Kawasaki z800/z800e

MiinnMiinn

Ny medlem
Gick med
24 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800E Custom
Finns det en motståndare till Z800e? Har hört mycket om Triumph Triple Speed men inget annat, vad har ni tänkt er kan och kanske är en bra andrahandsval till sido om z800e?
 

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z800
Lite allmänt, har haft min z800 ett år nu.
Mods: Slipon SC Project, PUIG framruta, Continental Contimotion för pendling samt 43 tands drev bak.

Jag pendlar nästan varje dag 8mil t&r. Vinden störde mig som fan, och denna rutan gör extremt stor skillnad på känslan att hojen är stabil. Ingen vind slår i bröstet utan tar strax under hjälmen.

Effekten kanske inte ökar med Sliponet, men vridet gör det garanterat på lägre varv då inte så mycket skit sitter i vägen. Min hoj vill resa sig på 1an och 2an om jag sitter rakt upp även med 43t drev bak.
Man skall inte underskatta ljudet, det är riktigt högt på slipons utan db-killer på z800. Original & Acra röret har fortfarande avgasspjället kvar vilket slipons inte har.

Jag åker därför med öronproppar som sänker ca 20db. Ljudbilden är samma och dom är återanvändbara.

43t drevet gör hojen lite långsammare i acc men gör att den blir super trevlig att åka på landsväg/motorväg. Jag får ner motorvarvet så att den känns mer rimlig. Innan låg jag på ca 4500rpm-6000rpm i 100-130km/h. Nu vet jag inte exakt då hastighetsmätaren ändras om man drevar om den men den går definitivt lägre än innan.
 

MiinnMiinn

Ny medlem
Gick med
24 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800E Custom
Vinden störde mig som fan, och denna rutan gör extremt stor skillnad på känslan att hojen är stabil. Ingen vind slår i bröstet utan tar strax under hjälmen.

Det här med vinden... Har kört en Honda CB500F och bara vid 70 km/h så får man starka slag mot bröstet, ingen vind slår i bröstet med din PUIG framruta men vad tycker du om vinden under hjälmen? Är det något du stör dig på och kring vilken hastighet blir det obehagligt?
 

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z800
Det här med vinden... Har kört en Honda CB500F och bara vid 70 km/h så får man starka slag mot bröstet, ingen vind slår i bröstet med din PUIG framruta men vad tycker du om vinden under hjälmen? Är det något du stör dig på och kring vilken hastighet blir det obehagligt?

Hejhej, ja tidigare när jag körde runt 80-100km/h åker jag runt i hela vägbanan utan ruta. Detta för att vinden tar tag i bröst & axlar och drar i min kropp som sen drar i armarna som drar i styret.

Efter jag monterade rutan så känns hojen mycket mer stabil och vinden känns inte i hela bålen som tidigare.
Innan åkte jag aldrig snabbare än 100km/h men nu kommer jag ofta på mig själv när jag håller en marsch fart på 130km/h utan problem och det känns knappt. Kör ofta med en hand.
Upp mot en 160-200km/h blir luftmotståndet såpass stort att det gör ont i nacken av luften som träffar halsen/hjälmen.

Rutan är relativt stor men inkräktar inte så mycket på designen på z800 och har en spoiler som avvisar vinden bra. Men den gör inte att någon extra vind kommer på halsen utan det känns som man inte har skydd för halsen helt enkelt. Sitter jag lite framåtlutad får jag upp vinden på hjälmen (HJC FG-17) och då tar hjälmens aerodynamik över.

