Motionärsklass i roadracing!

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hur funkar det att tvångsflytta en 636'a, gixxer 750, hayabusa, eller för den delen en ER-6 till rookie när de inte får köra där :va
Ser vid första anblicken ut som ett bra sätt att INTE få fram fler förare. Tvångsuppflyttad, råkade få till 2 riktigt bra race. Måste byta hoj/prylar...
 
Last edited:

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Låter som nånting jag gärna skulle delta i.
Dags att börja fixa licens ändå då :D
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Min första tanke när jag hörde att 35 hk var ett minikrav, men att ingen gräns fanns uppåt, var också förvåning.
Jag har kört några bandagar/SMC-kurser (trafikövningar) de senaste två-tre åren och har förstått/upplevt att fartskillnad mellan olika förare/hojar är det som skapar flest orosmoment.

När jag pratade med killen från SVEMO (som jag inte minns namnet på) menade han att det hänger på den som håller i styret, inte på antal hk. Och visst, jag håller med om det till en viss del. Men precis som Mozz skriver har jag också upplevt hur andra "backar", vilket nästan har fått mig att behöva byta kalsonger efter ett körpass. Jag har alltså en hoj med ca 180 hk och har kört pass med andra som har hojar med kanske en tredjedel av den effekten.
Som jobbigast var detta under mina första bandagar.

Men tack vare, enligt mitt förmenande, SMC:s oftast mycket duktiga instruktörer, har mitt säkerhetstänk på banan ökat en hel del. Men det som samtidigt har varit viktiga lärdomar för mig, har jag även uppfattat som en black om foten. Jag har inte fått köra fritt, så fort jag vill och tycker/tror att jag klarar av.
Så därför välkomnar jag idén med en motionärsklass, och hoppas att jag tillförskansat mig tillräckligt med lärdomar för att kunna delta på ett för alla inblandade tryggt och roligt sätt.

Hur man/vi/SVEMO ska hantera fart- eller hästkraftsskillnaderna är kanske nåt som kan diskuteras gemensamt? Jag förstår dilemmat - hur många kan det röra sig om i Sverige som är intresserade av en motionärsklass (troligen inte jättemånga), och hur många olika klasser skulle det bli om man delade upp det i kubik- eller hästkraftklasser? Det finns väl redan för få förare till de klasser vi har i svensk rr, rätta mig om jag har fel. Här görs ett försök att bredda sporten. Får sporten in glada motionärer kommer det troligen att medföra att fler människor får veta vad rr är för nåt. Jämför med enduro, där väl motionärsklassen har blivit ganska stor. Och det har inneburit en hel del för tävlingar som Gotland Grand National, vad gäller popularitet, mediebevakning etc.

Hm, jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det här inlägget. Kanske bara att alla i Sverige som är lika tokiga i mc-åkning i allmänhet och rr i synnerhet som jag, borde välkomna förslag på förbättringar som förhoppningsvis kan bredda sporten i det här landet.
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Att det finns en instegsklass tror jag är något mycket positivt för sporten. Steget från amatör till fullfjädrad tävlingsdeltagare kan upplevas som väldigt stort. Om man får prova på så är jag säker på att tillströmningen ökar till de "riktiga" tävlingarna.

Själv är jag en gammal gubbe som knappast ser någon stor racekarriär framför mig, men den här nya klassen gör att jag funderar på att tävla tidigare än jag hade trott. Det gör också att man känner sig välkomnad in i sporten.

Hur sen reglerna ska utformas för att det ska vara säkert är jag inte rätt person att säga, men allt som vi kan göra (på ett säkert sätt) för att öka intresset för sporten måste välkomnas anser jag.
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Det allra bästa vore såklart om alla andra som körde bana hade liknande material som jag och att de var nästa lika snabba, fast bara nästan. Då skulle vi få se fulla startfält och jämna rafflande race inför fulla läktare och TV-kameror. Spännande race som jag skulle vinna!

Nu är det tyvärr inte riktigt så och vi tvingas till lite kompromisser för att få ihop startfälten. Det är ju inte sannolikt att alla andra ska byta cyklar för att skaffa sådana som jag har.
Jag brukar predika att roadracing på amatörnivå inte är en materialsport och att begränsningar i materialet bara sållar bort de som råkar sitta på fel grejor.

