Motionärsklass i roadracing!

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Kom i samspråk med Lucas Bäckströms farsa idag på mc-mässan. Jag pratade om hur kul jag tycker det är att köra bana, men att jag som är ganska gammal (56 år...), och har en familj att försörja, knappast kan tänka mig att börja tävla mot en massa ungdomar i Rookie-klasserna. Då tog han med mig till SVEMOs monter där de berättade att SVEMO ska inrätta en motionärsklass i år. Meningen är att man i stort sett ska kunna köra till tävlingen på sin standardcykel, plocka av backspeglar etc, besiktiga, köra ett race tillsammans med andra motionärer och sen köra hem igen på hojen. Självklart behöver man ha licens. Man fick inte ha varit elitförare på några år (minns inte hur länge). Reglementet för hojarna ska vara enkelt: inga slicks är tillåtna, motorn måste vara på minst 35 hästar (ingen övre gräns), båt och najade viktiga skruvar. Ett fullständigt reglemente ska finnas inom en månad på SVEMOs hemsida.

Jag har funderat på hur jag ska gå vidare med det här att köra bana, utan att det ska behöva kosta skjortan. Det spelar inte mig så stor roll hur fort jag kör, jag har aldrig jagat varvtider. Men jag gillar att gasa och känna att jag utvecklar mitt körande. Det bör finnas fler som tänker som jag, och iaf jag tycker att det låter väldigt kul med en motionärsklass.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Kul idé och alla sätt att bredda sporten är definitivt välkomna.
Jag vet att det finns många bandagspiloter som skulle vilja köra enklare/enstaka/mindre skrämmande rejs så marknaden finns. Däremot tror jag inte det kommer dyka upp någon på hoj direkt, det gör det ju knappt ens på bandagar längre.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Är det bara jag som ser problem med att blanda oerfarna förare, med olika talang och skicklighet, på hojar mellan 35hk och 210hk i samma race? Jag kanske är larvig?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Är det bara jag som ser problem med att blanda oerfarna förare, med olika talang och skicklighet, på hojar mellan 35hk och 210hk i samma race? Jag kanske är larvig?

Det är ingen fara så länge styrvikterna sitter fast. :fakta
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Bra skola för dom som går över till Rookie 1000 och kör om dig Macke i SM i Superbike sen...asg
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Ngt bra upplägg ang motion är som dom kör på vissa bandagar att det är totaltiden som gäller.
Då blir det mindre hets vid start och mål.
Så du kör ditt egna race.
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Hittar ingen mer info reglementet kring detta med en egen "cup" med enhetscyklar i den nya motionärsklassen.
Någon som vet mer om den? Var ju mycket snack för inte så länge sedan angående att det är en klass med BILLIGA standardhojar som behövs för att få in nytt folk att testa på att köra tävlingar innan rookie osv.

Kawasaki ER-6n Cup - En del av nya Speedster Cup
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
HK har sällan med varvtider att göra, kanske lite snabbare på rakan men de med mkt hk är ofta långsammare på resten av banan...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Är det bara jag som ser problem med att blanda oerfarna förare, med olika talang och skicklighet, på hojar mellan 35hk och 210hk i samma race? Jag kanske är larvig?

ABSOLUT INTE, det låter jätteläskigt och rent ut av DUMT! Vem som helst kan dra fullt ut på rakan och ligger man som tredje man i en grupp på några 600:eek:r/tusingar, och de kommer ikapp en som håller stumt på sin 300 Ninja…. Då blir det läskigt! Jag har själv vid flera tillfällen skitit på mig då jag gått igenom sista knicken ut på Falkenrakan TÄTT TÄTT TÄTT i röven på ett par tusingar för att få lite draghjälp, när de plötsligt vinklar ut mot mitten och jag PLÖTSLIGT ser en 125- Junior BACKA emot mig i 100 knutar. FIFAN!!!!:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd

Det är väl just av denna anledning man inte kör 125 GP ihop med Rookie 1000 fast de kör samma varvtider!!! Eller?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har funderat på hur jag ska gå vidare med det här att köra bana, utan att det ska behöva kosta skjortan. Det spelar inte mig så stor roll hur fort jag kör, jag har aldrig jagat varvtider. Men jag gillar att gasa och känna att jag utvecklar mitt körande. Det bör finnas fler som tänker som jag, och iaf jag tycker att det låter väldigt kul med en motionärsklass.

Så tycker jag också! :)
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag hoppas i alla fall att det kommer vara fritt däckval i Speedster Cup. Låter trist att behöva köpa gatdäck och byta för att få vara med.
 

cheddar bob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2008
Ort
sthlm
Hoj
GSXR 1000 K8 CBR600rr
Jag hoppas i alla fall att det kommer vara fritt däckval i Speedster Cup. Låter trist att behöva köpa gatdäck och byta för att få vara med.

Du kan ju åka mönstrade slicks, typ Pirelli supercorsa sc, Dunlop D212/211, precis som i SST.
Men jag håller med, vore bättre om det var fritt!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är väl just av denna anledning man inte kör 125 GP ihop med Rookie 1000 fast de kör samma varvtider!!! Eller?

Håller med.. nu är jag iofs ganska talanglös och dessutom ljusår långsammare än t ex dig.. Men jag tycker ändå att det låter helt sjukt att blanda så olika hojar (och förare).

Jag tycker t om att det kan räcka med att blanda 1000 och 600 för att det ska bli obehagligt.. speciellt när man råkar köra ungefär samma varvtid som den andra, eftersom man ofta har olika fart på helt olika ställen, olika spår osv. Hur blir det inte då om man blandar 35hk med 200?

:gnissla
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top