Motionärsklass i roadracing!

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Jag anser fortfarande att rookie 600 respektive 1000 är rätt klass för nybörjare på supersporthojar. Det som måste funka bättre är uppklassningen till sst 600 respektive Superbike. Då kommer farten att minska i rookie.

I dagsläget går det inte att komma på en 48 hk a2 hoj och få någon framgång sportercup. Den typen av hoj kommer att vara komplement till större hojar för att kostnaderna nere för deltagarna.

Varför har du hakat upp dig på 48hk?? "Vem som helst" får köra 600-1000cc i speedster. Dessutom tror jag inte att det är så viktigt att få stå på pallen..det roliga är att få tävla. Man fajtas med de som kör liknande tider som än själv. För mig kändes det som en vinst att inte komma sist!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag anser fortfarande att rookie 600 respektive 1000 är rätt klass för nybörjare på supersporthojar. Det som måste funka bättre är uppklassningen till sst 600 respektive Superbike. Då kommer farten att minska i rookie.

I dagsläget går det inte att komma på en 48 hk a2 hoj och få någon framgång sportercup. Den typen av hoj kommer att vara komplement till större hojar för att kostnaderna nere för deltagarna.

Fast, speedster är ju mer en cup där man kör för att ha skoj och känna på rejsing. Då går det ju alldeles utmärkt att köra på en A2-hoj? Och de har ju redan börjat tvångsuppklassa från rookie-serien, så det kommer reda ut sig självt om nåt år eller två.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Varför har du hakat upp dig på 48hk?? "Vem som helst" får köra 600-1000cc i speedster. Dessutom tror jag inte att det är så viktigt att få stå på pallen..det roliga är att få tävla. Man fajtas med de som kör liknande tider som än själv. För mig kändes det som en vinst att inte komma sist!
Att jag har hakat upp mig på 48 hk beror på att klassen är naturlig med tanke på europas körkortsregler. Det finns många tillverkare som levererar hojar i den klassen. Man blir även tillverkaroberoende.
Det går t.ex inte att köpa dagens juniorhojar fabriksnya idag eftersom fabriken har ersatt modellerna.
 
Last edited:

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Att jag har hakat upp mig på 48 hk beror på att klassen är naturlig med europas körkortsregler. Det finns många tillverkare som levererar hojar i den klassen. Man blir även tillverkaroberoende.
Det går t.ex inte att köpa dagens juniorhojar fabriksnya idag eftersom fabriken har ersatt modellerna.

Men vad har speedster med nya a2-lagen att göra? I speedster kan man ju köra med vad som helst..dvs fler har möjlighet att ställa upp. Varför vill du ha en nybörjarklass där man är tvungen att begränsa sig till ett fåtal modeller av hojjar? Det kommer ju garanterat inte bli ett större startfält med sånna regler.

I söndags var vi 16? startande i speedster, inkl 2st er6 i er6-cupen. Det tycker jag ändå inte är så illa pinkat för att vara den första deltävlingen i en helt ny serie. Med din syn hade egentligen enbart er6orna platsat in i speedster ifall man begränsade sig till a2-hojjar. Vilket hade gett ett startfält på enbart 2st ..som kör i er6-cupen.

För mig känns det inte ett dugg lockande att skaffa en effektsvagare hoj för att kunna tävla. Jag vill kunna köra med den jag redan har...det är ju tveklöst enklast och billigast! Speedster är ett utmärkt komplement till rookie.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men vad har speedster med nya a2-lagen att göra? I speedster kan man ju köra med vad som helst..dvs fler har möjlighet att ställa upp. Varför vill du ha en nybörjarklass där man är tvungen att begränsa sig till ett fåtal modeller av hojjar? Det kommer ju garanterat inte bli ett större startfält med sånna regler.

I söndags var vi 16? startande i speedster, inkl 2st er6 i er6-cupen. Det tycker jag ändå inte är så illa pinkat för att vqara den första deltävlingen i en helt ny serie. Med din syn hade egentligen enbart er6orna platsat in i speedster ifall man begränsade sig till a2-hojjar. Vilket hade gett ett startfält på enbart 2st ..som kör i er6-cupen.