Men, om jag ska kunna åka på min penisförlängarsuperbike i samma fält som de allra långsammaste cyklarna så blir hastighetsskillnaden betydligt mer än 100 km/tim på rakorna.
Grundtanken är klockren men det blir för farligt. En enkel uppdelning som ger de allra långsammaste cyklarna ett eget startfält behövs.

”Allt med toppfart under 200 i eget fält” känns som en regel i seriens anda. Lagom enkel för att alla ska förstå den.
Tyvärr blir det två fält i stället för ett, men det finns nog ingen möjlighet att blanda vad som helst på ett rimligt säkert sätt.

Henrik
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag tycker (som jag skrivit många gånger förr) att avsiken är god, men tillvägagångssättet är uselt...

Avsikten, att göra det enklare, billigare, och mindre "läskigt" att börja tävla är god. Och det är livsviktigt för sportens överlevnad att det ständigt fylls på med nya förare eftersom en genomsnittlig förares "livslängd" är väldigt kort jämfört med andra sporter. Dom flesta som tävlar orkar hålla igång max ett par- tre år kanske, innan tävlandet satt för djupa spår i plånboken och slitet med att få in pengar varje år blir tyngre än själva glädjen/tillfredsställelsen med att tävla. Därför måste vi ha ett konstant flöde av nya förare och talanger in i sporten.

Att ha en billig instegsklass är självklart ett sätt att lösa detta. Även en bra satsning på juniorer är viktig, och där tycker jag att SVEMO gör ett riktigt bra jobb med juniorklassen, tidigare 125 jnr.

Ett problem som jag ser är att dom två instegsklasserna som redan finns har förändrats under åren sedan jag började tävla i R1000 2004. Då var verkligen Rookie 1000 och Rookie 600 dom instegsklasserna som man behövde i sporten. Det var inga som helst problem för mig att sätta mig på en 1000cc för första gången i mitt liv, och ställa upp i Rookie1000 på Karlskoga trots att jag köra 1.17-tider. Jag kom inte ens sist vill jag minnas.

Då fanns det tvångsuppklassning, eller en naturlig uppflyttning av dom snabbaste förarna till SBK och SSP600/STK600, vilket gjorde att farten i Rookie-/instegsklasserna hölls ner samtidigt som elitklasserna ständigt fylldes på med nya förare. Sedan togs detta bort av någon outgrundlig anledning, samtidigt som det började sättas allt mer prestige i Rookieklasserna. Det gjordes "rookieserier" med "rookiemästerskap" och det klassiska "SM i rookie 1000" begreppet instiftades av vissa. Det fanns till och med prispengar i vissa serier för R600 och R1000. Detta gjorde att dom snabbaste Rookieförarna valde att inte klassa upp sig, och istället harva kvar i Rookie och kämpa om pallplatser/pokaler/prispengar år efter år. Detta drev upp farten i toppen på rookieklasserna, och många som stod och tvekade på att börja med racing kände att det var lite läskigt att göra sitt premiärrace i samma klass som förare som höll högre tempo än bottenskiktet i elitklasserna.

Flödet av nya förare till elitklasserna ströps kraftigt, samtidigt som färre "vågade" ta steget in i racingen... Och detta är en trend som pågått i många år...

När SVEMO dessutom nu gjort en satsning på juniorklassen så dyker ett annat problem upp. Det finns förare i junior som inte har något bra "nästa steg" att gå efter junior. Det finns ett litet glapp för dom som inte är tillräckligt snabba för att hoppa direkt in i nån elitklass, och tycker att det går för fort i t.ex R600. Då riskerar vi att tappa förare även där...

Nu försöker SVEMO mecka ihop allt det här genom att skapa en helt ny klass. En klass som ska ta emot allt och alla, på alla typer av maskiner, för att göra det så enkelt som möjligt att börja tävla. Samt att även en junior skal kunna ta ett litet steg upp och sätta sig på en hoj som är lite mitt emellan en juiorhoj och en 600cc.

Tanken är god som sagt, men utförandet lämnar en hel del att önska.

