Tiggeriet i Sverige

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag vara bara nyfiken. Jag gick just förbi tiggarna som samlats för natten under barnhusbron här i Sthlm. Passerar där när jag går från jobbet ned till båten. Det måste vara bistert för dem att ligga där på betongen inatt tänkte jag. Så jag blev lite nyfiken på vad som menades med "överleva".
Vi har det nog rätt bra ändå. Du och jag.
Det var en reflektion på det här med att betala inkomstskatt.

För att förtydliga så fördömmer jag inte folk som tigger, och jag har redan påtalat att jag kraftigt är emot alla tankegångar på eventuella förbud.

Lustigt att du vet om mina ekonomiska möjligheter till ett bra liv, antar att det är min internetåtkomst som avslöjar mig.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nu duckar du...

Förstå att mina frågor inte har för avsikt att döma, jag försöker enbart bygga mig en uppfattning av hur folk tänker.

Jo men det räcker faktiskt för mig om mina nära och kära vet vad jag gör för de hemlösa och andra människor. :tummenupp
Behöver ingen bekräftelse.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Cirka 50/50 eller säg 60/40 om vi räknar in finnarna till icke svenskar. Mycket trevligt område med väluppfostrade ungar och hjälpsamma grannar med vissa undantag som den svenska familjen under som är med i en sekt. :skrämd
Låt mig gissa, vi kallar Jehova eller Pingst för sekt men omfamnar salafister?

:lol
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Folk verkar inte förstå det här med att alla EU medborgare har rätt att arbeta i ALLA EU länder utan arbetstillstånd. De måste alltså inte sitta och tigga, de får faktiskt jobba med precis vad de vill i Sverige.
Det kräver ju dock att man har ett intresse av att tillhöra ett samhälle..

"Men det är ju inte så lätt att hitta jobb" säger ni då.
Nä och lättare lär det inte bli med dagens takt. Speciellt inte när man bara sitter utanför ICA på dagarna. Ytterst få har fått ett jobb den vägen.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Folk verkar inte förstå det här med att alla EU medborgare har rätt att arbeta i ALLA EU länder utan arbetstillstånd. De måste alltså inte sitta och tigga, de får faktiskt jobba med precis vad de vill i Sverige.
Det kräver ju dock att man har ett intresse av att tillhöra ett samhälle..

"Men det är ju inte så lätt att hitta jobb" säger ni då.
Nä och lättare lär det inte bli med dagens takt. Speciellt inte när man bara sitter utanför ICA på dagarna. Ytterst få har fått ett jobb den vägen.
Det är tillräckligt svårt redan som svensk hitta ett jobb (man trivs med). Ännu svårare blir det om man inte är svensk medborgare/icke-svensk härkomst/kan dålig svenska. Ännu ännu svårare blir det om man inte ens kan engelska eller har någon utbildning ö.h.t.
Utifrån vad jag hört/läst verkar de flesta tiggarna bli överlyckliga om de erbjuds jobb, även om det bara är för dagen och dåligt betalt. Många "svenskar" ser det dessutom som ett bättre alternativ att ge dem dagsjobb än att ge dem pengar. Detta kan jag till viss del hålla med om.
Faran är att vi på sikt kan göra den svenska ekonomin beroende av svart arbetskraft, som t.ex. många stater i södra USA.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är tillräckligt svårt redan som svensk hitta ett jobb (man trivs med). Ännu svårare blir det om man inte är svensk medborgare/icke-svensk härkomst/kan dålig svenska. Ännu ännu svårare blir det om man inte ens kan engelska eller har någon utbildning ö.h.t.
Utifrån vad jag hört/läst verkar de flesta tiggarna bli överlyckliga om de erbjuds jobb, även om det bara är för dagen och dåligt betalt. Många "svenskar" ser det dessutom som ett bättre alternativ att ge dem dagsjobb än att ge dem pengar. Detta kan jag till viss del hålla med om.
Faran är att vi på sikt kan göra den svenska ekonomin beroende av svart arbetskraft, som t.ex. många stater i södra USA.