För mig känns det inte ett dugg lockande att skaffa en effektsvagare hoj för att kunna tävla. Jag vill kunna köra med den jag redan har...det är ju tveklöst enklast och billigast! Speedster är ett utmärkt komplement till rookie.
Jag tror att vi måste hitta olika klasser som skapar jämn och rättvis racing och det kravet uppfylls inte med 35 -210 hk. Idag har vi fem olika klasser som innhåller samma supersport hojar superbike, sst 600 , rookie 600, rookie 1000 och sporter cup. Skall vi kunna locka publik och nya deltagargrupper i framtiden, då måste sporten vara en ''kopia'' av övriga samhällets värderingar. 48 hk klassen reprensenterar en ungdomshoj för 18-23 åringar. Den klassen blir mycket viktigare än 125 cc klassen i dagens samhälle. Att basera på en relativt effektsvag klass framhäver förarskicklighet på ett bra sätt. Jag tror att en sådan klass kommer att öka antalet tjejer i sporten vilket är ett uttalat mål i alla sammanhang. ( särskilt offentligt stödd verksamhet).
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Massa repetativt gnäll...

!. Speedster cup. Speedster cup. OK?
2. Speedster är inte tänkt att ersätta 125/jr klasser, den är uppenbarligen avsedd för att få bandagspiloter att komma över tröskeln att börja tävla. Visst behövs det en väl fungerande instegsklass för unga där Sveriges framtida elit kan skolas men ta den diskussionen i en annan tråd, den här handlar om instegsklassen där glada, lönnfeta gubbar börjar tävla och förhoppningsvis breddar sporten lite.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag undrar varför CB_Tobbe envisas med den vad det verkar freudianska felskrivningen sportster, när det ju heter som alla vet speedster! Kanske en HD-åkare i smyg? Finns det kanske en garderob med något med fransar i?

Hur som helst...överdrivet och omotiverat entusiastiska personer är rätt jobbigt som de flesta vet. Motsatsen, den ständige dysterkvisten är inte heller särskilt kul. Den tjocka våta filt vävd av negativa vågor och skumma tankebanor som CB_Tobbe hela tiden använder sig av för att snabbt försöka släcka minsta lilla tecken på uppblossande entusiasm eller spontant utbrott av glädje verkar just därför, finnas ständigt till hands. Någon sorts negativitetens snuttefilt. Rejält våt dessutom!

Hur det kommer sig att alla som varit med är mer eller mindre mycket glada och entusiastiska över Speedster-CUP medans CB_Tobbe som inte varit med är negativ, vete sjutton men det finns väl en och annan intressant teori om det.

Lägg därtill alla dessa mysko kopplingar till A2-hojar m.m som inte har något med RR att göra överhuvudtaget, addera en och annan skum SVEMO-koppling/referens, bandagar och det går bara runt, runt, runt....
 
Last edited:

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
En reflektion kring detta: I alla sporter jag någonsin hållit på med har det varit så att som tävlande har man haft det roligt under tävling, firat när man vunnit och deppat lite när man förlorat. Men i de flesta samtal kring sporten, artiklar och debatter och diskussioner har det varit negativt, negativt och negativt. Vad det beror på vet jag inte men det verkar ändå som att många intresserade av sporter blir lite nördiga och använder ett negativt synsätt för att stoltsera med sitt kunnande i teknik, detaljer och formalia. Det gäller stora sporter som små. Det gäller åskådare, fans och supportrar likväl som utövare.
Det är faktiskt inte något jag har märkt i typ fotboll, bandy osv. Så jag reagerar på allt det negativa faktiskt. Jag har tanken att börja min karriär i år men man blir ju faktiskt lite tveksam pga allt det negativa man hör. Men sen så älskar jag ju att köra hoj så kommer alltid tillbaka till det och inser att jag ändå vill detta så otroligt mycket.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är faktiskt inte något jag har märkt i typ fotboll, bandy osv. Så jag reagerar på allt det negativa faktiskt. Jag har tanken att börja min karriär i år men man blir ju faktiskt lite tveksam pga allt det negativa man hör. Men sen så älskar jag ju att köra hoj så kommer alltid tillbaka till det och inser att jag ändå vill detta så otroligt mycket.

Sväng ner till sviesta nästa helg och kolla hur det är irl. istället för att ta in något från forumen, blir en lite mer rättvis bild av vad det är. :)
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jo, en viktig grej
I sportstercup vinner du eftersom du inte har någon riktig konkurans. Du är en elitförare med mångårig tävlingserfarenhet sedan åk 1. Dina motståndare är folk som kör sina första race i sportster cup eftersom dom tycker rookie 600 / 1000 är för tufft. Då blir den vinsten inte så mycket värd som en placering i sst 600.

CB_tobbe.... WTF?
Vilken klass kör du? Eller har du öht tävlat? Har du ens haft licens?
Tror jag var med när du bröt nyckelbenet på Anderstorp -08... Men mer än så vet jag inte om dig.

