för högt temp. =Stanna vid behov.). (...privat köp är knepigare att göra nåt iom inget konsumentskydd, det hänger mycket på säljarens moral nu..)

-troligen, troligen vattenpumpen eller nåt annat läcker/läckt, man kört med för lite vätska successivt, och motorn kokad. Topplockspackningsbytet (+planslip kanske) behövs, kanske också den där läckande pumpen(?) - mao ett antal tusen spänn även om man kunde fixa allt själv. Lycka till.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Om de är så att de är vattenpumpen o inte toppen som jag nu misstänker. Går inte bilen varm då?
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
om vattenpumpen inte går så borde du ju ha dålig värme i bilen (beror ju på slangdragningen då) samtidigt som motorn indikerar på överhettning.
i vilket fall om vattenpumpen inte fungerar och man fortsätter köra så kan ju toppen fara pga att värmen stannar i toppen
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Har bytt termostat o luftat o luftat men känns som luften aldrig kommer ur. Finns ju en skruv för luftning på termostat huset den jag använt mig av. Men de blir fortfarande övertryck i kylet o vattnet åker ur via kärlet.. De konstiga är att när jag har igång bilen o sätter handen för kylarlocket utan de på så känner jag inget märkbart tryck direkt. Trodde att om de va topp packningen eller en spricka i toppen så blir de änna ett bublande i vatten kärlet? Rätta mig om jag har fel?
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Vattenpumpen går inte sönder så att cirkulationen tar slut. Då den går sönder menar man att "packboxen" börjar läcka vatten ut. Vatten- (k-vätska) nivån i motorn sjunker och motorn overhettar. Oftast topplockspackningen pajar iom höga lokala temperaturer och topplocket som vrids av värme. (det här troligt för din bil, men massa annat kan ju också ha hänt, eller vara som orsak till felet)
Med ett paj topplockspackning blir det presis vad du säger nu- "går inte att lufta", expansionskärlen sprutar ut vatten, osv. -det går inte att lufta därför att det hela tiden kommer gas (tryck) från cylindrarna till vätskesidan då motorn är på gång.
(du kan konstatera detta med kall/sval motor: på tomgång oppna korken och se om det bubblar, sen kan du gasa lite: det ska Inte bubbla alls, eller inte lyfta vattennivån alls i kärlen då man gasar)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top