Motionärsklass i roadracing!

Gick med
9 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000
Jag förstår alla tankar här men jag tycker att detta skulle tagits upp i höstas. Jag fick nys om att det skulle införas en instegsklass på SM et i Knutstorp. Det fick jag reda på genom att FRÅGA Patrik Marklund och Fredrik Hansson i sektionen om något var på gång, hur deras tankar om framtiden gick osv. De berättade gladeligen vad som var på gång och frågade tom om jag hade idéer osv. I detta fallet tyckte jag att det lät som en ganska god idé. Tanken är ju att försöka locka förare som normalt inte skulle vara på en tävling, inte sådana som ändå hade kört. Sen förstår jag också problematiken med fartskillnad osv men jag tror faktiskt inte det blir så stort problem. Men som sagt, jag förstår hela problematiken som Macke drar upp.

Sen skulle jag önska att fler engagera sig i olika frågor. Jag är helt säker om du Macke eller någon annan hade frågat på en tävling eller ringt till någon i sektionen, så hade de berättat vad som var på gång och även frågat vad ni tycker. Man ska komma ihåg att de 3-4 som sitter i sektionen är helt vanliga människor med vanliga jobb som gör detta jobb för att de är eldsjälar och vill RR i sverige allt gott. Men de är bara 3-4. Om de hade fått synpunkter idéer eller vettig feedback så hade deras jobb blivit enklare och vem vet, det hade kanske genererat något bra? De kanske har andra faktorer att ta hänsyn till som vi förare inte vet om, men ideer tar dom till sig. Alla måste vi hjälpas åt!

Sen är jag ganska emot trådar som denna. Hur många utav dom som var på gränsen att köra denna klass tror ni har blivit mer sugna? Jag är helt övertygad om att senaste årens negativitet från förare i olika trådar om hur dåligt ett viss arrangemang har varit, hur dålig tävlingsledaren har varit eller att det är dålig konkurrens, hur dåliga svemo är eller vad som helst har bidragit till färre förare och mindre publik.

Vem vet, en utav de nya förarna i denna speedster cup kanske är chef för ett stort företag och ser någon stor talang och vill hjälpa denne förare på vägen uppåt?!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Alla måste vi hjälpas åt!

Sen är jag ganska emot trådar som denna. Hur många utav dom som var på gränsen att köra denna klass tror ni har blivit mer sugna? Jag är helt övertygad om att senaste årens negativitet från förare i olika trådar om hur dåligt ett viss arrangemang har varit, hur dålig tävlingsledaren har varit eller att det är dålig konkurrens, hur dåliga svemo är eller vad som helst har bidragit till färre förare och mindre publik.

Bra rutet! Väl sagt! Huvudet på spiken! Jag ber om ursäkt för att jag ett par gånger tidigare varit neggo; DÅLIGT!
Utan precis som Andreas säger här ovan så vill jag hylla görandet, hylla de som gör något; BRA SVEMO för att ni försöker något som faktiskt KAN bli bra!:tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2

Personligen skulle jag gärna vilja prova på att tävla på ett lite mer opretentiöst sätt. För mig som är relativt nybakad hojförare lockar möjligheten att få köra med enkla maskiner och billiga insatser. ER-6-cupen låter mäkta intressant för mig som inte är tillräckligt bra för att motivera årsutgifter på 100-200.000 kr för att tävla med de bra förarna.

Jag kan väl också se poängen med en uppdelning på banan så man inte blandar hojar av helt olika förutsättning, men risken är att man får startfält med 3-5 deltagare i varje om man inför för många klasser. Det är ingen lätt ekvation att ordna en instegs-/nöjesklass där man kan blanda strypta A2-hojar med en Leskig Tusing (TM Mozz), men om det lyckas kan det nog bli riktigt roligt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Håller med om att negativiteten som är på SH runt hur dåligt RR styrs och är i Sverige inte direkt gör det bättre.

Hade dock som Macke sagt flera gånger önskat att de fokuserat på att göra så Rookie 600 och Rookie 1000 blir vad det en gång var, instegsklasser.

Inte en till ny klass liksom...
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Jag ser det som att elit tillsammans med rookie bildar en egen klass fast med skild poängräkning, ungefär som moto-gp prototyp+crt.

Speedster cup blir den nya instegsklassen där 600 och 1000 kubiks sporthojar kör tillsammans, tror inte att någon ställer upp med sin bandit 600 eller liknande.
Jag tror inte heller att fartskillnaden blir något jätteproblem om systemet med uppklassning fungerar.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Håller med om att negativiteten som är på SH runt hur dåligt RR styrs och är i Sverige inte direkt gör det bättre.

Hade dock som Macke sagt flera gånger önskat att de fokuserat på att göra så Rookie 600 och Rookie 1000 blir vad det en gång var, instegsklasser.

Inte en till ny klass liksom...


Ska man göra Rookie till instegsklass så måste man börja flytta folk med tvång under pågående säsong,

Detta år är det jag och 4-5 till som kommer börja köra R-600 vi ligger på tider runt 1.11-1. 15 på åsen och 1.25-1.28 på Mantorp.