Det finns SÅ mycket positivt med Speedster cup, och du söker rätt på nått dåligt att kranka ner på.
Jag håller med om att det vore kul med en enhetsklass för mindre HK typ som SP250 var förr. Men det närmaste som finns nu ÄR Er6-cup... Å den är för ALLA. Nöjd dig & acceptera, kanske det ändras, kanske inte... Men det är bättre än ingenting.

Men det är dax att ta en självgranskande titt på dig själv och dina inlägg.
Du har en tendens av att reta gallfebern på alla som läser dina inlägg, trots att jag tror du skriver i all välmening.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är faktiskt inte något jag har märkt i typ fotboll, bandy osv. Så jag reagerar på allt det negativa faktiskt. Jag har tanken att börja min karriär i år men man blir ju faktiskt lite tveksam pga allt det negativa man hör. Men sen så älskar jag ju att köra hoj så kommer alltid tillbaka till det och inser att jag ändå vill detta så otroligt mycket.
Det du beskriver är lagsporter med lokal förankring. Just i sådana sporter där fungerar idrottsrörelsens organisationsmodell som bäst eftersom den anpassad för dessa sporter. Där har vi en lokal nivå t.ex en stad med några lag, nästa nivå är distriktsnivå som följs av riksnivå o.s.v. Man spelar i olika divisioner vilket gör att man möter jämbördiga motståndare. Det finns även en stark klubbgemenskap eftersom hela laget är beroende av varandra för att nå framgång.

I rr existerar bara en riksnivå. Förarnas klubbmedskap syftar i många fall enbart till att få ut sin licens. Sporten är individuell och förarna får i många fall obefintligt stöd från sin klubb.
Ett problem är sporten numera bedrivs i så många olika former med rr sm, ''svemo träningar'', privata bandagar med /utan tävlingar, trafikövningar, smc sporthojskurser 1-4. Alla med olika krav på deltagare och hojar.
Allt detta gör att folk tvingas ''hoppa'' mellan olika nivåer för att få tillräckligt med ban tid i sitt närområde.

Att motorsporten har varit föremål domstolsbehandling i marknadsdomstolen gör inte samarbetet enklare. Förbunden har t.ex varit tvungen att ändra regler och tillämpning mot ''sin vilja'' utan demokratisk förankring. Svart tävling måste idag benämnas av sbf /svemo osanktionerad verksamhet. Detta päverkar även samarbetet med banägarna eftersom bullerdagar /tävlingsdagar har fått ett marknadspris.
 
Last edited:

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Det är faktiskt inte något jag har märkt i typ fotboll, bandy osv. Så jag reagerar på allt det negativa faktiskt. Jag har tanken att börja min karriär i år men man blir ju faktiskt lite tveksam pga allt det negativa man hör. Men sen så älskar jag ju att köra hoj så kommer alltid tillbaka till det och inser att jag ändå vill detta så otroligt mycket.

Tveka inte! Häng med!
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Jag har lite skuld till det här med Speedster Cup.
Och eftersom det är så många som tycker så mycket med mer eller mindre faktaunderlag tänkte jag försöka förklara hur det var tänkt, eller åtminstone hur jag tänkte innan.

Klassen ska vara en lösning på ett antal problem:
1) De som borde börja med racing och är runt tjugo år har inte haft något naturligt insteg iom att det kostar en del pengar och de kanske inte har rätt gathoj att utgå ifrån.
2) En del av våra förare i Junior Cup slutar runt tjugoårsåldern av i stort sett samma skäl, de måste vidare och den enda klass som går att köra med mindre budget är 125GP och då måste man kunna / gilla att meka och det gör inte alla.
3) Det finns några förare som provar R600/1000 och tycker att det är för hård racing, en del "biter ihop" och lär sig men några ledsnar.
4) En del bandagsförare tycker att "skojrace" (och nu skiter vi väl i att moralisera om just det i den här tråden, lr?) är himla kul men att Rookie 600/1000 blir för omständligt.

Jag är av uppfattningen att Speedster Cup kan lösa alla dessa problem.
Kanske inte för alla alltid, men för tillräckligt många tillräckligt ofta.
Några rejsar mot sig själva, några mot sina kompisar och en del mot hela världen, thats life!
Men det ger möjlighet att vara kvar alternativt komma in i sporten för tidigare försummade grupper, en del kommer att bli duktiga och "gå upp" i Rookie och vidare, andra kommer vara kvar för att de tycker att det är roligt. Har man andra ambitioner finns andra klasser.

Jag pratade med några stycken som gjorde sitt allra första race i söndags, både före och efter deras tävlingsdag. Det var länge sedan jag såg vuxna människor så glada. De kommer att köra mer, för vi har just smugit in racinggiftet i deras själ...

