Sommaren 2014.....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Blir nog att jag ska jobba lite i sommar men jag hoppas på att få några veckor off i alla fall. Och planen just nu är Ryssland igen. Upp mot Ishavet. Irkhangelsk och Murmansk. Färja till Finland, genom Karelen, Arkhangelsk och sedan tillbaka och norrut mot Murmansk och hem via Kirkenes. Och om jag har tid så kanske ner genom Sverige och även ta södra delarna av Norge innan hemresa. Mo i Rana och söderut. Atlanthavsvägen och tillbaka till Stockholm via Bergen. Något sådant. Bör bli ca 750 - 800 mil.

http://goo.gl/maps/dCMmo

Börja och sluta i Stockholm. Planerna kommer kanske ändras på kort varsel men så ser det ut just nu..... :)

Hur tänker ni andra?
 
Last edited:

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Jag tänker att det låter superhäftigt. Hade jag inte kört en gammal CBR600 som ger mig vibrationsskador i armarna efter en timme och en KTM 450 som visserligen slukar terräng men är måttligt kul på vägar hade jag bett dig om att få följa med.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Det är mycket stora vägar du dragit upp i maps. Ska du köra dem eller mindre alternativ i samma riktning?
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Som det ser ut just nu så blir det en sväng till moseldalen med kärringen och en till stelviopasset med brorsan. Vet inte hur många mil det blir. Nån som vet?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det är mycket stora vägar du dragit upp i maps. Ska du köra dem eller mindre alternativ i samma riktning?

Mindre vägar förutom några transportsträckor. Vägarna genom Finland och Ryssland är inte direkt stora. Och i Norge blir det mindre kustvägar. Sverige har jag kört så mycket i så OM jag får ont om tid blir det snabbaste vägen..... ;)

Är inte riktigt där i planeringen att jag tänker detaljplanera rutten än. Detta är endast ett första grovt generellt utkast i ungefärlig riktning..... ;)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag tänker att det låter superhäftigt. Hade jag inte kört en gammal CBR600 som ger mig vibrationsskador i armarna efter en timme och en KTM 450 som visserligen slukar terräng men är måttligt kul på vägar hade jag bett dig om att få följa med.

Häng på! Det går att stanna och vila röven lite då och då. Sambon tänker köra solo till Nordafrika så jag får inte följa med. Eventuellt ska jag möta en amerikansk och en rumänsk polare i Murmansk men vet inte än. Håller på att känna dom på pulsen lite men dom sa förra sommaren att dom tänkte dra till Murmansk i år.

Det blir att ta med tält. I en del städer upp mot Arkhangelsk finns det inga hotell. Åtminstone inte enligt bokningssidorna. Men det löser sig nog när man kommer dit.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Estland, Lettland, Litauen utanför asfalten. S-holm -> Tallin -> Riga -> Vilnius -> Ventspiels -> S-holm.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Mindre vägar förutom några transportsträckor. Vägarna genom Finland och Ryssland är inte direkt stora. Och i Norge blir det mindre kustvägar. Sverige har jag kört så mycket i så OM jag får ont om tid blir det snabbaste vägen..... ;)

Är inte riktigt där i planeringen att jag tänker detaljplanera rutten än. Detta är endast ett första grovt generellt utkast i ungefärlig riktning..... ;)

M18 upp mot Murmansk är ju rätt stor, rak och trist och bitvis trefilig men det kan kanske vara svårt att hitta bra alternativ på vissa håll.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Mindre vägar förutom några transportsträckor. Vägarna genom Finland och Ryssland är inte direkt stora. Och i Norge blir det mindre kustvägar. Sverige har jag kört så mycket i så OM jag får ont om tid blir det snabbaste vägen..... ;)

Är inte riktigt där i planeringen att jag tänker detaljplanera rutten än. Detta är endast ett första grovt generellt utkast i ungefärlig riktning..... ;)

Det var främst 6:an från Helsingfors jag tänkte på. Finns många fina vägar som helst om man håller sig "några mil norr om" just 6:an och kör mot Savonlinna. Sen verkar det finnas en fortsättning på vägen från ishavshamnen du tänkte vända vid i Ryssland, rakt västerut för att sedan vända söderut så slipper du köra samma väg 2 ggr :)

Tips: http://termiitti.com/tieinfo/index.php?do=kartta Försök köra så många blåa streck som möjligt på vägen! :tummenupp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Vad är det som gör resor som denna så bra?

Äventyret eller hojkörningen?

Kul att dra till ställen som inte så många andra drar till. Och Ryssland är fantastiskt! Har en plan på att ha besökt Rysslands fyra hörn (nordväst, sydväst, nordost och sydost) på hoj innan jag coolar. Kaukasus (check), Murmansk (i sommar), Magadan och Vladivostok (har NÄSTAN varit hela vägen till Vladivostok men jag ska nog ta mig hela vägen dit framöver.....)

En vacker dag ska jag nog klara av Bulten också ska ni se. Nä vänta nu lite. Jag HAR ju faktiskt kört Bulten! Sent en höstkväll för några år sedan när det spöregnade. Inte en jävel till var ute. ;)
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Vad är hemligheten för att inte bli rånmördad i ryssland när man rullar förbi de värsta områdena ensam på en cykel för hundratusen?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Läcker rutt. Ryssland verkar ...knepigt.

Min plan för 2014, grovt skissad.

http://goo.gl/AvOfJ8

Så mycket småvägar och grus som möjligt. Dock ett par varv i Alperna, samt antagligen färja mellan Rom-Barcelona. Öppet för avstickare till balkan-länderna om det blir väldigt gott om tid över. Räknar ~800-1100 mil, 9 veckor. Ju färre cylindrar desto roligare!
:banana
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Mitt liv är spontant och vilket håll man drar åt händer i princip....korsningen 300 meter bort.

Förra året var man ju tvungen att planera eftersom jag beställde och pröjsade en visa till Ryssland(visserligen glömde jag mer eller bort sen att jag hade gjort det)

Hursom helst. Körde en bit söderut efter vägen upp till Murmansk, den verkade ganska trist.

Övernattning i Pedrozavodsk och tanken var att köra Arkhangelst, precis samma väg som på kartan. Löste dock om nån "färjan som aldig gick" så det blev istället åt nåt annat håll.(cirka 8-9 mil från Pedrozavodsk...och tillbaka om färjan inte skulle gå) Nåja, tror dock att den vägen är värd att ta
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Vad är hemligheten för att inte bli rånmördad i ryssland när man rullar förbi de värsta områdena ensam på en cykel för hundratusen?

Man blir inte rånmördad i Ryssland. Inte mer än här åtminstone. I östra Sibirien finns det en del människor som helt supit bort skallen men med sunt förnuft är det absolut inga som helst problem att resa med hoj själv i Ryssland. Finns mycket fördomar om det landet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top