Att köra dessa tider tar ett par år och många bankörningar och ställer även krav på att hojjarna är hyffsat kittade.

Innan säsong 2014 är slut kommer säkert en del av oss hitta ännu bättre tempo och köra 1.08-1.10 tider på Åsen, Hur sugna är då debutanter att börja tävla i R-600 2015 om topp 5 2014 kör under 1.10 i rookie?

Det som i min mening hade behövt göras är tidskval där 110% regeln tillämpas, Kör man inom 110% av startfältet så är det automatiskt uppklassning den helgen annars så kommer problemet bara att fortlöpa.

Vinner man ett R-lopp ska även detta innebära körning i högre klass resten av helgen, Det ska inte som idag finnas en slags prestige i att vinna R-lopp och R-serien utan ska ses som en inskolning för SBK och SST600.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Vad tror ni om ER6 cup vs Speedster? Blir det mer horn och armbågar i ER6 och mer gentlemanna i Speedster tro?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är ju en av de där tokarna som siktar på att börja rejsa, och iaf komma över mållinjen. :hihi
Jag håller nog med de flesta om att det bästa vore om R600/1000 styrs upp så det blir rena rookieserier. Inte för att det avskräckt mig at tjag kommer bli frånåkt så det skriker om det, ser det mer som att jag behöver nöta mer bana i år.
Den nya motionärsserien behöver att rookieserierna fixas till och blir rookieserier, annars kommer det nog bli lite med den som det blivit med rookie nu, att folk som egentligen är lite för snabba ligger och nöter i den med.
En motionärsserie tycker jag låter förträffligt som idé faktiskt, även om jag inte är så hemskt lockad att köra i den.

Apropå nya serier, och modellserier kom jag när jag satt och fes i bilen på väg hem att tänka på att det säkert skulle gå att starta en MSX125-serie med, för körning på gocartbanor. ;) Finns gott om banor, och hojen är inte så förbannat dyr, ens ny lixom.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Håller med om att negativiteten som är på SH runt hur dåligt RR styrs och är i Sverige inte direkt gör det bättre.

Hade dock som Macke sagt flera gånger önskat att de fokuserat på att göra så Rookie 600 och Rookie 1000 blir vad det en gång var, instegsklasser.

Inte en till ny klass liksom...

Och ändå kunde du inte hålla dig från att gnälla lite grann!!!:D
 
Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Gissar att det kommer bli ett smärre kaos i Speedster Cup första säsongen, säkert många halvsnabba bandagsförare som kommer ställa upp och mer eller mindre direkt bli uppklassade. Men ge det en säsong så tror jag att vi kan ha ett ganska stabilt startfält i Speedster Cup.

Dock, tycker jag, att man borde införa samma regel i Rookie-klasserna som i Speedster. Dvs 110% regeln med uppklassning efter två race, fast kanske inte just 110%. Men säg en 104% - 105% gräns mot ett genomsitt i elit-klasserna, kör du fortare än så i Rookie-klasserna så har du inget där att göra utan ska flyttas upp direkt.

Det blir skit trist för den som försöker vinna en rookie-klass, men än man snabb så är det väl inte där man siktar?
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Ska bli kul att se vad det blir av detta. Tyvärr kan jag inte köra sporthoj med mitt trasiga knä men motard går bra. Jag vill testa på att rejsa men enbart som motionär.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det kanske ska vara så att man harvar på bandagar tills man har kommit till snabba gruppen och lärt sig sig en del om spårval plus att fått känna på när någon tar ditt spår utan att det blir sura miner efteråt. Hoppas inte Speedster blir nån klass där man tror att man kan hoppa in bara för att man har en hoj, det är tävling som gäller med allt vad det innebär.
Vill man köra 1000 cc då får man pallra sig dit 1000 cc:arna finns,,,,, Rockie 1000.
Vill man prova på så finns det ju KM-tävlingar.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Själv hade jag tänkt.. neehh.. jag kommer göra R1000 debut i år. Punkt!

Men, när jag först kollade upp vilka tider som kördes i R1000, så blev jag lite tveksam.
Ska jag verkligen osv.
Sen beslutade jag mig för att, skit samma, det får gå som det går.
Sen får jag reda på att jag ska åka tillsammans med SBK. YEY... eller?
Nåja, ny tvekan.
Men kommer fram till att jag verkligen vill göra det här!
Det får gå som det går.

Den nya klassen kanske kan vara bra för att locka in nytt folk och som EBS sa, om något år kanske de har ett stabilt startfält.

Men, det jag undra över egentligen är.
Vad är det för poäng med att behålla Rookie klasserna, om man ändå ska köra i samma race som SBK?
Det blir ju bara en tävling i tävlingen ändå.
Till vilken nytta?
Kan man inte bara säga att man kom på 16 plats i SBK, i stället för att säga att man kom 4 i Rookie?
(Nu kommer jag nog inte att komma så högt upp... men det är ett ex. :crash )

Nåja, hur som helt.
Med så mycket skriverier om allt, så håller jag med om att det som ny är lätt att bli lite tveksam.
Allt från, om man är tillräckligt snabb, till om min hoj kommer låta för mycket.
För att inte nämna, hur mycket pengar kommer allt i slutänden att kosta?
Hur många tävlingar är det egentligen?
Ska jag försöka lägga in om semester, när jag inte vet om tävlingen blir av?

