Hyra hoj billigt på Nya Zeeland

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Googlat runt på en massa siter och priserna verkar ligga på runt 800-1500 kronor per dag för hojhyra beroende på kubikstorlek.

Det är waaaay over the top om man skulle vilja glida runt på en båge där 3-4 veckor, har för f*n nästan betalt för en beggad hoj då.

Någon som gjort liknande resa och har tips på ett bättre alternativ? Ett är ju att faktiskt köpa en hoj, men känns både osäkert och stressigt att då hinna sälja den igen innan man drar hem igen.
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Priserna ser ut att vara i NZ$. 100 NZ$ är är ca 535 SEK
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
När man var ung och var där nere och backpackade så var det många som köpte en bil där och körde runt i, och sen sålde de den när de lämnade landet. Vet inte om det är genomförbart för hoj på samma sätt, men är man där tillräckligt länge kan det vara något att fundera på kanske?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
När man var ung och var där nere och backpackade så var det många som köpte en bil där och körde runt i, och sen sålde de den när de lämnade landet. Vet inte om det är genomförbart för hoj på samma sätt, men är man där tillräckligt länge kan det vara något att fundera på kanske?

Jepp, känns som ett vettigt alternativ om man är där ett par månader. Sen vet jag inte hur hojmarknaden är där nere, och dessutom hinna klämma in det på 3-4v, tight.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Priserna ser ut att vara i NZ$. 100 NZ$ är är ca 535 SEK

Ja för billigaste hojen typ, och med lite hyrförsäkring osv blir det över 15-20,000 kronor för 3-4 veckor. Det måste gå att hitta billigare än så hade jag hoppats på.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Ja för billigaste hojen typ, och med lite hyrförsäkring osv blir det över 15-20,000 kronor för 3-4 veckor. Det måste gå att hitta billigare än så hade jag hoppats på.

Ja, dom sysslar ju inte med välgörenhet heller...
Det vettigaste för en sådan lång tid på hoj är nog att köpa en billig begagnad med erkänd driftsäkerhet och sedan sälja för vrakpris om det kommer till det för att man måste flyga hem snart.

Annars mail:a och fråga ställen som dessa:
http://www.motorbiketours.co.nz
http://www.wildfreedommotorcyclerentals.co.nz (RF900 var rätt billig här)
http://www.motorcyclerental.co.nz/motorcycle-rental-pricing
http://www.aucklandmotorbikehire.com/?id=167

Du har nog större chans att få några dagar "gratis" om du mail:ar och frågar priset för en så lång period.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Ring o diskutera pris. Ja, maila går det med, men jag tycker det är värt ett par spänn extra och faktiskt prata med dem.

Alternativet är att köpa en hoj av handlare, och se om du får till en deal att sälja tillbaka den för en rimlig summa då resan är över om då hojen är i vettigt skick fortfarande.

Sälja privat, då får du räkna med ett par dagar - veckor innan det gått igenom, som du inte kan köra hoj eller direkt lämna byn. Beror på vad din resa är värd, o vad du prioriterar.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Ja, dom sysslar ju inte med välgörenhet heller...
Det vettigaste för en sådan lång tid på hoj är nog att köpa en billig begagnad med erkänd driftsäkerhet och sedan sälja för vrakpris om det kommer till det för att man måste flyga hem snart.

Problemet med att googla sig fram till en firma är att sannolikheten är att man hittar någon stor etablerad turistfirma med turistpriser. Om man istället hade pratat med en lokalinvånare, eller som jag hade hoppats på här, någon som kanske varit på plats och gjort något liknande, så kan man ibland få bättre, mer prisvänliga erbjudanden. Hade jag velat lägga 20 loppor så hade jag inte frågat här ;-)

Men jag får nog hoppa Nya Zeeland, lägger hellre pengarna då på hojtouring i ett lite mindre avlägset land där jag kan ta med en egen hoj genom att frakta dit den i förväg.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kolla med forumet Horizons Unlimited. De är jordenruntresare och vissa av dem kränger sina hojar på forumet istället för att skeppa dem till nästa världsdel.
Kan vara värt ett försök och om inte annat så kanske det finns någon från NZ som kan kolla upp en billig hoj åt dig.
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Jepp, känns som ett vettigt alternativ om man är där ett par månader. Sen vet jag inte hur hojmarknaden är där nere, och dessutom hinna klämma in det på 3-4v, tight.

jo det är nog som du säger, lite väl tight med den tidshorisonten... :(
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Eller kolla advrider.com. Där kanske det finns någon som vill hjälpa dig med det praktiska.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top