Till att börja med så har vi idag tunna startfält i många klasser. Framförallt SBK och Rookie 1000, men det gäller även flera klasser. Att lösa detta genom att skapa ytterligare en klass som skall konkurrera med förarna känns inte helt klokt för mig. Risken är ju att folk som ligger i botten på t.ex R1000/R600 ser detta som en chans att hamna lite närmare täten och pallplatserna. Resultatet blir att dom klasserna tunnas ut ytterligare.

Dessutom slår man samtidigt ihop SBK och Rookie1000, vilket gör att dom som tidigare satt med en 1000cc hoj och ville ta steget in i racingen via R1000, men tyckte att det gick lite fort, nu helt ger upp tanken såklart. Eller väljer den nya "öppna" klassen. Resultatet av detta är att, förutom att förare riskerar att lämna R1000, så stryper man ytterligare tillförseln av nya förare... Klassen R1000 riskerar att dö ut, och därmed försämras tilförseln av nya förare till nästa utrotningshotade klass, Superbike...

Detta försöker man då jonglera genom att konstruera avancerade regler om hur snabb man får vara i den nya klassen. Är man för snabb, så ska man flyttas upp till nån av klasserna Rookie 1000 eller Rookie 600 beroende på vilken hoj man har. Och är man för långsam i R1000 (som nu kör tillsammans med SBK) så kan man flyttas ned till den nya instegsklassen. Och detta kan till och med ske under pågående racehelg. Man måste nu alltså kontinuerligt övervaka klassen och hålla koll på vilka som är "för snabba" och sticker ut, och sedan flytta upp dom.

Sen har vi det tekniska reglementet, som visserligen inte är spikat ännu, men grundstenen verkar vara "race what you've got" så länge den har mer än 35hk. Detta innebär att man teoretiskt kommer att kunna se hojar med en effektskillnad på nästan 170hk tävla mot varandra i samma race. Viket såklart, rent spontant, känns livsfarligt. Vi vet ju alla hur det känns att komma ifatt effektsvaga hojar på banan, precis som Mozzberg skrev tidigare. Nästa problem är ju såklart att om man ska eftersträva sin ambition att hantera fartskillnaderna i klassen genom att hålla på och flytta folk fram och tillbaka mellan den nya klassen och R1000/R600, vart ska man då göra av dom som är för snabba men som sitter på hojar som inte riktigt passar in i t.ex R600. Och hur gör man om nån förare i svinsnabb i t.ex ER6-cup som kommer köra i den nya klassen? Ska han då helt plötsligt bli uppflyttad i R600 med sin ER6, mitt under säsongen? Eller ska man låta bli att flytta upp en svinsnabb ER6-cup förare för att inte sabba cupen? Men samtidigt flytta upp nån annan på en CBR600 som är lika snabb? Hur mycket av detta kommer bli rena bedömningar och hur mycket tjafs kommer det bli med dom här uppflyttnigarna?

I mina ögon så hade man kunnat lösa detta på ett MYCKET enklare sätt. Behåll dom klasserna vi har, och gör R600 och R1000 till dom instegsklasserna som det en gång var, och som dom BORDE vara. Tvångsklassa upp dom 10 snabbaste i varje rookieklass. Varsågod, här är din elitlicens....!
Elitklasserna fylls då upp med nya förare, vilket är särskilt välbehövligt i t.ex SBK. Samtidigt som farten i rookieklasserna sänks BETYDLIGT, vilket gör att steget in i racingen inte alls känns så skrämmande som folk verkar tycka idag. En junior som inte känner att han, eller hon, riktigt kan/vill/vågar ta steget upp i STK600 eller Moto3, kan köra vidare ett år i R600 och vänja sig vid den lite större hojen.

Alla födelarna som man är ute efter, fast utan nackdelarna att man i en sport med allt sjunkande deltargarantal inför ytterligare en klass som späder ut startfälten. Och utan det ökade riskmomentet med vilt skilda hojar i samma klass, samt besväret med att hela tiden försöka flytta folk fram och tillbaka mellan klasser för att hålla ner fartskillnaderna.

Men det är bara mina "5 cent".....
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Själv är jag en gammal gubbe som knappast ser någon stor racekarriär framför mig, men den här nya klassen gör att jag funderar på att tävla tidigare än jag hade trott. Det gör också att man känner sig välkomnad in i sporten.