Hur som helst. Nu blir det race och det ska bli jävligt skoj. :yoparty

(Ps. Nej, jag skäms inte för att säga att jag helst sett att SBK kört för sig och Rookie för sig (då hade det varit vits att behålla Rookie benamningen) och man i stället flyttat upp tillräckligt många för att hålla tiderna på "rätt" nivå i Rookie.
Men nu är det bara att gilla läget och göra allt för att varva Macke.
Eller var det tvärt om? :D)
 
Last edited:

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Det kanske ska vara så att man harvar på bandagar tills man har kommit till snabba gruppen och lärt sig sig en del om spårval plus att fått känna på när någon tar ditt spår utan att det blir sura miner efteråt. Hoppas inte Speedster blir nån klass där man tror att man kan hoppa in bara för att man har en hoj, det är tävling som gäller med allt vad det innebär.
Vill man köra 1000 cc då får man pallra sig dit 1000 cc:arna finns,,,,, Rockie 1000.
Vill man prova på så finns det ju KM-tävlingar.

Funderar på det där med att bara hoppa in o köra i Speedster cup efter stegat upp sig i bandags grupper!?

Min historia är ju rätt kort och intensiv våren 2013 började jag övningsköra och körde upp för mc i Juni. i slutet juli blev det premiär bandag och anmälde mig för snabb grupp på en gång. gick bara fint och inga problem vad jag hört.
den enda banerfarenheten jag hade innan va en knix då jag övningskörde där jag körde först långsam o sedan mellan resten utav dagen.
Efter det har jag kört snabba bandagar och testat två dagars Bkk.
i framtiden är jag jätte sugen på speedster cup om jag ser jag har råd :)

Och till min slutkläm!
om jag förstått det hela rätt (men har ju igen koll idag) så när man tar Licens tex via SMC så är det väll upp till Smc tex att avgöra om man är lämpad att få starta tex i Speedster Cup eller avråda om de ser hinder med fart eller förutsättningar.
Vet inte om det skiljer mellan kurser men jag hoppas alla minst avråder om de ser ett hinder eller kommer med förslag hur få bort hindret så den dagen man tänker köra inte man står där med fel förutsättningar.
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
När jag ville börja köra bana fanns inga bandagar,mitten av åttiotalet, så jag tog licens och började tävla.
Då hette det debutant,lilla och stora.Det fanns kanske mer småhojar då... men lilla blandades 125,250 racers med RD 350 nån gammal TZ 350.I stora var det 750,1000 och 1100 fyrtakt som gällde.
Det fanns inget SM i det!!
Dom flesta ville nog bli snabba och bli A-förare.
Gemenskapen var fantastisk och man fick vänner bland konkurenterna på banan som jag har kontakt med fortfarande.
Fördelen på den tiden att det var lite enklare förhållanden.Verkar ha blivit prestige i Rookie-SM..som inte finns.
Sen har dom flesta nyare hojar och mycket saker= dyrare.
När däcksvärmare kom bland några A-förare så hade alla A det nästa år mm
Åker fortfarande bandagar och har nu extra fälgar med regndäck,däcksvärmare,elverk,skåpbil mm
Mycket mer än jag hade då när jag tog hoj och lite verktyg och åkte till banan.
Macke har mycket bättre koll än jag men lite tvångsuppflyttning vore nog bra.
Men Sverige behöver mer bredd för att få en topp!!
Men litet land och för få som tävlar då det finns massa bandagar att köra utan licens.
Jag tror en billig instegsklass behövs för att sakta fylla på i klasserna uppåt.
Till och med jag funderar på att prova Speedster klassen..men hinner nog ångra mig..:)
En klass med billiga hojar och faktiskt låg effekt tror jag vore bra.Lära sig hög kurvhastighet mm
 
Last edited:

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Och till min slutkläm!
om jag förstått det hela rätt (men har ju igen koll idag) så när man tar Licens tex via SMC så är det väll upp till Smc tex att avgöra om man är lämpad att få starta tex i Speedster Cup eller avråda om de ser hinder med fart eller förutsättningar.
Vet inte om det skiljer mellan kurser men jag hoppas alla minst avråder om de ser ett hinder eller kommer med förslag hur få bort hindret så den dagen man tänker köra inte man står där med fel förutsättningar.

Njeee.
Själva licenskursen kan du ta via klubbar, SMC, SVEMO.
Den gör bara att du har rätt att hämta ut licensen.
Det var väldigt stor skillnad på de som tog den samma dag som mig i somras.
När man tar den, så kör man inte mycket, eller ens speciellt fort.
Du visar bara att du fattar hur du kör hoj, gör omkörningar osv.
Det kan ju vara så att du vill plocka ut en träningslicens för att endast träna på din hemmabana och så.
Så att de skulle avråda någon på licenskursen.
Ja, då skulle jag gissa att du inte kan köra hoj så dåligt att inte ens skulle tänka på att tävla i alla fall.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top