Ruta till din hoj: http://i.ytimg.com/vi/bS6aMNQVfqM/maxresdefault.jpg

(http://www.bs-motoparts.com/en/wind...a-kawasaki-z-800-13-15-black-i674-12597-0.htm)
20150604_192656_HDR.jpg
 
Last edited:

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z800
Jag är en rätt ny Z800 ägare här och ganska nybliven mcförare (1 mån resp 1 år)
Min fråga är vad ni anser vara "normala" varvtal på z800, jag undrar på vilka varvtal ligger ni o kör vid normalkörning resp lite buskörning (slingrig, kurvig väg)
Blir skitnervös att motorn tar skada när man ligger runt 5-6000rpm och kör.. ( säkert normalt för nybörjare) jag vill gärna köra på så hög växel som möjligt och låga varvtal..
Tacksam för lite ideer om hur jag ska köra min underbara z800
Som sagt jag är en newbie

Såg att någon skrev att V-twin är rätt för att köra på detta sätt. Men eftersom du har en z800 är det nog lite bökigt att byta motor/hoj.

Du kan byta bakdrevet till 43 tagg. Det gör rätt stor skillnad på varvtalet i motorvägshastighet och kostar typ 300kr-400kr. Du behöver inte korta kedjan utan det är bara att slänga på. Detta försämrar accet något men jag har efter ett år fortfarande inte vant mig vid draget med slipon och drev på 1-2-3 växeln. Klart värt att cruisa på lägre varv.
 

Slynmarty

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2015
Ort
Gävle
Hoj
2015, Kawasaki 800e
Tjenare nu mc-förare och ny på forumet så har lite frågor, har köpt en ny z800e-15 och tänkte köpa ett slipon system, det står mellan ett mivv gp eller sc GP m2. Vilket är "bästa" och är lättast att få hem? Tack på förhand /Martin
 

CRF_Niklas

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Uddevalla
Hoj
Triumph street triple r -16
Någon som kör akra helsystem på sin hoj? Funderar på att köpa men undrar om det gör stor skillnad på ljud och effekt?

Kör idag, Akra slipon, PC5 och KN filter.
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Tjenare nu mc-förare och ny på forumet så har lite frågor, har köpt en ny z800e-15 och tänkte köpa ett slipon system, det står mellan ett mivv gp eller sc GP m2. Vilket är "bästa" och är lättast att få hem? Tack på förhand /Martin

Mitt mivv gp ifrån ebay tog 1 vecka. kompisens sc tog typ 2-3 veckor..
 

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
Det är två grejor som skall bort. En skruv eller plåtbit som stoppar trottelrörelsen. Den sitter lite knöligt mitt emellan trottelhusen. Sedan behöver du dra ur en kontakt under sadeln eller under någon sidokåpa vid sadeln. Den kontakten har en kabel i form av en U länk. Den skall bort.

Då har du en 95 HK höj som är olaglig att köra med ett A2 körkort på gata men laglig för en förare med A. Behöver även en regbesiktning om vill vara korrekt.

Nånting som går att fixa själv trots att man inte är van mc mek? Har varit till olika verkstäder i området o inga hade koll, dessutom lång väntetid och jag har bråttom att fixa o regga om den så jag kan köra upp för tung om 2 v... Har CoC intyg från kawa etc och en polare på besiktningen så om jag fixade det själv så kunde han blunda för att jag inte hade intyg på att strypningen var borttagen av verkstad...
 

fran

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Ort
Vadstena
Hoj
Kawasaki z800e
2015-06-23 20.04.03.jpg

Monterat packväskor för den som är intresserad av om det finns eller ej, jag fick leta som bara den och hittade tillslut dessa på ebay. och det blev riktigt bra, skämmer inte hojen direkt som vissa har en tendens att göra, och 25L/väska. :yoparty

Väska: Givi 3D600
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Någon som kan rekomendera en tankväska som passar z800? Kan biltemas va någon hit?

Jag skulle strunta i tankväska då större delen av tanken är täckt av plast. Jag försökte med olika lösningar men fanns dåligt med fästpunter. Så Tankväskan gled frammåt vid hårda inbromsningar och slängde nästan löst i djupa kurvor.

Sen våndades jag för att tanka för att fippla på och av väskan....