Bara en nyfiken fråga:
Vad är det som gör att du aldrig övervägt att göra ett race i R600, men att du nu gör det i den här nya klassen?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hur funkar det att tvångsflytta en 636'a, gixxer 750, hayabusa, eller för den delen en ER-6 till rookie när de inte får köra där :va

Jag antar att både gsxr-750 och en Kawasaki 636 skulle hamna i Rookie1000. Då tillsammans med Superbike såklart... :tummenupp

Osäker på att vi kommer att se många Hayabusa i den nya klassen dock... Man ser ju knappt några ens ute på bandagarna... :D
 

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Konceptet fungerar bra i praktiken

Finska motsvarigheten heter Yamaha Center Cup, och reglementet tillåter 2- och 4-takt mellan 123-1400cc. I praktiken finns bara fyrcylindriga 600 och 1000, samt tvinnar på 750-1200cc. Ibland finns det registrerade gathojar, men de måste vara enligt reglemente. De flesta hojarna är avdankade tävlingshojar årsmodell 2000-2010. Även någon enstaka mindre hoj deltar. I praktiken fungerar det hur bra som helst, det finns ett gäng eldsjälar som på förhand skäller ner deltagarna om uppförande på banan.

Man får delta i ett Rookie (B-race) race, gör man fler starter har man förbrukat sin möjlighet att delta i varmansklassen. Tävlingarna hålls på egna veckoslut, eller i samband med SM-tävlingar. Merkostnaden jämfört med att köra endast bandagar är kanske 1000€ (licens + anmälningsavgifter) per år.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det var 2 Hayabusa i en grupp av typ 10 hojar på gokartbanan i Tuvängen en gång när jag var där=)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vem har Svemo tillfrågat om nya klasser innan de slår på stort och annonserar ut det? Verkar som att det är en nyhet för alla? Jag menar, startar men en ny klass, kanske man borde ha en grund (av åsikter och folk som är intresserade) att stå på?

Konstigt nog inför ett år som ser ut att ha färre deltagare, så kommer vi ha fler klasser än någonsin? (dock kanske ihopbakade pga dåliga startfält)
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Min första tanke när jag hörde att 35 hk var ett minikrav, men att ingen gräns fanns uppåt, var också förvåning.
Jag har kört några bandagar/SMC-kurser (trafikövningar) de senaste två-tre åren och har förstått/upplevt att fartskillnad mellan olika förare/hojar är det som skapar flest orosmoment.

När jag pratade med killen från SVEMO (som jag inte minns namnet på) menade han att det hänger på den som håller i styret, inte på antal hk. Och visst, jag håller med om det till en viss del. Men precis som Mozz skriver har jag också upplevt hur andra "backar", vilket nästan har fått mig att behöva byta kalsonger efter ett körpass. Jag har alltså en hoj med ca 180 hk och har kört pass med andra som har hojar med kanske en tredjedel av den effekten.
Som jobbigast var detta under mina första bandagar.

Men tack vare, enligt mitt förmenande, SMC:s oftast mycket duktiga instruktörer, har mitt säkerhetstänk på banan ökat en hel del. Men det som samtidigt har varit viktiga lärdomar för mig, har jag även uppfattat som en black om foten. Jag har inte fått köra fritt, så fort jag vill och tycker/tror att jag klarar av.
Så därför välkomnar jag idén med en motionärsklass, och hoppas att jag tillförskansat mig tillräckligt med lärdomar för att kunna delta på ett för alla inblandade tryggt och roligt sätt.

Hur man/vi/SVEMO ska hantera fart- eller hästkraftsskillnaderna är kanske nåt som kan diskuteras gemensamt? Jag förstår dilemmat - hur många kan det röra sig om i Sverige som är intresserade av en motionärsklass (troligen inte jättemånga), och hur många olika klasser skulle det bli om man delade upp det i kubik- eller hästkraftklasser? Det finns väl redan för få förare till de klasser vi har i svensk rr, rätta mig om jag har fel. Här görs ett försök att bredda sporten. Får sporten in glada motionärer kommer det troligen att medföra att fler människor får veta vad rr är för nåt. Jämför med enduro, där väl motionärsklassen har blivit ganska stor. Och det har inneburit en hel del för tävlingar som Gotland Grand National, vad gäller popularitet, mediebevakning etc.

