SMC - Steg 5/6 - 26-27 april 2014

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Japp, men alla valde att fortsätta ifjol :)

Ok, så om jag INTE vill lösa ut en licens så är det alltså ett par startövningar på förmiddagen och sen packa ihop och åka hem?

(Ifrågasätter inte upplägget, undrar bara vad som gäller.)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Japp, men alla valde att fortsätta ifjol :)

Ja, jag undrar inte för min egen del.

Anledningen till frågan var att jag fick med mig polare som av olika anledningar troligtvis inte kan köra några steg 6 under 2014, men tyckte att steg 5 lät kul och ville hänga på då ett av aprildatumen passade.

Jag hade dock tolkat anmälningssidan som att det var en dag steg 5 som kostade 2400:-.

Men bara så att jag hajar det rätt.

Då landar det i praktiken på 3900:- (kurs + baslicens) om man vill köra hela dagen som man bokat steg 5? Och 1300:- för eventuella Steg 6-dagar efter det?

Tack för snabb info btw! :tummenupp
 
Last edited:

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Då landar det i praktiken på 3900:- (kurs + baslicens) om man vill köra hela dagen som man bokat steg 5? Och 1300:- för eventuella Steg 6-dagar efter det?

Stämmer.

När jag tog min licens förra året via steg 5 var det teori hela kvällen innan och startträning på förmiddagen och klar vid lunch och då kan man lösa ut en baslicens i roadracing :tummenupp.

Teori del går man igenom allmäna svemo regler samt Roadracing regler så det skadar inte att läsa igenom en eller två gånger innan.
 

Twinduc

Medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Visby
Hoj
Diverse
Hej,
Rekommenderas gatdäck på steg 5? Tänker mest på hur mycket av och på det blir?
Funderar på att köra kursen på gatdäck för att skifta till slicks på steg 6.

Bra eller dåligt tänkt?

Mvh

/Max
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Kör på det du brukar göra är min rekommendation. Du får lite mer körning dag 2, men tempot bestämmer ju du själv.
Hej,
Rekommenderas gatdäck på steg 5? Tänker mest på hur mycket av och på det blir?
Funderar på att köra kursen på gatdäck för att skifta till slicks på steg 6.

Bra eller dåligt tänkt?

Mvh

/Max
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Hej,
Rekommenderas gatdäck på steg 5? Tänker mest på hur mycket av och på det blir?
Funderar på att köra kursen på gatdäck för att skifta till slicks på steg 6.

Bra eller dåligt tänkt?

Mvh

/Max

Eftersom det inte är något krav på att hojen ska vara helt racekittad på en SMC Sport bandag så ser jag ingen poäng att börja med slicks just på steg 5 dagen. Det är mycket annat hålla reda på samt att det handlar inte om att jaga tider.

Jag körde min steg 5 dag på Gelleråsen med en helt gatkittat hoj fast med tejpad regplåt och min första steg 6 dag på Sviestad körde jag med gatdäck och kraschkåpor (motorcykelfodral) och sen slicks premiär på Kemora, dock så regna det då i 2½ dag :arsele.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hopps, där så utökade de visst antalet platser och min reserv gick till en anmälan för steg 6 på söndagen med. Nu blev det ju genast lite mer intressant att skaffa en ordentlig banhoj. Får se om jag lyckas snika ihop till en tills dess. :hihi
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hopps, där så utökade de visst antalet platser och min reserv gick till en anmälan för steg 6 på söndagen med. Nu blev det ju genast lite mer intressant att skaffa en ordentlig banhoj. Får se om jag lyckas snika ihop till en tills dess. :hihi

Samma här! Tur att jag fick med mig en banhoj hem för tio dagar sedan.
Det här kan bli början till slutet... :3freak
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Samma här! Tur att jag fick med mig en banhoj hem för tio dagar sedan.
Det här kan bli början till slutet... :3freak

Det kommer definitivt bli slutet för att ha pengar över, även på vinterhalvåret. :hihi

Det brukar sägas att race kostar allt man har och lite till, många tror att det är en lätt överdrift..........Ni kommer märka..... finns det pengar över finns det något man "bara måsta ha" för att kapa en 10-del. :D

Någon sansad frågade mig om jag visste hur man gjorde sig en liten förmögenhet inom racing, nej sade jag men vill väldigt gärna veta, "du börjar med en stor" svarade han...........

Men, det är värt det! :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det brukar sägas att race kostar allt man har och lite till, många tror att det är en lätt överdrift..........Ni kommer märka..... finns det pengar över finns det något man "bara måsta ha" för att kapa en 10-del. :D

Någon sansad frågade mig om jag visste hur man gjorde sig en liten förmögenhet inom racing, nej sade jag men vill väldigt gärna veta, "du börjar med en stor" svarade han...........

Men, det är värt det! :)

Nästan så man får starta eget så man tjänar lite mer då. :hihi
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hoppas det gjorts två "fart" grupper nu när intresset varit så stort!!

Med tanke på att det endast kommer vara steg 5/6 dom två dagarna så lär det vara minst två fartgrupper :tummenupp

Manne990, Ulvhamne och jag kommer alltså att vara en egen grupp? Klockrent! :tummenupp

Vi kanske borde dela på en depåbox också, så kan vi sitta därinne och ljuga mellan passen. Dessutom kan ni rejsrävar komma förbi och hälsa på oss och ge oss tips. :rolleyes:
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Ledsen, men en till som tar plats på banan i långsamma gruppen blir det :D

Manne990, Ulvhamne och jag kommer alltså att vara en egen grupp? Klockrent! :tummenupp

Vi kanske borde dela på en depåbox också, så kan vi sitta därinne och ljuga mellan passen. Dessutom kan ni rejsrävar komma förbi och hälsa på oss och ge oss tips. :rolleyes:
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Manne990, Ulvhamne och jag kommer alltså att vara en egen grupp? Klockrent! :tummenupp

Vi kanske borde dela på en depåbox också, så kan vi sitta därinne och ljuga mellan passen. Dessutom kan ni rejsrävar komma förbi och hälsa på oss och ge oss tips. :rolleyes:

Har redan bokat en plats i box 8... :hihi Finns säkert plats för fler... :7peta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top