Motionärsklass i roadracing!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Enligt rr reglementet punkt 3.1 är det inte tillåtet att köra mc av supermototyp i någon roadracingklass. Men en ktm690 duke räknas väl knappast som en supermoto.
Det var det jag var ute efter. Vem sätter definitionen?

Ta fram bilder på de tre cyklarna jag nämnde och ge mig en gissning.

1. Töntigaste regeln nånsin! Varför finns den?
2. Speedster tillåter så otroligt olika cyklar redan som det är, varför inte tillåta "mc av supermototyp"?
3. Jag har kört supermono en hel del, där kallar de oss "kameler" :) men vi är ändå varmt välkomna. Inga incidenter har inträffat som skulle bero på hur hojen är beskaffad!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Den där i fronten, att komma ifatt honom är ett flerårsprojekt, men den där precis framför mig DEN JÄVELN SKA JAG OM! Och när man lyckas köra om så får man en ny jävel som man ska om. Och det är helt fantastiskt kul.

WORD!!!!!:fakta
Ovanstående är racing i ett nötskal, kärnan, essensen, ALLT som racingen går ut på!!!!! För dig, för mig och troligen för de allra flesta! KÖR OM DEN JÄVELN!!!! Samma jävel som man efter race står och dunkar i ryggen och gratulerar till att hen vann dagens racebattle! Men nästa race, DÅ SKA HEN FÅ!!!!!

Och här spelar hojstorlekar ingen roll, det har ju hänt att jag på ett skojrace legat och fightats med en tusing (jag kör 600:a), och om jag kommer 0,3 sekunder efter i mål, så vet vi ju båda att jag är en bättre förare! SÅKLART! Och det är en fin känsla att sitta och lura på under hemresan; "Fan vad snabb jag hade varit om bara jag fått en SNABB hoj!!!". Mycket roligare än den förare på fullkittade superduper WSBK-tusingen som åker hem och tänker "Fan, jag är inte så snabb trots allt…. buhuhuhu!!!"

Det jag säger är att de allra flesta kör mot sig själva, man vill sätta ett nytt pb, man vill utvecklas, och framför allt, man vill ha kul!!! Och det verkar man ha i Speedster!:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
CB_tobbe:
Ursäkta, men ge dig nu. Släpp den här tråden och vandra vidare. Vi har förstått att du är missnöjd.


Jag kom absolut toksist i Speedster Cup-premiären. Även om jag hade kört bra utifrån min förmåga så hade jag kommit toksist. Jag körde på en Yamaha R1 från -05 med lite drygt 160 hästkrafter bänkat på bakhjulet. Jag och alla andra blev utskåpade av Hubner på en Kawasaki ER-6n med helsystem och mappning som nog boostade effekten från 72 till 75 hästkrafter (enligt Hubner själv som jag gratulerade efteråt). Hade det blivit ett annorlunda resultat om jag hade tagit min ER-6:a istället? Nej, skillnaden mellan oss hade varit lika stor med tanke på hur jag körde. Hade det blivit ett annorlunda resultat om Hubner hade suttit på en R1:a? Nej, han hade möjligen vunnit med några sekunder till.

Visst, om jag hade varit lika bra som Hubner så hade jag haft en chans att vinna i söndags på min R1:a, men då hade jag antagligen kört i R1000 istället eller varit med i ER-6-Cup på min ER-6:a och då hade det varit jämnt i alla fall.

Visst, om Hubner hade haft tillgång till en ZX-10R (som du skriver om) så hade han kunnat vinna med några sekunder till, men om han hade haft tillgång till en ZX-10R så hade han antagligen kört i R1000 istället eller varit med i ER-6-Cup på en ER-6:a och då hade resultatet varit som det blev i alla fall.

Om du hade varit på plats och sett loppen hade du insett att det inte var maskinerna som avgjorde resultaten utan förarna, med en ER-6:a i topp och en R1:a i botten varje gång vi rullade ut på banan.