Sett någon thailändare tigga?
Eller arab? Afrikan?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sett någon thailändare tigga?
En vanlig alternativ inkomst för de som står utan jobb här i Sthlm verkar vara prostitution/eskort/köpegiftermål.
Det är nog inte så lätt för alla nytillkomna thailändarna heller. Trots att de (enligt mitt intryck) inte är lika illa sedda som romer. Det är nog mycket tack vare att Thailand är den svenska medelklassens nya Mallis.

Det är nog också en vanemässig inverkan. Hitresta som redan är vana och inom familjer organiserade och vana att tigga, har nog en lägre spärr att klara mat för dagen på det sättet. För många av oss skulle det nog inte vara förstavalet, att exponera sin misär så. En "svenskare" lösning skulle nog istället vara mer åt nätbedrägerier,sms-lån och liknande. Där man hoppas slippa exponera sig.

Det är trist att den korrupta rumänska regeringen inte använder några av de riktade eu-pengar som är till den romska minoriteten. Sverige har tryckt på rätt bra där.

En hel del av de hitresta tiggande är ej heller varken romer eller rumäner. En av de tiggare jag passerar varje dag är tex en 25 årig gift flerbarnsfar från Portugal. Han sover i en park vid mitt jobb på nätterna. Han söker jobb och jag och kollegor försöker hjälpa till. Han har körkort och kan trädgårdsskötsel och sånt.
Kan inte vara kul att sova ute så här års, nu när kyla och influensor är i antågande.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
En vanlig alternativ inkomst för de som står utan jobb här i Sthlm verkar vara prostitution/eskort/köpegiftermål.
Det är nog inte så lätt för alla nytillkomna thailändarna heller. Trots att de (enligt mitt intryck) inte är lika illa sedda som romer. Det är nog mycket tack vare att Thailand är den svenska medelklassens nya Mallis.

Det är nog också en vanemässig inverkan. Hitresta som redan är vana och inom familjer organiserade och vana att tigga, har nog en lägre spärr att klara mat för dagen på det sättet. För många av oss skulle det nog inte vara förstavalet, att exponera sin misär så. En "svenskare" lösning skulle nog istället vara mer åt nätbedrägerier,sms-lån och liknande. Där man hoppas slippa exponera sig.

Det är trist att den korrupta rumänska regeringen inte använder några av de riktade eu-pengar som är till den romska minoriteten. Sverige har tryckt på rätt bra där.

En hel del av de hitresta tiggande är ej heller varken romer eller rumäner. Påsen av de jag passerar varje dag är tex en 25 årig gift flerbarnsfar från Portugal. Han sover i en park vid mitt jobb på nätterna. Han söker jobb och jag och kollegor försöker hjälpa till. Han har körkort och kan trädgårdsskötsel och sånt.
Kan inte vara kul att sova ute så här års, nu när kyla och influensor är i antågande.

Ser du på en person om hen är rom?

Skulle du kunna avgöra det vid en jobbintervju?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ser du på en person om hen är rom?

Skulle du kunna avgöra det vid en jobbintervju?

Nej det kan jag naturligtvis inte se. I ovan nämnda fall är det resultatet av samtal under flera månader. Vi möts ju varje vardag.

Vid de jobbintervjuer jag varit delaktig i går vi mest på sakkompetens och lag-/ledaregenskaper, språklig och skriftlig kapacitet.
Inte så mycket härkomst.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nej det kan jag naturligtvis inte se. I ovan nämnda fall är det resultatet av samtal under flera månader. Vi möts ju varje vardag.

Vid de jobbintervjuer jag varit delaktig i går vi mest på kompetens och lag-/ledaregenskaper.
Inte så mycket härkomst.

Så då tror du givetvis inte heller att de kan diskrimineras på arbetsmarknaden?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet nu inte vilka som är "de". Men du missförstår mig grovt om du till skillnad från mig inte tror att härkomst kan avgöra en anställning. Jag kan bara svara för vad jag prioriterar när jag blir kallad till en urvalsprocess.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top