Ett alternativ kan vara "Tailbags" om man inte har frugan bakpå förstås.

http://shop.sw-motech.com/en/by+products/Luggage+Systems/Tailbags/index.htm

SW-Motech Tailbag

Annars finns det "Tank-Rings" man sätter metall hållare på Tanklocket och sedan köper man en tankväska som "passar" tillsammans med metallringen i tanklocket. Den lösningen har inga magneter.

http://shop.sw-motech.com/de/nach+Produkten/Gepaecksysteme/Tankringe/index.htm
 
Last edited:

hyped

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Östra Norrbotten
Hoj
BMW S1000R 2016
Tack för snabbt svar!

Lång resor lär vi behöva både tail- som tankpad. Men tänkte att tankpad skulle räcka när jag kör utan frugan med mig.

Det där med ringen vore perfekt. Då vet man ju att det sitter, lite skeptisk var man ju till övriga varianterna.
 

Hansdidde

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2015
Ort
Mjlby
Hoj
Suzuki Marauder 800
Tjena grabbar! Igår blev jag med Z800e.(svart) och jag är så sjukt jävla nöjd!

Har bara en fråga, har sett på era hojar att ni har satt på andra färger på dekalerna samt att ni har en runt fälgen. Vet inte vad det heter är rätt så novice när det gäller hojar haha.. Men vart köper man sånt? Behöver man tänka på något när man sätter dit dom? Har googlat men jag hittar inte så mycket..
 

hyped

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Östra Norrbotten
Hoj
BMW S1000R 2016
Dekalerna skiljer sig mellan årsmodeller och z800 och z800e. Jag har dekal runt fälgen men den satt där när jag köpte hojjen ny. :)

Grattis till hojjen btw!
 

hyped

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Östra Norrbotten
Hoj
BMW S1000R 2016
Köp nån billig nu ock köp en z800 sen. Helt klart! Det är en prisvärd hoj och jag tor helt klart att du kmr sakna dom 20 hästarna. Det hade jag nog gjort!
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Funderar på om man ska satsa på en Z800e och ta bort strypningen efter 2 år eller om man helt enkelt ska vänta med det hela och försöka hitta någon annan billig hoj att åka runt på i 2 år för att sen skaffa en Z800 (eller annan rolig motorcykel som släppts på marknaden vid det laget)

Jag håller med "HYPED" Köp något billigt du kan skrota runt på .

Om du inte vill förstöra din förväntan och dröm med en "strypt" dröm det vill säga. Personligen förstörs som sagt upplevelsen, ett slags antiklimax att puttra runt på en strypt sak.

Känsla att gränsla en spretans ilsken hulkengrön streetfighter med Akra titan rör som vrålar vid 10 000 varv så hela stan vänder sig om är oslagbar. Håll kvar vid drömmen bara lite till, du kommer inte ångra det.:fyllisar

Känns som jag måste köpa tillbaka min gamla Z800....
 
Last edited:

ateland

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2014
Ort
Kode
Hoj
Kawasaki Z800e, vren -15
För att tillägga nått i tråden så skriver jag som är ägare till en z800e med nedsatt effekt till 35kw.
har nu kört min hojj i ca 150 mil och kan i litt fall lungt säga att 35kw räcker för mej som numera 19 åring med nytaget körkort.

cykeln är inte trött på något sätt och jag kan iaf inte tycka mej sakna kraft flr tillfället. det är möjligt att jag till nästa sommar vant mig vid effekten och då själv plockar bort throttelstrypningen och kör den avstrypt i ytterligare 2 år för att sedan köpa en kraftigare hojj.

Hälsningar Ateland
 

hyped

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Östra Norrbotten
Hoj
BMW S1000R 2016
Känsla att gränsla en spretans ilsken hulkengrön streetfighter med Akra titan rör som vrålar vid 10 000 varv så hela stan vänder sig om är oslagbar. Håll kvar vid drömmen bara lite till, du kommer inte ångra det.:fyllisar

Känns som jag måste köpa tillbaka min gamla Z800....


Ja den låter något magisk alltså.. :rock därför man alltid kör på löjligt låg växel!
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top