Om nu jag som kom absolut sist kan vara missnöjd med min egen prestation för att jag vet att jag kan bättre, men fortfarande är väldigt glad över att ha fått vara med och sett hur man kan köra, och dessutom fått uppleva en racedag och ha fått träffa en massa trevliga och hjälpsamma människor, så vill jag be dig: Snälla, släpp det här nu. Det hänger inte på hojarna, det hänger inte på något annat än förarskickligheten och glädjen i att få köra med varandra, mot varandra.


Tillägg:
Att det här är en sport där centralorganisationen inte lyfter fram enskilda personer är en annan sak. Vi är Svemo. Det får man lära sig under licensutbildningen. Svemo är inte mer än vi. Vill du att Hubner och andra lovande förare skall få chansen att köra i högre serier? Då kan du endera se till att vara aktiv inom Svemo och jobba/lobba för det, eller så kan du se till att skänka sponsorpengar till förarna ur egen ficka för att hjälpa dem.

Du var grym Peter; Du var där, du körde, du deltog med liv och lust i en sport som kräver en STOR insats och mycket sätts på spel! GRYMT bra!!!!!:tummenupp Du uppfyllde Theodore Roosevelts enorma citat om görandet till 100%

"It is not the critic who counts; not the man who points out how the strong man stumbles, or where the doer of deeds could have done them better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred by dust and sweat and blood; who strives valiantly; who errs, who comes short again and again, because there is no effort without error and shortcoming; but who does actually strive to do the deeds; who knows great enthusiasms, the great devotions; who spends himself in a worthy cause; who at the best knows in the end the triumph of high achievement, and who at the worst, if he fails, at least fails while daring greatly, so that his place shall never be with those cold and timid souls who neither know victory nor defeat. "
 

jesperhubner

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Ort
Vikbolandet
Hoj
Honda cbr 500 -2013
Självklart är Jespers medverkan och stöd från Kawasaki ett PR-knep för att få fler att vilja köra Cupen och sälja fler ER6or. Det förutsätter jag att alla förstår. Om jag har förstått reglerna rätt så får han heller inte ställa upp med en ZX10a i Speedster. Den enda anledningen till att han får ställa upp är att kör just ER6-Cup, som jag har förstått det. Det är ju normalt en klass som inte är öppen för elitförare.

Precis som du säger så är det en slags reklampelare för att få in fler er6or i klassen.

Sen är det faktiskt så att jag är ingen elitförare utan jag är bara en vanlig förare med en enkel ungdomslicens, har aldrig kört med elitlicens. Visst nu tävlar jag även på elitnivå om man kan kalla det de, men jag har fortfarande bara på pappret en "B-licens" vilket gör det möjligt för mig att köra i speedster med vilken hoj som helst (dock inte 1000cc då jag är för ung) men då tillkommer även uppklassningsregeln för min del också.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Det var det jag var ute efter. Vem sätter definitionen?

Ta fram bilder på de tre cyklarna jag nämnde och ge mig en gissning.

1. Töntigaste regeln nånsin! Varför finns den?
2. Speedster tillåter så otroligt olika cyklar redan som det är, varför inte tillåta "mc av supermototyp"?
3. Jag har kört supermono en hel del, där kallar de oss "kameler" :) men vi är ändå varmt välkomna. Inga incidenter har inträffat som skulle bero på hur hojen är beskaffad!

Jag har personligen ingen åsikt eller erfarenhet att blanda dessa hojar...
Men då vi är Svemo & Svemo är vi.... Hur svårt kan det vara att lyfta denna fråga för en ny diskussion??

Kanske finns argument som styrker beslutet? Eller så kanske finns det nya beslutsunderlag eller erfarenheter som gör att det kan tillåtas?
Är det någon som faktiskt VET varför de inte fick åka med?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är väl tillsammans med norska c-klassen den helgen så några fler blir det väl.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag jobbar den helgen, så någon annan får komma sist. Men helgen efter, då... :rolleyes:

Hmm... Beroende på hur det går med varvtiderna den 28:e så kanske du får någon att kämpas mot därnere i botten av Speedster Cup den 27:e ;)
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Hmm... Beroende på hur det går med varvtiderna den 28:e så kanske du får någon att kämpas mot därnere i botten av Speedster Cup den 27:e ;)
Ska vi sätta upp ett mål tsm som vi ska slå den 28e? Körde nog över 2min senast så har mycket att kapa :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top