Tala om för mig om jag har fel, men jag är faktiskt stolt över att ha varit med och introducerat Speedster Cup!

// Pelle Träff
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag lämpat av hojen för steg 6 på gåsen, stått och snackat en stund med mina depåboxgrannar/kompanjoner, och de tyckte det var skitkul att rejsa. :) Så alla ni som har funderingar, testa på det. :D Det är skoj att köra bana!
Ta licensen är lätt, sen är det bara att fixa en billig rishög som inte gör så mycket om den åker i backen och ge sig på det hela! :banana
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag har lite skuld till det här med Speedster Cup.
Och eftersom det är så många som tycker så mycket med mer eller mindre faktaunderlag tänkte jag försöka förklara hur det var tänkt, eller åtminstone hur jag tänkte innan.

Klassen ska vara en lösning på ett antal problem:
1) De som borde börja med racing och är runt tjugo år har inte haft något naturligt insteg iom att det kostar en del pengar och de kanske inte har rätt gathoj att utgå ifrån.
2) En del av våra förare i Junior Cup slutar runt tjugoårsåldern av i stort sett samma skäl, de måste vidare och den enda klass som går att köra med mindre budget är 125GP och då måste man kunna / gilla att meka och det gör inte alla.
3) Det finns några förare som provar R600/1000 och tycker att det är för hård racing, en del "biter ihop" och lär sig men några ledsnar.
4) En del bandagsförare tycker att "skojrace" (och nu skiter vi väl i att moralisera om just det i den här tråden, lr?) är himla kul men att Rookie 600/1000 blir för omständligt.

Jag är av uppfattningen att Speedster Cup kan lösa alla dessa problem.
Kanske inte för alla alltid, men för tillräckligt många tillräckligt ofta.
Några rejsar mot sig själva, några mot sina kompisar och en del mot hela världen, thats life!
Men det ger möjlighet att vara kvar alternativt komma in i sporten för tidigare försummade grupper, en del kommer att bli duktiga och "gå upp" i Rookie och vidare, andra kommer vara kvar för att de tycker att det är roligt. Har man andra ambitioner finns andra klasser.

Jag pratade med några stycken som gjorde sitt allra första race i söndags, både före och efter deras tävlingsdag. Det var länge sedan jag såg vuxna människor så glada. De kommer att köra mer, för vi har just smugit in racinggiftet i deras själ...

Tala om för mig om jag har fel, men jag är faktiskt stolt över att ha varit med och introducerat Speedster Cup!

// Pelle Träff


Du ska vara stolt Pelle, inte bara för din delaktighet i Speedster cup... Utan för allt du gjort för sporten och hur underbart hjälpsam du är i depån..
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Pojkar, pojkar... rockmor här :hej låt mig räta upp trasslet.
1. Ni som älskar och köra hoj - kör mer!
2. Ni som gillar och rejsa - rejsa mer!
3. Ni som inte gillar ovan två - Stanna hemma och låt bli rejsing.
4. Ni som inte vet om ni gillar köra hoj o rejsa, då måste man prova och sen bestämmer man sig, men som alla mammor säger, du måste smaka innan du vet om det är äckligt... det ligger nåt i det.
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Tala om för mig om jag har fel, men jag är faktiskt stolt över att ha varit med och introducerat Speedster Cup!

// Pelle Träff


Otroligt bra jobbat:)
har länge drömt om att rejsa, men sen gick jag och vart student på lite senare dar = skralt i kassan
men nu känns det ju som det är en realitet igen att köra! :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
När jag gick omkring på Åsen och såg alla glada förare av korrekt RAL6024-grönskyltade hojar så var det ju så man önskade att man var nybörjare igen! STOR entusiasm, stor glädje och KUL KUL KUL!!! Lite som på "den gamla goda tiden!"
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det finns fortfarande ett par ganska grundläggande problem. Det är bredden på det tillåtna hojmatrialet i klassen. Det skapar onödiga kostnader och orättvisor i klassen. Den lekfulle med stor plånbok som kan köpa t.ex zx 10r eller ducati 1199 r och samtidigt ha pengar att sko den med däck. Den fattiga studenten som kommer på sin cb 500 eller ninja 300 har liten chans till framgång trots förarskicklighet. Sedan har vi tyvärr internationella elitförare som tävlar utan seriöst motstånd i klassen

Punkt. 2 och även 1 i Pers inlägg kan lösas enkelt och billigt genom att ändra reglemntet i junior så att förare upp till t.ex 23 år kan deltaga i tävlingen. Det gör att personerna inte tvingas byta klass under studietiden eftersom en stor grupp idag fortsätter sina studier på högskola eller ky-utbildning efter gymnasiet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top