Hm, jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det här inlägget. Kanske bara att alla i Sverige som är lika tokiga i mc-åkning i allmänhet och rr i synnerhet som jag, borde välkomna förslag på förbättringar som förhoppningsvis kan bredda sporten i det här landet.

Att hitta problem och fel är aldrig svårt. Kom med förslag på lösningar om ni vill hjälpa sporten.
Jag tycket att detta är ett riktigt bra förslag.
Jag kör ca 7-10 bandagar om året. I röd grupp där jag kör, hittar man både motarder och sporthojar, & det går bra att köra tillsammans.
Glöm inte att förslaget handlar om en motionärsklass.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag antar att både gsxr-750 och en Kawasaki 636 skulle hamna i Rookie1000. Då tillsammans med Superbike såklart... :tummenupp

Osäker på att vi kommer att se många Hayabusa i den nya klassen dock... Man ser ju knappt några ens ute på bandagarna... :D

Rookie 1000 reglerna säger minst 751cc. Daytona 675 som är en populär bandagshoj får inte heller köra rookie, får man hoppa till superstock isåfall.

Ser denhär serien lite som "kör med vad du har" vilket låter skitskoj, men att i 2 race på en sesong hamna inom 110% marginalen från medeltiden för r600 om det t.ex är torrt när denna nya klass kör för att sen börja ösregna inför rookieracen käns inte helt otänkbart. Och då får man inte vara med mer :gråta låter inte 100% genomtänkt
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Rookie 1000 reglerna säger minst 751cc. Daytona 675 som är en populär bandagshoj får inte heller köra rookie, får man hoppa till superstock isåfall.

Ser denhär serien lite som "kör med vad du har" vilket låter skitskoj, men att i 2 race på en sesong hamna inom 110% marginalen från medeltiden för r600 om det t.ex är torrt när denna nya klass kör för att sen börja ösregna inför rookieracen käns inte helt otänkbart. Och då får man inte vara med mer :gråta låter inte 100% genomtänkt


Daytonan får köra i R-600, Den saknar 1 cylinder och får därför kompensera med lite extra CC
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Detta blir SÄKERT finfint; motarder, sur-gixxrar, streetfighters i en slaig röra! Tjoho! Vill va med juh!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag kör ca 7-10 bandagar om året. I röd grupp där jag kör, hittar man både motarder och sporthojar, & det går bra att köra tillsammans.
Glöm inte att förslaget handlar om en motionärsklass.

Skillnaden är att på en bandag är det inte en tävling, så det gör inte så mkt om man lyckas ta sig förbi den som är framför det här varvet, om 2 varv, eller inte alls. Man kan kolla en varvtid i efterhand om man nu nödvändigtvis vill jämföra sig med andra.

Visst, om det blir motionärsklass "på riktigt" , med god hänsyn, stora marginaler osv så kommer det säkert att kunna funka.

Men frågan är vad som händer när hornen växer ut och det plötsligt blir "viktigt" att ta sig förbi så många som möjligt framförvarande innan målflagg. Och när alla dessa man ska ta sig förbi har helt olika spår och är snabba på helt olika ställen...?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Daytonan får köra i R-600, Den saknar 1 cylinder och får därför kompensera med lite extra CC

Ok inte läst fulla reglementet men på svemos hemsida står
Rookie 600/1000

Dessa är två instegsklasser för dem som vill köra fyrtaktsmaskiner, med 400-600 cc i Rookie 600 och 751-1000 cc i Rookie 1000

och sen på Superstock 600 står det
Superstock 600 är den medelstora SM-klassen och har just nu det största antalet förare. Klassen är öppen för homologiserade standard-fyrtaktsmaskiner där endast mindre modifieringar är tillåtna: 600cc/4cyl, 675cc/3cyl, 750cc/2cyl.

Oavsett vad kvarstår "kör med vad du har" problematiken med att tvångsflyttas till rookie-klasserna
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Ok inte läst fulla reglementet men på svemos hemsida står

Jo, det står så, men jag vet att flera har kört Gixxer 750 i R1000 så... De kanske kör med Ö.D.kolvar så man kommer till 751cc? ;)

Exempel:

Men nä, reglementet för rookieklasserna som det står i svemo-kalendern verkar inte riktigt stämma i praktiken.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top